Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Radikaalit vegaanit, jotka rinnastavat eläinten oikeudet ihmisten oikeuksiin, ja eläinten oikeuksien puolustamisen ihmisen oikeuksien puolustamiseen, ja joiden mielestä eläin on aivan kaikessa täysin samanarvoinen ihmisen kanssa, se ärsyttää. Mutta tällaisia tapauksia en ole muualla nähnyt kuin youtuben hevetillisessä maailmassa.
Muuten vegaanit eivät mitenkään ärsytä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen saa tehdä omat päätöksensä ruokailun suhteen. Surullista, miten nykyään moni lihansyöjä avautuu ja pahoittaa mielensä siitä, mitä jonkun toisen lautaselta löytyy.
Eivät kaikki pahoita mieltä ja toisen lautanen ei voisi vähempää kiinnostaa. Heillä voi olla kysymyksiä siitä, miksi kasvisruokavalio ollaan tuputtamassa heille puoliväkisin, esim. joku käännyttää. Ja miksi muutamalla kasvissyöjällä jonka tuntevat, joka on ollut lapsesta saakka kasvissyöjä, on ongelmia esim. ajattelu ei toimi normaalisti tai kuin muilla. Ei siis puhuta eri arvoista tai luonteista, vaan aivotoiminnasta. Osalla ehkä sellaisia ongelmia ei ole. On erikseen sitten ne jotka provoavat aiheella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eläinrakas voi syödä lihaakin mielestäni, kun täällä puhuttiin eläinten kärsimyksestä, kyllä on tilojakin missä eläimiä hoidetaan hyvin ja lopetetaan asianmukaisesti ilman kärsimyksiä. Ja tiesittekö kasvitkin ovat eläviä olentoja jotka viestivät jopa keskenään viimeisten tutkimusten mukaan. Eli tuolla periaatteellahan ei voisi syödä mitään ja kukaan ei selviäisi
Kasvit eivät silti ole eläimiä, ei sydän lyö tai veri kulje. Todella typerä kommentti.
Ja ei se ole pelkästä taposta kiinni.
Tuotantoeläimet eivät pääsääntöisesti saa elää lajinmukaista elämää ja kärsivät. Lehmiä pakkosiitetään jatkuvasti jotta maidon tulo jatkuu, otetaan ne syntyneet pois, lypsetään jatkuvalla syötöllä ihmisten tarkotuksiin.
Siat ovat fiksua eläimiä, mutta ei virikkeitä eikä tilaa, kanoillakin hyvin tukalat oltavat.
Ei se eettisemmän lihan saatavuus ole kummoinen suomalaisissa ruokakaupoissa.
Normaali ihminen syö myös ravintoloissa ja ostaa kaupasta tai kahvilasta voileipää. Ei siinä paljoa voi vaatia iloisen luomukanan leikettä.
Toki jotkut vaan syövät pakkasesta itse ammuttua riistaa ja maksavat maltaita jostain luomulihoista, mutta harvalla on tähän edes mahdollisuus, saati halu.
On kasveillakin omat elimensä, eli elollisia olentoja, vaikkei eläimiä.
Ei se silti ole millään lailla verrannollista.
Riippuu uskotko kasveissa olevan henkiolento sisällä vai oletko ateisti.
Ei vegaanius ärsytä.
Enemmän ärsyttää ties millä menetelmillä prosessoidut vegaaniset tuotteet joiden aineosat tuotettu toisella puolella maapalloa ja joiden tuottamisesta on kaikki ekologisuus kaukana.
Ihme kukaan ole puhunut vielä mitään kalan syömisestä
Vierailija kirjoitti:
Ei vegaanius ärsytä.
Enemmän ärsyttää ties millä menetelmillä prosessoidut vegaaniset tuotteet joiden aineosat tuotettu toisella puolella maapalloa ja joiden tuottamisesta on kaikki ekologisuus kaukana.
Jälleen kerran: kaikki eivät ole vegaaneja ekologisista syistä.
Se on jännä, ettei kenellekään tunnu olevan ongelma, jos sekasyöjälle rahdataan kaakaota (suklaa) ja kahvia toiselta puolen maailmaa tai hänen joulutortuissaan on palmoöljyä, mutta jos vegaani erehtyy kertomaan, että syö avokadoa, niin koko hänen vegaanisuutensa on "hyvesignalointia".
Ei ärsytä vegaanius, tänään kokkaan ja leivon vegaanivieraalle ja se on ihan yhtä ok kuin kokata keliaakikolle tai kala-allergiselle. Tulee itsekin tutustuttua uusiin ruoka-aineisiin ja resepteihin.
Vegaanit Syövät hyvällä omalla tunnolla tehotuotettuja kasveja, joiden tuotannossa tekevät työtä pienellä palkalla, kurjissa oloissa, hyväksikäytetyt ihmiset. Jo esim. Suomeen tuodaan halpamaista työntekijöitä viljelytiloille, koska palkka ei riitä suomalaisille. Suomessakin työntekijöiden työolot, majoitus ja työehdot ovat kurjat joten mitä voi olettaa kaukomaiden työntekijöiden oloista. Suuri osa noista työntekijöistä on lisäksi sekasyöjiä. Eli vegaanit nojaavat sekasyöjien energiaan ja voimaan ja ovat heidän työpanoksestaan riippuvaisia.
Vegaanit ovat kaikkein tekopyhin porukka, jonka tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit Syövät hyvällä omalla tunnolla tehotuotettuja kasveja, joiden tuotannossa tekevät työtä pienellä palkalla, kurjissa oloissa, hyväksikäytetyt ihmiset. Jo esim. Suomeen tuodaan halpamaista työntekijöitä viljelytiloille, koska palkka ei riitä suomalaisille. Suomessakin työntekijöiden työolot, majoitus ja työehdot ovat kurjat joten mitä voi olettaa kaukomaiden työntekijöiden oloista. Suuri osa noista työntekijöistä on lisäksi sekasyöjiä. Eli vegaanit nojaavat sekasyöjien energiaan ja voimaan ja ovat heidän työpanoksestaan riippuvaisia.
Vegaanit ovat kaikkein tekopyhin porukka, jonka tiedän.
Ok. Sekasyöjäthän eivät tunnetusti syö esimerkiksi mansikoita.
Sitten vielä ruokahävikistä, onko muka ok eläin on teurastettu turhaan ja se heitetään pois kun kukaan syö sitä? Siinäkin tulee kuluja ilmastolle ja etenkin vegaanit juuri puolustavat ilmastoa
Vierailija kirjoitti:
"– Aivot muodostuvat pääasiassa rasvasta, joten ruokavaliossa rasvalla on iso merkitys aivojen toiminnalle".
Sanoo Kuluttajaliiton ravitsemusasiantuntija Annikka Koivu.Joten se siitä porkkananpurijat ja hyvää loppuelämää.
🥕🥕🥕Aivoilla ajatellaan - jos niitä on.🥕🥕🥕
Ai kasviöljyissä ei ole rasvaa.
Mun ruokavalio EI sisällä seuraavia ruoka-aineita:
Kaura
Vehnä
Maissi
Ruis
Ohra
Tattari
Rypsi
Rapsi
Riisi... Tai mikään muukaan viljatuote. En siis syö mitään viljoja.
Soija
Sokeri
Hunaja
Rypsiöljy
Rapsiöljy
Margariinit ( niissä on rypsiä ja rapsia )
Maltitoli
Sorbitoli
Ksylitoli
Fruktoosi
Quorn ( sieniproteiini )
Seitan ( vehnägluteeni)
Banaani
Viinirypäle
Aprikoosi
Persikka
Rasvattomat tai kevytmaitotuotteet
Peruna
Paprika
Muita papuja kuin soijapapua ja muita palkokasveja kuten herneitä en myöskään syö kuin harvoin pieniä määriä.
Appelsiini, kiwihedelmä, ananas, päärynä ja omena, näitäkään en syö kuin pari kertaa vuodessa pieniä määriä.
IBS on suolistosairaus, johon jokaisella tepsii vähän erilainen ruokavalio ja pitää itse kokeilla mikä sopii ja missä määrin. Esim. Syön sipulia ja joskus myös raakana, mutta olen huomannut että jos teen tonnikalasalaatin ja laitan siihen sipulia ja omenaa, vatsa menee sekaisin. Rakastan raakaa sipulia salaatissa, joten saan olla tarkkana etten laita sitä paljoa jos ollenkaan. Omenaa en enää laita.
Joskus juhlapäivänä syön vähän omenaa valkohomejuuston kanssa ja ei tule ongelmia.
Yleensäkin muutokset syömisissä aiheuttavat vatsavaivoja.
Kestän pieniä määriä aspartaamia ja steviaa.
Erytritolia kestän myös. Nämä siis makeutusaineita. Pieni määrä on lasi tai pari sokeritonta colajuomaa tai yksi annos jotain jälkiruokaa.
Mitä siis syön?
Oliiviöljyä
Kookosöljyä
Macadamiaöljyä
Avocadoöljyä
Kohtuullisia määriä voita
Täysrasvaisia maitotuotteita kohtuullisia määriä kuten kerma, turkkilainen jogurtti, kermajuusto, homejuustot, tuorejuustot, maustamaton sulatejuusto, salaattijuusto. Aidon fetan tai vuohenjuuston mausta en pidä.
Sieniä, kalaa, lihaa, siipikarjaa, mereneläviä.
Kukkakaalia, parsakaalia, kaaleja ylipäätään, munakoisoa, kesäkurpitsaa, ylipäätään kurpitsalajikkeita, tomaattia, salaattia, kurkkua, avocadoja, marjoja ( mustikka, mansikka, goji, kirsikka, herukat...), kasviksia kuten selleri, fenkoli, pinaatti...
Hedelmistä: Sitruuna, lime, melonit.
Siemenet, pähkinät. Mantelit.
Juureksia kuten bataatti, porkkana, lanttu, nauris yms. poislukien peruna, syön vähän ja harvoin.
Osa rajoitteista johtuu ärtyneen suolen oireyhtymästä kuten mainitsin.
Osa johtuu siitä, että olen huomannut että mieleni, ihoni ja vartaloni pysyvät paremmassa kuosissa näin.
Olen aika allerginen ihminen ja atooppinen iho lehahtaa heti, jos esim. Syön sokeria, viljoja ja liian vähän hyviä rasvoja. Myös tuore tomaatti saattaa ärsyttää ihoa, joten syön sitä vähemmän kuin kypsennettyä.
Kyseistä ruokavaliotani kutsutaan vähähiilihydraattiseksi ja runsasrasvaiseksi ruokavalioksi. Proteiinia en syö enempää kuin suositellaan, rasvaa syön enemmän kuin suositellaan. Hiilihydraattisuositus per päivä on noin 200g, ja mä pyrin pitämään hiilarit sitä vähäisempinä, 20-60g päivä.
Kaikki lihat, kalat yms. ostan ilman marinadia ja maustan niin, ettei niihin tule lisäaineita tai sokeria. Ketsuppi ja sinappi ovat sokerittomia mulla.
Kastikkeena käytän kookoskermaa, itsetehtyä maustevoita, bearnaisekastiketta, hollandaisekastiketta, sulatejuustokastiketta, suurustamatonta tomaattikastiketta tai kermakastiketta joka on keitetty kokoon.
Kaikki ruoka on aina itsetehtyä.
Jonkin verran syön pekonia ja täyslihanakkeja sekä makkaroita, mutta en paljoa enkä usein.
Kananmunia syön hyvin paljon. Varsinkin valkuaisia ja munakkaita.
Jatkuu...
Jatkuu:
Saatan syödä aamiaiseksi kanakeittoa. Lisään aina ruokiin loppuvaiheessa valmistusta ihan kunnolla kookosöljyä tai oliiviöljyä.
Varmaan jokainen tämän tekstin luettuaan ymmärtää, että jos karsisin vielä eläinkunnan tuotteet, jäljelle jäisi salaattivihanneksia oliiviöljyllä. Ai niin, salaattiin laitan viinietikkaa.
Alkoholijuomista en juo:
Olut ( viljaa )
Siideri ( hedelmää, sokeria)
Kermalikööri
Likööri
Juon harvoin:
Kuivat tai puolikuivat viinit ( vaikka muuten en syö viinirypäleitä)
Vodka ( sokeriton blandis )
Gini
Sokeriton lonkero ( greippi siis myös ok pieninä määrinä)
Rommi
Jokainen syö mikä omalle elimistölle on parasta. Vegaania minusta ei ikinä tule, se on täysin mahdoton ajatus.
Tavoite on, että kun ulostan, mukana ei tule verta. Siihen ei tarvitse vegaanien puuttua.
Ennen kuin kuulin karppaamisesta, kokeilin olla vegetaristi ja söin soijavalmisteita, tofua ym. Lopulta sain IBS diagnoosin kun suoli tähystettiin oireiden takia. Kaikille ei vain sovi!
Vaikka syön salaatteja, joskus nekään eivät imeydy ja saan oireita. Parasta mulle on kypsentää kasvikset. Syön paljon keittoja.
Olen kyllästynyt syyllistämiseen ja tuputukseen. En minäkään tuputa mun karppaamista tai ketoruokavaliota kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyminen paljastaa, että sinulla on huono itsetunto ja että podet lihan syönnistä huonoa omaa tuntoa.
Helpota oloasi ja ala suosiolla vegaaniksi.
Ärsyttää tämä kun kaikkien pitäisi alkaa vegaaneiksi. Jos ei ole kiinnostusta niin miksi pitäisi? Minua ei millään tasolla hetkauta lihansyönti ja pidän sekaruokavaliota ihmiselle luonnollisena. Ei se silti tarkoita sitä, että vetäisin lihaa joka aterialla.
Syön ihan mielelläni kasvisruokia, esim. kohta eiliseltä jääneitä kasvispihvejä riisin kanssa, papuja, soijaa jne. Silti olen saanut kuulla päänaukomista kun olen kertonut syöväni lihaa. Lihansyöjä kun ilmeisesti muuta ei teekään kuin vetää pihvejä päivästä toiseen. Minusta se on kohokohta kun usean päivän kasvisruokavalion jälkeen saa jotain hyvää liharuokaa eli vaikka sen kunnon pihviaterian.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneille hunaja on hyväksikäyttöä mutta trendikäs ruotsalainen lifestyletuote iKaffe on ihan ok, vaikka sen valmistuksessa kuolee valtavasti hyönteisiä ja myös jyrsijöitä. 🤦🏻♂️ Puhumattakaan siitä että sen valmistuksessa kauran ravitsemuksellisesti arvokkain osa menee... roskiin tai rehuksi.
Onko tästä jossain lisätietoa? Oliiviöljyn valmistuksessakin kuolee todella paljon lintuja :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyminen paljastaa, että sinulla on huono itsetunto ja että podet lihan syönnistä huonoa omaa tuntoa.
Helpota oloasi ja ala suosiolla vegaaniksi.
Ärsyttää tämä kun kaikkien pitäisi alkaa vegaaneiksi. Jos ei ole kiinnostusta niin miksi pitäisi? Minua ei millään tasolla hetkauta lihansyönti ja pidän sekaruokavaliota ihmiselle luonnollisena. Ei se silti tarkoita sitä, että vetäisin lihaa joka aterialla.
Syön ihan mielelläni kasvisruokia, esim. kohta eiliseltä jääneitä kasvispihvejä riisin kanssa, papuja, soijaa jne. Silti olen saanut kuulla päänaukomista kun olen kertonut syöväni lihaa. Lihansyöjä kun ilmeisesti muuta ei teekään kuin vetää pihvejä päivästä toiseen. Minusta se on kohokohta kun usean päivän kasvisruokavalion jälkeen saa jotain hyvää liharuokaa eli vaikka sen kunnon pihviaterian.
Ketkä sinulle aukovat päätään? Kysyn ihan vilpittömästi, koska itse elän ilmeisesti kuplassa koskapa en ole enää vuosiin kuullut kenenkään "aukovan päätään" toisten ruokavaliosta, kun yhdessä syödään. Aiemmin tuli vielä niitä tapauksia, että esimerkiksi työmatkalla tms. seurueessa ravintolassa syödessä joku saattoi kysyä nähtyään minun ateriani, että syönkö lainkaan lihaa (en) ja miksi en (eettisistä syistä, sen pitemmälle en asiasta lähtenyt keskustelemaan, koska ruokarauha kuuluu minulle yhtä lailla kuin muillekin). Mutta ei enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneille hunaja on hyväksikäyttöä mutta trendikäs ruotsalainen lifestyletuote iKaffe on ihan ok, vaikka sen valmistuksessa kuolee valtavasti hyönteisiä ja myös jyrsijöitä. 🤦🏻♂️ Puhumattakaan siitä että sen valmistuksessa kauran ravitsemuksellisesti arvokkain osa menee... roskiin tai rehuksi.
Onko tästä jossain lisätietoa? Oliiviöljyn valmistuksessakin kuolee todella paljon lintuja :(
On muuten tosi mielenkiintoista, että ne jyrsijät ja hyönteiset hakeutuvat juuri siihen kauraan, josta tehdään iKaffea, eikä siihen mistä tehdään kaurahiutaleita! Arvaanko oikein, että niitä ei ole myöskään siinä heinässä, jota kasvatetaan lehmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lihaa syödä vegaanin tai kasvissyöjän seurassa?
Itseäni ei haittaa mitä syöt. On vain surullista kuinka vähän ymmärrät mitä kaikkea pahaa tehdään ,jotta saat lihasi.
Aika moni vegaani alkaa luennoimaan aiheesta, jos kaverin lautasella on jotain ei-vegaania. Onpa siinä kiva syödä, kun yksi "sivistää" ja tuomitsee tofua nieleskellen.
Ne jotka uskovat puiden /kasvien /yrttien henkiin ja keijuihin, voivat loukkaantua koska kasveja kohdellaan kylmästi ja tunteettomasti. Kasvit laitetaan muoviselle alustalle ja pilkotaan, täysin tiedostamatta. :s
Ei se silti ole millään lailla verrannollista.