Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysetuudella opiskeleminen?

Vierailija
01.02.2021 |

Heippa!

Onko kenelläkään kokemusta omatoimisesta opinnoista (täysipäiväinen tutkintoon johtava koulutus) työttömyysetuudella? Miten saitte tuen? Mihin opintoihin et saanut tukea? Onko tukea edes mahdollista saada kokonaan toiseen ammattiin kuin mihin on valmistunut? Haaveilen alanvaihdosta työttömänä koska oma alani ei työllistä.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuuripeliä, riippuu virkailijasta (ja varmaan siitä, paljonko kyseinen virkalija jo on saanut vastaavia anomuksia kyseisenä ajanjaksona, heillä lienee jonkinnäköiset kiintiöt näissä). 

Itse en saanut, toinen joka aloitti saman koulutuksen samana vuonna, ja jolla oli vastaava koulutus- työ ja työttömyystausta kuin minulla, sai.

Toki jos yrittää saada alalle, jossa ei ole hyvät työllisyysnäkemät, lienee tosi epätodennäköistä saada tuki virkailijasta riippumatta.

Ei näitä yksittäinen virkailija päätä, tiimi tekee päätöksen ja siinä katsotaan kahta asiaa eli opiskeltavan alan työllisyysnäkymät työssäkäntialueella ja työttömän nykyinen ammatti/ammattiala ja sen työllistävyys. Siksi sairaanhoitajalle ei puolleta puutarha-alan opintoja tai siksi jollain alueella bussikuskin hakeutumista koneistajaksi tuetaan, toisella ei.

Vierailija
62/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan ansiosidonnaista kesään asti. Jos aloittaisin työvoimapoliittisen opiskelun lähihoitajaksi, saisinko ansiosidonnaista koko opiskelun ajan, vai tipahdanko peruspäivärahalle kesällä?

Kannattaako 59-v aloittaa lähihoitajaopinnot?

Pohjalla pitkä työttömyys ja koulunkäyntiavustajan tutkinto ' kauan sitten'.

Kuuluuko 59v vielä siihen porukkaan, jolla ansiosidonnaista jatketaan? Ei taida ikä ihan riittää ja varsinainen eläkeputkikin lopetettiin.

Ansiosidonnaista ei jatketa opintojen takia vaan opiskelisit peruspäivärahalla. Lähärin palkka on pieni mutta toisaalta, keikkaa pääsee heittämään jo opintojen aikana. Joten taloudellisesti olet paremmassa asemassa kuin monen muun alan opiskelija. Ja onhan peruspäiväraha noin 300e enemmän kuin opintotuki. Asuntotukea voit myös saada jos ehdot siihen täyttyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoja ei ole, jos ei niihin ketään kuulu. Eli vuorolisät voidaan poistaa sekä sairasajan korvaukset ja palkankorotukset unohtaa. Joku eläkeläinen sanoikin, että nuoremmat sukupolvet poistavat itse itseltään jo saavutetut edut.

Vierailija
64/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuuripeliä, riippuu virkailijasta (ja varmaan siitä, paljonko kyseinen virkalija jo on saanut vastaavia anomuksia kyseisenä ajanjaksona, heillä lienee jonkinnäköiset kiintiöt näissä). 

Itse en saanut, toinen joka aloitti saman koulutuksen samana vuonna, ja jolla oli vastaava koulutus- työ ja työttömyystausta kuin minulla, sai.

Toki jos yrittää saada alalle, jossa ei ole hyvät työllisyysnäkemät, lienee tosi epätodennäköistä saada tuki virkailijasta riippumatta.

Tämä on todella väärin. Kaikkien tukien ja toimien täytyisi olla läpinäkyviä ja kaikille samat!

Ihan mitä tahansa sos.tukea hakevan pitäisi pystyä myös itse tarkistamaan oikeutensa tukeen.

Vierailija
65/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako työkkäri opiskelun jostain tietoonsa, jos siitä ei itse ilmoita? Haluaisin alkaa suorittaa verkossa yhtä 5 op kurssia, mutta työkkärin sivuilla luki jotain, että pitää kysyä lupa opiskeluun ja työttömyysaikana saa opiskella vain yhden kerran yms

Opiskelua ei tarvitse ilmoittaa, kun suoritettujen opintopisteiden määrä on keskimäärin alle 5op/kk. Eli jos suoritat maaliskuussa yhden 5op kurssin ja seuraavan kesäkuussa tms., ei sillä ole mitään vaikutusta työttömyyskorvaukseen. Eikä sitä tarvitse erikseen hyväksyttää enkä suosittele asiasta edes mainitsemaan.

Vierailija
66/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todella väärin. Kaikkien tukien ja toimien täytyisi olla läpinäkyviä ja kaikille samat!

Ihan mitä tahansa sos.tukea hakevan pitäisi pystyä myös itse tarkistamaan oikeutensa tukeen.

Jos sinut irtisanotaan niin et saa toimeentulotukeakaan asuntovelkaisena, koska asuntolaina ei ole lasku eikä yhtiölaina/remonttilaina. Ja jos on mökki, ei ole oikeutta toimeentulotukeen. Ei edes lapsiperheillä.

Vierailija
67/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, missä molemmat vanhemmat työttömänä, eivät saa toimeentulotukea, koska ovat perineet sähköttömän kuivan maan mökin. Niin se vain menee.

Vierailija
68/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nyt innostuneet ostamaan mökkejä eli ovat irtisanomistilanteen tullessa eteen ilman tukia. Heidän ainakin täytyisi kuulua työttömyyskassaan ja huolehtia etteivät saa karenssia, jos joutuvat työttömäksi.

Vierailija
69/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen. Jos opiskelee maksullisia avoimen yliopiston kursseja ja samalla saa liitosta päivärahaa, joutuuko työkkäriin ilmoittaa opiskeluista? :o

Ei tarvitse. Kunhan huolehtii siitä, että keskimääräinen suoritus jää alle 5op kuukaudessa. Toisin sanoen, et voi suorittaa yhtä 5op kurssia joka kuukausi, koska silloin sut katsotaan kokopäiväiseksi opiskelijaksi. Vaikka tekisit yksittäisiä kursseja. Onhan se naurettavaa, mutta toisaalta Kela vaatii opintotukea saavilta tuon 5op/kk suorituksen tai opintotuki katkeaa. Eli onhan toi vaatimus linjassa. Itse olen sitä mieltä, että työttömänä pitäisi saada opiskella esimerkiksi 25op kokonaisuuksia avoimessa ilman erillistä selvitystä. Noilla ei tutkintoa saa mutta ne voivat auttaa työllistymään ja tuleehan siinä ekan vuoden opinnot tehtyä. Jos siis hakee ja pääsee opiskelemaan kyseistä ainetta. Toki töitä pitäisi hakea koko ajan kuten nytkin ja olla valmis vastaanottamaan mahdollinen työpaikka.

Vierailija
70/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan koskaan saanut opiskeltavaan alaan liittyen te-toimistolta kieltävää päätöstä omaehtoisen opiskelun tukemisesta? Mikä ala on ollut kyseessä?

Itse sain kieltävän päätöksen AMK insinööri muuntokoulutukseen. Hyväksilukujen vuoksi olisin saanut tutkinnon pakettiin 2 vuodessa. En ottanut paikkaa vastaan ja hyvä näin. Ei tuo inssi puoli sittenkään tunnu omalta. Aion hakea seuraavan kerran tuota tukea sote alalle opiskeluun. Sen paikan otan vastaan, myönnettiin tuki tai ei. Jos siis pääsen kouluun.

Vierailija
71/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen. Jos opiskelee maksullisia avoimen yliopiston kursseja ja samalla saa liitosta päivärahaa, joutuuko työkkäriin ilmoittaa opiskeluista? :o

Ei tarvitse. Kunhan huolehtii siitä, että keskimääräinen suoritus jää alle 5op kuukaudessa. Toisin sanoen, et voi suorittaa yhtä 5op kurssia joka kuukausi, koska silloin sut katsotaan kokopäiväiseksi opiskelijaksi. Vaikka tekisit yksittäisiä kursseja. Onhan se naurettavaa, mutta toisaalta Kela vaatii opintotukea saavilta tuon 5op/kk suorituksen tai opintotuki katkeaa. Eli onhan toi vaatimus linjassa. Itse olen sitä mieltä, että työttömänä pitäisi saada opiskella esimerkiksi 25op kokonaisuuksia avoimessa ilman erillistä selvitystä. Noilla ei tutkintoa saa mutta ne voivat auttaa työllistymään ja tuleehan siinä ekan vuoden opinnot tehtyä. Jos siis hakee ja pääsee opiskelemaan kyseistä ainetta. Toki töitä pitäisi hakea koko ajan kuten nytkin ja olla valmis vastaanottamaan mahdollinen työpaikka.

Olen itse eri elämänvaiheissa tehnyt muutaman perusopintojen kokonaisuuden avoimessa. Melkein jokaisessa on ollut mukana niitä, jotka opiskelivat työttömänä. Joskus tuli sumplimista kurssien suoritusjärjesjärjestyksestä kun eivät tosiaan voineet edetä samassa tahdissa. Aika hyvin tentit saatiin järjestettyä niin, ettei ongelmaa ollut. Oli joukossa niitäkin, joitten oli pakko pitää 6-12kk tauko jotta työttömyyskorvaus säilyy.

Vierailija
72/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako työkkäri opiskelun jostain tietoonsa, jos siitä ei itse ilmoita? Haluaisin alkaa suorittaa verkossa yhtä 5 op kurssia, mutta työkkärin sivuilla luki jotain, että pitää kysyä lupa opiskeluun ja työttömyysaikana saa opiskella vain yhden kerran yms

Älä missään nimessä ilmoita koska 5 op on raja joka katsotaan päätoimiseksi. Tulee vain hirveä paperisota yhden kurssin takia. Työttömänä saa opiskella luvan kanssa puoli vuotta 5 op kuussa yhden kerran ja jakso on määritelty erikseen. Lisäksi siinä on useita sääntöjä joita en ala tähän kirjaamaan. Eli opiskele pokkana tuo 5 op kurssi äläkä kerro mitään ja esitä tyhmää jos jäät kiinni ja säästä tuo puoli vuotta mahdollisesti tuonnemmaksi.

Kotimme on Absurdistan.

Vierailija
73/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, missä molemmat vanhemmat työttömänä, eivät saa toimeentulotukea, koska ovat perineet sähköttömän kuivan maan mökin. Niin se vain menee.

Miksi pitäisi saada tt-tukea? Jos he ovat hiljattain jääneet työttömiksi kumpikin (tai edes toinen), niin he saavat ansiosidonnaista. Kyllä, tulot laskee mutta kyllä silläkin perheen elättää. Kahden tulot kuitenkin + lapsilisät. Asumistukea saa, jos tulot ovat pienet eikä  kysellä omaisuudesta. Valitettavasti työttömyys koskettaa aika isoa osaa työikäisistä jossain vaiheessa. On selvää, että työttömänä joutuu itse sekä koko perhe tinkimään monesta asiasta. Onneksi työttömyys kestää kuitenkin useimpien kohdalla vain vähän aikaa.

Jos heillä on työttömyys kestänyt jo åitempään ja ovat tipahtaneet peruspäivärahalle niin tilanne on jo huonompi. Silloinkin pitäisi tietää enemmän, eli miksi työttömyys on kestänyt niin pitkään, mikä on koulutus ja työkokemus sekä mistä johtuu ettei kumpikaan ole työllistynyt. Mutta ei tässäkään tilanteessa tt-tuki ole mikään automaatio eikä sen pidäkään olla. 

Vierailija
74/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain luvan opiskella työttömyyskorvauksella. Mun kohdalla ala oli/on periaatteessa työllistävä mutta viiskymppisenä en kelpaa minnekään. Nyt taas peruspäivärahalla ja ilmeisesti näillä mennään kunnes jään eläkkeelle 10 vuoden kuluttua. Ei mitään järkeä. Saahan niitä työttömyystilastoja kaunisteltua näinkin, vaikka vain muutamaksi vuodeksi. 

Vierailija
75/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada tt-tukea? Jos he ovat hiljattain jääneet työttömiksi kumpikin (tai edes toinen), niin he saavat ansiosidonnaista. Kyllä, tulot laskee mutta kyllä silläkin perheen elättää. Kahden tulot kuitenkin + lapsilisät. Asumistukea saa, jos tulot ovat pienet eikä  kysellä omaisuudesta. Valitettavasti työttömyys koskettaa aika isoa osaa työikäisistä jossain vaiheessa. On selvää, että työttömänä joutuu itse sekä koko perhe tinkimään monesta asiasta. Onneksi työttömyys kestää kuitenkin useimpien kohdalla vain vähän aikaa.

Jos heillä on työttömyys kestänyt jo åitempään ja ovat tipahtaneet peruspäivärahalle niin tilanne on jo huonompi. Silloinkin pitäisi tietää enemmän, eli miksi työttömyys on kestänyt niin pitkään, mikä on koulutus ja työkokemus sekä mistä johtuu ettei kumpikaan ole työllistynyt. Mutta ei tässäkään tilanteessa tt-tuki ole mikään automaatio eikä sen pidäkään olla. 

Tiedän 40-vuotiaita, joilla Tradenomin tutkinto ja 20 vuoden toimistotyökokemus, eivät enää työllisty. Hoitoala voi olla ainoa mahdollisuus, mutta ei sinnekään voi kaikkia ottaa.

Vierailija
76/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän 40-vuotiaita, joilla Tradenomin tutkinto ja 20 vuoden toimistotyökokemus, eivät enää työllisty. Hoitoala voi olla ainoa mahdollisuus, mutta ei sinnekään voi kaikkia ottaa.

Asumistukea eivät saa, kun asuntolaina ei ole lasku.

Vierailija
77/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi saada karenssin, se voi tulla monesta syystä, silloin ei saa 3 kuukauteen ansiosidonnaista.

Vierailija
78/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukityö on 6 kuukautta, sinnekin laitetaan hakemus ja cv ja on haastattelu. Tradenomit ovat yleensä päässeet noihin toimistotyöpaikkoihin.

Vierailija
79/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leena Parkkinen: Rokotettavaksi sinun jälkeesi, Max

Vierailija
80/90 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukityö on 6 kuukautta, sinnekin laitetaan hakemus ja cv ja on haastattelu. Tradenomit ovat yleensä päässeet noihin toimistotyöpaikkoihin.

Jokainen työ voi olla palkkatukityö, jos työnhakija täyttää edellytykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi