Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää menee kylään kaverille ja hänellä vaan vegaanisia ruokia tarjottavana. Vähän kuin piilotuputtaa eikä ota huomioon, etenkin jos kyläily sovittu jo aiemmin, tietää hyvin olen sekasyöjä. No enpä ala väkisin syömään ruuista mistä en tykkää
Jos kerran olet sekasyöjä niin miten et voi syödä vegaanista ruokaa?
Jos olet seksuaalinen niin miten et kestä platonista suhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä kaikki aina niin ääripäisesti, eikö tosiaan riitä lisää kasviksia ja silti syö lihaa? Lihasta ihminen saa kuitenkin helpoiten kaiken tarvitsemansa vitamiinit esim rauta ja sitten ihmetellään miksi raudanpuute yleisestä, kun sitä niin hyvin saa kasviksista kuten lihasta
Raudanpuutetta on monilla lihansyöjilläkin, ei se ole mikään kasvissyöjän vaiva..
Totta ehkä osittain. Jos ei saa rautaa tarpeeksi, oli sitten lihansyöjä, sekasyöjä tai vegaani (näitä kun nykyään riittää.)
Fakta on kuitenkin se, että vegaani kärsii raudanpuutteesta hyvin paljon todennäköisemmin kuin jos ruokavalioon kuuluisi edes jotain lihaa. Ainakin joutuu sitten suunnittelemaan enemmän - tai ottamaan purkista rautaa (eikä imeydy yhtä hyvin).Oletko miettinyt että ehkä syön mielummin niitä rautatablettaja purkista, kun syön eläintä joka on ollut elävä jolla on ollut tunteet?
Olen kasvissyöjä ja on kunnossa ferritiini ja hemoglobiini. En usko, että vegaaneillakaan olisi automaattisesti raudan puute. Raudan puute liittyy muihinkin asioihin kuin ruokavalioon, esimerkiksi runsaisiin kuukautisiin, joihin löytyy kyllä apua.
Jaa. Pahimmat tuntemani ferritiinikeissit (naisia) ovat kaikki kasvissyöjiä. Eivät vegaaneja mutta kyllähän se perusarki sillä tofulla menee.
Jospa heillä on runsaat kuukautiset tai keliakia tai jokin muu suolistosairaus? Tai väärin koostettu kasvisruokavalio?
Vegaaniasiakkaat ovat ärsyttäviä. Pitäisi tietää joka tuotteesta sisältääkö jotain eläinperäistä. Tämä pitäisi kaiken lisäksi osata saman tien vastata ilman, että tarkastan tuoteselostetta. Sen kaksi kertaa vuodessa kun joku näitä kyselee, niin en todellakaan voi muistaa ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä kaikki aina niin ääripäisesti, eikö tosiaan riitä lisää kasviksia ja silti syö lihaa? Lihasta ihminen saa kuitenkin helpoiten kaiken tarvitsemansa vitamiinit esim rauta ja sitten ihmetellään miksi raudanpuute yleisestä, kun sitä niin hyvin saa kasviksista kuten lihasta
Raudanpuutetta on monilla lihansyöjilläkin, ei se ole mikään kasvissyöjän vaiva..
Totta ehkä osittain. Jos ei saa rautaa tarpeeksi, oli sitten lihansyöjä, sekasyöjä tai vegaani (näitä kun nykyään riittää.)
Fakta on kuitenkin se, että vegaani kärsii raudanpuutteesta hyvin paljon todennäköisemmin kuin jos ruokavalioon kuuluisi edes jotain lihaa. Ainakin joutuu sitten suunnittelemaan enemmän - tai ottamaan purkista rautaa (eikä imeydy yhtä hyvin).Oletko miettinyt että ehkä syön mielummin niitä rautatablettaja purkista, kun syön eläintä joka on ollut elävä jolla on ollut tunteet?
Olen kasvissyöjä ja on kunnossa ferritiini ja hemoglobiini. En usko, että vegaaneillakaan olisi automaattisesti raudan puute. Raudan puute liittyy muihinkin asioihin kuin ruokavalioon, esimerkiksi runsaisiin kuukautisiin, joihin löytyy kyllä apua.
Jaa. Pahimmat tuntemani ferritiinikeissit (naisia) ovat kaikki kasvissyöjiä. Eivät vegaaneja mutta kyllähän se perusarki sillä tofulla menee.
Jospa heillä on runsaat kuukautiset tai keliakia tai jokin muu suolistosairaus? Tai väärin koostettu kasvisruokavalio?
