Miksi perheelliset vähättelevät lapsettomien väsymystä, kiirettä jne?
"Et voi tietää todellisesta väsymyksestä mitään, jos sinulla ei ole lapsia."
"Ei sinulla voi olla kiireinen elämä, jos sinulla ei ole töiden lisäksi lapsiperhearkea hoidettavana."
"Ei sinun unettomuutesi/kymmenen kertaa yössä herääminen ole mitään verrattuna siihen, mitä on heräily vauvan kanssa."
"Helppohan sinun on sairastaa, kun ei tarvitse hoitaa siinä samalla lapsia."
Tällaisia kommentteja saa usein palstalla kuulla. Aina verrataan siihen, kuinka rankkaa perheellisellä on ollut ja lapsettoman väsymys, kiire tai sairaus ei koskaan voi olla yhtä kuluttavaa kuin mitä perheellinen on kokenut. Miksi perheelliset sanovat noin? Voihan sitä sanoa, että perheellisellekin jotkut asiat ovat rankkoja, mutta miksi pitää vähätellä lapsettoman kokemuksia sanomalla, etteivät ne ole mitään perheelliseen verrattuna?
Ap
Kommentit (196)
Ihminen nyt vaan käyttää omaa kokemuspohjaa. Toiset osaavat ajatella oman kuplan ulkopuolelta, toiset elävät pannukakkumaailmassa.
Perheellinen saa lapsistaan syyn sille, jos tarvitsee elämässä joustoa:
"Mun pitää nyt lähteä töistä, en voi jäädä ylitöihin, kun päikky menee kiinni ja lapset pitää hakea" --> lapseton ei voi käyttää samaa perustelua
"En ole saanut tehdyksi asiaa X, koska lapsi valvotti/oli sairas/piti katsoa lapsen perään." --> lapseton ei voi vedota tuohon, vaan on laiska tai saamaton, jos ei ehdi tekemään
Joo, kyllä odotan sitä, että joskus perheellisenä voin lähteä työpaikan venyvistä palavereista hakemaan muksua kotiin :D Lapsettomana on pitänyt aina joustaa, koska "eihän sulla mihinkään kiire ole"
Rehellisesti sanottuna ei kaikkien lapsiperhe-elämä ole tuollaista kurjuutta. Osalla menee mukavasti, vanhemmat viihtyvät lastensa kanssa, arki sujuu eikä isompia ongelmia ole. Silti aina niputetaan kaikki vanhemmat ja lapset samaan nippuun.
Kyllähän elämäänsä ja kiireisiin voi ihan eri lailla vaikuttaa, jos tarvitsee huolehtia vain itsestään. Jos tilanne kärjistyisi ihan niin pitkälle esim unettomuuden kanssa että olisi jäätävä työttömäksi, siitä ei kärsi muut kuin itse. Toisaalta en ymmärrä sitä, miksi perheelliset valittaa kaikesta lapsiin liittyvästä koska itsehän ne on hankittu.
Omana raskausaikanani minulla ei ollut lapsia. Nukuin keskimäärin 6 tunnin yöunet, heräsin kerran tunnissa vessaan tai kipujen takia koko 9 kk ajan. Voin sanoa, että vauvan kanssa yöt oli sata kertaa helpompia.
Ehkä eivät tarkoita vähätellä, vaan haluavat korostaa kuinka rankkaa itsellä on?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän elämäänsä ja kiireisiin voi ihan eri lailla vaikuttaa, jos tarvitsee huolehtia vain itsestään. Jos tilanne kärjistyisi ihan niin pitkälle esim unettomuuden kanssa että olisi jäätävä työttömäksi, siitä ei kärsi muut kuin itse. Toisaalta en ymmärrä sitä, miksi perheelliset valittaa kaikesta lapsiin liittyvästä koska itsehän ne on hankittu.
Kyllä moni lapseton huolehtii muistakin kuin itsestään: puolisosta, lemmikeistä, iäkkäistä vanhemmista/isovanhemmista jne
En oo koskaan vähätellyt kenenkään väsymystä ja kiirettä, mutta ymmärräthän varmasti, että lapsiperheellisillä on myös kokemusta lapsettomasta elämästä? Mä olin lapseton kolmikymppiseksi, joten aika hyvin osaan vertailla sitä, miltä tuntui olla väsynyt, sairastaa tai olla kiireinen ilman lapsia ja lasten kanssa.
