Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Miksi ärsyttäisi? Olenko vegaani vai en, on täysin oma valintani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyminen paljastaa, että sinulla on huono itsetunto ja että podet lihan syönnistä huonoa omaa tuntoa.
Helpota oloasi ja ala suosiolla vegaaniksi.
Ärsyttää tämä kun kaikkien pitäisi alkaa vegaaneiksi. Jos ei ole kiinnostusta niin miksi pitäisi? Minua ei millään tasolla hetkauta lihansyönti ja pidän sekaruokavaliota ihmiselle luonnollisena. Ei se silti tarkoita sitä, että vetäisin lihaa joka aterialla.
Syön ihan mielelläni kasvisruokia, esim. kohta eiliseltä jääneitä kasvispihvejä riisin kanssa, papuja, soijaa jne. Silti olen saanut kuulla päänaukomista kun olen kertonut syöväni lihaa. Lihansyöjä kun ilmeisesti muuta ei teekään kuin vetää pihvejä päivästä toiseen. Minusta se on kohokohta kun usean päivän kasvisruokavalion jälkeen saa jotain hyvää liharuokaa eli vaikka sen kunnon pihviaterian.
No kyllä se yleislinja on ihan myös asiantuntijoiden ja ei vegaaneiden puolelta se, että nimenomaan lihansyönnin vähentäminen on mahtavaa ja ilmaston kannalta hyvä. Ei ole realistista, että ihmiset jättävät sen kokonaan.
Ihan jotkut Suomen ykkösvegaanivaikuttajat ja jopa Vegaaniliitto liputtavat sille, että on hienoa, että söi välillä edes vegaanisesti tai käyttää vegaanisia tuotteita.
Ei tarvitse olla joko tai, voi olla vaikka muuten vegaani, mutta syö juustoa.
Ehkä olet kohdannut jotain jyrkkiä yksilöitä, mielipiteitä on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lihaa syödä vegaanin tai kasvissyöjän seurassa?
Itseäni ei haittaa mitä syöt. On vain surullista kuinka vähän ymmärrät mitä kaikkea pahaa tehdään ,jotta saat lihasi.
Aika moni vegaani alkaa luennoimaan aiheesta, jos kaverin lautasella on jotain ei-vegaania. Onpa siinä kiva syödä, kun yksi "sivistää" ja tuomitsee tofua nieleskellen.
Aika moni sekasyöjä alkaa päivitellä, jos lautasella ei ole lihaa.
Alkavat luennoimaan, että ihminen tarvitsee lihaa, ilmastonmuutos ei lakkaa sinun tofun ansiosta. Tai haukutaan ituhipiksi ja ihmetellään asiaa suureen ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää hyvin paljon. Olen ollut vegaani monta vuotta, ja en muka saisi enää syödä lihaa. Minusta kaikki saa olla ja tehdä mitä haluavat. Minä olen vegaani, joka syö lihaa. Olen ihan yhtä vegaani kuin kaikki muutkin vegaanit.
Höps höps. On olemassa tietyt määritelmät asioille, kuten se, että vegaani ei syö lihaa. Vegaanista ruokavaliota noudattava ei syö mitään eläinkunnan tuotteita. Eli, jos syöt lihaa, niin et silloin ole vegaani. Se on ihan ok.
Ketodokumentissa entinen vegaani kertoi tajunneensa, että lannoitteita tehdään eläinperäisistä aineista ja että kasvit kasvavat luonnossakin paikoissa joihin on kuollut eläimiä.
Luonnon kiertokulku on sellaista.
Me ketoilijat ajatellaan monessa asiassa samoin kuin vegaanit:
Tehotuotanto on väärin.
Eläinrääkkäys on väärin.
Kasvikset ovat terveellisiä.
Luomu on hyvästä.
Mutta ajattelu eroaa siinä, kun mä ajattelen että pitäisi antaa karjan laiduntaa ja syödä ruohoa. Luonnonmukaisesti tuotettuna lihaa ei tule yhtä paljon, mutta
lihaa ei tarvitse syödä hirveitä määriä. En ala syömään soijaa. Riista on eettisempää ja luomuliha. Lähituotettu, kalastajalta tai metsästäjältä ostettu eläinperäinen tuote.
Maitotuotteita käytän kuten kerroin, mutta en hirveitä määriä. Kahviin laitan vähän kermaa, mutta en juo montaa kuppia päivässä.
Aika harvoin tulee kermakastiketta tehtyä tai juustokastiketta, vaikka niitä syönkin. Useammin käytän kookoskermaa tai suurustan kasvissoseella. Kookoskermahan on vegaanista.
Mä syön niin paljon rasvaa, että mun annoskoot on pieniä. En jaksa kauheasti syödä kerralla ja syön vain kolmesti päivässä.
Silloin kun olin sekasyöjä, söin esim. Jauhelihakastiketta ja perunaa tai pastaa tai riisiä useamman lautasellisen kerralla.
Vegaanit luulevat, että kaikki lihansyöjät syövät niin.
Karppaajat ja ketoilijat eivät syö niin. Eli meille ei tule sokerin, kasviöljyjen, viljojen ja eläinperäisten tuotteiden yhdistelmästä tulevia vaivoja kuten diabetesta, ylipainoa ja sydäntauteja.
Syön paljon enemmän ja monipuolisemmin kasviksia nyt, kun otan kaikki hiilarini niistä enkä käytä enää viljoja.
Lihaa on turha syyttää vaivoista, joita aiheuttavat viljat, sokeri ja huonot rasvat.
Kuten kirjoitin, tuputtaminen on ärsyttävää, oli se sitten vegaanituputusta tai ketotuputusta. Mutta jos joku yrittää tuputtaa mulle vegaaniutta, alan kertoa kyllä tästä omasta ruokavaliostani jonka avulla laihduin, verensokeri pysyy tasaisena, veriarvoni parantuivat, ihoni pysyy kunnossa, kolesteroliarvoni laskivat normaalitasolle, en pode enää iltapäiväväsymystä yms.
Menenkin tästä leipomaan siemenleipää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei haittaa mitä syöt. On vain surullista kuinka vähän ymmärrät mitä kaikkea pahaa tehdään ,jotta saat lihasi.
Aika moni vegaani alkaa luennoimaan aiheesta, jos kaverin lautasella on jotain ei-vegaania. Onpa siinä kiva syödä, kun yksi "sivistää" ja tuomitsee tofua nieleskellen.
Kuinka usein sinulle käy näin? Oletteko kuitenkin muuten hyviä ystäviä? Mitä ystäväsi ovat sanoneet, kun olet todennut, että et halua käydä tuollaisia keskusteluja kerta toisensa jälkeen?
Useamman kerran. Paria fanaattisinta kaveria välttelen, jos tiedän että reissussa pitäisi käydä syömässä. Sen verran on heillä järjen valo himmeä, etteivät tajua käyttäytyvänsä huonosti. Toki he saavat asiasta "keskustella" ja pilkata mun valintoja, koska he ovat oikeassa ja mä väärässä! Sädekehäkin kirkastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni sekasyöjä alkaa päivitellä, jos lautasella ei ole lihaa.
Alkavat luennoimaan, että ihminen tarvitsee lihaa, ilmastonmuutos ei lakkaa sinun tofun ansiosta. Tai haukutaan ituhipiksi ja ihmetellään asiaa suureen ääneen.
Jokainen sen ruokalautasensa sisällön päättäköön ihan itse. Muiden ei tarvitse puuttua.
Kävin tarkistamassa Raamatusta, mutta ei siellä sanottu mitään siitä, millä nakinkuoret on lupa täyttää.
Väännetään vielä rautalangasta:
Jos lautasellani on nyt esim. Paistettua ahventa, luomukukkakaalipyrettä ja tillikermaviilikastiketta sekä salaattia oliiviöljyllä ja viinietikalla, niin miksi ikinä vaihtaisin sitä vaikkapa Vöneriin tai Vihikseen?
Kun en muutenkaan syö lihapiirakoita tai muuta roskaruokaa.
Veget ja vegaanit aina toitottavat, että onneksi nykyään saa vegaanisia hampurilaisia, pizzoja ja noita vihiksiä ja vönereitä yms.
On vegaanisia jäätelöitä, kakkuja ym.
Olin kerran yksillä synttäreillä joilla oli ainoastaan vegaanista tarjottavaa. Eli siellä ei ollut minulle mitään syötävää, koska en syö vehnää enkä sokeria.
Ärsyttää siis eniten että niputetaan lihansyöjät samaan makaronilaatikkoa ja hampurilaisia syövään massaan. Helppohan noista on lihat korvata soijalla jos syö tuollaista.
En käy enää kiinalaisessa ravintolassakaan, koska en syö riisiä enkä kastikkeita joissa on sokeria, vehnää ym. Lihakin on glaseerattu, eli sokeria ja tärkkelystä sisältävää mitä en syö.
Vegelle siellä on aina sitä tofua hapanimelässä kastikkeessa. Siitä voisin syödä pelkän tofun ilman sitä kastiketta just ja just, koska se on ainoa soijatuote jossa on n. 0g-1g hiilareita 100g:ssa. Mutta en vois joka päivä syödä pelkkää tofua ja kasviksia. Se olis kidutusta. Ruoasta pitää nauttiakin.
Ja siis en vois noukkia niitä tofuja sieltä kastikkeesta, vaan se pitäis ottaa paketista se maustamaton tofu ja paistaa oliiviöljyssä ilman sokerisia mausteita.
Osaan tehdä kaalitofuwokkia jossa on kookoskermaa ja sokerittomat mausteet koska olen seurustellut vegaanin kanssa ja asuimme yhdessä. Se oli suunnilleen ainoa yhteinen ruokamme. Lopulta meillä oli aina omat ruoat ja hän valitti, kun mä paistoin aamuisin joskus pekonia ja nakkeja.
Hän söi aika usein kasvislasagnea.
En voisi enää seurustella ihmisen kanssa vakavasti jolla on täysin erilainen ruokavalio siitä syystä, että se tuntuu enemmän kämppäkaveruudelta. Mulle on tärkeää yhteiset ruokahetket.
Onneks oon nyt yhdessä toisen ketokarppaajan kanssa. Voidaan rauhassa keitellä lientä luista, yrteistä ja kasviksista. Emme käytä lihaliemikuutioita, kasvisliemikuutioita tms. vaan kaikki tehdään itse mahdollisimman vähällä prosessoidulla.
Paleoruokavalioiset, gluteenittomat yms. tuskin heistäkään vegaaneja tulee.
Vegaanit usein luulevat että ovat ainoita tiedostavia ruokailijoita. Se on ehkä ärsyttävintä. On olemassa muitakin ruokahifistelijöitä ja mua esim. Ei tarvitse kiitos rinnastaa siihen pullaa syövään lihamakaronilaatikkoa ja hampurilaisia sekä karkkia syövään osaan sekasyöjistä, kiitos.
Mua ei ärsytä vaikka olen lihaa rakastava sekaani.
Kun aloin miettimään meidän ruokia niin 1/3 on luontaisesti vegaanisia😁 En ole edes ajatellut sitä koskaan!
Uudessa testamentissa on kohtia et joku uskoo että saa syödä kaikkea toinen pelkää eikä uskalla . Toinen pitää toista päivää hyvänä toinen toista. Kaikki mitä syödään ulostuu. Syöminen ei lähennä Jumalaan jos syö tai on syömättä ei se mitään auta. Jos joku syö vaan kasviksia niin ei loukata niitä ja jos joku syö mitä vaan ei loukata niitäkään. Joten kukin syö mitä tykkää . Itse söisin puoliluomua koska hyonteiset on torjuttava ja kuten meillä on ennenkin tehty ruoka on puoliksi lihaa puoliksi kasviksia . Kalaa enemmän jos hinta tulisi alaspäin. Lehdissä on ollut kuvia mustista lehmistä mikä laji mahtaa olla ??? Outoja ei syödä. Uhrielukoita ei tarvita kun on Messias Jeesus puolestamme .
Minua ei ärsytä ellei sitä väkisin tyrkytetä ja käyttäydytä hysteerisesti. Itse en juurikaan edes pidä lihan mausta, olinkin melkein 10-vuotta syömättä lihaa. Eläinten olot myös kiinnostavat, joten jää usein makkarat ostamatta. En silti yritä käännyttää muita, itselleni tämä käy hyvin, väkisin en pakota, mutta monesti ehdotan puolisollekin, että tehdäänkö nyt tätä ja tätä ruokaa vaikkei siinä olisi lihaa. Mieskin on avartanut mieltään, kun ei ole pakottanut.
Miten raamattu liittyy nakkeihin?
Raamatussa sanotaan että eläimet ja kasvit on luotu ihmisen käyttöön.
Nakkikohta mennyt kokonaan ohi.
Täyslihanakit ovat ainoita syömäkelpoisia. Jauhonakit lihalla ja soijanakit jätän muille.
Kukaan meistä ei ole Jumala joten ei kannata ruveta leikkimään Jumalaa. Ihmiselle liian isot saappaat täytettäviksi.
Pidetäänkö siis huolta ihan vain siitä omasta ja mahdollisten jälkeläistemme syömisestä?
Olispa itselläkin niin pienet ongelmat, että jaksaisi ärsyyntyä siitä, mitä muut syövät tai ovat syömättä. Millä tavalla toisten vegaanius vaikuttaa sinun elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä muuten kenenkään syömiset, mutta työkaverin pitää useita kertoja päivässä tiedottaa olevansa vegaani. Mielestäni asia ei kuulu minulle, enhän laita hänelle ruokaa.
Miten työkaveri ilmaisee, joka päivä olevansa vegaani? Tuleeko hän siis viereesi sanomaan, että "Hei, muistathan, että minä olen vegaani"?
Toimistolla on pari vegaania, toinen ei aatetta huutele mutta toinen, julistaa jatkuvasti ja kovaan ääneen. Kommentoi eväitä ja muiden elämäntapoja. Ärsyttää joten ärsytän takaisin ja menen töihin minkkiturkki päällä jos pakkasta yli 10 astetta. Työkaveria kuulemma oksettaa. No niinpä ostan taas uudet nahkakengät ja kehun kuinka on hyvät, hän kulkee hyvissä muovikengissään.
Ihan ok tyyppi mutta menee liian pitkälle. Tekisi mieli ottaa yhteyttä esimieheen ja vaatia toimenpiteitä, rajat siihen miten voi käyttäytyä työpaikalla ja miten ei. Esimies vaan työskentelee toisessa kerroksessa ja harvoin on kuulemassa tämän fanaatikon kommentteja.
Voisin suositella silmien avaamista kirjoitti:
Väännetään vielä rautalangasta:
Jos lautasellani on nyt esim. Paistettua ahventa, luomukukkakaalipyrettä ja tillikermaviilikastiketta sekä salaattia oliiviöljyllä ja viinietikalla, niin miksi ikinä vaihtaisin sitä vaikkapa Vöneriin tai Vihikseen?
Kun en muutenkaan syö lihapiirakoita tai muuta roskaruokaa.
Veget ja vegaanit aina toitottavat, että onneksi nykyään saa vegaanisia hampurilaisia, pizzoja ja noita vihiksiä ja vönereitä yms.
On vegaanisia jäätelöitä, kakkuja ym.
Olin kerran yksillä synttäreillä joilla oli ainoastaan vegaanista tarjottavaa. Eli siellä ei ollut minulle mitään syötävää, koska en syö vehnää enkä sokeria.
Ärsyttää siis eniten että niputetaan lihansyöjät samaan makaronilaatikkoa ja hampurilaisia syövään massaan. Helppohan noista on lihat korvata soijalla jos syö tuollaista.
En käy enää kiinalaisessa ravintolassakaan, koska en syö riisiä enkä kastikkeita joissa on sokeria, vehnää ym. Lihakin on glaseerattu, eli sokeria ja tärkkelystä sisältävää mitä en syö.
Vegelle siellä on aina sitä tofua hapanimelässä kastikkeessa. Siitä voisin syödä pelkän tofun ilman sitä kastiketta just ja just, koska se on ainoa soijatuote jossa on n. 0g-1g hiilareita 100g:ssa. Mutta en vois joka päivä syödä pelkkää tofua ja kasviksia. Se olis kidutusta. Ruoasta pitää nauttiakin.
Ja siis en vois noukkia niitä tofuja sieltä kastikkeesta, vaan se pitäis ottaa paketista se maustamaton tofu ja paistaa oliiviöljyssä ilman sokerisia mausteita.
Osaan tehdä kaalitofuwokkia jossa on kookoskermaa ja sokerittomat mausteet koska olen seurustellut vegaanin kanssa ja asuimme yhdessä. Se oli suunnilleen ainoa yhteinen ruokamme. Lopulta meillä oli aina omat ruoat ja hän valitti, kun mä paistoin aamuisin joskus pekonia ja nakkeja.
Hän söi aika usein kasvislasagnea.
En voisi enää seurustella ihmisen kanssa vakavasti jolla on täysin erilainen ruokavalio siitä syystä, että se tuntuu enemmän kämppäkaveruudelta. Mulle on tärkeää yhteiset ruokahetket.
Onneks oon nyt yhdessä toisen ketokarppaajan kanssa. Voidaan rauhassa keitellä lientä luista, yrteistä ja kasviksista. Emme käytä lihaliemikuutioita, kasvisliemikuutioita tms. vaan kaikki tehdään itse mahdollisimman vähällä prosessoidulla.
Paleoruokavalioiset, gluteenittomat yms. tuskin heistäkään vegaaneja tulee.
Vegaanit usein luulevat että ovat ainoita tiedostavia ruokailijoita. Se on ehkä ärsyttävintä. On olemassa muitakin ruokahifistelijöitä ja mua esim. Ei tarvitse kiitos rinnastaa siihen pullaa syövään lihamakaronilaatikkoa ja hampurilaisia sekä karkkia syövään osaan sekasyöjistä, kiitos.
Vastauksia sinulle:
Ei tarvitse vaihtaa. Syö sitä, mikä tekee sinut tyytyväiseksi ja anna muiden tehdä samoin. Hauskaa, miten sinä sekasyöjänä ahdistut, kun sut "niputetaan samaan makaronilaatikkoa ja hampurilaisia syövään massaan" muiden lihansyöjien kanssa, ja omassa kommentissa teet samaa vegaanien suhteen. Vegaaneita, kuten sekasyöjiäkin (tai ihmisiä noin ylipäänsä), on laidasta laitaan. Ihmiset hakevat ruoalta eri asioita, jotkut syövät kirjaimellisesti pelkkiä kypsentämättömiä kasviksia ja hedelmiä, jotkut tykkäävät pikaruoasta. Esim. Sinä olet kommenttisi mukaan päättänyt rajoittaa omaa ruokavaliotasi jättämällä ainakin vehnän ja sokerin pois. Se ei poikkea oikeastaan juurikaan siitä, että joku jättää lihan pois omastaan.
Olen itse vehnätön ja vegaani, ihmisten synttäreillä on mulle harvemmin mitään, koska let's face it: vehnää/eläinperäisiä tuotteita tungetaan ihan kaikkeen. Mielestäni on melko itsekästä olettaa, että kaikkien pikku kotikekkereiden järjestäjät jaksaisivat vääntää jokaiselle erikoisruokavalioiselle jotain. Kohteliastahan se on, ja itse olen joka kerta todella iloinen, jos huomaan että mulle on järjestetty jotain sopivaa purtavaa, mutta mun ruokavalio on mun oma valinta ja näin ollen ei muiden ongelma.
Et siis voisi esim. seurustella vakavasti ihmisen kanssa, jolla on useita ruoka-aineallergioita, koska sinulle on niin tärkeää syödä kumppanin kanssa samaa ruokaa aina? Vähän outoa, mutta se on sinun valintasi. Onhan noita myös vegaaneita, joille toisen kumppanin vegaanius on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla on pari vegaania, toinen ei aatetta huutele mutta toinen, julistaa jatkuvasti ja kovaan ääneen. Kommentoi eväitä ja muiden elämäntapoja. Ärsyttää joten ärsytän takaisin ja menen töihin minkkiturkki päällä jos pakkasta yli 10 astetta. Työkaveria kuulemma oksettaa. No niinpä ostan taas uudet nahkakengät ja kehun kuinka on hyvät, hän kulkee hyvissä muovikengissään.
Ihan ok tyyppi mutta menee liian pitkälle. Tekisi mieli ottaa yhteyttä esimieheen ja vaatia toimenpiteitä, rajat siihen miten voi käyttäytyä työpaikalla ja miten ei. Esimies vaan työskentelee toisessa kerroksessa ja harvoin on kuulemassa tämän fanaatikon kommentteja.
Kuulostaapas kypsältä ja älykkäältä toiminnalta molemminpuolin. Mikä siinä on, ettei aikuiset ihmiset osaa keskustella järkevästi keskenään, vaan täytyy lähteä superlapselliselle "no mäpäs ärsytän takaisin, hähä!"-linjalle?
Mua ärsyttää se, että sitä vegaaniutta pitää julistaa joka puolella ja koko ajan.
Onneksi mulla on yksi ilahduttava poikkeus tähän: Entisessä työpaikassa tein töitä ja ystävystyin työkaverin kanssa. Meni yli vuosi, ennenkuin mulle valkeni että hän on vegaani :D. Syötiin omia eväitä, mutta ei ollut tapana kyttäillä toistemme syömisiä. Sitten kutsuin hänet meille kylään ja kyselin tarjoilutoiveita ja silloin vasta hän kertoi, että on vegaani. Hauska ilta meillä oli ja tarjoilut kelpasivat kun googlettelin ohjeita vegaanille sopivista tarjoiluista.
Kuinka usein sinulle käy näin? Oletteko kuitenkin muuten hyviä ystäviä? Mitä ystäväsi ovat sanoneet, kun olet todennut, että et halua käydä tuollaisia keskusteluja kerta toisensa jälkeen?