44 kasiluokkalaisesta kukaan ei tiennyt, mitä huokea, juoheva, hepsankeikka, huikentelevainen, semminkin, repsikka ja kohmelo tarkoittavat
Lähelle nollaa jäivät myös ynseä ja penseä sekä aulis, parahultainen ja tokko.
Tunnetko sinä merkitykset?
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Tokko on esimerkiksi porotokko.
Tokko onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin kaikki, mutta on ihan mummosanastoa. Noihin ei törmää enää kuin vanhoissa kirjoissa.
shiip nais bits fluidi darra siisti mitäs muita tarvitaankaan enää ja jo vanhettuneet nuokin kun on kerran käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun kaikki on netissä, kännykät ja muut mobiililaitteet käsissä. Nykyään lapset eivät osaa enää edes kirjoittaa käsin, hyvä jos tietävät mikä kynä on.
Onhan vaikka tahko, länget ja paloöljy jääneet lähes tarpeettomiksi.
Ja lerppu ja erillinen levyasema. Ja koska tuli viiimmeksi lähetettyä käsin kirjoitettu kirje tai käytettyä sähkö tai tavall. kirjoituskonetta?
Vierailija kirjoitti:
Siirrymme koulussa kohti selkosuomea. Äidinkielen uudessa oppikirjassa on kaikki kappaleet kuunneltavassa muodossa, koska oppilaat eivät enää pysty lukemaan A4-kokoista tekstiä. Monella oppilaalla kirjoitustaito on tokaluokkalaisen tasolla kasiluokalla. T. Yläkoulun äikän ope
Tämä on aivan käsittämätöntä!!! Kun itse aloitin koulun 90-luvulla ekalla luokalla osasi suurin osa jo lukea ja tokalla voi estän luki kaikki aivan suvereenisti. Ja silloin myös luettiin ja lainattiin kirjastosta esim viisikkoja yms.
Ei puhettakaan että nykylapset jaksais keskittyä johki paksuun kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Annoitteko yläasteelle pimp saa lukutoukille vai niille kirjat repiville lätkäjätkille?
Niinpä. Kiitos kontribuutiostanne suomalaisten lukutaitoon.
Syyllistämisen taito pysyy vaikka ja semminkin kun muut taidot jää saamatta.
Lamisa kirjoitti:
Moni on tässä sanonut kohmelon viittaavan krapulaan. Minulle se on tarkoittanut toista sanakirjan antamaa merkitystä, kylmyydestä johtuva kankeus.
Vaikka ei kysyttäessä osaisi vastata, mitä joku sana ymmärtää, sen voi ymmärtää kontekstissa. Hepsankeikka kuulostaa etäiseltä, mutta osaan sen kuitenkin yhdistää huikentelevaan persoonallisuuteen, joka ei ole vastuullinen ja harkitseva.
Repsikka ja parahultainen olivat oikein vieraita.
Olla kohmeessa kylmästä johtuen ja kohmelossa juomisesta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni repsikka on täysin arkipäiväinen sana, en ole edes ajatellut että siinä olisi jotain kummaa. Hassua miten kieli voikin olla niin erilaista eri alueilla!
En ole ikinä kuullut koko sanaa. Ikinä. Se kuulostaa venäjän kielestä tulleelta. Mitään muuta en pysty siitä sanomaan. Ainakaan pk-seudulla se ei kyllä ole mitenkään viljalti käytössä.
t. helsinkiläinen jonka juuret Länsi-Suomessa
Minäkään en ole ikinä kuullut. Olen asunut Pohjois-, Länsi- ja Etelä-Suomessa. En ole törmännyt myöskään Aku Ankoissa enkä kirjallisuudessa. Minusta ihan murresana.
Vierailija kirjoitti:
Tokko on esimerkiksi porotokko.
PorotokkA. Ei sekoiteta pororaitoon. Tokko on subst vain kalalle.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun kaikki on netissä, kännykät ja muut mobiililaitteet käsissä. Nykyään lapset eivät osaa enää edes kirjoittaa käsin, hyvä jos tietävät mikä kynä on.
Ja lerppu ja erillinen levyasema. Ja koska tuli viiimmeksi lähetettyä käsin kirjoitettu kirje tai käytettyä sähkö tai tavall. kirjoituskonetta?
Minulla on isän vanha tahko töissä, ja tiedän, mistä ostaisin uuden. Kollegani käyttävät säännöllisesti paloöljyä.
Olenkohan jossain aikapoimussa :D?
N42
Mitäs veikkaatte näiden nykyiseen keskustelukulttuuriin liittyvien sanojen tarkoittavan: topikki, lanka, ketju, postata, vihertekstata, ulista, öyhöttää, vinkata
Listassa on kyllä anglismeja, mutta saa ehdottaa myös korvaavia suomenkielisiä vastineita.
Entäpä miten eroaa toisistaan hymiö, emoji, emote, giffi ja meemi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se repsikka on?
Autossa kuskin viereisellä paikalla istuva ihminen.
Repsikka on myös apuri esim. rakennuksella, muurarin repsikka. Kantoi tiilet ja laastit.
No, eihän se mikään ihme ole kun ei enää lueta ollenkaan kirjoja eikä kunnon sanomalehtiä edes diginä, pelkkiä klikkausotsikoita iltalehdistä, joiden toimittajatkin käyttävät jatkuvasti monia termejä ihan väärin.
Suuri enemmistö nuoremmista ikäluokista on valitettavasti yksipuolistunut eikä yleissivistyksestä voida näiden kohdalla enää puhua, kun sitä ei vaan löydy.
Viihde ja musiikkikin eriytetään ja suunnataan joka ryhmälle ja genrelle erikseen, ymmärtävät vain yhtä sorttia, mitä seuraavat.
Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoitteko yläasteelle pimp saa lukutoukille vai niille kirjat repiville lätkäjätkille?
Eli naisten vika jos miehet eivät lue? Mahtavaa.
Itse en antanut pim saa kellekään tuon ikäisenä.Kyllä. Jos naiset ihailisivat lukevia miehiä, niin joka jannu tavaisi klassikoita.
P.S. Kun aloit antaa, teit sen nimenomaan lukemattomien jännien miesten kanssa.
Miksi miehet ovat niin avuttomia että tarvitsevat tekemiseensä ja tekemättä jättämiseen naisten kannustusta? Eikö se tee heistä heikomman sukupuolen?
Lisäksi “annoin” niin annoin ainoastaan yhdelle lukevalle nörttipojalle joka hakkasi minua, petti ja jätti. Sittemmin otin kunnon alfan joka mielellään lukee kaikenlaista kirjallisuutta, joka ei ole hakannut eikä pettänyt.
Luulin, että tykkäät tytöistä? Vai tarkoitatko alfa-naarasta?
Paljon hyödyllisempää osata vaikka englantia kuin tuollaisia sanoja, joita ei tarvita missään.
En minäkään noista kaikkia tiedä vaikka olen lukenut kirjoja ja aku ankkoja, paljon uutisia, lehtiä jne.
Täällä kovin haukutaan niitä jotka ei tiedä, voi kunpa tietäisitte, miten paljon huonommin asiat ovat joidenkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naisten vika jos miehet eivät lue? Mahtavaa.
Itse en antanut pim saa kellekään tuon ikäisenä.Kyllä. Jos naiset ihailisivat lukevia miehiä, niin joka jannu tavaisi klassikoita.
P.S. Kun aloit antaa, teit sen nimenomaan lukemattomien jännien miesten kanssa.
Miksi miehet ovat niin avuttomia että tarvitsevat tekemiseensä ja tekemättä jättämiseen naisten kannustusta? Eikö se tee heistä heikomman sukupuolen?
Lisäksi “annoin” niin annoin ainoastaan yhdelle lukevalle nörttipojalle joka hakkasi minua, petti ja jätti. Sittemmin otin kunnon alfan joka mielellään lukee kaikenlaista kirjallisuutta, joka ei ole hakannut eikä pettänyt.Luulin, että tykkäät tytöistä? Vai tarkoitatko alfa-naarasta?
Urpoiluihisi on vastannut useampi kuin yksi henkilö :)
Anonyymipalstalla kannattaa muistaa tämäkin mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isän vanha tahko töissä, ja tiedän, mistä ostaisin uuden. Kollegani käyttävät säännöllisesti paloöljyä.
Olenkohan jossain aikapoimussa :D?
N42
Se oli "lähes tarpeettomiksi." -Minä olen käyttänyt viime kesänä omaa tahkoani ja äskettäin myös paloöljyä tuttuni vanhassa talossa tahranpoistossa. Sen siaan en "ehtinyt" hevosaikaan. Muutimme kauppalaan 1971. -Paloöljyä käyttäessä on hyvä muistaa, että paloöljy on nimen mukaan tulenarkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kieli muuttuu. Osa sanoista häviää ja tilalle tulee uusia. Nämä edustavat selvästi vanhenevaa sanastoa.
Yeah... Tosin nyt sanoja poistuu eikä uusia tule läheskään yhtä paljon.
Eikös huokea ole halpa, edullinen ( tavara tai vaikka suunnitelma), juohevan tulkitsen jouhevaksi eli esim.
Jonkin asian helpoksi, mutkattomaksi sujumiseksi.
Hepsankeikka on iloluonteinen, keimaileva nainen, huikentelevainen merkitsee melko samaa, ehkä ensisijaisesti mieshenkilön kuvailuksi. Semminkin lienee aika sama kuin pikemminkin, repsikka on outo, kohmelo on krapula, ynseä yrmeä, mököttäväkin, penseä haluton, aulis altis esim auttamaan toisia, vieraanvarainen, parahultainen juuri sopiva, passeli. Tokko lienee osa sanonnasta tokkopa vaan = tuskinpa vaan.
Sarianna Vähätalo
Ja sinä ihmettelet tulosta miksi?
Tunnen lähes kaikki, 'repsikka' täytyi tarkistaa, mutta minä olenkin sukupolvi X:ää eli repsikat toimivat ennen minun aikaani ;)
"Pohmelo"- sanaa käytti myös Kivi Seitsemässä veljeksessä.