Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakanta ja yksityisyydensuoja?

Yksityisyydensuoja
28.01.2021 |

Olen hiukan huolissani omakanta -palvelusta sekä sekä siitä kuka näkee tietoni.

Kävin äskettäin huvikseni katsomassa mitä minusta on kirjattu ja se oli hiukan hämmentävää. Herää kysymys kuka näkee koosteen missä olen ollut hoidettavana?

Itselläni oli jopa merkattu sellainen kun olin mennyt selkäkivun vuoksi hierontaan. Oli ilmeisesti käynyt niin että tämä oli fysioterapia sekähierontapaikka ja olin valinnut fysioterapeutin tekemään alaselän hoitoa (joka siis oli hieronta)

Eihän siinä sinällään mitään, mutta jos olisin vaikka käynyt edellisellä viikolla sukupuolitautitestissä tai psykiatrilla, niin olisiko tämä fysioterapeutti nähnyt sen?

Tai jos omakannassa on koko elämäni terveyshistoria, niin en varmaan voi enää mennä esimerkiksi omalle tuttavalle hoidettavaksi jos hän näkee koko elämäni arkaluontoisetkin asiat ja missä minua on aiemmin hoidettu.

Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan kysymys vain että milloin tuo hakkeridaan

Ei pentujen toimesta vaan valtioiden tai rikollisten

Vierailija
42/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tiedot on siellä kannassa on ne näkyvillä tai ei. Kun hakkeri laittaa ne jakoon niin kaikki näkyy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh. Ensinnäkin, kukaan ammattilainen ei kirjaa Kantaan, vaan potilastietojärjestelmiin. Näistä tiedot siirtyvät Kantaan automaattisesti. Eli jos paikassa a on käytössä sama potilastietojärjestelmä, kuin paikassa b, näkyvät kirjaukset tällöin sinua hoitavalle ammattihenkilölle. Psykiatrisen puolen tekstit eivät poikkeuksena näy automaattisesti edes potilastietojärjestelmissä.

Joten turha epäluulo nyt pois, ei ketään oikeasti edes kiinnosta lukea merkintöjäsi, trust me.

Kyllä psykan puolen teksit näkyy ja niitä myös luetaan somaattisella puolella.

Lue tarkemmin, ei näy automaattisesti. Eli ovat erityissuojattuja. Näkyvät vain jos ne ruksii näkyville, vs. somaattisen puolen tekstit näkyvät ilman erillistä klikkausta. Näin ainakin Pegasos-järjestelmässä.

Se erityissuojaus tarkoittaa, että ohjelma kysyy, haluaako käyttäjä varmasti lukea psyk tietoja. Jos haluaa, ne saa näkyviin. Että onpa tosi hyvä "erityissuojaus".

Joo, mutta silloin siitä jää erikseen jälki että olet nimenomaan klikannut psykiatriset tiedot auki. Potilas voi halutessaan tarkistaa kuka tietoja on katsellut ja tehdä valituksen/selvityspyynnön jos vaikka haavan murtumakontrollissa on katsottu psykiatrian tietoja. Vrt. vanha systeemi, jossa kaikki näkyi automaattisesti, ja potilaan piti vain luottaa siihen ettei lääkäri lue niiden alojen tekstejä jotka eivät hänelle kuulu.

Vierailija
44/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelkoon ketä huvittaa. Ei vois vähempää kiinnostaa.

Eli jos lääkäri kirjoittaa sinusta virheellisesti, että psykoottinen niin ihan sama kenelle näkyy, etkä halua edes korjata tekstiä? Seuraavassa työhöntulotarkastuksessa tämä teksti näkyy.

Vierailija
45/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh. Ensinnäkin, kukaan ammattilainen ei kirjaa Kantaan, vaan potilastietojärjestelmiin. Näistä tiedot siirtyvät Kantaan automaattisesti. Eli jos paikassa a on käytössä sama potilastietojärjestelmä, kuin paikassa b, näkyvät kirjaukset tällöin sinua hoitavalle ammattihenkilölle. Psykiatrisen puolen tekstit eivät poikkeuksena näy automaattisesti edes potilastietojärjestelmissä.

Joten turha epäluulo nyt pois, ei ketään oikeasti edes kiinnosta lukea merkintöjäsi, trust me.

Lue tarkemmin, ei näy automaattisesti. Eli ovat erityissuojattuja. Näkyvät vain jos ne ruksii näkyville, vs. somaattisen puolen tekstit näkyvät ilman erillistä klikkausta. Näin ainakin Pegasos-järjestelmässä.

Se erityissuojaus tarkoittaa, että ohjelma kysyy, haluaako käyttäjä varmasti lukea psyk tietoja. Jos haluaa, ne saa näkyviin. Että onpa tosi hyvä "erityissuojaus".

Joo, mutta silloin siitä jää erikseen jälki että olet nimenomaan klikannut psykiatriset tiedot auki. Potilas voi halutessaan tarkistaa kuka tietoja on katsellut ja tehdä valituksen/selvityspyynnön jos vaikka haavan murtumakontrollissa on katsottu psykiatrian tietoja. Vrt. vanha systeemi, jossa kaikki näkyi automaattisesti, ja potilaan piti vain luottaa siihen ettei lääkäri lue niiden alojen tekstejä jotka eivät hänelle kuulu.

Mutta mitään ei ole enää tehtävissä kun tieto vuotaa vääriin käsiin. Sitä ei saa tekemättömäksi. Potilas on täysin järjestelmän armoilla.

Vierailija
46/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moneen vaivaan lääkärit on esittänyt virheellisesti ahdistusta, koska ovat nähneet vanhat tiedot psykiatrisesta hoidosta. Eli varmaan kannasta lukenut?

Lukion terveydenhoitaja ja jopa opettajat tiesivät psykiatrisesta hoidosta, vaikka silloinkin tieto oli vanhaa. Mistähän he lukeneet asian ja onko tuo luvallista? Epämukavaa se kuitenkin oli, vuosi 2015

Vierailija
47/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä psykiatrian puolen tiedot pitäisi olla vain sinne näkyvillä. Todella kiusallista hakea apua, kun ei tiedä mitä siellä on sinusta luettu.

Vierailija
48/108 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatont

Vierailija
49/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun psykiatrisia tietojani oli fysioterapeuttikin lukenut "kokonaisvaltaisen hoidon takia". Lisäksi nythän halutaan psykoterapiatekstit myös kantaan.. ei hyvänen aika.

Vierailija
50/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin ensiapuun astmakohtauksen vuoksi. Lääkäri luki jostain tiedostoista, että mulla on ollut anemia. Siitä sitten verikokeita ottamaan.

Tietysti hyvä tietää, että hb on nykyään OK, mutta mua olisi kiinnostanut enemmän happi.

Kyllähän se tilanne lähti laukeamaan, koska laittoivat spiraan jo lanssissa.

Mietityttää nyt jälkikäteen, että mitä ihmettä. Päivystykseen tulee potilas, jolta on vaikka jalka poikki ja se johtuu  ties mistä.

Vierailija
51/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun psykiatrisia tietojani oli fysioterapeuttikin lukenut "kokonaisvaltaisen hoidon takia". Lisäksi nythän halutaan psykoterapiatekstit myös kantaan.. ei hyvänen aika.

Oli vissiin utelias? Mistä tiedät, että lukenut niitä?

Vierailija
52/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moneen vaivaan lääkärit on esittänyt virheellisesti ahdistusta, koska ovat nähneet vanhat tiedot psykiatrisesta hoidosta. Eli varmaan kannasta lukenut?

Lukion terveydenhoitaja ja jopa opettajat tiesivät psykiatrisesta hoidosta, vaikka silloinkin tieto oli vanhaa. Mistähän he lukeneet asian ja onko tuo luvallista? Epämukavaa se kuitenkin oli, vuosi 2015

Varmaan tiesivätkin, jos opiskelijasta on jouduttu puhumaan jonkin ongelman, esim. poissaolojen tai käyttätäytymisen takia.   Mutta tervydenhoitajalla on myös vaitiolovelvollisuus, ei hän saisi kertoa opettajille tietämiään asioita oppilaiden terveydentilasta.

Ja aivan tasan tarkkaan, kukaan opettaja tai kenenkään veli tai sisari tai kukaan ei pääse lukemaan kenenkään Oma Kanta tietoja.

Niitä lukemaan pääsee sivullinen vain, jos hänellä on sen henkilön pankkitunnukset tiedossa, jonka sairaustietoja hän haluaa lukea ja urkkia.

Sillä tavallinen ihminenhän kirjautuu Oma Kantaan pankkitunnuksilla.

Ja kyllä ne kaikki tiedot saatiin potilaasta ennenkin.  Pyydettiin lähettämään vain potilaan tiedot entisistä terveyskeskuksista, keskussairaaloista ja muista hoitoyksiköistä.  Ne tulivat faxilla tai kirjepostina.

Ja sairaaloiden arkistoissa on edelleen kaikki ihmisten potilastiedot. Aivan paperisina versioina.

Vierailija
53/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasin lokitiedot.

Vierailija
54/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fysioterapeutti ei voi noida lukea.  Sinun on täytynyt jossain vaiheessa allekirjoittaa lupa siihen.

Itse joudun käymään fysioterapeutilla, tapaturman jälkeisessä fysioterapia hoidossa.

Minulle annettiin paperi, jossa kysyttiin, että saako fysioterapeutti lähettää tietoja lääkärille, fysioterapeuttisesta hoidosta ja sen vaikutuksista.

Samalla siinä kysyttiin, mitä tietoja fysioterapeutti saa minusta katsoa terveysrekisteristä.

Asiattomista tietojan katselusta voi tehdä ilmoituksen, se on tietosuojarikos.

Vierailija
55/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin ensiapuun astmakohtauksen vuoksi. Lääkäri luki jostain tiedostoista, että mulla on ollut anemia. Siitä sitten verikokeita ottamaan.

Tietysti hyvä tietää, että hb on nykyään OK, mutta mua olisi kiinnostanut enemmän happi.

Mietityttää nyt jälkikäteen, että mitä ihmettä. Päivystykseen tulee potilas, jolta on vaikka jalka poikki ja se johtuu  ties mistä.

Höpsö.  Tietenkin lääkäri katsoo potilaan pohjatiedot.  Ja hänen täytyykin katsoa.

Muutoin voi hoitaa vaikka miten väärin josta saa syytteen.

Sitä varten juuri järjestelmä on, että lääkäri näkee nopeasti mikä on potilaan perustilanne.

Muutoin voi antaa vaikka väärää lääkettä, joka aiheuttaa potilaalle verenvoidon.

Tai hoitaa päin persettä, koska ei tiedä, että potilaalla sydäntrimmeri.  Tai ei tiedä, että potilaalla on diabetes.

Ei lääkärit huvikseen noita lue, vaan siksi, että kykenevät hoitamaan potilasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
56/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta mitä tuo selvityspyynnön tekeminen auttaa kun siitä selviää sillä, että ammattihenkilö sanoo, että tietoja piti tarkistella "kokonaisvaltaisen hoidon" vuoksi? Tuo selvityspyyntö on pelkkä vitsi.

Vierailija
57/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvätkö vanhat psykiatrian tekstit ja diagnoosit työhöntulotarkastusta tekevälle lääkärille? Tietääkö joku, miten pitkä aika psykiatrian diagnooseista (masennus, ahdistuneisuushäiriö ym.) on mentävä, että voi työhöntulotarkastuksessa sanoa olevansa "terve"?

Pitääkö työhöntulotarkastuksessa valehdella ja sanoa ettei mitään diagnooseja ole? Outoa jos näistä asioista täytyy valehdella tai jättää kertomatta.

Omakannassa voi ruksata psykiatrian teksteille luovutuskiellon, mutta näkyvätkö ne silti saman sairaanhoitopiirin sisällä tai työterveyshuollossa?

Vierailija
58/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit itse blokata ne, mitä et halua muiden kuin ao:n näkevän.

Vierailija
59/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit itse blokata ne, mitä et halua muiden kuin ao:n näkevän.

Ao on siis jokainen tuleva lääkäri tai hoitaja? Miten tietojen näkemistä kieltäessä voi määritellä ketkä niitä tulevaisuudessa saavat katsella? Nehän näkyy saman sairaanhoitopiirin sisällä kaikille kuitenkin.

Vierailija
60/108 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsö.  Tietenkin lääkäri katsoo potilaan pohjatiedot.  Ja hänen täytyykin katsoa.

Muutoin voi hoitaa vaikka miten väärin josta saa syytteen.

Sitä varten juuri järjestelmä on, että lääkäri näkee nopeasti mikä on potilaan perustilanne.

Muutoin voi antaa vaikka väärää lääkettä, joka aiheuttaa potilaalle verenvoidon.

Tai hoitaa päin persettä, koska ei tiedä, että potilaalla sydäntrimmeri.  Tai ei tiedä, että potilaalla on diabetes.

Ei lääkärit huvikseen noita lue, vaan siksi, että kykenevät hoitamaan potilasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Entäs kun ne pohjatiedot on väärin, kun sinne on kirjattu kiireessä ties mitä?

Järjestäen tulkintaa ja asian vierestä kirjoittelua. Virheet kertautuvat, kun potilasta ei kuunnella, vaa luotetaan sokeasti kollegan kirjoittamiin asioihin. Ei niitä virheitä jakseta pyytää korjaamaan, kun se on todella työlästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi