Yli 80 v kotona asuvat saa täällrokotteet ensi viikolla, itse kärvistelen maski päässä töissä vieraiden ihmisten keskellä!
Kiva juttu. Ei tietoakaan 52-vuotiaana saanko rokotetta edes tänä vuonna! Nämä , joilla ei tarvitse pakosti mennä töihin ja ruuhkiin, vaan voivat valita liikkumisensa, ovat nyt etujonossa koko kevään.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sen kuuluu ollakkin. Se 80v on ikänsä puolesta riskiryhmässä, joten todellakin sille kuuluu laittaa se rokote ennen niitä, joilla ei ole hätää.
En tiedä noista eläkeläisistä mutta itse olen 54 ikäinen ja minusta työtä tekevien (riskiryhmäläisten ikään katsomatta) pitäisi saada rokoten ennen jotain yli kasikymppistä. He voi valita ovatko kotona ja tilaavatko ruuan kotiinsa. Itse en asiakaspalvelutöissä pysty turvallisuuttani 100 varmaksi takaamaan, vaikka kuinka pitäisin maskia ja... no, - turvaväliä en voi pitää, sillä minun on kuultava asiakasta ja oltava tätä lähellä voidakseni auttaa asioissa.
Siksi en ymmärrä miksi eläkeläiset on jotenkin työväestöä edellä. En tarkoita väheksyä mutta me yli 5- kymppiset pyöritetään suomea. Silti on jo riskiryhmäläinen ikänsä puolesta. Ainakin THL jonkun raportin mukaan, joka 10:s yli 50-vuotias koronapotilas joutuu sairaalahoitoon ja aikamoinen osa noista joutuu teholle. Ihan luettavaa tietoa netistä. Itse koin tuon niin raskaasti, että olen sanonut itseni irti ja lopetan työt kohdakkoin. Yksi tuttuni työikäinen kaveri kuoli juuri koronaan ja kaksi minulle tuttua eläkeläistä kuoli jokusia viikkoja sitten. Enpä siten jaksa enää ressata ko. asian tienoilta. Miksi työtä tekisin, jos sen ainoa anti on pikkutukko rahaa ja alituinen kuolemanpelko?
Voit kiittää mediaa tästä kuolemanpelosta. Jos asiaa ei olisi jatkuvasti paisuteltu, niin tauti olisi sairastettu huomaamatta ja todettu, että olipa ärhäkkä nuha tänä vuonna. Riskiryhmä+korona ei ole kuoleman tuomio. Edelleen kuoleiden meditaani-ikä on 84 vuotta ja yli 95 prosenttilla oli yksi tai useita pitkäaikaissairauksia.
Tämä on ihan THL:n sivulla (https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi rokotusjärjestyksessä pitäisi miettiä sitä, miten paljon potentiaalisesti eri ryhmät tartuttavat muita. Suuremmat tartuttajaryhmät tulisi rokottaa ensin muiden suojaksi.
Kun riskiryhmät ja hoitohenkilökunta on suojattu rokotteella, niin ei ole niin väliä vaikka muut tartuttavat toisiaan. Tauti on kuitenkin suurimmalle osalle lievä. Pienessä nuhassa voi mennä töihin. Sitä paitsi, monilla siirtyi työt kotiin niin he voivat tehdä niitä vaikka olisikin vähän kipeenä.
Hetkinen. Sanoitko juuri, että koronassa ("pienessä nuhassa") voi mennä töihin???
Taisit unohtaa tartuttavuuden. Sellainen pikkujuttu.
Kun tartutat jonkun, et voi tietää, minne ja kehen ketju yltää. Vaikka sinulla olisi vain "pieni nuha", joudut karanteeniin.Rokotteen myötä karanteenistakin voidaan luopua. Ihmiset, jotka haluttiin suoja on suojattu. Pienessä nuhassa voit mennä töihin. Jos sinulla on isompi nuha, niin jäät kotiin sairastamaan.
Pieni nuha tarttuu muihin pienenä nuhana ja iso nuha tarttuu muihin isona nuhana vaikka samasta taudista kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kyse vaan siitä, että ei koko tehohoitosysteemi Suomessa kaadu.
Jää sydänkohtaukseen saaneet viiskymppiset hoitamatta jos teho-osastot on pullollaan 80- vuotiaita koronapotilaita. Sitä tässä yritetään välttää.
Mutta tiedossa on mielenkiintoisia aikoja omien läheisten kanssa, jotka kohta saavat ehkä rokotteen, nyt kohta sitten heidän mielestään voidaan pitkän ankean ajan jälkeen taas alkaa viettää aikaa yhdessä ja alkaa elää elämää kuten ennen koronaa. Ei mene heille jakeluun ettei me muut vielä olla rokotettuja, eikä ole aikomustakaan alkaa elää heidän esim. matkustelemaan. Muutama keskustelu jo tästä on käyty.
Vanhemmissa ihmisissä on paljon itsekkyyttä, etteivät suostu edes tajuamaan, että kaikki pyörii heidän ympärillään ja heidän terveyttään on tässä kalliisti suojattu. Jos ei puhe auta, niin ei mahda mitään. Suojaa itsesi ja perheesi.
Eikä kukaan vaadi näitä ikäihmisiä eristäymään. Tuolla pyörivät kaupoilla edelleen, ne siis jotka pystyvät. Kun heidän juuri pitäisi tilata ruokansa kotiin eikä altistaa itseään. Nuorempia vaaditaan kyllä sopeutumaan, ovathan he olemassa vain näiden eläkkeiden maksuun. Kenelläkään muulla ei saa olla sosiaalista elämää kuin ikäihmisillä. Eikö olekin hassua.
Viime vuoden lopulla olin uimassa 7-vuotiaani kanssa. Hänellä oli hiukset kiinni, kuten ohjeistus on. Joku vieras pappa tuli siihen rähjäämään minulle, että pitää olla myssykin päässä, ja että meidän kaltaistemme takia mummot eivät enää uskalla tulla uimaan! Pappa oli todella uhkaava ja puhui inhottavia, mm. armeijan tavasta pitää niskottelijat kurissa aikoinaan.
Sairas on Suomi, huhheijaa. Vanhukset ja eläkeläiset ensin, työväestö sitten joskus- lapsista ja nuorista ei ole vielä edes puhuttukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi rokotusjärjestyksessä pitäisi miettiä sitä, miten paljon potentiaalisesti eri ryhmät tartuttavat muita. Suuremmat tartuttajaryhmät tulisi rokottaa ensin muiden suojaksi.
Kun riskiryhmät ja hoitohenkilökunta on suojattu rokotteella, niin ei ole niin väliä vaikka muut tartuttavat toisiaan. Tauti on kuitenkin suurimmalle osalle lievä. Pienessä nuhassa voi mennä töihin. Sitä paitsi, monilla siirtyi työt kotiin niin he voivat tehdä niitä vaikka olisikin vähän kipeenä.
Hetkinen. Sanoitko juuri, että koronassa ("pienessä nuhassa") voi mennä töihin???
Taisit unohtaa tartuttavuuden. Sellainen pikkujuttu.
Kun tartutat jonkun, et voi tietää, minne ja kehen ketju yltää. Vaikka sinulla olisi vain "pieni nuha", joudut karanteeniin.Rokotteen myötä karanteenistakin voidaan luopua. Ihmiset, jotka haluttiin suoja on suojattu. Pienessä nuhassa voit mennä töihin. Jos sinulla on isompi nuha, niin jäät kotiin sairastamaan.
Pieni nuha tarttuu muihin pienenä nuhana ja iso nuha tarttuu muihin isona nuhana vaikka samasta taudista kyse?
Pienessä nuhassa niiskutat ja vähän köhit hihaan. Jos pidät huolta käsihygieniasta niin se tuskin leviää. Isossa nuhassa yskit ja aivastelet hallitsemattomasti. Silloin levität tautia tehokkaammin ja tartunta on todennäköisempää. Se nuha voi tarttua muihin ja aiheuttaa joko pienen tai toisen ison riippuen saajastaan. Saajan nuhan vakavuus ei tartu.
Työskentelen akuutilla terveyskeskuksen vuodeosastolla. Meitä ei ole rokotettu henkilökunnasta yhtään. Työpaikka Etelä-Suomessa.
Minua 59-vuotiasta työssäkäyvää psykiatrian alan työntekijää merkittävästi helpottaisi se, että 89-vuotias äitini todellakin saisi sen rokotteen. Mutta Länsi-Suomen läänin pikkukuntiin ei näköjään rokotteita edes toimiteta, joten äitini on edelleen ilman rokotetta, minäkin olen ilman rokotetta, koska en ole koronatyön etulinjassa, minä käyn hoitamassa äitini kauppa-asiat ynnä muut asiat ja pelkään koko ajan tartuttavani äitini jos tietämättäni kannan koronavirusta, jonka olen ehkä saanut joltakulta potilaaltani tai asiakkaaltani.
Että älä sinä ap inise.
Korona on saanut aikaan tunteen että en ole osa tätä yhteiskuntaa. Yksikään kirjoitus tai uutinen ei ole koskettanut minua, tavallista kolmekymppistä töissä käyvää. Sydänsairaudesta huolimatta en ole riskiryhmää, en ole oikeataan mitään.
Sinänsä jännä tunne mutta se on kasvanut koko viime vuoden mitä enemmän koronaan liittyviä kolumneja lukee. Yksikään ei käsittele minun kaltaisia ihmisiä, ehkä meitä ei ole muille olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sen kuuluu ollakkin. Se 80v on ikänsä puolesta riskiryhmässä, joten todellakin sille kuuluu laittaa se rokote ennen niitä, joilla ei ole hätää.
En tiedä noista eläkeläisistä mutta itse olen 54 ikäinen ja minusta työtä tekevien (riskiryhmäläisten ikään katsomatta) pitäisi saada rokoten ennen jotain yli kasikymppistä. He voi valita ovatko kotona ja tilaavatko ruuan kotiinsa. Itse en asiakaspalvelutöissä pysty turvallisuuttani 100 varmaksi takaamaan, vaikka kuinka pitäisin maskia ja... no, - turvaväliä en voi pitää, sillä minun on kuultava asiakasta ja oltava tätä lähellä voidakseni auttaa asioissa.
Siksi en ymmärrä miksi eläkeläiset on jotenkin työväestöä edellä. En tarkoita väheksyä mutta me yli 5- kymppiset pyöritetään suomea. Silti on jo riskiryhmäläinen ikänsä puolesta. Ainakin THL jonkun raportin mukaan, joka 10:s yli 50-vuotias koronapotilas joutuu sairaalahoitoon ja aikamoinen osa noista joutuu teholle. Ihan luettavaa tietoa netistä. Itse koin tuon niin raskaasti, että olen sanonut itseni irti ja lopetan työt kohdakkoin. Yksi tuttuni työikäinen kaveri kuoli juuri koronaan ja kaksi minulle tuttua eläkeläistä kuoli jokusia viikkoja sitten. Enpä siten jaksa enää ressata ko. asian tienoilta. Miksi työtä tekisin, jos sen ainoa anti on pikkutukko rahaa ja alituinen kuolemanpelko?
Joo mut sori näin se vaan menee. Ne saa rokotteen ensin, joilla on potentiaalisin riski virukseen kuolla. Ei ole vielä tähänkään mennessä 5-kymppisiä Suomessa kuollut niin montaa, että vaarantaisi jotenkin valtion pyörittämisen. Miksi se nyt yhtäkkiä rokotteen tultua muuttuisi? Vai alkaako nyt rokotteen tultua yhtäkkiä joku 5-kymppisten massakuolema? Yli 90% tuohon virukseen kuolleista tässä maassa on yli 80-vuotiaita. Eli siitä voit ihan itse miettiä miksi he saa rokotteen ensin. Plus vielä, mistä olet saanut päähäsi että 20 vuotiaat saisivat valita ovatko kotona vai ei? Olen siis kanssasi kyllä samaa mieltä siitä, että nuoret rokotetaan viimeisenä, mutta ei kaikki 20-vuotiaat esim. opiskele. Itse parikymppisenä käyn töissä, ja ihan samalla tavalla siellä joudun joka päivä olemaan paikalla kuin 5-kymppisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua 59-vuotiasta työssäkäyvää psykiatrian alan työntekijää merkittävästi helpottaisi se, että 89-vuotias äitini todellakin saisi sen rokotteen. Mutta Länsi-Suomen läänin pikkukuntiin ei näköjään rokotteita edes toimiteta, joten äitini on edelleen ilman rokotetta, minäkin olen ilman rokotetta, koska en ole koronatyön etulinjassa, minä käyn hoitamassa äitini kauppa-asiat ynnä muut asiat ja pelkään koko ajan tartuttavani äitini jos tietämättäni kannan koronavirusta, jonka olen ehkä saanut joltakulta potilaaltani tai asiakkaaltani.
Että älä sinä ap inise.
Mun 90+ vanhempani saavat ensi viikolla ensimmäiset rokotteensa ja olen todella helpottunut asiasta. Kun ovat saaneet myös tehosterokotteet, sen jälkeen muutkin kuin minä voivat alkaa taas huolehtia heistä. Nyt miltei vuoden ajan vanhemmistani huolehtiminen on kaatunut yksin mun niskaani, koska olen ollut ainoa, jolla on ollut mahdollisuus eristäytyä kokonaan. En siis ole käynyt edes kaupassa tai apteekissa vaan tilannut kaiken kotiinkuljetuksella. Jos mut rokotettaisiin ensin, joutuisin jatkamaan eristäytymistäni siihen asti, että vanhempani on rokotettu. Sen vuoksi mullekin sopii erittäin hyvin, että iäkkäät rokotetaan ensin.
Sitten kun riskiryhmät on rokotettu niin muut voivat jättää maskit pois. Ei niitä sitten enää tarvita.
Jos niistä nyt muutenkaan suurta hyötyä on.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen eniten sitä, miksi hoivakodeissa olevat heikkokuntoiset vanhukset on laitettu rokotusjonon kärkipäähän. Heidän elämänsä on toki arvokas, mutta sen lisäksi että rokote tehoaa huonommin vanhuksiin, heidän elämänsä on muutenkin loppusuoralla ja monen elämänlaatukin on jo huono. Samaan aikaan monet riskiryhmään kuuluvat työikäiset ja riskiryhmään kuuluvien lasten vanhemmat joutuu kulkemaan joka päivä ruuhkabussissa töihin, joissa kohtaa ihmisiä lähietäisyydellä. Eikö rokotusjärjestystä voisi miettiä uudelleen?
Juuri tämä, miksi saattohoidon ja hoivakotien asukkaita rokotetaan nyt etunenässä?
Olen myös miettinyt kun lasten harrastuksia yms ollaan kieltämässä mikä on ihan naurettavaa. He eivät ole missään vaiheessa saamassa rokotetta, rokotteen saaneet aikuiset sen sijaan voivat edelleen tartuttaa lievää koronaa (jona lapset sen muutenkin sairastaisivat).
Vierailija kirjoitti:
Korona on saanut aikaan tunteen että en ole osa tätä yhteiskuntaa. Yksikään kirjoitus tai uutinen ei ole koskettanut minua, tavallista kolmekymppistä töissä käyvää. Sydänsairaudesta huolimatta en ole riskiryhmää, en ole oikeataan mitään.
Sinänsä jännä tunne mutta se on kasvanut koko viime vuoden mitä enemmän koronaan liittyviä kolumneja lukee. Yksikään ei käsittele minun kaltaisia ihmisiä, ehkä meitä ei ole muille olemassa.
Urpo. Koronattomana aikana 99% uutisoinnista liittyy julkkiksiin, ei siis sinuun, 30-vuotiaaseen työssäkäyvään. Hauraaksi on ihmisyys mennyt, jos egoa kolhii se ettei itsestä puhuta uutisissa.
Riskiryhmiin keskitytään uutisoinnissa siksi, että kyse on ihmishengistä. Tavallaan kaikki uutisointi riskiryhmistä ja muista on siis kohdennettu sinulle. Ne ovat vetoomuksia ja pyyntöjä, että kaltaisesi ihmiset suostuisivat vapaaehtoisesti suojelemaan näitä riskiryhmäläisiä, kuten vanhuksia, ettei heidän tarvitse sairastaa vakavaa tautia, rampautua sen seurauksena vielä vaikeammin tai kuolla siihen.
Pidän aika outona, millainen selkeä ideologinen muutos koronan tultua netin mölymystössä on tapahtunut. Viime eduskuntavaalien alla vaahdottiin siitä, miten jokainen ansaitsee arvokkaan vanhuuden, ja porukka lähes yhtä kurkkua vaati tuhansia lisäkäsipareja ja yhteiskuntaa kaivamaan kuvettaan, että voitaisiin lapioida pätäkkää vanhustenhuoltoon. Nyt koronan tultua onkin niin, että vanhusten suojelu kiduttavan hitaasti tappavalta taudilta on kohtuutonta, ihmisarvoisen vanhuuden tarjoaminen jotain jonninjoutavaa ja olisi aivan hyvä jos nämä pidettäisiin vaikka maailman tappiin asti kuuden neliön eristyssellimäisissä oloissa, kunhan kolmekymppiset pääsee töihin ja viikonloppuisin kartsalle nollaamaan tilanteen.
Mölyn määrä on vakio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä jännä tunne mutta se on kasvanut koko viime vuoden mitä enemmän koronaan liittyviä kolumneja lukee. Yksikään ei käsittele minun kaltaisia ihmisiä, ehkä meitä ei ole muille olemassa.Urpo. Koronattomana aikana 99% uutisoinnista liittyy julkkiksiin, ei siis sinuun, 30-vuotiaaseen työssäkäyvään. Hauraaksi on ihmisyys mennyt, jos egoa kolhii se ettei itsestä puhuta uutisissa.
Riskiryhmiin keskitytään uutisoinnissa siksi, että kyse on ihmishengistä. Tavallaan kaikki uutisointi riskiryhmistä ja muista on siis kohdennettu sinulle. Ne ovat vetoomuksia ja pyyntöjä, että kaltaisesi ihmiset suostuisivat vapaaehtoisesti suojelemaan näitä riskiryhmäläisiä, kuten vanhuksia, ettei heidän tarvitse sairastaa vakavaa tautia, rampautua sen seurauksena vielä vaikeammin tai kuolla siihen.
Pidän aika outona, millainen selkeä ideologinen muutos koronan tultua netin mölymystössä on tapahtunut. Viime eduskuntavaalien alla vaahdottiin siitä, miten jokainen ansaitsee arvokkaan vanhuuden, ja porukka lähes yhtä kurkkua vaati tuhansia lisäkäsipareja ja yhteiskuntaa kaivamaan kuvettaan, että voitaisiin lapioida pätäkkää vanhustenhuoltoon. Nyt koronan tultua onkin niin, että vanhusten suojelu kiduttavan hitaasti tappavalta taudilta on kohtuutonta, ihmisarvoisen vanhuuden tarjoaminen jotain jonninjoutavaa ja olisi aivan hyvä jos nämä pidettäisiin vaikka maailman tappiin asti kuuden neliön eristyssellimäisissä oloissa, kunhan kolmekymppiset pääsee töihin ja viikonloppuisin kartsalle nollaamaan tilanteen.
Mölyn määrä on vakio.
En lue julkkisjuoruja vaan uutisia kuten sanoin. Ajanhenki käsittelee muuta kuin kaltaisiani.
Vierailija kirjoitti:
On ikävää, jos sairastun vakavasti tai kuolen koronaan, kun olen vielä alaikäisen lapsen yksinhuoltaja. T.ap
Lapsentekoa ei kannattaisi lykätä liian pitkälle tai vielä parempi olisi jättää kokonaan tekemättä.
Minun on vaikea ymmärtää tätä. Onko nämä ihmiset, jotka eivät ole tyytyväisiä rokotejärjestykseen oikeasti olemassa vai ovatko vaan trolleja? Koin kevään rajoitukset ylilyönteinä, koska mielestäni olisi pitänyt eristää kuoleman riskissä olevat kaikkien muiden sijaan. Nyt kun päästiin tilanteeseen, minne oli tarkoitus päästä keväästä lähtien, eli ne kuoleman riskissä olevat saadaan suojattua ja voidaan hengittää vähän vapaammin, niin ihmiset loukkaantuvat?
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää tätä. Onko nämä ihmiset, jotka eivät ole tyytyväisiä rokotejärjestykseen oikeasti olemassa vai ovatko vaan trolleja? Koin kevään rajoitukset ylilyönteinä, koska mielestäni olisi pitänyt eristää kuoleman riskissä olevat kaikkien muiden sijaan. Nyt kun päästiin tilanteeseen, minne oli tarkoitus päästä keväästä lähtien, eli ne kuoleman riskissä olevat saadaan suojattua ja voidaan hengittää vähän vapaammin, niin ihmiset loukkaantuvat?
Onko sinusta oikein, että rokotteita annetaan saattohoidossa oleville vanhuksille nyt kun niistä on huutava pula? Samalla lapsiperhe, jossa kaikki kuuluu sairauden takia riskiryhmään, odottaa vuoroaan ties kuinka kauan, vaikka heillä ei ole mahdollisuutta eristäytyä kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei saada hengittää vapaammin. Hoivakotivanhukset on kohta rokotettu mutta hallitus meinaa kiristää koko Suomen rajoituksissa kakkostasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta oikein, että rokotteita annetaan saattohoidossa oleville vanhuksille nyt kun niistä on huutava pula? Samalla lapsiperhe, jossa kaikki kuuluu sairauden takia riskiryhmään, odottaa vuoroaan ties kuinka kauan, vaikka heillä ei ole mahdollisuutta eristäytyä kotiinsa.
Olen samaa mieltä. Nuorempien riskiryhmäläisten vuoro on seuraavana.
Rokote ei nykytiedon mukaan estä ihmistä levittämästä tautia, estää vain että ei itse tod näk sairastu. Siksi niiden harvojen nyt rokotettujen pitää noudattaa rajoituksia siinä missä muidenkin. Mutta as if, mistä vetoa että tuolla niitä rokotettuja boomerseja kohta nähdään isolla joukolla liikenteessä, koska heillä on ”oikeus”.
Et edelleenkään ymmärrä lukemaasi, voi kyynel