Millaista kipua aiheuttaa juurihoidettava hammas?
Öisin tullut nyt pari outoa kipukohtausta, ei liity esim. makean syömiseen että en oikein tiedä onko reiästäkään kyse. Aloin miettiä voisikohan olla juuriston ongelma? Tai jos narskutan hampaita kun ei noita päivällä koskaan tule?
Kommentit (9)
Sellainen kipu että lopulta mikään ei enää auta. Ei voi edes nukkua. Järjetön kipu on ainoa asia elämässä. Hammaslääkärissä käynti auttoi ja jälkeenpäin ajattelin et kuinka tyhmä olin, kun kärsin monta päivää hammaslääkäripelon takia.
Kun jälkimmäinen yö varsinkin oli kyllä niin kova kipu että nukkumaan pystyin vasta sellaisen kylmäpussukan kanssa (joita käytetään vaikka venähdyksissä) mutta aamulla ei mitään enää niin en sitten mennyt hammaslääkäriinkään vaan töihin. Ei ollut ihan peräkkäisinä päivinä nämä mutta kipu oli todella jäytävää ja paikallistuu yläoikealle, kävi mielessä voisiko olla joku hermokin.
Juurihoitoon on varattuna aika, ainakaan vielä ei ole mitään kipua tullut ja toivottavasti näin myös jatkuu, sillä aika on vasta maaliskuussa.
Ei välttämättä mitään. Mulla juurihoidettiin 13 vuotta sitten 8 hammasta. Osa oli kipeitä osa ei. Pahimmillaan kun mojotti niin nyrkkiä kunnolla leukaan jotta kipu siirtyy edes muutamaksi sekunniksi. Pahin oli puhkeamaton viisaudenhammas joka jotenki pääsi tulehtuu. Buranat sun muut ei auttanut. Yöllä joutu sairaalaan lähteen jotta saa kunnon kipulääkkeet. Kipu ei poistunut mut pää saatiin puudutettua. Tunsin sen kauheen paineen suussa mutta ei sattunut enään.
Hammas oli arka kylmälle ja kuumalle. Esim. jäätelön syöminen aiheutti 20 minuutin todella kovan säteilevän kivun.
Akuutisti tulehtunut elävä hammas voi olla pahin kipu mitä olet koskaan tuntenut - satutat jotain muuta osaa itsestäsi vain saadaksesi sen hammaskivun laimenemaan, vaikket muuten olisi mitenkään itsetuhoinen. Näistä tapauksista ne kauhukertomukset kertovat.
Oma-aloitteisesti kuollut tai enimmäkseen kuollut hammas puolestaan ei välttämättä satu ollenkaan, edes silloin kun sitä porataan auki.
Olen kokenut molempia.
Mulla oli viimeksi niin kipeä, että edes kielellä en pystynyt hammasta koskettamaan. Kahdessa juurihoidettavassa hampaassa taas oli purenta- ja koputusarkuutta, mutta muuten ei ollut pahemmin särkyä, ehkä pikemminkin pientä paineen tunnetta.
Kyllä muistini mukaan on jatkuvakestoinen kova kipu, joka helpottaa vasta sitten, kun juurikanava porataan auki.