Normaalipainoisen laihduttaminen on aivan uskomattoman vaikeaa
En tiedä enää mitä teen. En vaan kykene laihtumaan mitenkään. Olen kokeillut pätkäpaastoilua, en pysty nukkumaan nälän takia vaan uni supistuu molemmista päistä ja olo hirveän nuutunut. Enkä pysty keskittymään jos koko ajan nälkä. Olen kokeillut herkkujen poistamista, silloin syöminen menee pakkomielteiseksi ja sorrun jopa ahmimiseen mitä en muutoin tee ollenkaan. En pysty vähähiilihydraattiseen, silloin koko ajan todella uupunut ja nuutunut olo, en myöskään jaksa liikkua silloin ollenkaan ja liikunta on kuitenkin itselleni yksi ehdottomasti tärkeimmistä mielihyvän lähteistä.
Olen myös yrittänyt hyväksyä ulkonäköni, mutta se on erittäin vaikeaa kun rasva kerääntyy vääriin paikkoihin, varsinkin kasvoni ovat todella pyöreät ja en ole muutenkaan mikään kaunotar. Kasvojen vuoksi näytän suorastaan ylipainoiselta. Tänään aamupainon perusteella BMI järkyttävät 23.80. En pysty deittailemaan ulkonäköni vuoksi normaalisti, tämä häiritsee seksielämää jne. Ollessani painoindeksissä BMI 21 olen pystynyt olemaan vielä tyytyväinen ulkonäkööni ja kehosuhde oli rento. Ei ole myöskään varaa mihinkään rasvaimuun tai kauneuskirurgiaan, kasvojeni pyöreyttä varmaan pystyttäisiin vähentämään kirurgin veitsellä. Ulkonäköini aiheuttaa jopa itsetuhoisia ajatuksia, joten minun on pakko löytää keino joten voin laihtua.
Joten muut normaalipainossa laihduttaneet, kertokaa mikä teillä toimi ja mikä ei toiminut.
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu, että normaalipainossa pitää laihtua, kyse ei ole liiasta painosta vaan siitä, että olet tyytymätön kehonkoostumukseesi. Eli olennaista ei ole olla miinuskaloreilla vaan olla samassa painossa pienemmällä rasvaprosentilla. Syöt siis samaan tapaan mutta liikut enemmän. Ei kannata sitä puntaria tuijottaa niin paljon.
Bmi on todella huono mittari oikein mihinkään. Normaalipainon ylärajoissa voi olla oikeasti aikamoisen pyöreä. Mitä lyhyempi ihminen, sen enemmän tämä vielä korostuu, koska bmi vääristää lyhyiden ja pitkien ihmisten kohdalla. Pitkät ovat oikeasti laihempia kuin mitä bmi näyttää, lyhyet taas oikeasti lihavampia.
Se indeksi ei kerro mitään kun lihakset hävitetty pikadieeteillä.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia normaalipainoisen pitää laihduttaa?
T. 124 kg
Itse tunnen oloni ainakin paremmaksi kun BMI:ni on 20-21 kuin silloin, kun se oli 24. Joku toinen voi tuntea päinvastoin.
Ollaanpas täällä hirveän laihdutusvastaisia. Bmi:n normaalipainon puolivälissäkin ihminen voi olla kyllä todella läski. Nimimerkillä kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa millä onnistuin oli vetää Nutrilett kuuria kunnes tavoitepaino 53 kg oli saavutettu. 10 kg pudotukseen meni 10 vkoa pelkällä pussipirtelöllä. Ja tätä ei suositella alle BMI 30 mutta kun ei muu auttanut vedin kuurin kumminkin.
Miksi näihin keskusteluihin tulee aina joku nutrilett-mainostaja. Älkää hyvät ihmiset sekoittako kroppaanne ja suhdettanne ruokaan tuollaisilla.
Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille. Kannattaa pyrkiä dieettitömyyteen. Dieetittömällä tavalla kaloreita voidaan helposti vähentää 500 kcal päivässä. Tällä vauhdilla yhden liikakilon putoamiseen voi mennä 2 – 3 viikkoa yksinkertaisesti vähentämällä lihottavimpien ruokien ja juomien käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa millä onnistuin oli vetää Nutrilett kuuria kunnes tavoitepaino 53 kg oli saavutettu. 10 kg pudotukseen meni 10 vkoa pelkällä pussipirtelöllä. Ja tätä ei suositella alle BMI 30 mutta kun ei muu auttanut vedin kuurin kumminkin.
Läskistyt enemmän ja enemmän jokaisen laihdutuskuurisi tuloksena. Kannattaa lopettaa nyt hyvän sään aikaan eikä sitten, kun painat 120 kiloa. Joko opettelet hyväksymään itsesi tai hyppäät saman tien sillalta alas ja lakkaat kiusaamasta läheisiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe peilistä itseäsi niin kuin muut näkevät!
Kaikki mitä kerroit viittaa vain ja ainoastaan siihen. Ehkä ole sairastumassa anoreksiaan tai sinulla on jokin muu psyykkinen kriisi meneillään? Ja onhan olemassa se bodymlrfinen häiriökin. Pahalta joka tapauksessa kuulostaa.
Naisessa kuuluu olla rasvaa. Meidän kehomme ei toimi ilman rasvaa, emme ole miehiä. Kasvojen pyöreys on ihmisen ominaisuus, se ei ole normaalipainoisella laihdutuksen paikka. Joilla on pyöreämmät kasvot ja joilla enemmän suorakulmaiset.
Älä tuhoa omaa terveyttäsi. Kun laihduttaminen normaalipainoisella johtaa siihen, että elimistö pitää hanttiin, niin olet ihan itse väärässä. Ei sinun kuulu laihduttaa.
Kyllä mun keho toimi ihan hyvin hoikempanakin, itse asiassa paremmin kuin nyt. Silloin kuukautiset olivat enemmän kellontarkat eikä kestäneet niin montaa päivää kuin nyt.
En vaan pysty elämään "lihavana", en koe että elämä olisi nyt elämisen arvoista. Haluaisin itsekin löytää esim parisuhteen ja perustaa perheen, mutta ulkonäköni on kerta kaikkiaan ihan liian toimiva ehkäisykeino.
Olet todella syvällä itseinhossa. Et ole realistinen ollenkaan. Kukaan bmi 23 kieppeillä ei ole niin lihava, että ei parisuhdetta löydy ja koko elämä on pilalla. Voi kun itse kuulisit miltä kuulostat. Todellakin, olet nyt syvällä psyykkisissä ongelmissa, usko nyt vaan. Tarvitset psyykkistä apua, et laihdutusohjeita.
Ajattele nyt. Kehosi ei halua laihtua, olet normaalissa painossa, et edes sen ylälaidalla. Ja ajattelet että kaikki on pilalla. Eikä siinä nyt jokin särähdä sinunkin korvaasi? Eikö kertakaikkiaan mikään?
Olin useamman vuoden tinderissä ja todella usein tuijotettiin treffeillä kuin vain jotain halpaa makkaraa. Ei nykymiehille kelpaa vähän pyöreä, pitäisi olla joko hoikka tai fitness. Ainakin täällä helsingissä tinder on miehille kuin karkkikauppa missä on toinen toistaan upeampia naisia. Ei tavis kiinnosta ketään.
Springy kirjoitti:
Laihduttaminen on pelkkää matikkaa. Kuhan syöt vähemmän kaloreita kun kulutat päivässä, niin laihdut. Ei sun tarvi kiduttaa itteäsi sillä ettet syö herkkuja, kuhan osaat laskea ne mukaan. Mulle autto tosi hyvin voluumisyönti, eli söin vähäkalorisia mutta isoja ruokia, esim tosi paljon vihanneksia ja muita kasviksia. En ikinä ollut nälissäni.
Mee vaan TDEE calculator:iin ja laske paljonko kulutat päivässä ja syö vähemmän kuin se määrä, niin laihdut. Ei tarvi tehdä mitään ihmekuureja tai dieettejä jotka ovat täyttä humpuukia, laske vaan ni numerot kyllä kertoo paljonko laihdut.
Yritin joskus kalorilaskentaakin mutta olin vain tulla hulluksi. En myöskään usko että pystyn noudattamaan sitä koko loppuelämäni.
Ihan ok tämä menee normaalipainon ylärajalta alaspäin. Laitan Yasioon kaikki syömiseni, helppo seurata.
Esimerkkipäivä:
- 100g ukkojugurttia + 15g Lidlin premium mysliä (vähemmän hiilareita kuin muissa), 1 munan munakas kinkulla ja juustolla. Kahvia 317 kcal
- tonnikala-fetasalaatti lehtikaalilla ja vähän maissia myös, tilkka öljyä kastikkeena 320kcal
- päivällinen espanjalainen tortilla chorizomakkaralla 200g 409 kcal
- iltapala smoothie n 270g: rahkajugurttia, mustikoita ja vadelmia, sokeriton marjakeitto 105 kcal
Noista tulee 1151 kcal. Yritän pysytellä lähellä 1200kcal / päivä mutta kuten näkyy voin syödä todella hyvin! Nälkä ei ole ollenkaan. Napostelunhalua on vielä mutta sen kyllä kestää. Laskin tähän ihan mielenkiinnosta nuo kalorit, itse kyllä tiedän mikä on sopiva määrä minulle.
Ja miksi laihdutan: tässä painossa olen 4-5 kiloa liian painava. Se tuntuu makkarana vatsan kohdalla, vaatteet ahdistaa, uniapnea pahenee, närästää, on raskas olo. Siis miksi ei? Nupissa ei ole vikaa. Kilo pudonnut tälläviikolla.
Vierailija kirjoitti:
Normaali paino ja normaali rasvaprosentti ei ole sama asia, etenkään pätkäpaaston jälkeen.
Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille. Kannattaa pyrkiä dieettitömyyteen. Dieetittömällä tavalla kaloreita voidaan helposti vähentää 500 kcal päivässä. Tällä vauhdilla yhden liikakilon putoamiseen voi mennä 2 – 3 viikkoa yksinkertaisesti vähentämällä lihottavimpien ruokien ja juomien käyttöä.
Tarkoitatko liikunnalla 500 kcal päivässä? Onhan se teoriassa ihan helpostikin toteutettavissa, mutta käytännössä monella ei riitä aikaa tuohon. Siksi on hyvä yhdistää maltillinen dieetti ja liikunta. Dieettihän siis tarkoittaa mitä tahansa ruokavaliota, ei pelkästään pikadieettejä. Vai tarkoititko nyt pikadieettejä?
Springy kirjoitti:
Laihduttaminen on pelkkää matikkaa. Kuhan syöt vähemmän kaloreita kun kulutat päivässä, niin laihdut. Ei sun tarvi kiduttaa itteäsi sillä ettet syö herkkuja, kuhan osaat laskea ne mukaan. Mulle autto tosi hyvin voluumisyönti, eli söin vähäkalorisia mutta isoja ruokia, esim tosi paljon vihanneksia ja muita kasviksia. En ikinä ollut nälissäni.
Mee vaan TDEE calculator:iin ja laske paljonko kulutat päivässä ja syö vähemmän kuin se määrä, niin laihdut. Ei tarvi tehdä mitään ihmekuureja tai dieettejä jotka ovat täyttä humpuukia, laske vaan ni numerot kyllä kertoo paljonko laihdut.
Jätin illalla syömisen ja herkut pois. Painoa tippunut vuodessa 20 kg. Siinä on iso ero syötkö iltaisin tai et eli laihduttaminen EI ole yksinkertaista matikkaa. Täytyy sietää sekin, että paino ei mene alas heti ja nopeasti. Ap, kirjoitat itsekin, että olet kokeillut olla ilman herkkuja. Eli kokeillut, ei oikeasti ollut ilman. Se vie suunnilleen 3 kk kunnes herkkuhimo poistuu, kun olet ilman. Täytyy sinnitellä. Siitä sun lauseesta tuli siis selväksi, että syöt herkkuja. No miten sä sit haluat laihduttaa hyvä ihminen? Toinen juttu on se, että ihminen laihtuu syömällä oikeita asioita, ei olemalla nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalipainoinen pitäisi laihduttaa?
Mieti sitä.
Miksi koet, että olet "lihava"?
Mieti sitä.
Sinulla on alkava anoreksia tai joka tapauksessa ongelmia jossain muussa kuin omassa painossa.
Nykyisellä ulkonäölläsi ei ole mitään tekemistä tai vaikutusta parisuhteen saamiselle. Ainakaan painosi vuoksi.
Laita laihdutus heti poikki ja mene juttelemaan jonnekin asiantuntijalle.Puhuit, että laihempana kuukautiset olivat enemmän kellontarkat.
Ei ole tarkoituskaan, että niiden pitää olla kellontarkat kunhan ovat suhteellisen säännölliset.
Olet ilmeisesti kova kontrolloimaan itseäsi. Oma ruumiini ei toimi niinkuin kello, älä pakota sitä siihen.
Olet ilmeisesti vielä nuori, älä pilaa terveyttäsi ja psyykeäsi liialla kontrollilla ja vaatimuksilla.
Vähempikin riittää, että olet ihan hyvä ja kelpaava omana itsenäsi.
Olen ollut hyvin monta vuotta sinkku, kun lihosin nykyiseen painoon miesten kiinnostus loppui täysin seinään. Alkaa aika loppua jos haluaisin vielä edes yhden lapsen saada. Esimerkiksi tinderistä ei saa seuraa jos ei ole joko laiha tai fitness. Ulkonäölleni on jopa naureskeltu eikä se tunnu kovin hyvältä. Jos on liian vastenmielinen niin ei silloin löydä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali paino ja normaali rasvaprosentti ei ole sama asia, etenkään pätkäpaaston jälkeen.
Perustele.
Eikö lihasten hävittämisestä jauhettu tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Naisilla se kirjojen mukainen normaalipaino voi heittää 25kg ja siltiki hyvä BMI, eli kyllä jossaki mättää ja pahasti.
Perustele.
Ei noin stressaantunut ihminen laihdu. Sun keho luulee että nyt on kovat ajat ja pitää kiinni rasvoista että pystyt hoitamaan jälkeläisiä. Rentoudu. Jos et saa nukuttua nälän takia. Siirrä päivällinen iltaan ja jätä iltapala pois.
Vierailija kirjoitti:
Springy kirjoitti:
Yritin joskus kalorilaskentaakin mutta olin vain tulla hulluksi. En myöskään usko että pystyn noudattamaan sitä koko loppuelämäni.
Ei niitä tarvitse loppuelämää merkitä mihinkään. Jo parissa viikossa oppii, paljonko oikeasti voi syödä. Ainakin jos syö nyt joten kuten säännöllisesti samoja ruokia. Minulla esim. aamupala ja iltapala ovat aina samat ja tiedän, paljonko lounaalla ja päivällisellä voi syödä. Jos tulee joku uusi ruokalaji, sen osalta pitää katsoa, että mahtuu raameihin. Ei ole rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista. Itsekuria, hyvin pieniä ja pienikalorisia aterioita kaksi tai kolme päivässä, paljon liikuntaa. Minä kävelin, hölkkäsin, pyöräilin, hypin hyppynarulla.
BMI oli 22, nyt 19. Äkkiähän ne lähti.Onko paino pysynyt hyvin samana? Lähtikö lihasmassaa tai huononiko treenitulokset?
Paino on pysynyt samana, en kiloakaan ole lihonnut takaisin. Mitään lihasmassoja tai treenituloksia en mittaile, mutta ainakin jaksan nykyään juosta paremmin :)
Oho, kiitos rohkaisevasta viestistä! Ehkä minäkin pystyn vielä.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla se kirjojen mukainen normaalipaino voi heittää 25kg ja siltiki hyvä BMI, eli kyllä jossaki mättää ja pahasti.
Ihan sama BMI kaava on miehilläkin. Ei ole mitään naisten tai miesten bmi kaavaa. Miesten paino on vain enemmän lihasta ja naisten rasvaa. Naisilla kuuluu olla korkeampi rasvaprosentti.
Bmi on todella huono mittari oikein mihinkään. Normaalipainon ylärajoissa voi olla oikeasti aikamoisen pyöreä. Mitä lyhyempi ihminen, sen enemmän tämä vielä korostuu, koska bmi vääristää lyhyiden ja pitkien ihmisten kohdalla. Pitkät ovat oikeasti laihempia kuin mitä bmi näyttää, lyhyet taas oikeasti lihavampia.