Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoisen laihduttaminen on aivan uskomattoman vaikeaa

Vierailija
28.01.2021 |

En tiedä enää mitä teen. En vaan kykene laihtumaan mitenkään. Olen kokeillut pätkäpaastoilua, en pysty nukkumaan nälän takia vaan uni supistuu molemmista päistä ja olo hirveän nuutunut. Enkä pysty keskittymään jos koko ajan nälkä. Olen kokeillut herkkujen poistamista, silloin syöminen menee pakkomielteiseksi ja sorrun jopa ahmimiseen mitä en muutoin tee ollenkaan. En pysty vähähiilihydraattiseen, silloin koko ajan todella uupunut ja nuutunut olo, en myöskään jaksa liikkua silloin ollenkaan ja liikunta on kuitenkin itselleni yksi ehdottomasti tärkeimmistä mielihyvän lähteistä.

Olen myös yrittänyt hyväksyä ulkonäköni, mutta se on erittäin vaikeaa kun rasva kerääntyy vääriin paikkoihin, varsinkin kasvoni ovat todella pyöreät ja en ole muutenkaan mikään kaunotar. Kasvojen vuoksi näytän suorastaan ylipainoiselta. Tänään aamupainon perusteella BMI järkyttävät 23.80. En pysty deittailemaan ulkonäköni vuoksi normaalisti, tämä häiritsee seksielämää jne. Ollessani painoindeksissä BMI 21 olen pystynyt olemaan vielä tyytyväinen ulkonäkööni ja kehosuhde oli rento. Ei ole myöskään varaa mihinkään rasvaimuun tai kauneuskirurgiaan, kasvojeni pyöreyttä varmaan pystyttäisiin vähentämään kirurgin veitsellä. Ulkonäköini aiheuttaa jopa itsetuhoisia ajatuksia, joten minun on pakko löytää keino joten voin laihtua.

Joten muut normaalipainossa laihduttaneet, kertokaa mikä teillä toimi ja mikä ei toiminut.

Kommentit (396)

Vierailija
221/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten sekin, että todella monet naiset ei saa lihaksia kovin helposti näkyviin vaikka treenaisivat kuinka paljon. Eli joku aktiiviurheilija voi olla "laihaläskin" näköinen. Esim yksi kaverini juoksee maratoneja ja urheilee muutenkin aktiivisesti, silti on enemmänkin mallia pyöreä kun kerää painoa varsinkin reisiin ja lantioon. Itse olen hoikempi mutta en minä maratoniin pystyisi. 

Normaalirasvoilla naisten lihakset ei näy, ei se ole laihaläski.

No mutta eipä nuo instamalleja kuolaavat miehet sitä tajua. Kaikkien naisten pitäisi pystyä olemaan alipainon rajoilla ja treenata pari tuntia päivässä tavoitteellisesti, muuten ei kelpaa. 

No tyypillinen laihaläski on laihan näköinen nuori nainen joka on korvannut proteiinin sokeriherkuilla.

Onko sulla röntgenkatse millä pystyt näkemään ihmisten vaatteiden alle ja tekemään syvällisen analyysin rasvan jakautumisesta, lihasmassan määrästä jne? 

Vierailija
222/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten sekin, että todella monet naiset ei saa lihaksia kovin helposti näkyviin vaikka treenaisivat kuinka paljon. Eli joku aktiiviurheilija voi olla "laihaläskin" näköinen. Esim yksi kaverini juoksee maratoneja ja urheilee muutenkin aktiivisesti, silti on enemmänkin mallia pyöreä kun kerää painoa varsinkin reisiin ja lantioon. Itse olen hoikempi mutta en minä maratoniin pystyisi. 

No mutta eipä nuo instamalleja kuolaavat miehet sitä tajua. Kaikkien naisten pitäisi pystyä olemaan alipainon rajoilla ja treenata pari tuntia päivässä tavoitteellisesti, muuten ei kelpaa. 

No tyypillinen laihaläski on laihan näköinen nuori nainen joka on korvannut proteiinin sokeriherkuilla.

Onko sulla röntgenkatse millä pystyt näkemään ihmisten vaatteiden alle ja tekemään syvällisen analyysin rasvan jakautumisesta, lihasmassan määrästä jne? 

No miksi näkisin? Kyse on siitä että niitä on olemassa ja se on haitallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen kannattaisi kaupallistaa kykynsä ja kertoa maksusta kaikille halukkaille vaikka kadunkulmassa heidän kehonkoostumuksensa laamapidan, villapaidan, talvipompan, raappakalsareiden ja toppahousujen lävistävällä katsellaan!

Vierailija
224/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että on lihavalla vielä vaikeampaa, kun on tottunut täyteen mahaa ja siihen, että mitään syömistä ei tarvitse rajoittaa.

T. 4 vuotta yrittänyt laihduttaa ja ehkä 6-7 päivänä kalorit ollut alle 1800.

Aina menee 3000 tai 5000 per päivä vaikka alkupäivä menee hyvin

BMI 38

On varmasti näin. Syötkö kovin iltapainoitteisesti, kun kirjoitit, että "alkupäivä menee hyvin". Voiko olla niin, että yrität olla liian tiukalla dieetillä aamupäivällä ja tilanne ryöstäytyy siksi käsistä? Ja olisiko tuo 1800 kcal raja myös sinulle liian tiukka? Tuolla painolla peruskulutuksesi on suuri myös.

Laskureiden mukaan saan syödä 2200 kcal, enkä liho enkä laihdu.

Että tuo 1800 kcal on max jos haluaa laihtua.

Mutta tuo määrä on jo taynnä klo 15.00 iltapäivästä.

Tuntuu että mitään ei saa syödä, jos haluaa laihtua..

Se BMI 38

No voi... mitä jos yrittäisit ensin päästä tuohon 2200 kcal sitten? Ainakin se on parempi kuin 3000-5000. Sitten yrittäisit vaikka ateria kerrallaan muokata ravintoa paremmin nälkää pitäväksi? 2200 kcal on oikeasti jo ruhtinaallinen määrä, joten kyllä sillä pitäisi saada itsensä täyteen, kunhan ruoat ovat oikeanlaisia.

Olen yrittänyt, satoja kertoja.

Mut nyt vaan on tuomittu ikuiseen lihavuuteen.

Mutta ei sillä enää väliä näin keski-iässä 36v.

Aion jatkossa vaan elää, miettimättä ulkonäköä. Kokovartalopeili varastoon jne.

BMI 38

Ei sinua ole tuomittu.

Ne 3000-5000 kaloria tekee sinusta lihavan, ei mikään tuomio.

Olen sinua 2 vuotta vanhempi enkä millään ilveellä suostuisi ajattelemaan ettei tässä iässä painolla ja ulkonäöllä ole väliä. Ymmärrän ettei kaikkia ulkonäkö kiinnosta mutta entäpä oma terveys?

Mutta kun minua kiinnostaa vain se ulkonäkö. Sitä voivottelen 4x viikko peilin edessä, mutta kuitenkin illalla kalorit taas 3000, ku mitä väliä, kun on muutenkin vanha? Ei ole tarvetta olla himoittu miesten silmissä.

Ja diabeteslääkkeet on keksitty, samoin verenpaine.

Jos sulla on lapsia, niin suosittelen laihduttamaan että eivät menetä äitiään ihan kovin nuorina. Ja ei välttämättä tarvitse päästä normaalipainon puolelle, ihan jo muutaman prosentin pudotus voi korjata sokeriarvoja huomattavasti. 

Diabetes-lääkkeillä ei pitkälle pötki jos pysyy vaikeasti lihavana.

Vierailija
225/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia normaalipainoisen pitää laihduttaa?

T. 124 kg

Minä olen normaalipainoinen ja muuten hoikka, mutta vatsa on ihan hirveä pallo. Sen vuoksi. Itselläni toimii 5+2-dieetti, mutta en pysty kaikkina aikoina noudattamaan sitä, koska paastopäivinä on niin huono olo. Ja heti kun en noudata, alkaa se pallovatsa taas kasvaa. 

Itse ainakin inhoan sitä että näytän aina kuin olisin 9 kk:lla raskaana, ja kehossa ei ole mitään naisellisuutta tuon keskivartaloläskin vuoksi. Ja onhan tuollainen viskeraalirasva epäterveellistäkin. 

Tuota noin, normaalipainoisen ja hoikan naisen raskausmahalta näyttävä pallovatsa voi olla merkki ihan terveysongelmastakin joka vaatii lääkärin apua. 

Vierailija
226/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että on lihavalla vielä vaikeampaa, kun on tottunut täyteen mahaa ja siihen, että mitään syömistä ei tarvitse rajoittaa.

BMI 38

On varmasti näin. Syötkö kovin iltapainoitteisesti, kun kirjoitit, että "alkupäivä menee hyvin". Voiko olla niin, että yrität olla liian tiukalla dieetillä aamupäivällä ja tilanne ryöstäytyy siksi käsistä? Ja olisiko tuo 1800 kcal raja myös sinulle liian tiukka? Tuolla painolla peruskulutuksesi on suuri myös.

Se BMI 38

No voi... mitä jos yrittäisit ensin päästä tuohon 2200 kcal sitten? Ainakin se on parempi kuin 3000-5000. Sitten yrittäisit vaikka ateria kerrallaan muokata ravintoa paremmin nälkää pitäväksi? 2200 kcal on oikeasti jo ruhtinaallinen määrä, joten kyllä sillä pitäisi saada itsensä täyteen, kunhan ruoat ovat oikeanlaisia.

BMI 38

Ei sinua ole tuomittu.

Olen sinua 2 vuotta vanhempi enkä millään ilveellä suostuisi ajattelemaan ettei tässä iässä painolla ja ulkonäöllä ole väliä. Ymmärrän ettei kaikkia ulkonäkö kiinnosta mutta entäpä oma terveys?

Mutta kun minua kiinnostaa vain se ulkonäkö. Sitä voivottelen 4x viikko peilin edessä, mutta kuitenkin illalla kalorit taas 3000, ku mitä väliä, kun on muutenkin vanha? Ei ole tarvetta olla himoittu miesten silmissä.

Jos sulla on lapsia, niin suosittelen laihduttamaan että eivät menetä äitiään ihan kovin nuorina. Ja ei välttämättä tarvitse päästä normaalipainon puolelle, ihan jo muutaman prosentin pudotus voi korjata sokeriarvoja huomattavasti. 

Joo, olen yrittänyt laihduttaa satoja kertoja, ei vaan onnistu. Vian ei tarvitse olla iso, kun se on päässä. Ei ole itsekuria.

BMI 38

Vierailija
227/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia normaalipainoisen pitää laihduttaa?

T. 124 kg

Minä olen normaalipainoinen ja muuten hoikka, mutta vatsa on ihan hirveä pallo. Sen vuoksi. Itselläni toimii 5+2-dieetti, mutta en pysty kaikkina aikoina noudattamaan sitä, koska paastopäivinä on niin huono olo. Ja heti kun en noudata, alkaa se pallovatsa taas kasvaa. 

Itse ainakin inhoan sitä että näytän aina kuin olisin 9 kk:lla raskaana, ja kehossa ei ole mitään naisellisuutta tuon keskivartaloläskin vuoksi. Ja onhan tuollainen viskeraalirasva epäterveellistäkin. 

Tuota noin, normaalipainoisen ja hoikan naisen raskausmahalta näyttävä pallovatsa voi olla merkki ihan terveysongelmastakin joka vaatii lääkärin apua. 

Tai vartalon mallista. Mulla oli pieni kumpu alavatsalla jo silloin kun painoin 52 kiloa koska täytyyhän sisäelinten olla jossain. 4 raskautta sitten teki vielä oman lisänsä tuohon. Turpoaa jokaisen ruokailun jälkeen (massasta ei sisällöstä) muutamaksi tunniksi lisää

Vierailija
228/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMI 38

Se BMI 38

BMI 38

Ei sinua ole tuomittu.

"Diabeteslääkkeet on keksitty"

On joo, mutta tässä vähän realiteettia diabetespotilaan elämästä: kaikilla ei sokereita saada tasapainoon. Useat (erityisesti tuollaisella ylipainolla) joutuvat piikittämään itseään joka päivä. Diabetes voi aiheuttaa useita oheissairauksia. Esim. silmät ovat diabetespotilaalla vaarassa ja pahimmillaan voi lopputuloksena olla sokeutuminen. Diabetes vaikuttaa kehossa todella monessa paikassa ja myös joka tapauksessa lyhentää eliniänennustetta.

