Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakanta ja yksityisyydensuoja?

Yksityisyydensuoja
28.01.2021 |

Olen hiukan huolissani omakanta -palvelusta sekä sekä siitä kuka näkee tietoni.

Kävin äskettäin huvikseni katsomassa mitä minusta on kirjattu ja se oli hiukan hämmentävää. Herää kysymys kuka näkee koosteen missä olen ollut hoidettavana?

Itselläni oli jopa merkattu sellainen kun olin mennyt selkäkivun vuoksi hierontaan. Oli ilmeisesti käynyt niin että tämä oli fysioterapia sekähierontapaikka ja olin valinnut fysioterapeutin tekemään alaselän hoitoa (joka siis oli hieronta)

Eihän siinä sinällään mitään, mutta jos olisin vaikka käynyt edellisellä viikolla sukupuolitautitestissä tai psykiatrilla, niin olisiko tämä fysioterapeutti nähnyt sen?

Tai jos omakannassa on koko elämäni terveyshistoria, niin en varmaan voi enää mennä esimerkiksi omalle tuttavalle hoidettavaksi jos hän näkee koko elämäni arkaluontoisetkin asiat ja missä minua on aiemmin hoidettu.

Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joten turha epäluulo nyt pois, ei ketään oikeasti edes kiinnosta lukea merkintöjäsi, trust me."

Ihmisiä on jäänyt kiinni potilastietojen luvattomasta lukemisesta ties kuinka paljon. Ja ties kuinka paljon on sellaisia, jotka eivät ole jääneet kiinni.

Vierailija
122/127 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina nauhoittaa kaikki käynnit ja puhelut terveydenhuollossa. Niin pitkään on ollut kulttuuri että mistään ei jää kiinni kun aina on vaan sana sanaa vastaan. Olisipa niin että ei tarvitsisi mitään varmistelua mutta valitettavasti niin ei ole. Eettinen osaaminen on ihan käsittämättömän heikkoa.

Olen samaa mieltä, että käynnit kannattaa nauhoittaa. Sana sanaa vastaan -tilanteissa terveydenhuollon vallankäyttö on todella hurja kokemus.

Saatat mennä lääkäriin ahdistuksen takia ja kertoa, että ainoa mikä tuo iloa on lapsenlapset. Sitten tiedoissa lukee että "70-vuotiasta tulee vastaanotolle vaikean ahdistuksen takia. Kertoo tykkäävänsä lapsista."

Vierailija
124/127 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina nauhoittaa kaikki käynnit ja puhelut terveydenhuollossa. Niin pitkään on ollut kulttuuri että mistään ei jää kiinni kun aina on vaan sana sanaa vastaan. Olisipa niin että ei tarvitsisi mitään varmistelua mutta valitettavasti niin ei ole. Eettinen osaaminen on ihan käsittämättömän heikkoa.

Olen samaa mieltä, että käynnit kannattaa nauhoittaa. Sana sanaa vastaan -tilanteissa terveydenhuollon vallankäyttö on todella hurja kokemus.

Saatat mennä lääkäriin ahdistuksen takia ja kertoa, että ainoa mikä tuo iloa on lapsenlapset. Sitten tiedoissa lukee että "70-vuotiasta tulee vastaanotolle vaikean ahdistuksen takia. Kertoo tykkäävänsä lapsista."

Sori, piti olla "70-vuotias mies". (Tosin lääkärit itsekin kirjoittavat suomea usein päin mäntyjä.)

Vierailija
125/127 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun OmaKannassa vielä näkyi, ketkä ovat käyneet katsomassa tietoja, niin huomasin että SPECSAVERS oli käynyt lukemassa tietojani. Erittäin luottamusta herättävää.

Jätä selvityspyyntö. Outoa on!

Vierailija
126/127 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos käy hoitajalle juttelemassa mielenterveysasioissa niin varmaan nekin siellä jossain lukee että potilasta on pienenä äiti pahoinpidellyt kärpäslätkällä ynnä muuta

Vierailija
127/127 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun OmaKannassa vielä näkyi, ketkä ovat käyneet katsomassa tietoja, niin huomasin että SPECSAVERS oli käynyt lukemassa tietojani. Erittäin luottamusta herättävää.

Jätä selvityspyyntö. Outoa on!

Kävin siis kyllä Specsaversillä hankkimassa uudet lasit, mutten hoksannut, että annan sen myötä jollekin satunnaiselle rillimaakarille pääsyn OmaKantaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän