HS Perhetausta ja yhteiskuntaluokka vaikuttaa koko ajan enemmän lasten ja nuorten koulutuksessa.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopuksen luokalla oli kolme häiriköivää poikaa. Se aiheutti sen, että ihan jo avoimissa ovissa ei kukaan muu saanut mitään huomiota tai edes kysyttyä mitään. Käytännössä kaikki vanhemmat seurasi siellä sitä sirkusta, sama jokaisessa todistustenjaossa jne.
Kuopus onneksi on rautainen keskittyjä, joten hän vain sitten teki omaa suoritusta. Mutta se mikä ärsytti ja mihin puutuin oli se, että luokassa aina rauhalliset fiksut oppilaat pantiin apuopettajina kaitsemaan näitä hörhöjä. Oman etenemisen kustannuksella.
Tämä kuulostaa niin tutulta. Minua jo alakoulussa witutti suunnattomasti se, että jouduin aina tällaisten poikien vieruskaveriksi, varisnkin kun tekivät aina selviksi miten rumana ja ällönä minua pitivät. Oman lapsen koulunkäyntiä ja vierustoveriratkaisuja aion vahtia kuin haukka. Alkaen koulun valinnasta.
Eli haluat että koko koulu tietää että sillä oppilaalla on ikävä äiti? Luuletko että jäävät kaipaamaan kun vaihdat lapsesi toiseen kouluun? Nostavat varmaan lipun salkoon.
Väsyttää näin vanhempana joidenkin minäminämimäminä-vanhemmat. On siinä luokassa ne noin 25-30 muutakin oppilasta.
Onneksi nyt on ollut niitä nettivanhempainiltoja. Sen kommentointiosuuden voisi peittåä näkymästå meille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopuksen luokalla oli kolme häiriköivää poikaa. Se aiheutti sen, että ihan jo avoimissa ovissa ei kukaan muu saanut mitään huomiota tai edes kysyttyä mitään. Käytännössä kaikki vanhemmat seurasi siellä sitä sirkusta, sama jokaisessa todistustenjaossa jne.
Kuopus onneksi on rautainen keskittyjä, joten hän vain sitten teki omaa suoritusta. Mutta se mikä ärsytti ja mihin puutuin oli se, että luokassa aina rauhalliset fiksut oppilaat pantiin apuopettajina kaitsemaan näitä hörhöjä. Oman etenemisen kustannuksella.
Tämä kuulostaa niin tutulta. Minua jo alakoulussa witutti suunnattomasti se, että jouduin aina tällaisten poikien vieruskaveriksi, varisnkin kun tekivät aina selviksi miten rumana ja ällönä minua pitivät. Oman lapsen koulunkäyntiä ja vierustoveriratkaisuja aion vahtia kuin haukka. Alkaen koulun valinnasta.
Eli haluat että koko koulu tietää että sillä oppilaalla on ikävä äiti? Luuletko että jäävät kaipaamaan kun vaihdat lapsesi toiseen kouluun? Nostavat varmaan lipun salkoon.
Väsyttää näin vanhempana joidenkin minäminämimäminä-vanhemmat. On siinä luokassa ne noin 25-30 muutakin oppilasta.
Onneksi nyt on ollut niitä nettivanhempainiltoja. Sen kommentointiosuuden voisi peittåä näkymästå meille vanhemmille.
Kyllä ne on ne häirikkölasten vanhemmat niitä minäminäminävanhempia.
Ei kai kenenkään lapsen kuulu toisten piikana siellä koulussa olla sentään? Kyllä niillä fiksuillakin on ihmisoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä se koko koulu tietäisi, ellei opettaja ja/tai sinä juorua asiasta? Ja miksi minua kiinnostaisi yhtään se, kaipaavatko vai eivät jos päätämmekin vaihtaa koulua? Mitä lipun salkoon nostaminen tähän liittyy?
Ja tiedätkö, minua puolestaan väsyttävät ne vanhemmat, jotka eivät kasvata lapsiaan riittävän hyvin, niin että heidän tovereillaan säilyisi luokkarauha. Kun siellä luokassa tosiaan ovat myös ne muut 25-30 oppilasta, ei vain sinun jälkikasvusi.
Kommentointiosuudesta en osaa sanoa mitään, vaikka toki viestisi oli muutenkin outo. Onko sinulla itselläsi poikia?
Vierailija kirjoitti:
Hieman ihmetyttää tämän asian ihmettely.
Koskaan ei päästä siihen, että olisi täysin samanlaiset lähtökohdat, kun totta kai lapsiin vaikuttaa se minkälaisia ihmisiä hänen vanhempansa ovat.
Puheena olevan tutkimuksen tekijän mielestä juuri tässä on epäkohta. Siis siinä, että lähtökohdiltaan ihmiset eivät ole keskenään 100% tasa-arvoisia. Jotenkin arvaan tutkijan puoluetaustan tai -värin jo ihan näin päältä katsoenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nyt on ollut niitä nettivanhempainiltoja. Sen kommentointiosuuden voisi peittåä näkymästå meille vanhemmille.Kyllä ne on ne häirikkölasten vanhemmat niitä minäminäminävanhempia.
Ei kai kenenkään lapsen kuulu toisten piikana siellä koulussa olla sentään? Kyllä niillä fiksuillakin on ihmisoikeudet.
Nimenomaan sitähän juuri tarkoitin. Lapsihan ei voi vanhempaansa valita.
Kouluilla on aina vain vähemmän resursseja niin onhan se hyvä että vanhemmat osaa keskittyä kaikkein tärkeimpiin asioihin esim lapsen istumapaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuosta, että sosiaalisesti monikulttuurissa piireissä esiintyy rasismia... Rasismin kasvualusta on huonon kasvuympäristön ja huono-osaisuuden aikaansaama itseen kohdistuva inho, joka siirretään ulkoiseen kohteeseen. Sen vuoksi on luonnollista, että köyhissä oloissa esiintyy enemmän rasismia.
Mutta eivät keskiluokaiset ihmisetkään ole vapaita rasistisesta toiminnasta. He kanavoidat usein vain sietämättömän itseinhonsa erilaisiin kohteisiin, esim. alhaisiin persuihin tai sosiaalisesti huonosti pärjääviin ihmisiin. White flight on juuri tulosta tästä. Keskiluokkaiset ihmiset eivät välttämättä kohtaa arjessaan monikulttuuristen ympäristöjen haasteita, joten esim. ulkomaalaisiin kohdistuva rasismi voi olla vähäisempää tai sitten epäsuoraa, jossa pyritään välttämään kohtaamasta koko ongelma esim. muuttamalla asuinpaikkaa, koulua ym.
Minä voin tunnustaa ihan avoimesti, etten halua nähdä eikä minua kiinnosta laittaa lapsiani ratkomaan Helsingin epäonnistuneesta kotouttamis- ja asuntopolitiikasta syntyneitä, aivan itseaiheutettuja ongelmia. Olen kärsinyt köyhyydestä lähes koko aikuisikäni ennen perheeni perustamista ja onnenkantamoisen kautta saatuja parempia töitä, eivätkä lapseni joudu kärsimään samaa. Itseinhoa en itsestäni tavoita, harkintakykyä ja yhteenlaskutaidot kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nyt on ollut niitä nettivanhempainiltoja. Sen kommentointiosuuden voisi peittåä näkymästå meille vanhemmille.Mistäpä se koko koulu tietäisi, ellei opettaja ja/tai sinä juorua asiasta? Ja miksi minua kiinnostaisi yhtään se, kaipaavatko vai eivät jos päätämmekin vaihtaa koulua? Mitä lipun salkoon nostaminen tähän liittyy?
Ja tiedätkö, minua puolestaan väsyttävät ne vanhemmat, jotka eivät kasvata lapsiaan riittävän hyvin, niin että heidän tovereillaan säilyisi luokkarauha. Kun siellä luokassa tosiaan ovat myös ne muut 25-30 oppilasta, ei vain sinun jälkikasvusi.
Kommentointiosuudesta en osaa sanoa mitään, vaikka toki viestisi oli muutenkin outo. Onko sinulla itselläsi poikia?
Ai mielestäsi muilla lapsilla ei ole oikeutta kertoa kotona mitä kuulevat ja näkevät emmekä me muut vanhemmat saa vanhempainiltojen jälkeen purkaa tuntojamme kun aika meni taas yhden vanhemman hoitokokoukseksi eikä oikeisiin yhteisiin asioihin jäänyt aikaa?
Ja soisi olla näkemättä mitä joku kirjoittaa viestikenttään. Eikö se riitä että ope näkee?
Ja on minulla on poika ja tyttökin ja osaavat kyllä käyttäytyä niin kotona kuin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhuoneen kirjamäärästä voi kuulemma suoraan ennustaa tulevaisuuden.
Höpö höpö. Meillä on tuhansia kirjoja lasten nuorten ja aikuisten kirjoja. Kuvakirjoja, tietokirjoja ,romaaneja. Isä ja minä harrastamme lukemista. Lapsille on luettu ääneen n. 10 vuotiaaksi, eikä yksikään näistä pirulaisista lue vapaaehtoisesti mitään. Kenelle saa valittaa ja kuka korvaa?