Sinua voisi erityisesti kiinnostaa myös se, että hoidon onnistuminen edellyttää erittäin suurta ruokavaliomuutosta. Käytännössä joutuu siirtymään vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, sillä sokeri ja muuta nopeat hiilihydraatit ampuvat verensokerin pilviin lääkityksestä huolimatta. Eli kaiken muun lisäksi joudut joka tapauksessa tekemään ruokavaliomuutoksen. Eikö kannattaisi tehdä se ENNEN kuin diabetes iskee? Mikäli sinulla ei ole diabetestä, voit edelleen syödä herkkuja kohtuudella. Diabeteksen kehittymisen jälkeen tulee herkuttelulle sitten käytännössä loppu.

Ja diabetes toki on vain yksi ylipainon tuomista sairauksista. Tuollaisella ylipainolla se on käsittääkseni jotakuinkin varma kohtalo eli tuo on sinun tulevaisuuttasi, jos et nyt tee jotakin. Ikäsikin huomioiden ruokavalioremontti kannattaa aloittaa nyt. Yritä ensin normalisoida syöminen ja mieti varsinaista laihdutusta vasta sen jälkeen. Askel kerrallaan.

Vierailija
229/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMI 38

Se BMI 38

BMI 38

Ei sinua ole tuomittu.

"Diabeteslääkkeet on keksitty"

On joo, mutta tässä vähän realiteettia diabetespotilaan elämästä: kaikilla ei sokereita saada tasapainoon. Useat (erityisesti tuollaisella ylipainolla) joutuvat piikittämään itseään joka päivä. Diabetes voi aiheuttaa useita oheissairauksia. Esim. silmät ovat diabetespotilaalla vaarassa ja pahimmillaan voi lopputuloksena olla sokeutuminen. Diabetes vaikuttaa kehossa todella monessa paikassa ja myös joka tapauksessa lyhentää eliniänennustetta.

Sinua voisi erityisesti kiinnostaa myös se, että hoidon onnistuminen edellyttää erittäin suurta ruokavaliomuutosta. Käytännössä joutuu siirtymään vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, sillä sokeri ja muuta nopeat hiilihydraatit ampuvat verensokerin pilviin lääkityksestä huolimatta. Eli kaiken muun lisäksi joudut joka tapauksessa tekemään ruokavaliomuutoksen. Eikö kannattaisi tehdä se ENNEN kuin diabetes iskee? Mikäli sinulla ei ole diabetestä, voit edelleen syödä herkkuja kohtuudella. Diabeteksen kehittymisen jälkeen tulee herkuttelulle sitten käytännössä loppu.

Ja diabetes toki on vain yksi ylipainon tuomista sairauksista. Tuollaisella ylipainolla se on käsittääkseni jotakuinkin varma kohtalo eli tuo on sinun tulevaisuuttasi, jos et nyt tee jotakin. Ikäsikin huomioiden ruokavalioremontti kannattaa aloittaa nyt. Yritä ensin normalisoida syöminen ja mieti varsinaista laihdutusta vasta sen jälkeen. Askel kerrallaan.

Ensin siis tarkoita, että 36-v. on vanha (satun itse olemaan täsmälleen samanikäinen). Mutta jos ylipainoa on paljon ja sitä on pitkään yrittänyt pois, tulee remontti kestämään todennäköisesti aika kauan, koska muutoksia on pakko tehdä hitaasti. Ja seuraavalla ikävuosikymmenellä laihtuminen saattaa olla hiukkasen vaikeampaa, joten kannattaisi aloittaa nyt. Ja ihan jo niiden sairauksien kehittymisenkin kannalta parempi tänään kuin huomenna.

Vierailija
230/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii se, että syön vegaanisesti 1000 kcal päivässä. Kaksi 500 kcal ateriaa, 0800 ja 1400. Nälkä tulee, mutta se ei ole ihmiselle vaarallista. Tämä ei vaikuta toimintakykyyni. Laihdutus tietenkin toimii jokaisella eri tavalla joten jos ap kokeilee tätä, niin on suuri todennäköisyys epäonnistua.

M37 173/72 tavoitteena 65

Vierailija
231/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta tämä ketju on aivan sairas.

