Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysetuudella opiskeleminen?

Vierailija
01.02.2021 |

Heippa!

Onko kenelläkään kokemusta omatoimisesta opinnoista (täysipäiväinen tutkintoon johtava koulutus) työttömyysetuudella? Miten saitte tuen? Mihin opintoihin et saanut tukea? Onko tukea edes mahdollista saada kokonaan toiseen ammattiin kuin mihin on valmistunut? Haaveilen alanvaihdosta työttömänä koska oma alani ei työllistä.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan tuota tukea yliopistotutkinnon suorittamista varten..?

Tähän asti olen opiskellut itsekseni niin ettei tarvitse ilmoittaa mihinkään. Lainaan siis kirjoja ja luen niitä sekä verkkokurssejahan on maailma täynnä.

Vierailija
22/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti olen opiskellut itsekseni niin ettei tarvitse ilmoittaa mihinkään. Lainaan siis kirjoja ja luen niitä sekä verkkokurssejahan on maailma täynnä.

Vain kesken jääneisiin yliopistotutkintoihin, muistaakseni täytyy olla keskeyttämisestä yli vuosi.

Ja, kyllä kaikista opinnoista on ilmoitettava te-toimistoon, kun suoritat jonkun opintojakson - tieto menee kyllä Koski -tiedon kautta myös heille.

tässä lisää: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työn alla turvallisuusalan perustutkinto. Aika helposti työkkäri suostui kun on suht hyvin työllistävä ala.

Vierailija
24/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, opiskelin sairaanhoitajaksi pikavauhtia. Kadun alavalintaani, mutta se ei tässä ole se pointti:)

Tärkeintä on, että että haet lupaa ensin työkkäriltä EIKÄ siten että ensin otat vastaan opiskelupaikan ja ilmoitat iloisena ilmoitat työkkärille joka ehkä evää tuen. Yleensä myöntävät sen jos pystyt perustelemaan asiaa työllistymisellä. Ei tarvitse olla samalta alalta.

Vierailija
25/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kesken jääneisiin yliopistotutkintoihin, muistaakseni täytyy olla keskeyttämisestä yli vuosi.

Ja, kyllä kaikista opinnoista on ilmoitettava te-toimistoon, kun suoritat jonkun opintojakson - tieto menee kyllä Koski -tiedon kautta myös heille.

tässä lisää: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…

Ei minun tarvitse ilmoittaa itseopiskelusta :) En suorita opintojaksoja, luen ja opiskelen vaan itsekseni.

Vierailija
26/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako työkkäri opiskelun jostain tietoonsa, jos siitä ei itse ilmoita? Haluaisin alkaa suorittaa verkossa yhtä 5 op kurssia, mutta työkkärin sivuilla luki jotain, että pitää kysyä lupa opiskeluun ja työttömyysaikana saa opiskella vain yhden kerran yms

Älä missään nimessä ilmoita koska 5 op on raja joka katsotaan päätoimiseksi. Tulee vain hirveä paperisota yhden kurssin takia. Työttömänä saa opiskella luvan kanssa puoli vuotta 5 op kuussa yhden kerran ja jakso on määritelty erikseen. Lisäksi siinä on useita sääntöjä joita en ala tähän kirjaamaan. Eli opiskele pokkana tuo 5 op kurssi äläkä kerro mitään ja esitä tyhmää jos jäät kiinni ja säästä tuo puoli vuotta mahdollisesti tuonnemmaksi.

Vierailija
27/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen verkossa yli 5 op kuussa ja tuki katkesi vaikka sanoin olevani valmis ottamaan työtä vastaan 😂 naurettavaa

On naurettavaa, mutta jos olisit vaivautunut katsomaan työkkärin sivuilta niin olisit huomannut että yli 5 op katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi eikä työttömyydeksi.

Vierailija
28/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta tietävät, jos siis itse hankin opiskelupaikan, mutta en saakkaan tukea opiskeluun, voinko jättäytyä pois opiskeluista kun olen yli 25-vuotias?

Jos sulla on ammatti alla ja olet yli 25-v, niin voit jättäytyä pois.

Opiskelin itse ton 2 vuotta työttömyystuella, sen jälkeen vuoden opintotuella ja sairastelun myötä jäi koulu kesken. Ei karenssia, työkkäristä sanottiin vaan, että aikuinen ihminen saa jättää opinnot kesken ilman sanktioita.

/9

Toki voi ja kannattaa viestitse kysyä tämä ennakkoon omalta virkailijalta. Eli kysyy ensin ja sitten vasta hakee sitä koulupaikkaa, ettei varmasti tuu ongelmia :)

Hakea kai saa mutta ei ottaa vastaan

Vierailija
29/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sukulaiseni siis sai noihin varhaiskasvatuksenopettajaopintoihinsa yliopistoon.  Ja lukee noissa tiedoissa, mm, että " Opintojen tulee johtaa alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon yliopistossa tai korkeakoulussa"

Vierailija
30/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi yliopistotutkintoihin saada, jos ne on mahdollista saada valmiiksi 24 kuukauden aikana. Ellei ole aiempaa tutkintoa, joko keskeytettyä tai jonkin muun alan tutkintoa mistä saa paljon hyväksiluetuksi, ei yliopistotutkintoa ehdi tuossa ajassa tekemään. Ja TE-toimisto tuskin sellaista puoltaa. Monet maisteriohjelmat on sellaisia, että ne saa hyvin tehtyä kahdessa vuodessa.

Keskeisintä tuen saamisessa on tulevan alan työllistävyys. Yliopistossa on rajallinen määrä tutkintoja, joilla on erittäin varmat työllistymisnäkymät.

Vierailija
31/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäriopintoihin saa, muihin vaikeaa saada.

Vierailija
32/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni evättiin omaehtoinen opiskelu sen nojalla, että minulla oli kaksi AMK-tutkintoa taustalla. Kyseessä oli maisteriopinnot toisen AMK-tutkintoni pohjalta. Moni muu samassa maisteriohjelmassa oli saanut opiskella omaehtoisesti työttömyysturvalla, joten päätös on tosiaan virkailija- ja myös TE-toimistokohtainen suosien maakuntia.

Onnekseni olin aloittanut opinnot kokoaikatyön rinnalla, joten ne tulkittiin sivutoimisiksi ja pystyin opiskelemaan ansiosidonnaisella. Sivutoimisissa opinnoissa on sekin etu, ettei työttömyysturvan kestoa ole rajattu kuten omaehtoisessa opiskelussa. TE-toimisto ei valvo opintojen edistymistä vaan niitä voi suorittaa täysin omaan tahtiin.

Vierailija
33/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan ansiosidonnaista kesään asti. Jos aloittaisin työvoimapoliittisen opiskelun lähihoitajaksi, saisinko ansiosidonnaista koko opiskelun ajan, vai tipahdanko peruspäivärahalle kesällä?

Kannattaako 59-v aloittaa lähihoitajaopinnot?

Pohjalla pitkä työttömyys ja koulunkäyntiavustajan tutkinto ' kauan sitten'.

Tipahdat peruspäivärahalle, se etuus etteivät liiton päivärahat kulu työvoimapolittisen koulutuksen aikana on poistunut vuosia sitten.

Vierailija
34/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys työkkäriin. Sieltä päättävät saatko tukea vai ei. Olen itse käynyt pari kurssia työkkärin kautta. Ilmoitin, että olen kiinnostunut asiasta X ja puhelimessa hieman ohjeisti missä voisi kyseistä juttua opiskella. Sitten valitsin kiinnostavan kurssin ja ilmoitin että osallistun siihen ja siihen kurssiin ja sieltä vastattiin ok. Eli ensin kysyt asiaa ja vasta sitten toimit. Jos teet toisinpäin niin sinut voidaan katsoa opiskelijaksi ja siirryt opintotuelle.

Tää omaehtoisen opiskelun tuki on vähän eri asia kuin yksittäiset kurssit. Kyseessä tutkintoon tähtäävä opiskelu, joten tuon päätöksen saa vasta sitten kun opiskelupaikka tiedossa ja tekee sen virallisen hakemuksen. Eli ei riitä, että puhelimessa kysyy ja sitten lähtee etsimään sopivia koulutuksia.

Vierailija
35/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseltäni evättiin omaehtoinen opiskelu sen nojalla, että minulla oli kaksi AMK-tutkintoa taustalla. Kyseessä oli maisteriopinnot toisen AMK-tutkintoni pohjalta. Moni muu samassa maisteriohjelmassa oli saanut opiskella omaehtoisesti työttömyysturvalla, joten päätös on tosiaan virkailija- ja myös TE-toimistokohtainen suosien maakuntia.

Allekirjoitan virkailijakohtaisuuden, vaikka yksin kukaan virkailija ei päätöstä tee mutta kuitenkin esittelee asian ja siten näkemyksellä on vahva painoarvo. Itselläni aiempi virkailija sanoi, että on epätodennököistä että saan puoltavaa päätöstä maisteriopintoihin, kun taustalla on jo yksi korkeakoulututkinto. Virkailija vaihtui ennen opintoihin hakemista ja päätös uudelta virkailijalta tuli puoltavana.

Vierailija
36/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta tietävät, jos siis itse hankin opiskelupaikan, mutta en saakkaan tukea opiskeluun, voinko jättäytyä pois opiskeluista kun olen yli 25-vuotias?

Opiskelin itse ton 2 vuotta työttömyystuella, sen jälkeen vuoden opintotuella ja sairastelun myötä jäi koulu kesken. Ei karenssia, työkkäristä sanottiin vaan, että aikuinen ihminen saa jättää opinnot kesken ilman sanktioita.

/9

Toki voi ja kannattaa viestitse kysyä tämä ennakkoon omalta virkailijalta. Eli kysyy ensin ja sitten vasta hakee sitä koulupaikkaa, ettei varmasti tuu ongelmia :)

En ite nää siinä eroa, että ottaako koulupaikan vastaan ja ei aloitakaan vs. opiskelee jonkun aikaa ja jättää kesken. Kuten aiemmin kirjoitin, niin jätin opinnot kesken eikä tullu karenssia tai mitään muutakaan ongelmaa työkkärin kanssa. Kun kyseessä siis yli 25v ja ammatti jo olemassa.

Mutta kuten sanoin niin kannattanee varmistaa työkkäristä ennakkoon. Koulupaikkahan pitää olla valmiina ennenkuin tuota omaehtoisen opiskelun tukea voi hakea.

Vierailija
37/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen. Jos opiskelee maksullisia avoimen yliopiston kursseja ja samalla saa liitosta päivärahaa, joutuuko työkkäriin ilmoittaa opiskeluista? :o

Vierailija
38/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä: Työkkäri käyttää sekä ammattibarometria että foreammattia sen arvioimiseen työllistääkö ammatti. Löytyy googlella ja on ihan tavistenkin käytettävissä.

Vierailija
39/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/9

En ite nää siinä eroa, että ottaako koulupaikan vastaan ja ei aloitakaan vs. opiskelee jonkun aikaa ja jättää kesken. Kuten aiemmin kirjoitin, niin jätin opinnot kesken eikä tullu karenssia tai mitään muutakaan ongelmaa työkkärin kanssa. Kun kyseessä siis yli 25v ja ammatti jo olemassa.

Mutta kuten sanoin niin kannattanee varmistaa työkkäristä ennakkoon. Koulupaikkahan pitää olla valmiina ennenkuin tuota omaehtoisen opiskelun tukea voi hakea.

Jep. Pitää olla tieto että on saanut opiskelupaikan mutta sitä ei saa ottaa vastaan ennen kuin TE-toimisto on antanut luvan.

Omaehtoisessa opiskelussa on myös se puoli, että jos opinnot eivät etene sovitusti, jo maksetutut työttömyyskorvaukset voidaan periä takaisin. Toki opiskelun voi katkaista esim. sairastumisen tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi mutta tuossa seurannassa on muutoin tosi tiukka linja. Ja kesäksi opiskeluja (tai opintojen etenemisvaatimusta) ei voi tauottaa vaikka oppilaitos ei järjestäisikään opetusta.

Vierailija
40/90 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/9

Jep. Pitää olla tieto että on saanut opiskelupaikan mutta sitä ei saa ottaa vastaan ennen kuin TE-toimisto on antanut luvan.

Omaehtoisessa opiskelussa on myös se puoli, että jos opinnot eivät etene sovitusti, jo maksetutut työttömyyskorvaukset voidaan periä takaisin. Toki opiskelun voi katkaista esim. sairastumisen tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi mutta tuossa seurannassa on muutoin tosi tiukka linja. Ja kesäksi opiskeluja (tai opintojen etenemisvaatimusta) ei voi tauottaa vaikka oppilaitos ei järjestäisikään opetusta.

Minä kyllä pystyin kesätöiden ajaksi laittamaan katkolle tuon tuen, jatkui sitten syksyllä ihan normaalisti. Onkohan tässä jotain paikkakuntaisia eroja vai onko tää muuttunut? Omasta opiskelusta useampi vuosi aikaa.

Ja mulla toi opintojen etenemisen seuranta oli niinkin hurjaa, että kaks kertaa vuodessa piti netissä kuitata, että opinnot etenee suunnitellusti. Sen 2 vuoden jälkeen piti vasta toimittaa opintorekisteriote ja siinä tarkistettiin vaan, että kokonaismäärä täsmää :D Eli kesän pystyi vaikka lomaileen sen avulla, jos lukukauden aikana tuli muuten tarpeeksi opintoja (meillä ainakin tuli ihan ops:n mukaan edetessä). Ekan kesän olinkin ilman töitä ja tein muutaman valinnaisen kurssin kesäopintoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi