Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysetuudella opiskeleminen?

Vierailija
01.02.2021 |

Heippa!

Onko kenelläkään kokemusta omatoimisesta opinnoista (täysipäiväinen tutkintoon johtava koulutus) työttömyysetuudella? Miten saitte tuen? Mihin opintoihin et saanut tukea? Onko tukea edes mahdollista saada kokonaan toiseen ammattiin kuin mihin on valmistunut? Haaveilen alanvaihdosta työttömänä koska oma alani ei työllistä.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa ja meillä on 2 lasta, voisin saada tt-tukea 400, jos tulisi karenssi, asumme vuokralla.

Vierailija
82/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukityö on 6 kuukautta, sinnekin laitetaan hakemus ja cv ja on haastattelu. Tradenomit ovat yleensä päässeet noihin toimistotyöpaikkoihin.

Jokainen työ voi olla palkkatukityö, jos työnhakija täyttää edellytykset.

Täytyy olla työttömänä 2 vuotta, että voi päästä palkkatuella kaupungin yksikköön töihin, mutta ei saa olla tehnyt mitään työtä tuon 2 vuoden aikana, ei edes niitä suojaosalla tehtäviä. Itse olen Tradenomina päässyt palkkatukityöhön, mutta oli monta hakijaa.

Yksityiselle voi myös saada palkkatukea 6 kuukaudeksi, jos on esim. terveydessä jotain ettei saa esim. tehdä fyysistä työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukityö on 6 kuukautta, sinnekin laitetaan hakemus ja cv ja on haastattelu. Tradenomit ovat yleensä päässeet noihin toimistotyöpaikkoihin.

Täytyy olla työttömänä 2 vuotta, että voi päästä palkkatuella kaupungin yksikköön töihin, mutta ei saa olla tehnyt mitään työtä tuon 2 vuoden aikana, ei edes niitä suojaosalla tehtäviä. Itse olen Tradenomina päässyt palkkatukityöhön, mutta oli monta hakijaa.

Yksityiselle voi myös saada palkkatukea 6 kuukaudeksi, jos on esim. terveydessä jotain ettei saa esim. tehdä fyysistä työtä.

Okei, miksi naapurin mies pääsee nyt palkkatukityöhön, vaikka ei ole ollut vielä kahta vuotta työttömänä? Miksi mun lapsi pääsisi palkkatukityöhön, jos vain löytäisi sopivan työnantajan, vaikka ei ole ollut kahta vuotta työttömänä?

Vierailija
84/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, miksi naapurin mies pääsee nyt palkkatukityöhön, vaikka ei ole ollut vielä kahta vuotta työttömänä? Miksi mun lapsi pääsisi palkkatukityöhön, jos vain löytäisi sopivan työnantajan, vaikka ei ole ollut kahta vuotta työttömänä?

Siksi kun on joku juttu miksi pääsee esim. terveydessä.

Vierailija
85/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on oikeus 6 kuukautta palkkatukitöihin yksityisen puolen toimistotöihin, koska en voi tehdä fyysistä työtä.

Eli jos yksityisellä puolella aukeaa toimistotyöpaikka, voin soittaa työnantajalle, että valtio maksaa ensimmäiset 6 kuukautta puolet palkastani.

Vierailija
86/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni voi saada vaikka koko elämänsä palkkatukea, jos on joku tietynlainen terveysjuttu.

Vierailija
87/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta tietävät, jos siis itse hankin opiskelupaikan, mutta en saakkaan tukea opiskeluun, voinko jättäytyä pois opiskeluista kun olen yli 25-vuotias?

Ainakin aiemmin ohje on ollut, ettei opiskelupaikkaa saa ottaa vastaan ennen kuin tämä hakemus työttömyysetuudella opiskeluun on työkkärissä hyväksytty. Jos olet ottanut paikan vastaan, vaikkei sitä lupaa vielä ole myönnetty, sinun ilmeisesti on karenssin uhalla myös mentävä sinne opiskeluun omalla kustannuksellasi.

Varoittaisin kuitenkin näistä työttömyysetuudella opiskeluista: Ainakin ennen tällaisen opiskelun sai keskeyttää ilman että menetti tukea eli joutui tuettomalle kaudelle määräajaksi. Mutta jos sitten jossain kohtaa joudut työkkärin kanssa myöhemmin tekemisiin jossakin asiassa johon tämä keskeyttäminen työkkärin mielestä on sopiva pointti osoitella, niin kyllä ne sen tekevät. Eli keskeytys katsotaan rankaisun paikaksi jossakin myöhemmässä yhteydessä - toki et sen takia saa karenssia silloinkaan - mutta sitä keskeytystä ei unohdeta sen vuoksi että se on ollut luvallista.

Vaikeasti selitetty. Mutta, vaikka sanotaan, että saa keskeyttää eikä keskeytyksestä tule seuraamuksia, niin tämä ei täysin pidä paikkaansa. Karenssia et saa, mutta keskeytys luetaan sinulle viaksi jos sellainen paikka eteen tulee. Näin toimii työkkäri. Valtion viranomainen. Viranomainen jolle on sallittua valheellisten tietojen kirjaaminenkin, vääristellen kirjattujen tietojen korjaaminen, työkkäriin voivat työnantajatkin kertoilla mitä mielivät ja täydestä menee, täydestä menee vaikka työnantaja olisi esim. työtodistukseen kirjoittanut jotain aivan muuta. Näin toimii työvoimaviranomainen, jonka pitäisi omien sanojensa mukaan olla puolueeton toimija työnantajien ja työntekijöiden välissä.

Älkää uskoko kaikkea mitä sanovat.

Vierailija
88/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta tietävät, jos siis itse hankin opiskelupaikan, mutta en saakkaan tukea opiskeluun, voinko jättäytyä pois opiskeluista kun olen yli 25-vuotias?

Ainakin aiemmin ohje on ollut, ettei opiskelupaikkaa saa ottaa vastaan ennen kuin tämä hakemus työttömyysetuudella opiskeluun on työkkärissä hyväksytty. Jos olet ottanut paikan vastaan, vaikkei sitä lupaa vielä ole myönnetty, sinun ilmeisesti on karenssin uhalla myös mentävä sinne opiskeluun omalla kustannuksellasi.

Varoittaisin kuitenkin näistä työttömyysetuudella opiskeluista: Ainakin ennen tällaisen opiskelun sai keskeyttää ilman että menetti tukea eli joutui tuettomalle kaudelle määräajaksi. Mutta jos sitten jossain kohtaa joudut työkkärin kanssa myöhemmin tekemisiin jossakin asiassa johon tämä keskeyttäminen työkkärin mielestä on sopiva pointti osoitella, niin kyllä ne sen tekevät. Eli keskeytys katsotaan rankaisun paikaksi jossakin myöhemmässä yhteydessä - toki et sen takia saa karenssia silloinkaan - mutta sitä keskeytystä ei unohdeta sen vuoksi että se on ollut luvallista.

Vaikeasti selitetty. Mutta, vaikka sanotaan, että saa keskeyttää eikä keskeytyksestä tule seuraamuksia, niin tämä ei täysin pidä paikkaansa. Karenssia et saa, mutta keskeytys luetaan sinulle viaksi jos sellainen paikka eteen tulee. Näin toimii työkkäri. Valtion viranomainen. Viranomainen jolle on sallittua valheellisten tietojen kirjaaminenkin, vääristellen kirjattujen tietojen korjaaminen, työkkäriin voivat työnantajatkin kertoilla mitä mielivät ja täydestä menee, täydestä menee vaikka työnantaja olisi esim. työtodistukseen kirjoittanut jotain aivan muuta. Näin toimii työvoimaviranomainen, jonka pitäisi omien sanojensa mukaan olla puolueeton toimija työnantajien ja työntekijöiden välissä.

Höpö höpö. Paikan saa ottaa vastaan ja pitääkin, koska esim korkeakouluopinnoissa on hyvin vähän aikaa paikan vastaanottamiselle, eikä heinäkuussa saa työkkäristä välttämättä ratkaisua asiaan. Omaehtoinen opiskelu on nimensä mukaan omaehtoista, eikä sen aloittamatta jättämisestä sanktioida.

Opinnoista saa myös erota, mutta eteneminen tarkistetaan eropäivään asti. Jos olet vuoden ollut suorittamatta mitään koulun kirjoilla, joudut maksamaan vuoden tuet takaisin.

Vierailija
89/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen. Jos opiskelee maksullisia avoimen yliopiston kursseja ja samalla saa liitosta päivärahaa, joutuuko työkkäriin ilmoittaa opiskeluista? :o

Ei tarvitse. Kunhan huolehtii siitä, että keskimääräinen suoritus jää alle 5op kuukaudessa. Toisin sanoen, et voi suorittaa yhtä 5op kurssia joka kuukausi, koska silloin sut katsotaan kokopäiväiseksi opiskelijaksi. Vaikka tekisit yksittäisiä kursseja. Onhan se naurettavaa, mutta toisaalta Kela vaatii opintotukea saavilta tuon 5op/kk suorituksen tai opintotuki katkeaa. Eli onhan toi vaatimus linjassa. Itse olen sitä mieltä, että työttömänä pitäisi saada opiskella esimerkiksi 25op kokonaisuuksia avoimessa ilman erillistä selvitystä. Noilla ei tutkintoa saa mutta ne voivat auttaa työllistymään ja tuleehan siinä ekan vuoden opinnot tehtyä. Jos siis hakee ja pääsee opiskelemaan kyseistä ainetta. Toki töitä pitäisi hakea koko ajan kuten nytkin ja olla valmis vastaanottamaan mahdollinen työpaikka.

Kyllä tarvitsee ilmoittaa. Turha levittää tietoa ettei tarvitse.

Vierailija
90/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Paikan saa ottaa vastaan ja pitääkin, koska esim korkeakouluopinnoissa on hyvin vähän aikaa paikan vastaanottamiselle, eikä heinäkuussa saa työkkäristä välttämättä ratkaisua asiaan. Omaehtoinen opiskelu on nimensä mukaan omaehtoista, eikä sen aloittamatta jättämisestä sanktioida.

Opinnoista saa myös erota, mutta eteneminen tarkistetaan eropäivään asti. Jos olet vuoden ollut suorittamatta mitään koulun kirjoilla, joudut maksamaan vuoden tuet takaisin.

Opiskelusta on eri säännöt nuoremmille ja vanhemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi