Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysetuudella opiskeleminen?

Vierailija
01.02.2021 |

Heippa!

Onko kenelläkään kokemusta omatoimisesta opinnoista (täysipäiväinen tutkintoon johtava koulutus) työttömyysetuudella? Miten saitte tuen? Mihin opintoihin et saanut tukea? Onko tukea edes mahdollista saada kokonaan toiseen ammattiin kuin mihin on valmistunut? Haaveilen alanvaihdosta työttömänä koska oma alani ei työllistä.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi vanhustyöhön saa helpolla.

Vierailija
2/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että sen tuen saa melko helposti, jos perustelee työkkärille, että nykyinen ammatti ei työllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen verkossa yli 5 op kuussa ja tuki katkesi vaikka sanoin olevani valmis ottamaan työtä vastaan 😂 naurettavaa

Vierailija
4/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen verkossa yli 5 op kuussa ja tuki katkesi vaikka sanoin olevani valmis ottamaan työtä vastaan 😂 naurettavaa

Aika epämääräistä, yli 5op kuussa... oletko ilmoittanut asiasta jotenkin epämääräisesti te-toimistoon?

Vierailija
5/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi

Vierailija
6/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että sen tuen saa melko helposti, jos perustelee työkkärille, että nykyinen ammatti ei työllistä.

Ei se mikään automaatio ole. Työkkärillä on oma näkemyksensä siitä, työllistääkö tutkintosi. Toiseksi pitäisi todistaa uuden tutkinnon työllistävyys. 

Tämä on toisinaan kyllä aika mielivaltaista. Olen tuntenut mm. DI:n, joka itse irtisanoutui ja opiskeli työttömyystuella puuseppäartisaaniksi - ja sen jälkeen haki ja työllistyi DI tutkintoa vastaaviin tehtäviin. 

Vierailija
7/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tutkinnon salaa loppuun mutta en ilmoittanut työkkäriin. Muuten olisi työttömuusturva lähtenyt. Valmistuin ja sain heti kolme työtarjousta joista valita. Tästä on jo monta vuotta aikaa.

Työtönhän ei saa opiskella, ei yrittää, eikä tehdä työtä. Baarissa päivää kaljaa kittaava ja välillä pupu-kursseille osalllistuva työtön on työkkärin mieleisin asiakas.

Vierailija
8/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ansiosidonnaista kesään asti. Jos aloittaisin työvoimapoliittisen opiskelun lähihoitajaksi, saisinko ansiosidonnaista koko opiskelun ajan, vai tipahdanko peruspäivärahalle kesällä?

Kannattaako 59-v aloittaa lähihoitajaopinnot?

Pohjalla pitkä työttömyys ja koulunkäyntiavustajan tutkinto ' kauan sitten'.

Vierailija
9/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain omaehtoisen opiskelun tuen maksimiajalle eli 24 kk. Tuo tuki pitää hakea ennen opintojen aloittamista ja se haetaan täyttämällä lomake työkkäriin. Siihen lomakkeeseen pitää perustella miksi tukea tarvitsee ja mitä opinnoista on hyötyä (= nykyinen ala ei työllistä, uusi työllistäisi).

Mutta siis ilmeisesti virkailijakohtainen tuo päätöksenteko: itse sain kyseiseen koulutukseen tuen, mutta seuraavana vuonna moni oli jäänyt ilman. Vaikka siis tuo kyseinen koulutus oli aloitettu uudestaan parinkymmenen vuoden jälkeen, kun alalla pulaa tekijöistä :D Työkkäri oli siis sanonut perusteluksi, että ei olisi tarpeeksi työllistävä ala tms.

Eli kannattaa ilman muuta hakea tuota tukea, mutta ei kannata sen varaan laskea kaikkea. On sitten positiivinen yllätys, jos sen tuen sattuukin saamaan :D

Vierailija
10/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan ansiosidonnaista kesään asti. Jos aloittaisin työvoimapoliittisen opiskelun lähihoitajaksi, saisinko ansiosidonnaista koko opiskelun ajan, vai tipahdanko peruspäivärahalle kesällä?

Kannattaako 59-v aloittaa lähihoitajaopinnot?

Pohjalla pitkä työttömyys ja koulunkäyntiavustajan tutkinto ' kauan sitten'.

Omaehtoisen opiskelun tukea voi saada max. 24 kk. Mielestäni saisit työmarkkinatuen, liittohan maksaa ansiosidonnaista vain jos työssäoloehto uudestaan täyttyy.

Vierailija
11/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain omaehtoisen opiskelun tuen maksimiajalle eli 24 kk. Tuo tuki pitää hakea ennen opintojen aloittamista ja se haetaan täyttämällä lomake työkkäriin. Siihen lomakkeeseen pitää perustella miksi tukea tarvitsee ja mitä opinnoista on hyötyä (= nykyinen ala ei työllistä, uusi työllistäisi).

Mutta siis ilmeisesti virkailijakohtainen tuo päätöksenteko: itse sain kyseiseen koulutukseen tuen, mutta seuraavana vuonna moni oli jäänyt ilman. Vaikka siis tuo kyseinen koulutus oli aloitettu uudestaan parinkymmenen vuoden jälkeen, kun alalla pulaa tekijöistä :D Työkkäri oli siis sanonut perusteluksi, että ei olisi tarpeeksi työllistävä ala tms.

Eli kannattaa ilman muuta hakea tuota tukea, mutta ei kannata sen varaan laskea kaikkea. On sitten positiivinen yllätys, jos sen tuen sattuukin saamaan :D

Niin ja tosiaan mulla oli alla amistutkinto, joka ei työllistä. Tuo uusi koulutus liittyy samaan alaan, mutta AMK-tutkinto. Työttömyyttä / osa-aikatöitä oli takana 1,5 vuotta muistaakseni.

Vierailija
12/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi ihan järjetön munkki! Olin ollut assistenttipäätteisessä työssä, ja sillä perusteella minut luokiteltiin yleissihteeriksi, vaikka työhöni ei liittynyt minkäänlaista sihteerintyötä. Sihteereistä on ylitarjontaa työmarkkinoilla, joten sain luvan jatkaa keskeytyneitä opintojani 3 kk mietinnän jälkeen.

Vierailija
13/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako työkkäri opiskelun jostain tietoonsa, jos siitä ei itse ilmoita? Haluaisin alkaa suorittaa verkossa yhtä 5 op kurssia, mutta työkkärin sivuilla luki jotain, että pitää kysyä lupa opiskeluun ja työttömyysaikana saa opiskella vain yhden kerran yms

Vierailija
14/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako työkkäri opiskelun jostain tietoonsa, jos siitä ei itse ilmoita? Haluaisin alkaa suorittaa verkossa yhtä 5 op kurssia, mutta työkkärin sivuilla luki jotain, että pitää kysyä lupa opiskeluun ja työttömyysaikana saa opiskella vain yhden kerran yms

Saa. Ne näkyvät KOSKI-tietokannassa.

Vierailija
15/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin saa opiskella sivutoimisesti max. 5 op kuukaudessa. Ilmeisesti riittää, että lähetät viestin mitä aiot opiskella, missä oppilaitoksessa, millä aikataululla, jne. Ei siis tarvitse erikseen anoa lupaa sivutoimisiksi opinnoille, jos ne jäävät alle 5 op/kk.

Vierailija
16/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta tietävät, jos siis itse hankin opiskelupaikan, mutta en saakkaan tukea opiskeluun, voinko jättäytyä pois opiskeluista kun olen yli 25-vuotias?

Vierailija
17/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta tietävät, jos siis itse hankin opiskelupaikan, mutta en saakkaan tukea opiskeluun, voinko jättäytyä pois opiskeluista kun olen yli 25-vuotias?

Jos sulla on ammatti alla ja olet yli 25-v, niin voit jättäytyä pois.

Opiskelin itse ton 2 vuotta työttömyystuella, sen jälkeen vuoden opintotuella ja sairastelun myötä jäi koulu kesken. Ei karenssia, työkkäristä sanottiin vaan, että aikuinen ihminen saa jättää opinnot kesken ilman sanktioita.

/9

Vierailija
18/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on ammatti alla ja olet yli 25-v, niin voit jättäytyä pois.

Opiskelin itse ton 2 vuotta työttömyystuella, sen jälkeen vuoden opintotuella ja sairastelun myötä jäi koulu kesken. Ei karenssia, työkkäristä sanottiin vaan, että aikuinen ihminen saa jättää opinnot kesken ilman sanktioita.

/9

Toki voi ja kannattaa viestitse kysyä tämä ennakkoon omalta virkailijalta. Eli kysyy ensin ja sitten vasta hakee sitä koulupaikkaa, ettei varmasti tuu ongelmia :)

Vierailija
19/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni sai tukea varhaiskasvatuksenopettajakoulutukseen. Opiskeli tosi nopealla tahdilla, koska koko aikaanhan tuota tukea ei riittänyt. Sai myös heti valmistuttuaan töitä.

Mulle taas sanottiin, että esim. Humakin opintoihin ei käytännössä koskaan saa, koska ne katsotaan niin huonosti työllistäviksi. Joten varmaan suurin mahdollisuus on saada, kun opiskelee ammattiin missä on työvoimapula.

Vierailija
20/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys työkkäriin. Sieltä päättävät saatko tukea vai ei. Olen itse käynyt pari kurssia työkkärin kautta. Ilmoitin, että olen kiinnostunut asiasta X ja puhelimessa hieman ohjeisti missä voisi kyseistä juttua opiskella. Sitten valitsin kiinnostavan kurssin ja ilmoitin että osallistun siihen ja siihen kurssiin ja sieltä vastattiin ok. Eli ensin kysyt asiaa ja vasta sitten toimit. Jos teet toisinpäin niin sinut voidaan katsoa opiskelijaksi ja siirryt opintotuelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi