Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

44 kasiluokkalaisesta kukaan ei tiennyt, mitä huokea, juoheva, hepsankeikka, huikentelevainen, semminkin, repsikka ja kohmelo tarkoittavat

Vierailija
31.01.2021 |

Lähelle nollaa jäivät myös ynseä ja penseä sekä aulis, parahultainen ja tokko.

Tunnetko sinä merkitykset?

Kommentit (236)

Vierailija
161/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä jonkun mielestä huikentelevainen voisi tarkoittaa mahtipontista.

Vierailija
162/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt laulua Pukki ovella kolkuttaa, tokkopa sisään tulla saa.

Miten niin ei saisi?

Parempi muoto olisi josko (jos saisi)  sisään tulla saa.  Lyriikkariimin mukaan tokkopa mutta kyllä sen silti ymmärtää koska pukkihan saa tulla joka tapauksessa.  Sanarunsauden mukana häviää myös ajattelun ja havainnoinnin vivahteikkuutta.  Varsinkin omilla murrealueillaan se on ollut tarkkaa.  Nyttemmin tunneilmaisun leveys katoaa ja  latautuu harvoihin sanoihin ja lyhenteisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme otsikon viimeistä lienee jotain murresanoja? Jouheva on mielestäni noista sanoista ainoa jota kuulee arjessa käytettävän, muut ovat joko murteen omaisia tai muuten vanhakantaisia sanoja. En ihmettele jos ei nuori kuule noita sanoja tai tiedä mitä ne tarkoittaa ja se ei yksinään kerro nuorten huonosta äidinkielen taidosta ja sanavarastosta niinkuin tässä yritetään implikoida vaan se kertoo ajan, kielen ja kulttuurin muuttumisesta.

Yhtälailla voidaan kysyä 80+ ikäluokalta mikä on influensseri, some, insta, drone, ghostaus jne. ja varmaan vielä heikommalla prosentilla vastaajat osaavat sanoa.

Vierailija
164/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolmasluokkalainen tiesi vähän alle puolet noista. Lukee kirjan päivässä.

Uudet kirjoittajat tavoittelevat nuorta lukijakuntaa, olla trendikkäitä.  Suppeat ideat, suppea kieli. Ei he kirjoita oppikirjoiksi,  ja siksi(kin)  ne vanhat klassikot olisivat avainasemassa.

Vierailija
165/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme otsikon viimeistä lienee jotain murresanoja? Jouheva on mielestäni noista sanoista ainoa jota kuulee arjessa käytettävän, muut ovat joko murteen omaisia tai muuten vanhakantaisia sanoja. En ihmettele jos ei nuori kuule noita sanoja tai tiedä mitä ne tarkoittaa ja se ei yksinään kerro nuorten huonosta äidinkielen taidosta ja sanavarastosta niinkuin tässä yritetään implikoida vaan se kertoo ajan, kielen ja kulttuurin muuttumisesta.

Yhtälailla voidaan kysyä 80+ ikäluokalta mikä on influensseri, some, insta, drone, ghostaus jne. ja varmaan vielä heikommalla prosentilla vastaajat osaavat sanoa.

Perillä ollaan uusistakin sanoista mutta ei ole verrattavissa tässä tarkoitettuihin, koska nuo ovat vain kielisekoituksia uusille ilmiöille.  Kuten esim. auto tv peesee seikkeri ennen.

Vierailija
166/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalta sekä +160 vastaajalta tais unohtua semmone pieni asia kun aika muuttuu ja kieli siinä samalla ja en kyllä yhteenkään nuista ole törmännyt missään muualla kuina aku ankoissa. Veikkaan että voisin luetella saman määrän sanoja joista teillå ei olis mitään käryä.

T: Kasiluokkalainen

Vierailija
167/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoitteko yläasteelle pimp saa lukutoukille vai niille kirjat repiville lätkäjätkille?

Niinpä. Kiitos kontribuutiostanne suomalaisten lukutaitoon.

Eli naisten vika jos miehet eivät lue? Mahtavaa.

Itse en antanut pim saa kellekään tuon ikäisenä.

Vierailija
168/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolmasluokkalainen tiesi vähän alle puolet noista. Lukee kirjan päivässä.

Uudet kirjoittajat tavoittelevat nuorta lukijakuntaa, olla trendikkäitä.  Suppeat ideat, suppea kieli. Ei he kirjoita oppikirjoiksi,  ja siksi(kin)  ne vanhat klassikot olisivat avainasemassa.

Ensinnäkin, nuo “kirja päivässä” viittaavat pituudeltaan Neiti Etsiviin ja Viisikkoihin. Nykyiset tuon ikäisille suunnatut kirjat ovat pidempiä, eikä niitä lue päivässä. Myöskään niiden ideat eivät ole suppeampia, eikä kieli. Mieti nyt vaikka Soturikissat-sarjaa tai vaikkapa Morriganin seikkaluita tai Malamanteria. Tuntuu että täällä on moni vastaaja jäänyt siihen ikuiseen looppiin että “Ennen oli aina paremmin”. Sama virsi jo Antiikin ajoista.

Vierailija
169/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin nuo kaikki. Dysfasiaa sairasta lapseni ei yhtään mutta kiitos kun annatte terveiden lastenne tasoittaa tilannetta, ettei se tunnu niin ikävältä.

Vierailija
170/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"semminkin kun vaimoni on ollut mulle nuiva" lauletaan Popedan kappaleessa John Holmes.

Vierailija
171/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"semminkin kun vaimoni on ollut mulle nuiva" lauletaan Popedan kappaleessa John Holmes.

Mietin onko vastaanotto innokas vai nuiva. Semminkin kun vaimoni on ollut mulle kuiva. Pihalla mä äkkäsin Holmesin Volgan Siellä kävi Lempi nyt tahdissa ...

eikun noin se meni

172/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli joku juttukin tästä että kun lukeminen ja sivitys keskittyy enenemissä määrin pienelle piirille niin monella sanavarasto ja kielelliset valmiudet ovat erittäin heikolla tasolla. Esimerkiksi osa yläkoululaisista ei tiedä, että virke alkaa isolla alkukirjaimella. IS:ssä oli joku tällainen "tunnetko näiden sanojen eron?"-kysely ja kysymykset olivat tyyliä: mitä tarkoittaa sanat huokea, hatara ja riskialtis :D

Vierailija
173/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on tuollaista savokarjalaista roskakieltä

Vierailija
174/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoitteko yläasteelle pimp saa lukutoukille vai niille kirjat repiville lätkäjätkille?

Niinpä. Kiitos kontribuutiostanne suomalaisten lukutaitoon.

Eli naisten vika jos miehet eivät lue? Mahtavaa.

Itse en antanut pim saa kellekään tuon ikäisenä.

Kyllä. Jos naiset ihailisivat lukevia miehiä, niin joka jannu tavaisi klassikoita.

P.S. Kun aloit antaa, teit sen nimenomaan lukemattomien jännien miesten kanssa.

Vierailija
175/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavat olla nämä jo hyvinkin vanhanaikaisia sanoja, vaikka itse tunnen kaikki. En yhtään ihmettele, jos teinit eivät osaa! Kieli kehittyy ja elämä jatkuu.

Vierailija
176/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on juoheva? Sana on jouheva=sujuva

Vierailija
177/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli muuttuu. Osa sanoista häviää ja tilalle tulee uusia. Nämä edustavat selvästi vanhenevaa sanastoa.

Vierailija
178/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut tuttuja mutta "parahultainen" on outo, se tuntuu Wanhan Ajan sanalta. En muista että edes 80-luvulla sitä olisi käytetty arkikielessä.

Itse käytän sitä yleensä vain kun kanavoin Eemelin äitiä.

Vierailija
179/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa semminkin?

Vierailija
180/236 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalta sekä +160 vastaajalta tais unohtua semmone pieni asia kun aika muuttuu ja kieli siinä samalla ja en kyllä yhteenkään nuista ole törmännyt missään muualla kuina aku ankoissa. Veikkaan että voisin luetella saman määrän sanoja joista teillå ei olis mitään käryä.

T: Kasiluokkalainen

Toki on myös mahdollista hallita nykykieli sekä pitää kieli rikkaana...