No oisko siksi koska kokemusta on molemmista elämänvaiheista?! Ei, tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain kysymyksiä :D
Enpä valita koska lapsettomana voin mennä nukkumaan milloin haluan, vaikka heti töistä tullessa. Tuuraan myös helposti lapsen takia pois olevan työparin. Pidän perheellisiä ensiarvoisen tärkeinä yhteiskunnalle ja iloiten autan heitä jos mahdollista. Ei yksin asuvalla väsymys oikein voi vaivata, ellei se ole itseaiheutettua huonoilla elintavoilla kuten välillä itsellekkin käy(Viikonlopun kännäily ja roskaruoka)
Vierailija kirjoitti:
Omana raskausaikanani minulla ei ollut lapsia. Nukuin keskimäärin 6 tunnin yöunet, heräsin kerran tunnissa vessaan tai kipujen takia koko 9 kk ajan. Voin sanoa, että vauvan kanssa yöt oli sata kertaa helpompia.
Minä nukuin 10h yössä ja 3h päikkärit töiden jälkeen odotusaikana, esikoisen kanssa nukuin tunnin pätkissä 2vuotta, allerginen lapsi.
Omituinen kysymys. Mitä sellaisia väsymyksen aiheuttajia tai ongelmia sillä lapsettomalla on, mitä ei voi lapsellisella olla? Kai ymmärrät, että se öitään valvova äitikin voi olla työelämässä tai stressata sukulaisen kuolemansairaudesta tai olla itsekin sairas. Minusta on hassua olettaa, että lapsiperheen vanhemmat elävät jossain kuplassa, jossa ei ole mitään muuta ajateltavaa kuin lapsien hoitaminen.
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan vähätellyt kenenkään väsymystä ja kiirettä, mutta ymmärräthän varmasti, että lapsiperheellisillä on myös kokemusta lapsettomasta elämästä? Mä olin lapseton kolmikymppiseksi, joten aika hyvin osaan vertailla sitä, miltä tuntui olla väsynyt, sairastaa tai olla kiireinen ilman lapsia ja lasten kanssa.
Oliko lapsettomana kroonisia kipuja, jotka herättävät yöllä? Entä oletko sinä muutenkin vaivainen? Se perheellinen joka alkaa vähättelemään mun vaivoja saa kyllä melkein lättyyn jos ei ole myös kipukroonikko tai autismin kirjolainen. Itsepähän on ne kersat hankkinut, mä taas en ole vaivojani keneltäkään pyytänyt. Vai vielä laiskakin olen, kun lääkärikin sanoo että jos pystyn joskus töitä tekemään niin korkeintaan osa-aikaista viikko.a V*tt*!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni lapseton huolehtii muistakin kuin itsestään: puolisosta, lemmikeistä, iäkkäistä vanhemmista/isovanhemmista jne
Tottakai. Mutta heti kun perheeseen syntyy lapsia, sitten ne lemmikit ja iäkkäät vanhemmat katoavat, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko lapsettomana kroonisia kipuja, jotka herättävät yöllä? Entä oletko sinä muutenkin vaivainen? Se perheellinen joka alkaa vähättelemään mun vaivoja saa kyllä melkein lättyyn jos ei ole myös kipukroonikko tai autismin kirjolainen. Itsepähän on ne kersat hankkinut, mä taas en ole vaivojani keneltäkään pyytänyt. Vai vielä laiskakin olen, kun lääkärikin sanoo että jos pystyn joskus töitä tekemään niin korkeintaan osa-aikaista viikko.a V*tt*!
Miksi kysyt asiaa multa?
No kai siellä duunipaikassa on muitakin lapsettomia joiden kanssa voi valitella väsymystään?
Olen yksin eleilijä ja itse kärsin ihan tavattoman kovista väsymyksistä. Huippaileekin tavattoman paljon. Unirytminikin heittelevät. Työni aikataulut ovat sellaiset, jotka pakottavat nousemaan varhain aamuisin. Tunnen oikein olostani, että tulehdustilojakin on. En kylläkään kestäisi ollenkaan, jos joku alkaisi vähättelemään väsymystäni. Unen saantinikin on 4-6 tuntia. Viikonloput ovat ihania, kun silloin voin nukkua niin pitkään kuin voin. Useasti tuntuu, kuin taju lähtisi.
Lasten hankkiminen ei ole pakollista, joten valitusoikeutta ruuhkavuosista ja pikkulapsiarjesta ei ole.
tolla logiikalla esim kukaan ei ymmärrä kivusta mitään, paitsi alateitse synnyttäneet mammat