Miksi suomalaiset ovat niin kiinnostuneita muiden elämistä?
Olen asunut sekä Suomessa, että ulkomailla. Missään muualla ei tuijoteta ja olla niin kiinnostuneita toisten asioista. Niin takakireaa porukkaa muutenkin, että ihmekös kun lähes kaikkia masentaa.
Kommentit (58)
Ihmetyttää miksi joku haluaa tietää mistä Aitolehti on ostanut kämpän. Aika perverssiä.
Kertokaa kyylät miksi kyyläätte. Minuakin kiinnostaa!
Kulttuuri on sellainen, missä halutaan hillitä toisten säkenöintiä ja oman elämän hehkutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri on sellainen, missä halutaan hillitä toisten säkenöintiä ja oman elämän hehkutusta.
Kun ei tarvitse edes omaa elämää hehkuttaa, ja silti ollaan tunkemassa nenää toisten asioihin. Voi olla että lisääkin mysteeriä ja kiinnostusta toisten elämiin.
Nyt tulee kärjistetty yleistys:
Suomalaisen pahin pelko on joutua naurunalaiseksi. Suomalainen oppii nopeasti, että mitä enemmän sulautuu massaan, sitä todennäköisemmin säästyy muiden pilkalta.
Välillä suomalainen miettii, että onkohan hän sittenkään tarpeeksi normaali, vai kuitenkin jollain tavalla nolo. Suomalainen muistaa naapurinsa, joka harrastaa tarinateatteria. Hahahaa, sehän on aivan friikkiä. Suomalainen lukee iltapäivälehdestä julkkiksen toilailuista. Hahahaa, enhän minä sentään noin nolo ole!
Suomalainen rakastaa kytätä ja arvostella muita, koska kuvittelee näin säästyvänsä muiden kyttäykseltä ja arvostelulta. Vähän niin kuin joku pelkää hylätyksi tulemista eikä uskalla sen takia sitoutua. Projisointia.
Lopputulos on, että juuri kukaan ei uskalla tehdä mitään poikkeavaa. Jos joku uskaltaa, se on suomalaisesta huomionhakua. Ei vaan tule mieleen, että kaikki ei välitä massaan sulautumisesta, vaan haluaa elää itsensä näköistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen pahin pelko on joutua naurunalaiseksi. Suomalainen oppii nopeasti, että mitä enemmän sulautuu massaan, sitä todennäköisemmin säästyy muiden pilkalta.
Välillä suomalainen miettii, että onkohan hän sittenkään tarpeeksi normaali, vai kuitenkin jollain tavalla nolo. Suomalainen muistaa naapurinsa, joka harrastaa tarinateatteria. Hahahaa, sehän on aivan friikkiä. Suomalainen lukee iltapäivälehdestä julkkiksen toilailuista. Hahahaa, enhän minä sentään noin nolo ole!
Suomalainen rakastaa kytätä ja arvostella muita, koska kuvittelee näin säästyvänsä muiden kyttäykseltä ja arvostelulta. Vähän niin kuin joku pelkää hylätyksi tulemista eikä uskalla sen takia sitoutua. Projisointia.
Lopputulos on, että juuri kukaan ei uskalla tehdä mitään poikkeavaa. Jos joku uskaltaa, se on suomalaisesta huomionhakua. Ei vaan tule mieleen, että kaikki ei välitä massaan sulautumisesta, vaan haluaa elää itsensä näköistä elämää.
Näinpä. Suomalaisia siis ajaa häpeä. Kuitenkin sisällä haluttaisiin olla erityisiä, mutta ei uskalleta erottautua massasta. Hieman surullista. Sitten ollaan katkeria kun ei olla eletty elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miksi joku haluaa tietää mistä Aitolehti on ostanut kämpän. Aika perverssiä.
Tämä! Aivan käsittämätöntä, miten jengiä kiinnostaa vuodesta toiseen jonkun Aitolehmän kaltaisen jonninjoutavan pikkujulkkiksen touhut. Vastenmielinen, vittumainen ja itseään täynnä oleva ihmisperse, joka ei ole koskaan tehnyt mitään edes etäisesti merkittävää tai kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
hyvin tiivistetty. surullista mutta totta.
Mitähän ne on ne aloittajan "ulkomaat", joissa on asunut? Sori kun olen kiinnostunut elämästäsi tämän verran, mutta omien ulkkarisyntyisten (lähinnä Keski- ja Etelä-Euroopasta) tuttavien kokemukset ovat päinvastaisia: Suomessa saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne on ne aloittajan "ulkomaat", joissa on asunut? Sori kun olen kiinnostunut elämästäsi tämän verran, mutta omien ulkkarisyntyisten (lähinnä Keski- ja Etelä-Euroopasta) tuttavien kokemukset ovat päinvastaisia: Suomessa saa olla rauhassa.
Tanska ja Kanada. Suomessa saa kyllä olla rauhassa, mutta täällä kyräillään ja tuijotetaan tuntemattomia.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kommentti. :D Eiköhän "ulkomailla" ole asunut jossain vaiheessa elämää useampikin suomalainen. Ei asia mitä menisin epäilemään, vaikka itse en ole asunutkaan.
Kun ei ole omaa elämää pitää elää toisten kautta.
Täällä on liian vähän ihmisiä. Ja suurin osa ihmisistä ovat epäkiinnostavia, tylsiä. Muualla maailmassa, sanotaan esimerkkinä vaikka Lontoo, on niin paljon erilaisuutta, että yksi henkilö häviää massaan.
Täällä jostain syystä kyylätään kaikkea, kun itsellä ei ole muuta tekemistä. Ja todennäköisesti oma elämä on tylsää.
Ei mua ainakaan pätkääkään kiinnosta.
Kertokaapa te, ap ja "yläpeukuttajat", miksi ootte kiinnostuneita muiden kiinnostuksenkohteista? Mikä siinä muiden elämäntavassa niin kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ainakaan pätkääkään kiinnosta.
Niinhän sinäkin väität.
Suomessa vallitsee tietynlainen ”hive mind”-ajattelu, jossa yhteisö menee yksilön edelle. Samankaltainen kulttuuri on esimerkiksi Japanissa ja Etelä-Koreassa. ”Hive mind” -ajattelu saattaa olla jopa genettistä, sillä suomalaisillahan on tunnetusti paljon itäisiä geenejä. Jos joku yrittää korostaa omaa yksilöllisyyttään, niin hive mind puolustautuu ja se ”heikoin lenkki” lynkataan. On tärkeää myös pitää huolta, että kukaan ei yritä irtaantua hive mindista ja siksi ihmiset kyttäävät toisiaan. Voit paeta ulkomaille, mutta perääsi saatetaan tullaan Internetin kautta ja lynkkaus alkaa.
Huomannut saman. Ilmapiiri täällä on todella kireä.