Vanhat ihmiset "tyrkyttää" vanhoja tavaroitaan
Oletteko törmännyt asiaan? Mun mummo on sellainen, että antaisi vanhoja huonekalujaan, mattoja, verhoja, astioita ym. mulle, kun ollaan muuttamassa toiseen asuntoon mieheni kanssa. Mä oon asunut omillani yli 10 vuotta, mutta edelleen sama juttu, että kaikenlaista hän olisi antamassa. Kiva, että mummo välittää, mutta kun itse haluaisin sisustaa omalla tavallani, niin hän toteaa, että hänen tavarat eivät kelpaa. Esimerkkinä oli se, että mainitsin että uuteen kotiin hankimme uuden pöydän, niin mummo oli lahjoittamassa mökiltään keittiön pöytää. Kaikenlisäksi epäilen, että mökillänsä on hometta, mutta ei mummo sitä myönnä. Siksi myös sieltä tulevat tavarat haisevat jotenkin erikoiselta.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tykkää vanhasta tavarasta, eikä 'mummolan haju' haittaa, niin se on ok. Mutta antakaa ihmisten tehdä omat valinnat itse.
Kyllä minäkin tykkään vanhasta tavarasta, mutta sitten pitäisi koko sisustus noudattaa sitä samaa linjaa. On kamalan näköistä jos vanhaa tyylikkyyttä ja modernia pelkistettyä sekoitetaan keskenään.
Eikä minulla ole varaa sisustaa kämppäni jonkun antiikkipöydän takia kokonaan sillä tyylillä. Valitettavasti ne Ikean halppikset on mun kukkarolle sopivia.
Ei se nyt ihan noinkaan ole, että jos on yksi antiikkikalu, niin pitäisi sitten kaikki muukin olla samaa tyyliä. Jos on silmää, voi yhdistellä erilaisia juttuja. Jos ei ole silmää, niin sitten vaan kaikki Ikeasta. Tai oikeastaan, jos ei ole silmää, ei pitäisi minkään sekametelinkään häiritä :D
Kutvoska kirjoitti:
Mummuni antoi minulle ikivanhan naps-kukkaron. Ei saanut reuma-sormillaan avattua. Ajattelin heittää sen roskiin, mutta vilkaisin sen sisälle: siellä oli 3 tonnia viiden kympin euroja.
Kai sentään palautat kukkaron sisällön mummukalle takaisin.. :)
Vierailija kirjoitti:
Kutvoska kirjoitti:
Mummuni antoi minulle ikivanhan naps-kukkaron. Ei saanut reuma-sormillaan avattua. Ajattelin heittää sen roskiin, mutta vilkaisin sen sisälle: siellä oli 3 tonnia viiden kympin euroja.
Kai sentään palautat kukkaron sisällön mummukalle takaisin.. :)
Palautit*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä on maku- ja valistuskysymys. Joku haluaa sitä pintatrendikästä skandibohosisustusta joka vain näyttää hyvältä, toinen harjaantuneempi on kiinnostunut laadusta ja historiasta.
Meillä olis ollut ihania huonejaluja, tauluja ja tekstiileja mummolan peruina. Harmi vaan kun talossa on poltettu tupakkaa sisällä 50 vuotta, niin kaatopaikalle meni kaikki. Paria taulua yritettiin ammattilaisen voimin puhdistaa, mutta haju jäi silti.
Otsonointi jäi kokeilematta?
Vierailija kirjoitti:
itse ottaisin vanhuksilta kaiken tavaran vastaan. kun en itsekään ole aikaisemmin edes tunnistanut äitini lasiesineitä jne. niillä kun on rahallista arvoa.
Nämä mitä meille on tarjottu ovat olleet 80-luvun lastulevyhuonekaluja ja vanhoja halpatuotanto-perusastioita. Näiden arvo on miinuksen puolella kun laskee jätemaksujen kustannukset. Kaikki vanhukset tarjoile suomalaista arvolasia ja arvokasta antiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidiltä löytyis vanhoja laadukkaita lakanoita, mutta ne on liian pieniä. Käytän vain tuplaleveitä lakanoita. Toiseksi niihin on pinttynyt tunkkainen haju kun on ollut pitkään kaapissa.
Haju lähtee kuumassa pesemällä ja lakanoita voi ommella yhteen tai jatkaa toisella kankaalla tai pitsillä.
Miksi nähdä vaivaa, kun kaupasta saa puhtaita ja valmiiksi oikean kokoisia lakanoita?
Etkö sä pese uusia lakanoita ennen käyttöä?
En tietenkään.
Tyrkyttäisivätpä tavaraa, mutta se mitä nämä nuukat tarjoaa on suoraan roskaa. Heillä käyttämättömänä seisoo paljon uusia työkaluja jne. mutta ei niitä voi antaa taloja rakentaville lapsenlapsille edes lainaan, mutta voisitte saada osan pussinsulkijoista, kun niitä on kertynyt ja on tuolla tuo vanha porakone ilman laturia.. Itse eivät ole siinä kunnossa, että edes voisivat käyttää työkaluja, mutta mielummin myydään kun annetaan lapsille. Ärsyttää.
Tässä näkee tämän kulutusyhteiskunnan. Jokainen haluaa sisustaa uudelleen jokaisen asuntonsa missä asuu. Ei ihme että maailma hukkuu roskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee tämän kulutusyhteiskunnan. Jokainen haluaa sisustaa uudelleen jokaisen asuntonsa missä asuu. Ei ihme että maailma hukkuu roskaan.
Mutta jos näitä tavaroita laitetaan eteenpäin vasta kuollessa, niin silloin luonnollisesti lapset on ehtinyt jo kaiken hankkia. Pihejä lapsiaan vihaavia ihmisiä on paljon, tässäkin ketjussa joku julisti että häntä ei elävänä peritä.
Tämä ketju taas todistaa että on aika poistaa kaikki sosiaalituet tästä maasta. On myös aika muutenkin lopettaa ihmisten tukeminen.
Näköjään rahaa on kuin roskaa ihmisillä. Jos tavaroita ostetaan vain näön takia ja heitetään ehjää hyvää tavaraa roskiin, niin rahaa on ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
100% samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse ottaisin vanhuksilta kaiken tavaran vastaan. kun en itsekään ole aikaisemmin edes tunnistanut äitini lasiesineitä jne. niillä kun on rahallista arvoa.
Nämä mitä meille on tarjottu ovat olleet 80-luvun lastulevyhuonekaluja ja vanhoja halpatuotanto-perusastioita. Näiden arvo on miinuksen puolella kun laskee jätemaksujen kustannukset. Kaikki vanhukset tarjoile suomalaista arvolasia ja arvokasta antiikkia.
Jos astia on ehjä niin mikä vika siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidiltä löytyis vanhoja laadukkaita lakanoita, mutta ne on liian pieniä. Käytän vain tuplaleveitä lakanoita. Toiseksi niihin on pinttynyt tunkkainen haju kun on ollut pitkään kaapissa.
Haju lähtee kuumassa pesemällä ja lakanoita voi ommella yhteen tai jatkaa toisella kankaalla tai pitsillä.
Miksi nähdä vaivaa, kun kaupasta saa puhtaita ja valmiiksi oikean kokoisia lakanoita?
Kommenttisi vaan todistaa että alv pitäisi olla 500%. Jos ihmisillä on varaa ostaa tavaraa vaan koska haluaa uutta tavaraa niin silloin niillä on varaa maksaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti pahoitti mielensä kun opiskelemaan lähteneelle tyttärelleni ostettiin kaikki uutena Ikeasta. Mummolla olis ollut antaa paripuolia kippoja ja kuppeja, verhoja, lakanoita ja mattoja. Kaikki suoraan 70-80 luvulta...
Miten joku lakana 70-luvulta eroaa nykyisestä, paitsi, että on laadukas😅
Vierailija kirjoitti:
Hei mä menin kerran erehdyksissäni sanomaan mun mummon kusisorsasta että "onpas kätevä", ja totesin että nyt ei tarvitse ravata yöllä veskissä. Yritin olla kohtelias.
No hän raahasi tuliaisina mulle sen saman käytetyn sorsansa seuraavalla kerralla kun tuli kylään, kun niin oli mun mielestä kätevä. :)
Outoa, jos mummolla on ollut kusisorsa. Yleensä ne ovat olleet miesten vehkeitä ja naisille on alusastia.
T.ex hoitsu.
Jos tai kun on nurkkiin kerääntynyt ylimääräistä tavaraa, niin ihan järkevää kysyä lapsiltaan tai muilta tutuilta, että olisiko tarvetta. Jos joku tarvitsee, hyvä niin. Jos kenellekään kelpaa, niin turha siitä on ottaa itseensä. Mutta ei nyt herran jumala aleta roudaamaan niitä ei-toivottuja tavaroita toisen kotiin ilman lupaa. Meille ei olla tuotu mitään valtavaa kulmasohvaa isompaa. Anoppi käytti tilaisuutensa kun olin pois, kun tietää ettei poikansa osaa sanoa äidilleen vastaan. Sohva ei jäänyt meille, soitin kierrätyskeskuksen hakemaan kamaluuden pois, anopille vein laskun.