Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä entisillä koulukiusatuilla menee?

Vierailija
30.01.2021 |

Oletteko pärjänneet elämässä vai syrjäytyneet? Minun tarinani ei ole onnellinen minusta tuli vakavasti mielenterveysongelmainen ja suonensisäinen huumeidenkäyttäjä. Toki olisin voinut sairastua mt-ongelmiin varmaan ilmankin kiusaamista. Olen tosi herkkä ihminen ja koulukiusaaminen musersi mut täysin ja traumatisoi pahasti. Mutta joo miten teillä muilla kiusatuilla menee?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin yli asiasta. Hyvin menee. On parisuhde, koulutus ja työpaikka. En tiedä johtuuko kiusaamistaustasta vai omasta luonteestani, mutta en ole niin kiinnostunut sosiaalisista suhteista ja esim. työpaikalla tapahtuvaa kanalauman taivastelua ja bondaamista pidän typeränä ja älyllisesti ihmistä madaltavana. Minulla on omat ystäväni kyllä ja olen sosiaalisesti taitava, ei vain jaksa kiinnostaa turhanpäiväinen jauhaminen. Ehkä välillä suhtaudun varauksellisesti ihmisiin.

Vierailija
42/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä31877 kirjoitti:

Työt on kohta tehty, kuukausipalkkaisia hommia reilusti päälle 40 vuotta takana ja useampi  tuntipalkainen vuosi siihen päälle. Tulevaan eläkkeeseen olen tyytyväinen, terveys ei rajoita muuta tekemistä kuin heikommille jäille menoa...  Eli All OK ja tapauksista on aikaa yli 50 vuotta mutta vieläkin ne asiat muistan.

Samaa ei voi sanoa entisistä kiusaajista. Yksi ajoi kallioleikkaukseen ilmeisesti tarkoituksella, toinen sai 50-kymppisenä kohtalokkaan sydärin ja pahin tapaus sai kenkää firman (20milj. €/v/ >>100henkilöä) kärkipaikalta kun omat ja firman rahat meni selkaisin.  Deegun näköisenä torikauppiaana toinen jalka näköjään haudassa on yrittänyt leipäänsä tienata.

Vielä on maailmassa oikeutta!

#vilpittömästivahingoniloinen

Juu mä en oikeastaan tiedä miten mun koulukiusaajilla menee kun muutin heti 18 täytettyä kauas toiseen kaupunkiin. Sen tiedän vaan että pahin koulukiusaajani on nykyään lähihoitaja.

Ap

Mun 2 pahinta kouluissansa on muuten kans sairaanhoitajia, toinen vieläpä mt-hoitaja. Mietin joskus miten suhtautuu kun joku masentunut potilas kertoo että tuli koulukiusatuksi ja elämä meni mönkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämäni sujuu hyvin ja olen pidetty työkaveri meidän työporukassa, mutta työkaverisuhteita kummempia ystävyyssuhteita minulla ei sitten olekaan. Välillä saattaa joku kaveri olla jonkin aikaa kuvioissa kunnes ahdistun ja jollain tapaa feidaan hänet pois. Eli ihmissuhteita en kykene solmimaan kunnolla vieläkään ja todennäköisesti aikanaan kuolen yksinäisenä.

Vierailija
44/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin vähän nörtähtävä, ehkä lievästi as-piirteinen outolintu, kiinnostunut "vääristä" ja "tyhmistä" jutuista, fyysisesti kömpelö ja huono liikunnassa, ikäisekseni isokokoinen ja varhain kehittynyt, lisäksi ainoana lapsena sosiaalisesti kömpelö ja yksin viihtyvä. Suutuin silmittömästi jostain alkuun ihan harmittomasta läpänheitosta, ja siitä se sitten lähti eskaloitumaan. Opettajat hokivat iänikuista "älä välitä niistä, ehkä ne vaan tykkää susta"-mantraa, ja lakkasin lopulta reagoimasta, en räpäyttänyt silmääkään kun jokainen poika osoitti tykkäämistään pamauttamalla mua ohimennessään nyrkillä päähän, tekemällä valelyönnin naamaa kohti tai potkaisemalla selkään. Eipä se kiusaamista lopettanut, mutta teki musta tunnevammaisen jäävuoren ja opetti että yksikään ihminen tässä maailmassa ei ole mun puolella.

Vierailija
45/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä31877 kirjoitti:

Työt on kohta tehty, kuukausipalkkaisia hommia reilusti päälle 40 vuotta takana ja useampi  tuntipalkainen vuosi siihen päälle. Tulevaan eläkkeeseen olen tyytyväinen, terveys ei rajoita muuta tekemistä kuin heikommille jäille menoa...  Eli All OK ja tapauksista on aikaa yli 50 vuotta mutta vieläkin ne asiat muistan.

Samaa ei voi sanoa entisistä kiusaajista. Yksi ajoi kallioleikkaukseen ilmeisesti tarkoituksella, toinen sai 50-kymppisenä kohtalokkaan sydärin ja pahin tapaus sai kenkää firman (20milj. €/v/ >>100henkilöä) kärkipaikalta kun omat ja firman rahat meni selkaisin.  Deegun näköisenä torikauppiaana toinen jalka näköjään haudassa on yrittänyt leipäänsä tienata.

Vielä on maailmassa oikeutta!

#vilpittömästivahingoniloinen

Juu mä en oikeastaan tiedä miten mun koulukiusaajilla menee kun muutin heti 18 täytettyä kauas toiseen kaupunkiin. Sen tiedän vaan että pahin koulukiusaajani on nykyään lähihoitaja.

Ap

Mun 2 pahinta kouluissansa on muuten kans sairaanhoitajia, toinen vieläpä mt-hoitaja. Mietin joskus miten suhtautuu kun joku masentunut potilas kertoo että tuli kommunikaattori ja elämä meni mönkään.

Myös omista kiusaajista pahimmat meni lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi. Heillä ei ollut minkäänlaista empatiakykyä. Olen kyllä huolissaan millaisia hoitajia tuolla seassa on. 

Vierailija
46/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tuollaisia siksi että kiusattiin, vai kiusattiinko siksi että olitte itsestä vastuuta ottamattomia?

Ei koulukiusaaminen aiheuta päihteidenkäyttöä, päihteidenkäyttö sen sijaan aiheuttaa kurjuutta elämään.

Ja kiitos kysymystä, hyvin menee, kun ottaa vastuun omasta elämästä, eikä syyttele jotakin vuosikymmenten takaisia juttuja.

En osannut ottaa itsestäni vastuuta mennessäni ekaluokalle 7-vuotiaana. Sitä ennen asuin mummon ja papan kanssa keskellä ei mitään ja ilman kavereita.

Ai olet yhä 7 v? Sitten ymmärrän, että et ota vastuuta elämästäsi vieläkään.

Vierailija
47/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotouduin marraskuusta psykiatrisen sairaalan suljetulta osastolta. Ei tämä elämä herkkua ole, mutta viimeiset kuukaudet on mennyt ihan hyvin - tuntuu, että olen saanut taas otetta elämästä ja pystyn lukuisten psykoterapiajaksojen jälkeen vastustamaan itsetuhoviettiä.

Ei ole töitä, mutta olen osallistunut nyt muutamille nettilukion kursseille, aikomuksena korottaa paria YO-arvosanaa ensi syksynä ja toivottavasti päästä opiskelemaan vuonna 2022.

Juuri nyt minulla menee siis ihan hyvin, kiitos kysymästä, vaikka korona keväällä hajottikin mielen pahasti. Pelottaa, meneekö kaikki taas kohta rikki, mutta juuri nyt olen vähän sellaisessa zen-tilassa, yritän keskittyä tämänhetkiseen elämään. Ehkä tämä tästä.

Voimia sulle. Itsekin olen suosta rämpinyt pinnalle. Kunnioita itseäsi ja tee niitä asioita joista itse tykkäät ja arvostat❤️

Vierailija
48/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheellinen. En pysty opiskelemaan ja olen työtön. Uuvun jos joka päivä pitää olla koulussa. Olen herkkä ja sosiaalinen. Kisaamisen jättämät arvet olen hoitanut itse itseltäni ja puhumalla läheisille. Kuitenkin kiusaamisen on muuttanut elämäni lopullisesti. Olen pettynyt ihmisiin. Yritän työllistää itseni.

Vierailija
49/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneehän minulla aika hyvin, on hyvä työ, perhe, koulutusta jne. Olin hyvä koulussa, mikä oli yksi syy kiusaamiselle, mutta sen ansiosta pääsin heti lukion jälkeen tarpeeksi kauas sieltä 'idylliseltä' pikkupaikkakunnalta, ja se pelasti minut. Mutta kiusaaminen ei lähde minusta koskaan, sosiaalisissa tilanteissa minusta tuntuu vieläkin kuin minussa olisi jokin poltinmerkki, jonka kaikki näkevät. En uskalla päästää muita ihmisiä kovin lähelle, enkä ole vaikeista asioista kovin paljon puhunut miehenikään kanssa, joka on paras ystäväni. Tiedän, että pitäisi varmaan mennä terapiaan, mutta en halua avata vanhoja haavoja. Sisälläni on myös aika paljon aggressiota, vaikka olen ulospäin mitä kiltein ihminen, kuten kiusatut usein ovat. Kaikki tämä syö energiaa, enkä elä täydellä potentiaalillani.

Vierailija
50/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tuollaisia siksi että kiusattiin, vai kiusattiinko siksi että olitte itsestä vastuuta ottamattomia?

Ei koulukiusaaminen aiheuta päihteidenkäyttöä, päihteidenkäyttö sen sijaan aiheuttaa kurjuutta elämään.

Ja kiitos kysymystä, hyvin menee, kun ottaa vastuun omasta elämästä, eikä syyttele jotakin vuosikymmenten takaisia juttuja.

Älä viitsi. Minä en ole käyttänyt päihteitä vaikka minua kiusattiin, mutta kyllä herkemmät kuin minä sieltäkin sitä ratkaisua varmasti ovat yrittäneet etsiä.

Koulukiusaaminen on samanlaista kiusaamista kuin tämä tekstisi, syyllistät vieraita ihmisiä, vaikka sinulla ei ole mitään käsitystä heidän kokemuksistaan ja elämästään. Toiset, herkemmät kokevat ihmisten ilkeyden hyvin voimakkaasti, itse suhtauduin ja suhtaudun siihen lähinnä olankohautuksella. Pidin heitä tyhminä.

Ei siinä ole mistään vastuullisuuden puutteesta kysymys, heitä on kohdeltu väärin, eli se kiusaaja/t on säilyttänyt vastuun omasta käytöksestään täysin syyttömälle ihmiselle.

Aikuisena näiden parsiminen ilman asiantuntevaa apua ja useimmiten henkisesti yksinäisenä ei ole mitään helppoa hommaa. Toki siinä vaiheessa vastuu on jo täysi-ikäisellä itsellään, mutta yksin et sinäkään olisi tässä elämässä pärjännyt. Ja yksin tuntee moni kiusattu elämässään olevan, se kokemus meille kaikille on yhteistä.

2/14

Vierailija
51/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meneehän minulla aika hyvin, on hyvä työ, perhe, koulutusta jne. Olin hyvä koulussa, mikä oli yksi syy kiusaamiselle, mutta sen ansiosta pääsin heti lukion jälkeen tarpeeksi kauas sieltä 'idylliseltä' pikkupaikkakunnalta, ja se pelasti minut. Mutta kiusaaminen ei lähde minusta koskaan, sosiaalisissa tilanteissa minusta tuntuu vieläkin kuin minussa olisi jokin poltinmerkki, jonka kaikki näkevät. En uskalla päästää muita ihmisiä kovin lähelle, enkä ole vaikeista asioista kovin paljon puhunut miehenikään kanssa, joka on paras ystäväni. Tiedän, että pitäisi varmaan mennä terapiaan, mutta en halua avata vanhoja haavoja. Sisälläni on myös aika paljon aggressiota, vaikka olen ulospäin mitä kiltein ihminen, kuten kiusatut usein ovat. Kaikki tämä syö energiaa, enkä elä täydellä potentiaalillani.

Niin, ja alkoholia tuli nuorempana käytettyä paljon, ja edelleenkin välillä liikaa.

Vierailija
52/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsuuden traumoilla on yhteyttä päihderiippuvuuteen. Mutta en syytä tästä kiusaamista ja olen tehnyt huonoja valintoja elämässä sen myönnän.

Ap

Vierailija
53/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäydyin, olen työtön, lähes kokonaan kaveriton. Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä ja keskivaikeasta masennuksesta.

Vierailija
54/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä selittääkin, miski itse jouduin kiusatuksi vielä sh-opinnoissnaikin ja jouduin jättämään ne kesken, pahimmat, empatiakyvyttömät kiusaajat hakeutuu hoitoalalle juoruamaan pahansuopina ja käyttämään valtaa heikompiinsa,pthyi!:( Kuvittelin naivina itsekin siellä olevan vihdoinkin empaattisia, mukavia ihmisiä koulu-ja työkavereina,n o Siperia opetti taas kerran...oPiskeli nsit toista ala ajoka ei työllsitä näköjään ja työttömänä ja sairaslomilla lojun itsekin vuorotellen ja 99,999%ajasta olen vana yksin. Josolisi varma toimeentulo, keksisin kyllä itselleni työttömänäkin tekemistä, ottaisin mm .lemmikin ja harrastaisin kodin sisustusta/remppaa enempikin,ehkä matkustelisin vähän, kun taas pystyy jne.

Vierailija
55/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Minä en ole käyttänyt päihteitä vaikka minua kiusattiin, mutta kyllä herkemmät kuin minä sieltäkin sitä ratkaisua varmasti ovat yrittäneet etsiä.

Koulukiusaaminen on samanlaista kiusaamista kuin tämä tekstisi, syyllistät vieraita ihmisiä, vaikka sinulla ei ole mitään käsitystä heidän kokemuksistaan ja elämästään. Toiset, herkemmät kokevat ihmisten ilkeyden hyvin voimakkaasti, itse suhtauduin ja suhtaudun siihen lähinnä olankohautuksella. Pidin heitä tyhminä.

Ei siinä ole mistään vastuullisuuden puutteesta kysymys, heitä on kohdeltu väärin, eli se kiusaaja/t on säilyttänyt vastuun omasta käytöksestään täysin syyttömälle ihmiselle.

Aikuisena näiden parsiminen ilman asiantuntevaa apua ja useimmiten henkisesti yksinäisenä ei ole mitään helppoa hommaa. Toki siinä vaiheessa vastuu on jo täysi-ikäisellä itsellään, mutta yksin et sinäkään olisi tässä elämässä pärjännyt. Ja yksin tuntee moni kiusattu elämässään olevan, se kokemus meille kaikille on yhteistä.

2/14

Se on lapselle todella raskasta, elää vuosia täysin yksin niin, että kaikki kiusaavat ja inhoavat sinua. Et voi luottaa edes aikuisiin, opettajiin tai omiin vanhempiin. Ainakaan minä en voinut luottaa omiin vanhempiini. Aikuinen voi jotenkin selvitä tuollaisesta, mutta lapsen mieli on silloin vasta kehittymässä, ja tuollainen tekee pysyvää tuhoa hermorakenteelle.

Vierailija
56/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi aloittaja, tosi iso halaus sulle ❤️ Kuule, sun elämä voi vielä muuttua ihan täysin, vaikka nyt ehkä tuntuukin mahdottomalta.

Jeesus voi ja haluaa muuttaa sun elämän. Tiijätkö, että on ihmisiä, jotka on ollut kuolemaisillaan huumeisiin, mutta Jeesus tuli heidän elämäänsä ja vapautti yhdellä kertaa huumeista. Sä oot äärettömän rakas ja tärkeä Jeesukselle ja jos sallit, niin rukoilen sun puolesta.

Ite synnyin uskovaan kotiin, oon nyt 36-v,ja meitä on kuus lasta. Sanoisin, että uskova koti oli todella Jumalan siunaus, tykkäsin lapsena käydä kokouksissa.

Kaikki oli hyvin, kunnes 11-vuotiaana isämme päätti lähteä Kiinaan töihin. Puoleksi vuodeksi.

Jatkuu...pahoittelen valmiiksi pitkää kirjoitusta...

Vierailija
57/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Jostain syystä en koskaan ajatellut kiusaamista koulun ulkopuolella. Pystyin jotenkin vain unohtamaan sen muussa elämässä, eli siis vapaa-aikana/lomilla.

Kiusaamista tapahtui koko ala-asteen ja oli sekä fyysistä, että psyykkistä.

Yläasteella ei kiusaamista enää ollut, mutta luulen, että tämä kiusaaminen on kuitenkin tehnyt sen, etten luota yhteenkän ihmiseen.

Ja olen tavallaan vielä nyt vanhanakin yllättynyt, jos huomaan, että mielipitelläni on jollekin merkitystä ja puheeni otetaan huomioon. Välillä oikein säikähdän, kun huomaan, että joku onkin oikeasti kuunnellut mitä sanoin ja ottaa siihen kantaa. Jotenkin sitä on oppinut luulemaan, ettei itsellä ole mitään arvoa, eikä kukaan arvosta sinua saatika sanomisiasi.

Elämä on muuten kyllä mennyt ihan ok. Olen opiskellut ammatin, minulla on mies ja nyt jo aikuiset lapset. 

En yllensä koskaan ajattele noita kouluaikoja.

Kiusaajat oli poikia ja itse olin pieni ja hentoinen tyttö.

Vierailija
58/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee hyvin. Kiusaajat eivät saaneet nujerrettua mua;)

Vierailija
59/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi aloittaja, tosi iso halaus sulle ❤️ Kuule, sun elämä voi vielä muuttua ihan täysin, vaikka nyt ehkä tuntuukin mahdottomalta.

Jeesus voi ja haluaa muuttaa sun elämän. Tiijätkö, että on ihmisiä, jotka on ollut kuolemaisillaan huumeisiin, mutta Jeesus tuli heidän elämäänsä ja vapautti yhdellä kertaa huumeista. Sä oot äärettömän rakas ja tärkeä Jeesukselle ja jos sallit, niin rukoilen sun puolesta.

Ite synnyin uskovaan kotiin, oon nyt 36-v,ja meitä on kuus lasta. Sanoisin, että uskova koti oli todella Jumalan siunaus, tykkäsin lapsena käydä kokouksissa.

Kaikki oli hyvin, kunnes 11-vuotiaana isämme päätti lähteä Kiinaan töihin. Puoleksi vuodeksi.

Kun hän palas takasin, ei mikään ollut niinku ennen. Vanhemmat kai lakkasivat rukoilemasta ja vain riitelivät ja tappelivat.

Kerran äiti otti yliannostuksen unilääkkeitäkin ja isä kuskas sairaalaan.

Äitin äiti vihas mua ja mun toista siskoa, isoveli oli hälle rakkain.

Muistan kun mummo juoksi kerran pitkän harjan kanssa perässä ja me tytöt juostiin metsään piiloon.

Asuimne maalla silloin.

Nojoo, 7 luokalla varmaan kaikki alko..musta tuli koulukiusattu. Ja ne asiat mitä tapahtu, jätti vuosiksi syvät traumat, pidin itseäni epänormaalina, outona, ihmettelin, miksi en tunne kuuluvani tähän maailmaan, vielä silloinkin tätä mietin, kun oli ns. Kavereita opiskelupaikassa.

Kerran yritin hypätä rekan alle, 15 v. Olin humalassa, yksin kaukana kotoa, kävelin tietä pitkin jossa oli vain metsää ympärillä, ja sitten päätin, kun tulee rekka, niin hyppään alle.

Rekka tuli, valmistauduin loikkaamaan kun se on kohilla.

No, jostain syystä jalat ei liikahtaneetkaan, ne oli kuin liimattu maahan kiinni.

Se "yritys" jäi siihen ja elämä jatkui...

Isäni alkoholisoitui, olin jo aiemmin todistanut hänen väkivaltaista käytöstä, äitini sai sitä kokea, minäkin vähän, ja yksi koiristamme.

Kun näin, miten isä heitti koiran jyrkistä portaista alas ja otti vyön ja hakkas sillä koiraa, niin vuosia meni että pääsin siitä traumasta, sain ahdistuskohtauksia, kun edes mietin asiaa..

Isäni varmaan vihas mua, ainakin näin koin ja äitini oli välinpitämätön mua kohtaan.

Olin ruma, hyljeksitty, epäonnistunut...

Muistan kun eräässä työharjoittelupaikassa, sikatilalla, eräs pikkupoika vain tokaisi mulle, että muut aikuiset sanoivat mua hylkiöksi.

Se sana satutti ihan hirveesti, olin pelkkä hylkiö muille ihmisille.

Kukaan ei oikeasti halunnut mua eikä rakastanut mua.

Aloin käyttää itekki alkoholia, heti kun täytin 18..myöhemmin opiskelin taas uudessa kaupungissa jossa tutustuin tälläiseen porukkaan, jossa myöhemmin vedin pillereitä ja viinaa sekaisin, polttelin pilveä, mikä aiheutti ahdistusta.

Jatkuu....

Vierailija
60/105 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hän palas takasin, ei mikään ollut niinku ennen. Vanhemmat kai lakkasivat rukoilemasta ja vain riitelivät ja tappelivat.

Kerran äiti otti yliannostuksen unilääkkeitäkin ja isä kuskas sairaalaan.

Äitin äiti vihas mua ja mun toista siskoa, isoveli oli hälle rakkain.

Muistan kun mummo juoksi kerran pitkän harjan kanssa perässä ja me tytöt juostiin metsään piiloon.

Asuimne maalla silloin.

Nojoo, 7 luokalla varmaan kaikki alko..musta tuli koulukiusattu. Ja ne asiat mitä tapahtu, jätti vuosiksi syvät traumat, pidin itseäni epänormaalina, outona, ihmettelin, miksi en tunne kuuluvani tähän maailmaan, vielä silloinkin tätä mietin, kun oli ns. Kavereita opiskelupaikassa.

Kerran yritin hypätä rekan alle, 15 v. Olin humalassa, yksin kaukana kotoa, kävelin tietä pitkin jossa oli vain metsää ympärillä, ja sitten päätin, kun tulee rekka, niin hyppään alle.

Rekka tuli, valmistauduin loikkaamaan kun se on kohilla.

No, jostain syystä jalat ei liikahtaneetkaan, ne oli kuin liimattu maahan kiinni.

Se "yritys" jäi siihen ja elämä jatkui...

Isäni alkoholisoitui, olin jo aiemmin todistanut hänen väkivaltaista käytöstä, äitini sai sitä kokea, minäkin vähän, ja yksi koiristamme.

Kun näin, miten isä heitti koiran jyrkistä portaista alas ja otti vyön ja hakkas sillä koiraa, niin vuosia meni että pääsin siitä traumasta, sain ahdistuskohtauksia, kun edes mietin asiaa..

Isäni varmaan vihas mua, ainakin näin koin ja äitini oli välinpitämätön mua kohtaan.

Olin ruma, hyljeksitty, epäonnistunut...

Muistan kun eräässä työharjoittelupaikassa, sikatilalla, eräs pikkupoika vain tokaisi mulle, että muut aikuiset sanoivat mua hylkiöksi.

Se sana satutti ihan hirveesti, olin pelkkä hylkiö muille ihmisille.

Kukaan ei oikeasti halunnut mua eikä rakastanut mua.

Aloin käyttää itekki alkoholia, heti kun täytin 18..myöhemmin opiskelin taas uudessa kaupungissa jossa tutustuin tälläiseen porukkaan, jossa myöhemmin vedin pillereitä ja viinaa sekaisin, polttelin pilveä, mikä aiheutti ahdistusta.

Jatkuu....

Muistan kun isäni oli nainut juopon naisen jolla oli poika, ja viihdyin tuon pojan luona, ja kerran siellä oli myös isäni, me polteltiin pilveä ja ryypättiin..inhosin ja halveksin isääni..muistan vieläkin kun hän konttasi lattialla, siskoni yritti puukottaa mua, varmaan joku riita oli päällä, en muista..

Mutta siis ajattelin, että mulla ei ole tulevaisuutta, ja kuolen viinaan.

Jeesus kuitenkin veti aina välillä puoleensa. Ja koitan lyhennettynä kertoa, että tutustuin sitten yhteen nuoreen mieheen, vähensin juomista ja huomasin että oon raskaana. No päätimme pitää lapsen ja lopetin alkoholin käytön. Olin onnellinen tyttärestäni. Aika pian hänen syntymän jälkeen, huomasin että oon taas paksuna, ja olin onnellinen.

Meidän piti mennä kihloihin tuon lasten isän kanssa, kun hän sitten ampuikin itsensä, kun odotin tätä toista lasta.

No selvisin siitä, pyysin Jumalalta apua. Olin jo yläaste aikoina saanut kokea rukousvastauksia, kun olin pyytänyt Jumalalta apua. Eräs kerta oli sellainen, kun istuin linja-autossa matkalla kouluun, pelkäsin ja itkin hiljaa itsekseni ja rukoilin, "auta mua Jumala, pelottaa mennä kouluun"..ja kun pääsin kouluun, ihmeellinen rauha valtas mut, kaikki pelko katos ja niinkuin mut olis enkelit ympäröiny, yksikään kiusaajista ei edes vilkassu muhun sinä päivänä. Se on jäänyt mieleen, ja tänä päivänä kiitän Jeesusta, että Hän kuuli silloin epätoivoisen rukouksen.

Jatkuu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan