Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi perheelliset vähättelevät lapsettomien väsymystä, kiirettä jne?

Vierailija
27.01.2021 |

"Et voi tietää todellisesta väsymyksestä mitään, jos sinulla ei ole lapsia."
"Ei sinulla voi olla kiireinen elämä, jos sinulla ei ole töiden lisäksi lapsiperhearkea hoidettavana."
"Ei sinun unettomuutesi/kymmenen kertaa yössä herääminen ole mitään verrattuna siihen, mitä on heräily vauvan kanssa."
"Helppohan sinun on sairastaa, kun ei tarvitse hoitaa siinä samalla lapsia."

Tällaisia kommentteja saa usein palstalla kuulla. Aina verrataan siihen, kuinka rankkaa perheellisellä on ollut ja lapsettoman väsymys, kiire tai sairaus ei koskaan voi olla yhtä kuluttavaa kuin mitä perheellinen on kokenut. Miksi perheelliset sanovat noin? Voihan sitä sanoa, että perheellisellekin jotkut asiat ovat rankkoja, mutta miksi pitää vähätellä lapsettoman kokemuksia sanomalla, etteivät ne ole mitään perheelliseen verrattuna?

Ap

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen ei ole pakollista, joten valitusoikeutta ruuhkavuosista ja pikkulapsiarjesta ei ole.

Mikään ei ole oikeastaan pakollista, joten kellä on valitusoikeus?

Vierailija
22/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin eleilijä ja itse kärsin ihan tavattoman kovista väsymyksistä. Huippaileekin tavattoman paljon. Unirytminikin heittelevät. Työni aikataulut ovat sellaiset, jotka pakottavat nousemaan varhain aamuisin. Tunnen oikein olostani, että tulehdustilojakin on. En kylläkään kestäisi ollenkaan, jos joku alkaisi vähättelemään väsymystäni. Unen saantinikin on 4-6 tuntia. Viikonloput ovat ihania, kun silloin voin nukkua niin pitkään kuin voin. Useasti tuntuu, kuin taju lähtisi.

Ymmärrätkö, että sillä lapsiperheen vanhemmalla voi olla ihan samanlaista kuin sinulla, sillä erolla, että viikonloppuna ei voi nukkua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin eleilijä ja itse kärsin ihan tavattoman kovista väsymyksistä. Huippaileekin tavattoman paljon. Unirytminikin heittelevät. Työni aikataulut ovat sellaiset, jotka pakottavat nousemaan varhain aamuisin. Tunnen oikein olostani, että tulehdustilojakin on. En kylläkään kestäisi ollenkaan, jos joku alkaisi vähättelemään väsymystäni. Unen saantinikin on 4-6 tuntia. Viikonloput ovat ihania, kun silloin voin nukkua niin pitkään kuin voin. Useasti tuntuu, kuin taju lähtisi.

Ero on siinä, että sinulla on kuitenkin mahdollisuus nukkua. Vaikka edes ne viikonloput. Voit myös hakea vaikka lääkityksen unettomuuteesi ja lopettaa valittamisen.

Vierailija
24/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen ei ole pakollista, joten valitusoikeutta ruuhkavuosista ja pikkulapsiarjesta ei ole.

Tuolla logiikalla ei saa valittaa myöskään siitä, että on töistä väsynyt, eikä siitä, että kumppanin kanssa menee huonosti. Eikä myöskään loukkaantua kenenkään ystävän tekemisistä tai sanomisista. 

Vierailija
25/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, perheellisellä on lisäksi se nicopetteri 3-v lauantaiaamuna kello 6.45 tökkimässä nenään "isi, isi herää, leikitään!"

Vierailija
26/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen vuoksi, että puhuvat omasta kokrmuspohjastaan käsin, jossa vauva-/pikkulapsiarjen väsymyksestä ei voi edes puhu samassa lauseessa lapsettomaan elämään verrattuna.

Mutta kaikki on toki suhteellista, ihmisillä on erilaiset työt, lapset, sairaudet jne. Jokainen tietää todella vain sen oman kokemuksensa mitä on olla väsynyt (jos on väsymystä joskus kokenut) ja muiden kokemusta voi vain yrittää ymmärtää.

Vierailija
27/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että sillä lapsiperheen vanhemmalla voi olla ihan samanlaista kuin sinulla, sillä erolla, että viikonloppuna ei voi nukkua? 

Tässä on se ero, jota lapseton ei tajua. Että se aamu kun saa nukkua tulee seuraavan kerran noin 10 vuoden kuluttua. Jos selviää sinne asti.