Kalorien kyttäys päivittäin ei ole normaalia, paitsi jos on jokin lääketieteellinen syy siihen. Ap:ole neuvoisin lisäämään liikuntaa ruokakikkailujen sijaan, vie ajatukset muualle ja verenkierto (aivoissa) paranee.

-kaikkien (ex-)syömishäiriöisten puolesta

Joo, on tosi kammottavaa, että niin moni tässä ketjussa ohittaa kaikki itsevihaa huokuvat, itsetuhoiset kommentit ja jakelee tällaisessa mielentilassa olevalle ihmiselle laihdutusvinkkejä. Ei toki kaikki tässä ketjussa ole itsetuhoisia, osa on omassa painonhallinnassaan ihan järkevillä urilla. Mutta osalla viestit on tosi huolestuttavia, ja on suorastaan vastuutonta ohittaa heidän hätänsä ja vaan heittää bensaa liekkeihin. :/

Vierailija
232/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMI 38

Se BMI 38

BMI 38

Ei sinua ole tuomittu.

Joo, olen yrittänyt laihduttaa satoja kertoja, ei vaan onnistu. Vian ei tarvitse olla iso, kun se on päässä. Ei ole itsekuria.

BMI 38

Joillekin itsekuri voi laihdutuksessa toimia, mutta itse en esim. kuulu niihin. Kalorimääräsi kuulostavat siltä, että se ei välttämättä toimisi sinullekaan varsinkaan, kun itse itsellesi syötät sitä ajatusta, että sinulla ei ole itsekuria.

Kalorimääräsi viittaavat myös siihen, että syöt ruokia, jotka aiheuttavat jatkuvaa verensokerin heilahtelua eivätkä pidä nälkää. Muuten ei ole mahdollista päästä tuollaisiin kalorimääriin.

Unohda vähäksi aikaa itsekuri kokonaan ja päätä, että tästä päivästä lähtien (tai huomisesta, jos pitää käydä kaupassa) korvaat yhden mässytysateriasi terveellisellä vaihtoehdolla ja muuten saat jatkaa samaa rataa. Mielestäni sen kannattaisi olla aamupala. Kun se on muodostunut tavaksi, tunne ylpeyttä ja iloitse onnistumisestasi. Korvaa sitten toinen ja niin edelleen. Pian huomaat, että normaalien kalorimäärien syöminen ei tarkoita, että pitää olla itsekuria. Pitää vaan syödä oikeita juttuja, niin ei tule sudennälkää eikä mielitekoja. Jos motivaatio on heikonlainen, kannattaa edetä hitaasti, sillä muuten muutosta ei tule tehtyä.

Vierailija
233/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kun täällä taas parjataan "kehopositiivareita" "vaikkei kukaan edes puhu alipainorajalle asti laihduttamisesta", on äärettömän hyvä muistaa ettei syömishäiriö välttämättä näy vaa'alla. Normaali- ja ylipainoisten syömishäiriöt on valtavan alidiagnosoituja tästä "vain laihat sairastaa" -ennakkoluulosta johtuen. Dieettikulttuuri aiheuttaa syömishäiriöitä ihan joka koossa. Tuli muuten paha olo siitä miten paljon täällä kirjoiteltiin siitä että vain laihana voi tuntea itsensä itsevarmaksi. Ettekö te elä aikamoisessa häkissä?

Vierailija
234/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla toimii se, että syön vegaanisesti 1000 kcal päivässä. Kaksi 500 kcal ateriaa, 0800 ja 1400. Nälkä tulee, mutta se ei ole ihmiselle vaarallista. Tämä ei vaikuta toimintakykyyni. Laihdutus tietenkin toimii jokaisella eri tavalla joten jos ap kokeilee tätä, niin on suuri todennäköisyys epäonnistua.

Joo, vinkkisi ovat huonoja kahdesta syystä:

a) Vegaanius toimii aika harvalle. Jos ei ole jo vegaani, en näe mitään järkeä siinä, että laihdutusyrityksessä ottaa itselleen vielä tuollaisen lisäongelman, että ruoan pitää olla vegaanista. Vegaanius toki sopii vegaaneille ja jos aikoo jatkossakin olla vegaani. Muutoinkin laihdutusruokailun tulisi muistuttaa mahdollisimman paljon sitä ruokailua, jota aikoo noudattaa loppuelämänsä.

b) 1000 kcal päivässä on liian vähän. Tuossa tulee niin nälkä, että syöminen riistäytyy ennen pitkää käsistä. Nälän tunteen ottaminen osaksi omaa päivää kuulostaa masokistiselta ja ei ihan terveeltä. Ymmärtäisin ehkä jotenkuten 1000 kcal päivässä, jos kyseessä on 150 cm nainen, koska heillä voi olla tilanne, että muuten ei laihdu.

Vierailija
235/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) Vegaanius toimii aika harvalle. Jos ei ole jo vegaani, en näe mitään järkeä siinä, että laihdutusyrityksessä ottaa itselleen vielä tuollaisen lisäongelman, että ruoan pitää olla vegaanista. Vegaanius toki sopii vegaaneille ja jos aikoo jatkossakin olla vegaani. Muutoinkin laihdutusruokailun tulisi muistuttaa mahdollisimman paljon sitä ruokailua, jota aikoo noudattaa loppuelämänsä.

b) 1000 kcal päivässä on liian vähän. Tuossa tulee niin nälkä, että syöminen riistäytyy ennen pitkää käsistä. Nälän tunteen ottaminen osaksi omaa päivää kuulostaa masokistiselta ja ei ihan terveeltä. Ymmärtäisin ehkä jotenkuten 1000 kcal päivässä, jos kyseessä on 150 cm nainen, koska heillä voi olla tilanne, että muuten ei laihdu.

a) En antanut vinkkejä, vaan kerroin millä tavalla minulla laihtuminen onnistuu.

b) Olen ollut myös 3 vuorokauden vesipaastolla pariin otteeseen, niin suhteeni nälkään on selvästi muuttunut. Nälkä ei ole mikään kärsimys minulle enää. Eikä näläntunne ole tällä tavalla edes niin jatkuva kuin pitkin päivää 1500 kcal syöden. Sillä tavalla yritin 10 vuotta, mutta en koskaan onnistunut.

Vierailija
236/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Kun täällä taas parjataan "kehopositiivareita" "vaikkei kukaan edes puhu alipainorajalle asti laihduttamisesta", on äärettömän hyvä muistaa ettei syömishäiriö välttämättä näy vaa'alla. Normaali- ja ylipainoisten syömishäiriöt on valtavan alidiagnosoituja tästä "vain laihat sairastaa" -ennakkoluulosta johtuen. Dieettikulttuuri aiheuttaa syömishäiriöitä ihan joka koossa. Tuli muuten paha olo siitä miten paljon täällä kirjoiteltiin siitä että vain laihana voi tuntea itsensä itsevarmaksi. Ettekö te elä aikamoisessa häkissä?

Olet ihan oikeassa tuossa huomiossa. On ihan totta, että ap:n kirjoituksessa on joitain huolestuttavia piirteitä. 

Haluan kuitenkin vastata omalta osaltani tuohon häkissä olemiseen: olen itse laihduttanut normaalipainon rajoissa aika lähelle alarajaa. Kun itse ajattelen sitä, miksi en tuntenut itseäni itsevarmaksi aiemmassa painossa, niin kyse oli ulkonäöllisestä itsevarmuudesta. En ajatellut olevani huono ihminen, mutta ajattelin olevani huonon näköinen. Nyt ajattelen olevani hyvännäköinen ja se tuo itsevarmuutta (ulkonäöllisissä asioissa).

Jos yritän objektiivisesti arvioida entistä painoani ja olemustani, niin olin oikeasti ylipainoinen, vaikka BMI oli normaalipainon puolivälistä vähän päälle. Housukokoni oli usein 44. Ajattelen siis olleeni oikeassa, kun halusin kokoon 36-38, koska se nyt vain näyttää ja tuntuu paremmalta ja on varmasti terveellisempää. En tiedä, pitäisikö minun tai edes voisinko tai haluaisinko muuttaa sitä käsitystäni, että mielestäni hoikat näyttävät paremmalta ja haluan näyttää hyvältä. Samalla lailla kun ihmiset haluavat muutenkin onnistua elämässään eri sektoreilla. En siis koe olevani häkissä, vaan tämä on yksi tavoite muiden joukossa ja siinä olen nyt sattunut onnistumaan.

Olet kuitenkin oikeassa, että joillakin voi tuo raja muuttua häilyväisemmäksi, että milloin kyse on vain läskistä ja milloin koko elämisen oikeutuksesta. Ap:n tekstissä oli jotain sellaisia kohtia, että ei voi oikein olla varma.

Vierailija
237/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se 160cm  nainen on mittarin mukaan normaalissa painossa kun on 50 tai 70kg , niin onhan se vialla.

Vierailija
238/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMI 38

Se BMI 38

BMI 38

Ei sinua ole tuomittu.

BMI 38

Itsekuria ei ole olemassa. Perehdy tarkasti vaikkapa terapiassa ja lääkärissä niihin syihin, mikä johtavat sinulla liikasyömiseen. Jos saat ne solmut ratkaistua, niin laihtuminen onnistuu helposti ja ilman "itsekuria".

Vierailija
239/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut normaalipainon sisällä jokusen kilon (BMI 23 -> 21.5) tarkkailemalla syömistä, liikkumalla reilusti ja lisäämällä hyötyliikuntaa. Olen syönyt koko ajan n. 1800-2600 kcal/päivä -määriä, mutta harrastan kestävyyshurheilua ja esimerkiksi viikonloppuisin saatan helposti lenkkeillä hölkäten parikin tuntia.

Voin kuitenkin ehdottomasti suositella tätä mallia, reilulla liikunnalla saa syödä ihan reilusti vatsansa täyteen, eikä tarvitse kärvistellä nälässä. Lisäksi aineenvaihdunta pysyy käynnissä urheilun takia.

Kävin koko painonpudotuksen ajan samalla salilla pari kertaa viikossa, ja vaikka mitään kehitystä ei tietenkään tapahtunut, ei lihaskunto näyttäisi myöskään romahtaneen.

Näille kommentoijille, jotka eivät ymmärrä normaalipainon sisällä laihduttamista: ihmiskehot ovat erilaisia. Vaikka olin siinä BMI:ssä 23 mittareilla mitattuna terveen kokoinen, olo ei tuntunut hyvältä omassa kehossa. Kyllä tuohonkin painoon mahtuu sitä pehmeää reittä ja löysää vatsaa - tässä nykyisessä painossa sitä löytyy edelleen, mutta tunnen kuitenkin nyt oloni paremmaksi omassa kehossani. Mikään laiheliini en todellakaan ole, ihan terveen ja normaalin näköinen näin muutaman kilon kevyempänäkin. 

Joten, miksi ei niitä muutamia kiloja saisi laihduttaa vielä normaalipainossa ollessaan? Sehän on tietyllä tavalla terveen rajoissa pysyvää painonhallintaa, ettei päästä itseään ylipainon puolelle vaan havahtuu normaalipainon sisällä jokusen kilon lihottuaan, että nyt olisi aika taas vähän kevennellä.

Vierailija
240/396 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) En antanut vinkkejä, vaan kerroin millä tavalla minulla laihtuminen onnistuu.

b) Olen ollut myös 3 vuorokauden vesipaastolla pariin otteeseen, niin suhteeni nälkään on selvästi muuttunut. Nälkä ei ole mikään kärsimys minulle enää. Eikä näläntunne ole tällä tavalla edes niin jatkuva kuin pitkin päivää 1500 kcal syöden. Sillä tavalla yritin 10 vuotta, mutta en koskaan onnistunut.

No tuo on nyt vähän semantiikkaa, kun kuitenkin kirjoitit tähän ketjuun, jossa ap nimenomaan kysyi vinkkejä. Totta kuitenkin on, että varoitit, ettei ap:lle ehkä toimi. Olen ehkä vegaanituttavien uhri, kun joka ikinen vegaani aina aloittaa ainakin pienimuotoisen käännytyskampanjan aina, kun keskustelu liittyy ruokaan. Siksi sitä oletusarvoisesti odottaa.

Kuinka kauan olet kyennyt olemaan tuolla 1000 kcal kuurilla? Ihmetyttää, että miten 1500 kcal ei muka riittänyt, kun olet kuitenkin mies etkä mikään lyhyt. Onhan sinulle peruskulutuskin reilusti yli 1500 kcal ja varmaan päivässä jotain teetkin.