Paniikkikohtaus magneettikuvauksessa
Kävin tänään selän magneettikuvauksessa, joka epäonnistui täysin koska sain paniikkikohtauksen siinä putkessa. Olisiko jotain vinkkejä miten selviäisi jos se pitää tehdä uudestaan?
Kommentit (47)
Eräs keino: opettele hengittämään rauhallisesti, nenän kautta ja pidä silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Makaat silmät kiinni ja kuuntelet musiikkia, ota vaikka joku oma lempi-cd mukaan tai saat itse valita radiokanavan. Ota päiväunet.
Ootko ollut magneetikuvassa?
Vierailija kirjoitti:
Tein sen virheen että en pitänyt silmiä kiinni, tuli tunne että haudataan elävänä 😟
Just näin, ei kannata avata silmia missaan vaiheessa. Itse tein sen virheen ja meinasi iskea paniikki, mutta sain silmat sulkemalla rauhallisesti hengittamalla menemaan ohi.
Pidin silmät kiinni koko ajan ja kuuntelin niitä jänniä ääniä mitä kone naksutti. Tuli sci-fi fiilis.
Itselläni meni ensimmäinen kuvaus pieleen. Varasin halvan kuvauksen ja kun koitin paniikissa painaa nappia, kukaan ei tullut. Panikoin koko alustan märäksi.
Meni minuutteja kun minut vedettiin ulos ja sain halventavan puhuttelun.
Seuraavalla kerralla otin rauhoittavan sekä siskon mukaani. Kerroin ennen sinne menoa edeltävästä kokemuksesta. Sain nyt kuulokkeet jossa musiikkia ja kuulin kun hoitaja kertoi että ensimmäinen sarja ohi. Seuraava kestää x minuuttia tai sekunttia. Sisko oli koko Ajan pääni puolella ja hiuksia siveli.
Selkä leikattiin 4 vk päästä
Vierailija kirjoitti:
Tein sen virheen että en pitänyt silmiä kiinni, tuli tunne että haudataan elävänä 😟
Minätein saman virheen, kun tehtiin sydämen magneetti.Sydänmagneetti varjoaineella kestää tunnin ja pitää olla välillä hengiitämättä, oli kyllä rankka ja pitkä tutkimus.Musiikin kuuntelu ei onnistunut, kun en kuullut kunnolla ohjeita kun hengittämättä piti olla parin minuutin välein.kyllä siitäkin selvittiin, mutta oli vielä seuraavan päivänkin ahdistava olo tutkimuksesta.Ei kannata aukaista silmiä ollenkaan , laitaa kiinni ennen kuin laitetaan putkeen.
Mä oli etukäteen aika paniikissa magneettikuvauksesta, koska olen todella ahtaanpaikankammoinen. Toi putki on lähes pahinta mitä voi kuvitella. Mutta onneksi mun pää jäi hiukan putken ulkopuolelle kun selkää ja lannetta kuvattiin. Lisäksi se, että sain kuunnella kuulokkeista musiikkia ja pidin silmät kiinni auttoi tosi paljon. En tiedä mitä tekisin jos päätä kuvattaisii ja pää joutuisi sinne häkkyrään? Mut pitäisi varmaan tainuttaa. Tosin luulin, etten selviäisi tostakaan, mutta meni tosi hyvin.
Sama kokemus. Ekalla kerralla ei onnistunut millään, en kertakaikkiaan pystynyt menemään putkeen. Sain uuden ajan, rauhoittavan lääkkeen ennen kuvausta ja nukahdin putkeen! Lääke annetaan niin ajoissa ennen kuvausta, että lavetille meno ja putkeen siirtyminen ei pelota. Eli ehdottomasti kannattaa ottaa rauhoittava lääke.
Vierailija kirjoitti:
Mä oli etukäteen aika paniikissa magneettikuvauksesta, koska olen todella ahtaanpaikankammoinen. Toi putki on lähes pahinta mitä voi kuvitella. Mutta onneksi mun pää jäi hiukan putken ulkopuolelle kun selkää ja lannetta kuvattiin. Lisäksi se, että sain kuunnella kuulokkeista musiikkia ja pidin silmät kiinni auttoi tosi paljon. En tiedä mitä tekisin jos päätä kuvattaisii ja pää joutuisi sinne häkkyrään? Mut pitäisi varmaan tainuttaa. Tosin luulin, etten selviäisi tostakaan, mutta meni tosi hyvin.
Kaikkeen tottuu. Monen vuoden kokemus kuvauksista ja vain tulosten kuulemispäivänä jännittää. Laittakaa silmät kiinni heti ja mietiskelkää mukavia.
Minä en laitteen kolinalta ja räminältä kuullut kuin hyvin huonosti päälle laitetun musiikin. Kaksi seuraavaa kuvausta en pyytänytkään laittamaan mitään musiikkia, vaan kuuntelin sitä laitteiden aiheuttamaa ääntä. Oli kuin tietokoneella tehtyä nykymusiikkia!
Se paniikkinappula annetaan kuvattavan käden ulottuville, ja sitä painamalla kuvaus keskeytetään. Paikalla on aina ja koko ajan kaksi hoitajaa.
Tuntuu, että jotkut kommentoijista eivät koskaan ole oikeasti olleet magneettikuvauksesssa, vaan sepittävät tänne kokemuksiaan mielikuvituksensa inspiroimina.
Vierailija kirjoitti:
Minä en laitteen kolinalta ja räminältä kuullut kuin hyvin huonosti päälle laitetun musiikin. Kaksi seuraavaa kuvausta en pyytänytkään laittamaan mitään musiikkia, vaan kuuntelin sitä laitteiden aiheuttamaa ääntä. Oli kuin tietokoneella tehtyä nykymusiikkia!
Se paniikkinappula annetaan kuvattavan käden ulottuville, ja sitä painamalla kuvaus keskeytetään. Paikalla on aina ja koko ajan kaksi hoitajaa.
Tuntuu, että jotkut kommentoijista eivät koskaan ole oikeasti olleet magneettikuvauksesssa, vaan sepittävät tänne kokemuksiaan mielikuvituksensa inspiroimina.
Jotkut kirjoittavat palstalle ”omina kokemuksinaan”, mitä ovat tv-sarjoista nähneet. Ne sarjat kun eivät ole totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla ne antaa bentsot puolväkisin.
Ei niitä anneta kuin jos kuvattava niitä itse pyytää.
Siitä tuleekin toi "puol". Ne ei voi pakottaa, mutta voi olla, etteivät suostu edes yrittämään ennen kuin lääke on nielty.
No mikset halua niellä lääkkeitä, jos kuvaus ei kerran ilman onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut oikeasti nukahtavat sinne putkeen. Se on ihan ok kuvauksissa, joissa ei ole hengitysohjeita. Jotkut ihmiset pystyvät hyvinkin nukkumaan metelissä.
Se nappi ei keskeytä kuvausta. Se on viesti röntgenhoitajille, että sinulla on asiaa. Hoitaja voi olla huoneessa kuvauksen aikanakin. He menevät pois, koska pitkäaikainen melulle altistuminen vahingoittaa kuuloa. Ja ainakin yhden täytyy olla tietokoneen puolella suunnittelemassa sarjoja ja seuraamassa lopputulosta.
Joskus potilaan napinapainalluksen syy selviää sillä, että hoitaja tulee kysymään mikä on. Ehkä jalka on puutuvassa asennossa, kuulosuojaimet huonosti paikallaan tms. Tai kuvattava tarvitsee pienen tauon ennen seuraavaa sarjaa.
Röntgenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kirjoittavat palstalle ”omina kokemuksinaan”, mitä ovat tv-sarjoista nähneet. Ne sarjat kun eivät ole totta!
Etenkään magneetin suhteen 😂
Minä olin olkapään magneettikuvauksessa, ja olin päättänyt pitää silmät kiinni. Noh, putkeen mennessä oli pakko kuitenkin kurkistaa, ja paniikkikohtaushan siinä tuli kun näin miten lähellä putken seinä oli kasvojani. Pyysin hoitajaa ottamaan minut ulos, ja sen jälkeen ystävällinen hoitaja laittoikin kankaan silmilleni. Lisäksi sain valita radiokanavan soimaan. Eli jos vaan mahdollista, suositteleen peittämään silmät jollakin! Heti sen jälkeen oli rauhallinen olo, vaikka raottelin silmiäni niin paniikki ei päässyt enää tulemaan kun en nähnyt mitään.
Tunne kestää vain 90 sekuntia. Muuta asennettasi niin että kestät tuon ilman liikahtamista.
Itsellä alkaa aina jöpöttään alapäässä.
Silmät tiukasti kiinni ja keskityt radioon. Olin itse putkessa n. 50 minuuttia.
Jos et halua lääkitystä, pidä silmät kiinni koko ajan. Itse avasin eka yrityksellä silmät, ja putkesta oli päästävä pois välittömästi kun ahtaan paikan kammo iski.
Motivoi itsesi kuvaukseen: haluatko vaivastasi eroon? Kuvaus voi olla ainoa tapa saada oikeanlaista hoitoa.