Vierailija
28/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutostilat voivat aiheuttaa väsymystä.

Vääränlainen ruokavalio auttaa väsymystä.

Se vähätteleminen ei ole kannattavaa, sillä näillä väsyneillä voi olla oikeasti hätä.

Vierailija
29/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan siitä syystä, että oma määritelmäni väsymykselle ja kiireelle muuttui kun siirryin takaisin työelämään vanhempainvapaiden jälkeen. On vain enemmän asioita, joita on ehdittävä ja karsiminen on hankalampaa, kuin ennen. Karsiminen tapahtuu lähinnä omista tarpeista, kuten liikunnasta ja levosta. Palautumiseen käytettävä aika on vähentynyt ehkä yhteen neljäsosaan entisestä, eikä se tule lähiaikoina muuksi muuttumaan. 

Vierailija
30/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän elämäänsä ja kiireisiin voi ihan eri lailla vaikuttaa, jos tarvitsee huolehtia vain itsestään. Jos tilanne kärjistyisi ihan niin pitkälle esim unettomuuden kanssa että olisi jäätävä työttömäksi, siitä ei kärsi muut kuin itse. Toisaalta en ymmärrä sitä, miksi perheelliset valittaa kaikesta lapsiin liittyvästä koska itsehän ne on hankittu.

Kyllä moni lapseton huolehtii muistakin kuin itsestään: puolisosta, lemmikeistä, iäkkäistä vanhemmista/isovanhemmista jne

Ei se ole sama asia. Puolisoiden kanssa huolehtiminen on vastavuoroista, lemmikeistä huolehtiminen on vapaaehtoista. Niille voi hankkia uuden kodin jos tuntuu että ei kiinnosta enää. Periaatteessa voi lapsillekin, mutta kynnys astetta korkeampi.

Vierailija
31/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan vähätellyt kenenkään väsymystä ja kiirettä, mutta ymmärräthän varmasti, että lapsiperheellisillä on myös kokemusta lapsettomasta elämästä? Mä olin lapseton kolmikymppiseksi, joten aika hyvin osaan vertailla sitä, miltä tuntui olla väsynyt, sairastaa tai olla kiireinen ilman lapsia ja lasten kanssa.

Oliko lapsettomana kroonisia kipuja, jotka herättävät yöllä? Entä oletko sinä muutenkin vaivainen? Se perheellinen joka alkaa vähättelemään mun vaivoja saa kyllä melkein lättyyn jos ei ole myös kipukroonikko tai autismin kirjolainen. Itsepähän on ne kersat hankkinut, mä taas en ole vaivojani keneltäkään pyytänyt. Vai vielä laiskakin olen, kun lääkärikin sanoo että jos pystyn joskus töitä tekemään niin korkeintaan osa-aikaista viikko.a V*tt*!

Ahaa eli kaikki valittavat lapsettomat on kroonisesti moniongelmaisia?

Vierailija
32/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo teinien äiti. Nykyään pääsee jo helpolla kun ei ole yöheräilyjä eikä lapsia tarvitse vahtia vieressä koko ajan eikä tarvitse syöttää ja pukea, mutta kyllä siltikin esimerkiksi vatsataudissa tai järjettömän pitkän työpäivän tai huonosti nukutun yön jälkeen on helkkarin paljon helpompaa, jos lapset ovat isällään eikä täällä minulla (olen siis eronnut). 

Vierailija
33/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vähättele! En voi sietää sitä tuollaista perheellisen paremmuusasennetta. Olen ollut lapseton ja väsynyt, olen ollut kolmen lapsen äitinä väsynyt.

Nyt lapseni ovat sen ikäisiä että en ole heidän vuokseen väsynyt vaan enimmäkseen töiden.

Arhgt joillakin ei kai ole mitään saavutuksia elämässä paitsi se että on pungennut alapäästään kersan ja sitten tiedetään elämästä kaikki tämän kokemuksen myötä.

Vierailija
34/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan vähätellyt lapsettomien ystävien tai tuttavien kiireitä tai väsymystä, mutta kieltämättä mietin kyllä aina usein, kun yksikin tuttava on aina niin väsynyt töiden jälkeen, että hänen pitää viikonloppuna vain levätä, että mitä sitten tapahtuisi, jos hänellä olisi vaikka pari valvottavaa pientä lasta, niin mitenkähän sitten kävisi. Hänen pitää aina saada rauhassa syödä, ja kaikkiin asioihin on tietyt rutiinit, joista ei voi juurikaan poiketa. Lasten kanssa kaikki menisi uusiksi.

Hän voi olla esimerkiksi autisti, erityisherkkä tai sairastaa ocd:ta jolloin normaalit asiat väsyttää ja vaatii palautumista ihan eri tavalla kuin tavallisesti. On ymmärtänyt ilmeisesti olla hankkimatta lapsia.

Vierailija
35/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki perheelliset ovat pahoja, pahoja ihmisiä.

Vierailija
36/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se ero, jota lapseton ei tajua. Että se aamu kun saa nukkua tulee seuraavan kerran noin 10 vuoden kuluttua. Jos selviää sinne asti.

No voi yhyy! Tee sen verran niitä lapsia että jaksat heräillä. Ei 10-vuotiaat kovin usein tuppaa herättämään öisin. Mun lapset osanneet jo 5 v antaa vanhempien vkl nukkua aamulla.

Lisäksi myös lapsettomalla on aivot joten hän tajuaa kyllä jos sanot että et saa vkl nukkua pitkään. Se että sinä et lapsettomana ymmärtänyt tuollaista yksinkertaista asiaa ei ole yleistettävissä.

Vierailija
37/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vähättele! En voi sietää sitä tuollaista perheellisen paremmuusasennetta. Olen ollut lapseton ja väsynyt, olen ollut kolmen lapsen äitinä väsynyt.

Nyt lapseni ovat sen ikäisiä että en ole heidän vuokseen väsynyt vaan enimmäkseen töiden.

Arhgt joillakin ei kai ole mitään saavutuksia elämässä paitsi se että on pungennut alapäästään kersan ja sitten tiedetään elämästä kaikki tämän kokemuksen myötä.

Sitä mä en ymmärrä, miten tämä on "kaiken tietämistä elämästä". Kenenkään tuntemuksia ei tarvitse eikä pidä vähätellä, mutta kun kerran sulla on kokemusta elämästä lapsilla ja ilman, säkin tiedät sen, että vanhempana kaikki pitää tehdä, kokea ja käydä läpi, mitä tekisi lapsettomanakin, mutta sillä erolla, että niistä lapsista pitää huolehtia siinä sivussa, ja se tarkoittaa usein väsymyksestä puhuttaessa sitä, että niistä omista tarpeista on pakko tinkiä. Ei tämä liity mitenkään "alapäästä punkeamiseen", koska se koskee yhtä hyvin isiä sekä adoptiovanhempia. Jos itse esiintyy viisaana, niin tympeää sitten redusoida vanhemmus pillusta työntämiseen.

Vierailija
38/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi yhyy! Tee sen verran niitä lapsia että jaksat heräillä. Ei 10-vuotiaat kovin usein tuppaa herättämään öisin. Mun lapset osanneet jo 5 v antaa vanhempien vkl nukkua aamulla.

Lisäksi myös lapsettomalla on aivot joten hän tajuaa kyllä jos sanot että et saa vkl nukkua pitkään. Se että sinä et lapsettomana ymmärtänyt tuollaista yksinkertaista asiaa ei ole yleistettävissä.

Tietysti, jos sulla on lapset kaksoset, niin on eri homma, mutta monellahan on useampi lapsi, jolloin pikkulapsiaikaa voi olla pitempäänkin. 

Vierailija
39/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan vähätellyt kenenkään väsymystä ja kiirettä, mutta ymmärräthän varmasti, että lapsiperheellisillä on myös kokemusta lapsettomasta elämästä? Mä olin lapseton kolmikymppiseksi, joten aika hyvin osaan vertailla sitä, miltä tuntui olla väsynyt, sairastaa tai olla kiireinen ilman lapsia ja lasten kanssa.

Oliko lapsettomana kroonisia kipuja, jotka herättävät yöllä? Entä oletko sinä muutenkin vaivainen? Se perheellinen joka alkaa vähättelemään mun vaivoja saa kyllä melkein lättyyn jos ei ole myös kipukroonikko tai autismin kirjolainen. Itsepähän on ne kersat hankkinut, mä taas en ole vaivojani keneltäkään pyytänyt. Vai vielä laiskakin olen, kun lääkärikin sanoo että jos pystyn joskus töitä tekemään niin korkeintaan osa-aikaista viikko.a V*tt*!

Löytyy varmasti paljon sinua pahemmin oireilevia joilla on myös lapsia, joten älä valita.

Vierailija
40/196 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut vähätteleväni vanhemman väsymystä vaan ihan kenen vaan vähättelyä itselleni. On harha käsitys siitä, että vanhemmat ovat muita ihmisiä kovemmilla. Kuka tahansa muukin voi olla yhtä väsynyt tai enemmänkin, kuin vanhempi.