Vanhempani yrittävät pakottaa minua ryhtymään kehitysvammaisen veljen omaishoitajaksi
Vanhemmat alkavat olla jo iäkkäämpiä eivätkä enää pysty ehkä pitkään huolehtimaan. Meitä on lisäksi veljiä kaksi, mutta jostain syystä vanhemmat ajattelevat että koska olen nainen niin minähän olen luonnostaan huolehtivainen ja minun pitää siis huolehtia veljestä. Oikeasti en ole yhtään huolehtivainen enkä mitenkään osaisi enkä haluaisi huolehtia yhtään kenestään vaikka olisi miten omaa perhettä, enkä etenkään kenestäkään erityistarpeisesta. Siinähän menisi minulla ihan oma elämä ohi kun pitäisi vaan hoivata ja hoivata. Vanhemmat on sitä mieltä, että laitos ei tule kuulonkaan ja olen koko maailman itsekkäin ihminen jos en suostu. Mielipiteitä?
Kommentit (32)
Et ole itsekäs. Sinun ei todellakaan tule suostua jos itsestäsi ei tunnu yhtään siltä että haluaisit ja jaksaisit hoitaa. Kyllä laitos taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Kyllä se laitos nyt vain kutsuu. Ei ole oikein, että menetät oman elämäsi.
Ei ois mukaan juttu toi. Nuorin veljeni olis meidän katraasta sopivin. N55
Se on sun päätös. Ei kenenkään muun. Omaishoitajaksi halutaan itse. Älä koskaan ryhdy siihen vastoin omaa tahtoasi mitä ikinä muut ajattelevatkaan. Vanhempasi tekävät väärin, jos painostavat näin isossa ja henkilökohtaiseen elämään vaikuttavassa asiassa.
Sitä varten ne laitokset ovat olemassa. Työllistää myös samalla ihmisiä.
Kyllä ne vanhemmat on tässä ne itsekkäät kun heidän pillinsä mukaan pitäisi sinun elää elämäsi. Kerrot vaan että ei onnistu, sinulla on muita suunnitelmia elämällesi.
Kävisikö joku tuettu asumisyksikkö, missä asuisi omillaan, mutta olisi tekemistä ja hoitajia katsomassa perään ja antamassa ruokaa jne.
Et tietenkään pilaa ainutta elämääsi vain vanhempien itsekkyyden vuoksi. He tässä ovat itsekkäitä kohtuuttoman vaatimuksensa kanssa, et sinä ap.
Jos vanhemmat eivät jaksa, sinä tai terveet veljesi eivät halua, niin ainoa vaihtoehto on laitos. Ei tuollaista taakkaa vaan voi toisen niskaan tykätä.
Ohhoh, älä vain suostu. Jos eivät itse jaksa, niin sitten se on kyllä katsottava laitospaikka. Ei se aina tarkoita elämänlaadun laskua. Tuskinpa vanhempanne jaksaisivat käydä edes vieraisilla siellä joka päivä..ihan tiedoksi sinulle vain, niin ei tarvitse potea syyllisyyttä ettet uhraa elämääsi toisen hoitoon.
Ei nykyäån ole juurikaan laitospaikkoja tarjolla, vaan kodinomaisia asumisyksiköitä, joissa asukkaiden on mahdollista elää omannäköistä elämää; harrastaa, käydä töissä/työ- tai päivätoiminnassa, itsenäistyä ja saada kavereita. Usein asumisyksikössä elämä voi olla rikkaampaa, kuin iäkkäiden vanhempien luona.
T. Kehitysvamma-alan ammattilainen
Vanhemmat ne tässä ovat käsittämättömän itsekkäitä. Miten kukaan voi vaatia toiselta ihmiseltä hänen oman elämänsä uhraamista? Saatika sitten vaatia sitä omalta lapseltaan?
Älä sorru painostuksen edessä! Myös sinun elämälläsi on arvoa. Ja kuka sitä loppujen lopuksi tietää, kuinka veljesi voisi olla jopa onnellisempi jossain hoitolaitoksessa?
Et todellakaan suostu. Siihen pitää olla henkilökohtainen halu, eikä tuollaiseen todellakaan saa painostaa. Suuri vääryys. Kyllä on laitettava nyt laitokseen.
Vanhemmiltahan ei kysytty - heidän koko elämänsä meni kehitysvammaisen jälkeläisen hoitamiseen. Ehkä siksi he vain olettavat, että jatkat samaa. Se on vain pakko. Mutta älä suostu. Jotkut uhraukset ovat liian suuria.
Jos on kolme sisarusta, eiköhän ne veljet voi myös huolehtia. Ei siinä tarvitse olla 24/7 kiinni, jos pystyy tekemään jotain asioita itsekin.
Rauhoittele vanhempiasi, ettette te sisarukset hylkää veljeänne, vaikka tämä muuttaisikin laitokseen asumaan, vaan käytte hänen luonaan ja pysytte perheenä myös vanhempien kuoleman jälkeen.
Oletan että tämä on sinun ja veljesi aikomuskin?
Omaishoitajuus on kuulemma rankkaa, siihen ei ehkä kannata lähteä, jos ei sisimmässään halua. Koska jos tekee sitä pelkästään velvollisuudesta ja vastoin omaa halua, se lienee vielä tavallista rankempaa. Sellaisessa tilanteessa ehkä se kehitysvammainen velikään ei tykkäisi olla?
Ei ole kokemusta aihepiiristä, mutta luulisin että näin on.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kerro vanhemmillesi, että vaikka veljesi olisi laitoksessa, silti kävisit häntä katsomassa, välittäisit hänestä ja pitäisit tarvittaessa hänen puoliaan. Josko tämä rauhoittaisi heitä.
Älä ryhdy hoitamaan veljeäsi, kun se ei kerran ole sinun juttusi. Tulisit vain katkeraksi ja siitä kärsisitte te molemmat, veljesi ja sinä.
Se jos mikä tuntuu itsekkäältä että noin suuri vastuu halutaan vain sysätä jollekin. Tee jämäkästi selväksi ettei se käy ja asiasta et enää keskustele.
Kuten jo eräs tuossa aiemmin sanoi, laitoksia ei enää ole. Nyt on omia koteja sellaisissa paikoissa ja sellaisin hoitovoimien kuin kukin tarvitsee. Joten nyt nopeasti hakemukset menemään sopiviin asumisyksiköihin. Voihan tosin olla omaishoitaja vaikka se omainen asuu muualla kuin omaishoitajan luona.
Sinulla on oikeus elää omaa elämääsi.