Glad that you asked ei ole keliakiaa eikä suolistosairautta. Vähän noloa oikeastaan miten tarkkaan tiedän heidän medical-historiansa. Kaikki kunnossa paitsi että ferritiinit heittää hevonpyllyä ja maailmankatsomus myös.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan lihansyönti on viime vuosina lisääntynyt, osin karppaajien myötä ja sitten on nämä Äijät(tm), joiden pitää saada joka aterialla lihaa.
Jos toinen ihminen elää eri tavalla kuin sinä, ei sen tarvitse olla loukkaus sinua kohtaan. Jos hän huomauttelee syömisistäsi, saat sanoa ihan suoraan että aikuinen ihminen syö mitä haluaa ja kukaan ei voi tuomita toista. Jos se ei auta, vähennä kontaktia hänen kanssaan. Jotkut vegaanit ovat oikeasti ärsyttäviä, mutta eivät kaikki.
Meitä kasviskarppaajiakin on olemassa, suurin osa on lakto-ovoja, koska se turvaa proteiinit. Ketovegaanejakin on, muttei minulla ole aikaa ja vaivaa sellaiseen. Toki jotain ruokia välillä teen, jotka on vegaanisia. Ihan en tosin lakto-ovoketoakaan uskalla noudattaa, vaan menen vhh:lla, koska on hh-määrän suhteen "sallivampi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää menee kylään kaverille ja hänellä vaan vegaanisia ruokia tarjottavana. Vähän kuin piilotuputtaa eikä ota huomioon, etenkin jos kyläily sovittu jo aiemmin, tietää hyvin olen sekasyöjä. No enpä ala väkisin syömään ruuista mistä en tykkää
Jos kerran olet sekasyöjä niin miten et voi syödä vegaanista ruokaa?
Jos olet seksuaalinen niin miten et kestä platonista suhdetta?
Hä? Hyvin kestän kiitos.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Toivottavasti tämä vöyhötys loppuu äkkiä.Eräs nuori äiti ei antanut lapselleen rintamaitoa. Vegaani kun oli.
No ei hän voinut antaa myöskään rintamaidon korviketta, sillä nehän tehdään lehmän maidosta.
Soijamaitoa varmaankin yritti vauvalle tyrkyttää. Liekö jäänyt lapsi henkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?
Miksi haluaisit että laitan sinulle ruokaa jonka valmistuksesta minulla ei ole lainkaan kokemusta ja jonka makua en voi tarkastaa?
Olet sekasyöjä, et kuole siihen että syöt yhdellä aterialla vegaanista ruokaa. Saatat jopa yllättyä kuinka herkullista se on.
Sekasyöjä entinen vegaani tässä moi. Vegaaniruoan herkullisuus on vähän niinkuin mihin Pepsin makutestit perustuu. Maistuu parilla ekalla haukulla ihanalta mutta vetäisitkö tätä koko illan? En. Ei maha täyty eikä jaksa seuraavaa päivää tällä. Ei vain jaksa. Ehkä vegaanit tekee jotain lite-versiota elämästä ja siksi ns jaksaa mutta en minä ainakaan. Henkeä alkaa ahdistaa ja pää tulee kipeäksi. Niin siis minä käyn töissä sillä aikaa kun vegaanit bloggaa.
Eli kieltäytyisit esimerkiksi Marianne-karkeista ja dominokekseistä ihan vaan siksi että ne on vegaanisia?
Itse en ole vegaani mutten pidä lihasta joten aika usein tulee syötyä vegaanista ruokaa, maha tulee täyteen ja olo on hyvä.
Minun puolesta kukin syö mitä haluaa, mutta nämä vegaanit ärsyttävät kun tekevät omista ja muiden syömisistä niin saakutin ison numeron. Ja pitää vielä paheksua ja yrittää käännyttää meitä terveitä valkoisia lihaasyöviä heteroita. Hah! Olen ruvennut tekemään källejä. Piilotaan ruokiin lihaa ja väitän vegaaniseksi. Kehuvat ja syövät hyvällä ruokahalulla.
Vierailija kirjoitti:
Syön kyllä kasvisruokia ja teen niitä linsseistä ja kikherneistä (falafelit ja mausteinen linssikeitto kuuluvat suosikkeihin). Niihin lihankorvikkeisiin en koske. Lihaa sitten lähinnä riistan ja kalan muodossa.
Itseäni ärsyttää vegaaneissa ihmisinä vain se, että sitä aatetta hierotaan helposti toisten naamoihin ja ollaan niin yksimielisiä, että vegaaninen ruokahan sopii kaikille. Juu, sopii se maito-, muna- ja kala-allergisille sekä laktoosittomille, muttei sitten soija-, pähkinä- ja manteliallergisille, joihin vegaaninen keittiö perustuu.
Itselläni on soija-allergia ja muita palkokasveja voin syödä huoletta. Onneksi tosin monille tuntemilleni vegaaneille tämä menee kuuleviin korviin, ettei luulla tofuakaan (joka on soijaa) lihankorvikkeeksi. Tämä vegaaniporukka ei oleta, että osaisin tehdä kaikkea vegaanista vaan vähintään huomioin kotona pienellä kauramaitopurkilla ja jotain kahvileipää ostan valmiina tai jos satun jossain kahvilassa näkemään, niin ostan mukaan. Nämä vegaanit ovat suostuneet omissa tilaisuuksissaan tai kahvikutsuissa varaamaan edes lehmän maitoa kahvin kaveriksi, jotta pystyisi sulattamaan muuten täysin vegaanisem tarjoilun. Yksi näistä ainakin lakto-ovoa tekee vegaanisen ohelle, kun ymmärtää ettei kaikki pidä tofusta tai kikherneistä.
Toinen on sitten se äänekäs vegaaniporukka, joka nyrpistelee nenäänsä, kun olenkin tehnyt lihapullien rinnalle kasvisvaihtoehdoksi kasvispyöryköitä tai - pihvejä kasviksista. Tämä porukka on kaikkein tiukinta ja jopa toisten syömisiä kytätään kysyen, että eikö maistukin paremmalta kuin sekaversio.
Aika kapoinen on käsityksesi vegaanisesta keittiöstä, jos oletat sen perustuvan soijaan, pähkinöihin ja manteleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniasiakkaat ovat ärsyttäviä. Pitäisi tietää joka tuotteesta sisältääkö jotain eläinperäistä. Tämä pitäisi kaiken lisäksi osata saman tien vastata ilman, että tarkastan tuoteselostetta. Sen kaksi kertaa vuodessa kun joku näitä kyselee, niin en todellakaan voi muistaa ulkoa.
Tjaa. Minusta taas on sangen omituista, että edelleenkin on todella paljon ravintoloita, joissa ei edes tiedetä, mitä vegaaninen ruokavalio tarkoittaa. Ja usein se tunnutaan mieltävän vain ruuaksi, jossa ei ole lihaa, mutta joka kuitenkin sisältää maitotuotteita, kananmunaa, kala- tai lihalientä, hunajaa jne. Vegaanisuus lisääntyy nyt niin kovaa vauhtia, että jokaisen itseään kunnioittavan ravintolan kannattaisi ottaa asiasta selvää ja pystyä tarjoamaan edes yksi vegaaninen vaihtoehto, mikäli kiinnostaa palvella asiakkaita.
Tänään oli juttua hesarissa kuinka tärkeää proteiini on.
Eläinperäisissä tuotteissa paljon hyvää proteiinia joka sulaa suolistossa hyvin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Minusta taas on sangen omituista, että edelleenkin on todella paljon ravintoloita, joissa ei edes tiedetä, mitä vegaaninen ruokavalio tarkoittaa. Ja usein se tunnutaan mieltävän vain ruuaksi, jossa ei ole lihaa, mutta joka kuitenkin sisältää maitotuotteita, kananmunaa, kala- tai lihalientä, hunajaa jne. Vegaanisuus lisääntyy nyt niin kovaa vauhtia, että jokaisen itseään kunnioittavan ravintolan kannattaisi ottaa asiasta selvää ja pystyä tarjoamaan edes yksi vegaaninen vaihtoehto, mikäli kiinnostaa palvella asiakkaita.
Vegaanisuus oli ohimenevä muoti-ilmiö. Nyt monet jo palaavat sekaruokaan.
Innokkaimmat Kallion vegaanihörhöt voivat toki ihan itse perustaa itselleen ravintoloita, mikään ei estä.
Mua ei sinänsä ärsytä kenenkään ruokavalio, mutta se ärsyttää, että yksi fb-kaveri jakaa joka päivä jotain possun, kanan tai lehmän kuvaa. Syyllistää ja painostaa ihmisiä. Itse olen sekasyöjä, mutta tykkään myös kasvisruoista. Ärsyttää, kun avaa fb:n, niin heti pompsahtaa joku possun raato silmille. Mietin jo, että lakkaan seuraamasta koko tyyppiä.
Ei lihan syönti lopu raatoja näyttelemällä, vaan jakamalla esim. herkullisia kasvisruokareseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?
Miksi haluaisit että laitan sinulle ruokaa jonka valmistuksesta minulla ei ole lainkaan kokemusta ja jonka makua en voi tarkastaa?
Olet sekasyöjä, et kuole siihen että syöt yhdellä aterialla vegaanista ruokaa. Saatat jopa yllättyä kuinka herkullista se on.
Ei vegaanikaan kuole siihen, jos syö pihvin. Saattaa jopa yllättyä, kuinka hyvä olo siitä tulee, ja kuinka paljon herkullisempaa pihvi on kuin tofu tai quorn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vegaanikaan kuole siihen, jos syö pihvin. Saattaa jopa yllättyä, kuinka hyvä olo siitä tulee, ja kuinka paljon herkullisempaa pihvi on kuin tofu tai quorn.
Veikkaisin että 100% vegaaneistabon entisiä lihansyöjiä. Kun pitkään vegaanina ollut syö lihaa ei olo todellakaan ole hyvä.
Quornille olen allerginen ja tofuakin syön aniharvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim pihviravintolassa olisi listalla vegaanisafkaa? Ihan yhtä vähän vegaaniravintoloissa on mulle mitään syömistä, miksi vegaaniravintola ei halua palvella mua asiakkaana?
Minua ärsyttää, kun kermajäätelöiden tuotekehitys tyssäsi. Enää ei tule uutuuskermajäätelöitä (isoja pakkauksia ) oikeastaan lainkaan.
Pakastealtaassa ilakoivat vegaaniset kauraomenajäätelöt.
Olin (imperfekti) 25 vuotta kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim pihviravintolassa olisi listalla vegaanisafkaa? Ihan yhtä vähän vegaaniravintoloissa on mulle mitään syömistä, miksi vegaaniravintola ei halua palvella mua asiakkaana?
Aika usein listalla on ainakin yksi kasvisvaihtoehto, aika usein jopa vegaaninenkin siksi että ravintola ei sulje pois vaikka kaveriporukoita tai perheitä joita suurin osa on sekasyöjiä. Lisäksi en ole koskaan ollut yhdessäkään ravintolassa jossa tarjottaisiin pelkkää lihaa ilman mitään kasvislisukkeita, joten niillä joka tapauksessa on kasviksia tarjolla.
Syön kyllä kasvisruokia ja teen niitä linsseistä ja kikherneistä (falafelit ja mausteinen linssikeitto kuuluvat suosikkeihin). Niihin lihankorvikkeisiin en koske. Lihaa sitten lähinnä riistan ja kalan muodossa.
Itseäni ärsyttää vegaaneissa ihmisinä vain se, että sitä aatetta hierotaan helposti toisten naamoihin ja ollaan niin yksimielisiä, että vegaaninen ruokahan sopii kaikille. Juu, sopii se maito-, muna- ja kala-allergisille sekä laktoosittomille, muttei sitten soija-, pähkinä- ja manteliallergisille, joihin vegaaninen keittiö perustuu.
Itselläni on soija-allergia ja muita palkokasveja voin syödä huoletta. Onneksi tosin monille tuntemilleni vegaaneille tämä menee kuuleviin korviin, ettei luulla tofuakaan (joka on soijaa) lihankorvikkeeksi. Tämä vegaaniporukka ei oleta, että osaisin tehdä kaikkea vegaanista vaan vähintään huomioin kotona pienellä kauramaitopurkilla ja jotain kahvileipää ostan valmiina tai jos satun jossain kahvilassa näkemään, niin ostan mukaan. Nämä vegaanit ovat suostuneet omissa tilaisuuksissaan tai kahvikutsuissa varaamaan edes lehmän maitoa kahvin kaveriksi, jotta pystyisi sulattamaan muuten täysin vegaanisem tarjoilun. Yksi näistä ainakin lakto-ovoa tekee vegaanisen ohelle, kun ymmärtää ettei kaikki pidä tofusta tai kikherneistä.
Toinen on sitten se äänekäs vegaaniporukka, joka nyrpistelee nenäänsä, kun olenkin tehnyt lihapullien rinnalle kasvisvaihtoehdoksi kasvispyöryköitä tai - pihvejä kasviksista. Tämä porukka on kaikkein tiukinta ja jopa toisten syömisiä kytätään kysyen, että eikö maistukin paremmalta kuin sekaversio.