Samoin ja siitä huolimatta lapsi luisteli läpi peruskoulun ja lukion. Käveli sisään korkeakouluun. Valmistui 6 vuodessa ja vetää nyt yli 2x sen liksan jonka minä sain 40 työvuoden jälkeen nykyiseen amk tutkintoon verrattavalla koulutuksella.
Kirjoitti silloin lähinnä rupulukioksi arvotetusta kuten myös korkeakoulutetut kaverinsakin.
Eli ei se aina ole ihan ole niin suoraviivaista ja ennalta määrättyä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nyt on ollut niitä nettivanhempainiltoja. Sen kommentointiosuuden voisi peittåä näkymästå meille vanhemmille.Kyllä ne on ne häirikkölasten vanhemmat niitä minäminäminävanhempia.
Meinaatko, että niiden "häirikkölasten" vanhemmat on jotenkin erikseen esittäneet vaatimuksia, että just sun lapsen täytyy istua meidän Peten vieressä, kun MINÄ haluan?
Herää jo todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Meillä on tuhansia kirjoja lasten nuorten ja aikuisten kirjoja. Kuvakirjoja, tietokirjoja ,romaaneja. Isä ja minä harrastamme lukemista. Lapsille on luettu ääneen n. 10 vuotiaaksi, eikä yksikään näistä pirulaisista lue vapaaehtoisesti mitään. Kenelle saa valittaa ja kuka korvaa?
Samoin ja siitä huolimatta lapsi luisteli läpi peruskoulun ja lukion. Käveli sisään korkeakouluun. Valmistui 6 vuodessa ja vetää nyt yli 2x sen liksan jonka minä sain 40 työvuoden jälkeen nykyiseen amk tutkintoon verrattavalla koulutuksella.
Kirjoitti silloin lähinnä rupulukioksi arvotetusta kuten myös korkeakoulutetut kaverinsakin.
Eli ei se aina ole ihan ole niin suoraviivaista ja ennalta määrättyä .
Pakko hieman eksyä aiheesta, kun tuontyyppistä kommenttia tulee usein silmään. Mikä on nykyistä amk-tutkintoa vastaava? Tarkoitatko lukio+opisto? On se jännä, että mystisesti amk on sama kuin entinen opisto. Amk:ssa aikaa kulutetaan perse penkissä 2 vuoden sijaan 3,5 ja se on opiston käyneiden mukaan ihan sama/vastaava. Olen itse käynyt lukion, opiston, amk:n ja nyt suoritan maisteria. Tältä pohjalta kehtaan sanoa, että opisto ei ole vastaava kuin amk. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin tässä asiassa potuttaa, että julkisessa keskustelussa narratiivin pahiksia ovat ne rakastavat ja lastensa parasta ajattelevat vanhemmat, jotka järjestelevät lapsensa hyvään kouluun. Ilmeisesti kaikkien pitäisi vaan olla tasa-arvoisen surkeita ja kaikilla yhtä huonot mahdollisuudet oppia ja opiskella.
Ehkei se koulushoppailu ole tuo paheksunnan aihe, vaan ennakkoluuloisuus ja ylenkatse, josta se johtuu. Jos koulushoppailu on tehty jo ennen lasten koulutaivalta, eihän asianomaisilla ole edes kosketuspintaa lähiökouluihin. Sitten kehdataan mollata.
Olipa omituinen kommentti. Mihin perustat tuon ennakkoluulosi?
Minulla on kosketuspintaa vähän liikaakin. Kasvoin ja kävin peruskouluni yhdessä maan kulttuuriltaan monimuotoisimmista lähiöistä. Ujona ja kilttinä poikana sain itsekin maistaa miltä tuntuu rikastava nyrkinisku nenään paria vuotta vanhemmalta luokkakaverilta. Ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa, kun päätäni taottiin seinään. Että sellaista kosketuspintaa löytyy. Pääsin sieltä pois ja takaisin en mene. Moni luokkakaveri sinne jäi. Yksi esimerkiksi ajautui narkkarin uralle.
Nykyiseen koululaitokseen on myös hyvä tuntuma, sillä kolme läheistä ystävää ovat opettajia ala- ja yläasteella ja vaihtaneet viime vuosina koulua joka lukuvuoden jälkeen. Luulen siis ymmärtäväni millaista on opettaa, kun neljäsosa luokasta ei osaa edes suomea kunnolla, muutama oppilas kärsii pahoista oppimisvaikeuksista ja tarvitsisivat erityistä tukea ja muutama oikeasti tarkkailuluokalle kuuluva häirikkö on inkluusioperiaatetta noudattaen päästetty terrorisoimaan opetusta ja häiritsemään muiden työrauhaa. Tavalliset oppilaat jäävät oman onnensa ja vanhempiensa opetuksen varaan, kun opettajan aika kuluu järjestystä yllä pitäessä ja heikoimpien raahaamisessa mukana. Vaikka eiväthän he siltikään pysy mukana, kun eivät saa riittävää tukea ja jossain vaiheessa liittyvät noihin häiriköihin.
Laitoin lapseni kouluun kaupungin toiselle puolelle, koska halusin hänet parhaana pitämääni kouluun. Ja laitoin vielä toisenkin, kun olisi ollut hankala kuskata eri paikkoihin. Se tosin vaati sitä, että ” muutimme” koulun lähelle eli jouduin tekemään muuttoilmoituksen isovanhempien asuntoon.
Kumpikaan lapseni ei erikoisemmin pitänyt koulusta ja olivat sitä mieltä, että opettajia ei yhtään kiinnostanut. Taisi olla virhe koko ruljanssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan sitähän juuri tarkoitin. Lapsihan ei voi vanhempaansa valita.
Kouluilla on aina vain vähemmän resursseja niin onhan se hyvä että vanhemmat osaa keskittyä kaikkein tärkeimpiin asioihin esim lapsen istumapaikkaan.
Tässä sössötyksessä ei ole mitään järkeä.
Minut laitettiin musiikkiluokalle ja inhosin sitä sydämeni kyllyydestä. Matkakin oli pitkä ja oman asuinalueen lapset eivät tulleet niin tutuiksi, joten olin usein yksinäinen.
Olisin halunnut vaan lähikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei se aina ole ihan ole niin suoraviivaista ja ennalta määrättyä .Pakko hieman eksyä aiheesta, kun tuontyyppistä kommenttia tulee usein silmään. Mikä on nykyistä amk-tutkintoa vastaava? Tarkoitatko lukio+opisto? On se jännä, että mystisesti amk on sama kuin entinen opisto. Amk:ssa aikaa kulutetaan perse penkissä 2 vuoden sijaan 3,5 ja se on opiston käyneiden mukaan ihan sama/vastaava. Olen itse käynyt lukion, opiston, amk:n ja nyt suoritan maisteria. Tältä pohjalta kehtaan sanoa, että opisto ei ole vastaava kuin amk. Piste.
Kehtaa vaan ja vastaan kun kysyt.
Mä kulutin opistossa 3 vuotta 70-luvun lopulla. Selvisin 3:lla vuodella, koska lukio ja pitkä matikka.Kyseessä ns.yo-luokka.
Keskikoulu pohjalta piti opiskella 4 vuotta, sen yhden vuoden aikana luettiin se pitkä matikka ja varmaan muutakin lukion kamaa.
Opiskelukelu aika koulumuotoista , 3 vuotta ja lukukausi vaihtui vuoden vaihteessa.
En tiedä mistä opistosta ja miltä alalta selvisi ulos kahdessa vuodessa.
Tämä tuntuu olevan vihervasemmistolaisille täysin mahdoton yhtälö käsittää. Siis se, että elämä on epäreilua, eivätkä kaikki todellakaan saa syntymässä samoja lähtökohtia elämäänsä. (Tähänkö muuten perustuu se heidän ajattelunsa koskien sitä, että kuka tahansa saa tulla Suomeen mistä tahansa ja millä perustein tahansa?)
Itse olen ties kuinka monennessa polvessa itäsuomalaisten pienviljelijöiden jälkeläinen. Esi-isieni ja -äitieni raadannasta huolimatta ei sukuuni ole kumuloitunut juurikaan hassumpaa aineellista tai henkistä pääomaa. Tietysti omat vanhemmat kannustivat opiskelemaan yms., mutta omalla junttitaustallani oli silti taatusti kuumottavampaa olla yliopistossa kuin niillä akateemisten sukujen vesoilla ja virpeillä, jotka olivat jo vauvaikäisenä olleet isin professorikavereiden ihasteltavina.
Katkera en jaksa olla, mistään. Kuitenkin omille lapsilleni haluan paremmat lähtökohdat elämään kuin mitä minulla on ollut. Eikö jokainen rakastava vanhempi tee näin? Eikö saisi tehdä? Näihin lähtökohtiin lukeutuvat ehdottomasti parhaan mahdollisen koulun valinta - siis nyt kun sitä ei vielä voida estää.