Te, jotka ”kehutte” ruokkivanne perheenne 100-200 eurolla kuussa, tässä on teille totuus:
Lapseni kaveri käy meillä tai toisten luokkalaisten luona koulun jälkeen välipalalla lähes joka päivä, koska kotona ei saa välipalaa. Usein poika ”pistäytyy” myös perjantai-iltaisin, kun tietää meillä olevan pitsaperjantai (ja sitä pitsaa myös riittää!).
Mielellään ruokimme lasta, joka tuntiu olevan aina nälissään.
Tunnen tämän lapsen äidin, joka retostelee pitävänsä tiukan ruokabudjetin alle 200 € kuussa ja viisihenkinen perhe kyseessä. Tiedän että syövät lähinnä kaurapuuroa, jauhelihakeittoa ja makaronilaatikkoa. Leikkeleitä ei ole koskaan eikä tuoreita kasviksia.
Kommentit (141)
On outoa ihmetellä miten jotkut pärjäävät tietyillä summilla, koska ei kukaan heiltä ole kysynyt että hei, haluattekos laittaa vain näin vähän ruokaan per kk. Ei, kyllä se on pakon edessä hyväksytty asia, eikä mikään hiton valintakysymys. Ärsyttää tuollainen asenne että voisi muka valita aina kaikessa! Kun ei vaan voi.
Joo, onhan sekin mahdollista, että ruokaan laitettaisiin nykyistä enemmän kuin osa nyt. Mutta onko näillä ihmisillä jatkossa enää sitten varaa vaikkapa lääkkeisiin tai bensaan tai mihin tahansa? Ei kukaan huvikseen valitse nipistää ruoasta kuukausi toisensa perään, jos vaihtoehtoja on. Yleensä siihen päädytään, koska niitä ei ole.
Samalla tavalla kuin mihin tahansa asiaan, niin myös ruokakuluista säästämisestä voi tulla riippuvaiseksi. Tulee suuri onnen ja tyydytyksen tunne mitä vähemmän menee. Olen itse kasvanut sijaisperheessä pääosin kaurapuurolla, lauantaimakkaralla ja ruisleivällä . Eikä kyse ollut rahan puute vaan se, että raha meni muualle. Ruokalasku oli pieni ja meillä aina nälkä. Onneksi koulussa sai ruokaa. Jokainen joka pyrkii minimoimaan ruokakulut, voisi miettiä onko kyse todellisesta pakosta, vaan säästämisestä säästämisen ilosta. Aikuinen voi itselleen tehdä mitä haluaa, mutta puolustuskyvyttömien lasten nälässä pitäminen on törkeää
Vierailija kirjoitti:
Koulun vieressä kun asuu niin joka päivä kummallakin lapsella on joku kaveri välipalaa ottamassa. Pitkän päälle melkoinen rasite. Tavallisena kuukautena 44 ylimääräistä välipalaa.
Minulla oli aikanaan yksi yh kaveri jolla oli yläkouluikäisiä lapsia. He asuivat myös lähellä koulua ja IHAN JOKA PÄIVÄ tuli lauma kavereita koulun jälkeen ja kaapista katosi kokonainen arkijuusto ja ruispalapussi.
Itsekseen ajattelin, että ei h*lvetti, mutta kaverini ei halunnut sanoa asiasta kun pelkäsi, että lapsilla ei olisi sen jälkeen kavrereita. Minulle kyllä valitti koko ajan. Sanoin, että piilota juusto ja muut ja ota vasta illalla esille kun tulet töistä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään.
Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta.
Teidän ruokabudjetti on 20 euroa per asukas viikko?? Älä nyt viitsi. Jos ette asu jollain yäysin omavaraisisella maatilalla, tuo on ihan naurettava väite. Terveelliseen ruokavalioon kolmelle tuo 60 ei riitä edes hedelmiin, salaattiaineksiin ja laadukkaaseen proteiiniin viikoksi. Jos syötte viikossa kaikki 2 lämmintä ateriaa niin se tekee kolmella yli 40 ateriaa. Siis 60 eurolla 😂😂😂
Meitä on 4 ja viikossa 80e ruokaan. Sillä rahalla saa monta kassia ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin mihin tahansa asiaan, niin myös ruokakuluista säästämisestä voi tulla riippuvaiseksi. Tulee suuri onnen ja tyydytyksen tunne mitä vähemmän menee. Olen itse kasvanut sijaisperheessä pääosin kaurapuurolla, lauantaimakkaralla ja ruisleivällä . Eikä kyse ollut rahan puute vaan se, että raha meni muualle. Ruokalasku oli pieni ja meillä aina nälkä. Onneksi koulussa sai ruokaa. Jokainen joka pyrkii minimoimaan ruokakulut, voisi miettiä onko kyse todellisesta pakosta, vaan säästämisestä säästämisen ilosta. Aikuinen voi itselleen tehdä mitä haluaa, mutta puolustuskyvyttömien lasten nälässä pitäminen on törkeää
Tuokin on totta että halutaan vain säästää ihan huvikseen. Mutta paljon on perheitä liian isoine asuntovelkoineen ja varmaankin säästävät ns. pahanpäivän varalle.
Jos säästämisen ilosta säästää niin että muut kituu ni meneehän se jo sairauden puolelle.
En ymmärrä ihmisiä, jotka kehtaavat pistää oman lapsensa toisten nurkkiin syömään! Ja näitä lokkeilijavanhempiahan riittää.
Lapselle pakataan eväät tietysti, jos ei ole erikseen sovittu, että kaverilla saa välipalan. Jos siis joku pitempi matkalainen tulee vaikka suoraan koulusta kylään. Lähistöllä asuvat syövät tietysti kotonaan.
Voi lapsiraukkoja. Minäkin ruokin käenpoikia enkä rajoita. Yksikin on ihan sairaalloisen laiha, riutuneen näköinen mustine silmänalusineen ja suorastaan hotkii ruuan kun luulee että se kohta viedään pois.
Olen yrittänyt selittää, että pöytä korjataan vasta kun kaikki ovat syöneet ettei ole kiirettä mutta kai se on pinttynyt tapa hällä...
Hieman kyllä vaikuttaa rentoutuneen nykyään jo eikä ole aivan samanlaista kuin pari vuotta sitten.
Meillä ruukaa olla 1-3 hlöä ”ylimääräistä” päivällisillä useasti.
Joten kyllä, nämä pihistelijät ruokittavat lapsensa muilla törkeästi. Mutta teen tätä lasten takia, vaikka joskus suorastaan vituttaa nuo vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syyhän on se, että ruoka on Suomessa törkeän kallista ja yksipuolista jos vertaa keski-Eurooppaan vaikka. Ja ei, pelkkää kaalia ei voi syödä talvet läpeensä ja porkkanaa purra. Jotain kertoo sekin, että meillä on samoja arkiruokia kuin köyhässä etelä-Euroopassa: hernekeittoa, makaronilaatikkoa, kaalikääryleitä ja liha-perunalaatikkoa.
Saksalaisilla on varaa schnitzeleihin, salaatteihin ja vitosella saa edullisimmillaan kolme litraa viiniä. Täällä ihmiset käyvät töissä 40 h joka viikko ja on pakko pitää hernekeittopäiviä jos haluaa jostain säästää. Ja sitten säästetään pitemmän päälle terveydestä.
Suomihan on köyhä kehitysmaa, muttei sitä saa sanoa ääneen, ettei Sanna Marin loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsiraukkoja. Minäkin ruokin käenpoikia enkä rajoita. Yksikin on ihan sairaalloisen laiha, riutuneen näköinen mustine silmänalusineen ja suorastaan hotkii ruuan kun luulee että se kohta viedään pois.
Olen yrittänyt selittää, että pöytä korjataan vasta kun kaikki ovat syöneet ettei ole kiirettä mutta kai se on pinttynyt tapa hällä...
Hieman kyllä vaikuttaa rentoutuneen nykyään jo eikä ole aivan samanlaista kuin pari vuotta sitten.Meillä ruukaa olla 1-3 hlöä ”ylimääräistä” päivällisillä useasti.
Joten kyllä, nämä pihistelijät ruokittavat lapsensa muilla törkeästi. Mutta teen tätä lasten takia, vaikka joskus suorastaan vituttaa nuo vanhemmat.
Tämähän se oli ap:n pointti. Mutta täällä nuukamammat huutaa caps lockit punaisina miten 20 € per henki ja viikko saa hyvää ja monipuolista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään.
Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta.
Tuo on myös sopimuskysymys että mitä vieraalle lapselle saa ja uskaltaa syöttää. Ekaluokkalaiset eivät välttämättä ymmärrä olla varovaisia allergioidensa kanssa, ja jotkut vanhemmat taas ovat todella tiukkoja jälkeläistensä ruokavaliosta. Hedelmiä ja juureksia ei kai kukaan vanhempi paheksu, sikäli hyvä valinta.
Kyllä tämä totta on monessa perheessä, olin itse nuorena ala-asteen keittiöllä harjottelussa koulusta niin maanantaisin ruuan menekki oli isompaa kun muina päivinä oli ruokana mitä tahansa ja kyllähän sen huomasi että samat lapset haki joka päivä lisää ruokaa, syötiin varastoon. Entinen naapurinkin 2 lapsen äiti pihisti sairaalloisesti ruuassa, silti kävi esim. Baarissa kun lapset isällä. Lapset söi meillä mm. elämänsä ekat laskiaispullat ja ikää lapsilla 10 molemmin puolin. Halvinta paahtoleipää, halvinta margariiniä ja kerran viikossa 5 litran kattila makkarasoppaa, lidlin 69 sentin lenkkimakkarasta. Kerran kun lapset oli meillä yötä ja aamulla keitin mannapuuroa ja mansikkakiisseliä niin toinen lapsista rupesi itkemään kun oli niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta tasavertaisuus-toiveen allekirjoitan. Olen itse autoton yksinhuoltaja, lapsia neljä, joista enää nuorimmainen teini asuu kotona. Tämän nuorimmaisen kaveri on meillä koulun jälkeen 2-3 kertaa viikossa. Syövät välipalan, kun tulevat koulusta ja kun laitan ruuan, kaveri on syömässä myös, tietenkin. Olen iloinen, että molemmat viihtyvät meillä ja mielelläni ruokin myös lapseni kaverin, se on ihan ok. Mutta joskus ottaa päähän, ei voi mitään. Myös kaverin vanhemmat ovat eronneet, eli koteja on kaksi. Mutta koskaan (siis oikeasti ei koskaan) nuoret eivät syö yhdessä missään muualla kuin meillä. Lapseni käy isällään äärimmäisen harvoin ja silloinkin, kun siellä käy, syö varmuuden vuoksi kotona ennen isälleen menoa, koska siellä ei laiteta ruokaa, syöminen kuitataan kahvilla ja voileivällä. Kavereita ei koskaan vie isälleen, häpeää sekaista, tupakanhajuista asuntoaan. Tämän meillä usein ruokailevan kaverin luona käydessään lapseni tulee aina nälkäisenä kotiin, koska ei saa siellä ruokaa. Kun kävellen tai fillarilla roudaan ruokaa kotiin, välillä käy mielessä, että olisihan se kiva, jos minunkin lapseni joskus saisi ruokaa muuallakin. Etenkin, kun näillä kaikilla kolmella muulla vanhemmalla on auto, jolla se ruuan kuskaaminen olisi aika paljon helpompaa...
Meitä on 2 aikuista, 2 teiniä ja yksi lapsi talossa ja ruokaa menee kyllä hurjat määrät. Viikkotasolla varmaan 100-150 euroa, joskus enemmänkin.
Teen joka päivä ison satsin ruokaa, lihat ja kalat on pakattu kilon paketteihin (näissä ollaan omavaraisia) ja aina on salaattia/raastetta lisukkeeksi plus leivon sämpylät tai muuta.
Vaikka kuinka panostaa kausituotteisiin ja edulliseen kotiruokaan, rahaa uppoa kauppaan kiitettävästi. Edes se että itse leipoo paljon, tekee kiisseleitä ja rahkoja ei tunnu vähentävän kauppalaskua.
En uskalla edes miettiä rahan määrää jos lihatuotteet pitäisi ostaa myös. Toki kanan suhteen ei olla omavaraisia, sen joutuu ostamaan.
Jos tulisi tilanne että kauppaan olisi vähemmän rahaa, se tarkoittaisi että vihannekset ja hedelmät jäisi ostamatta.
Eilen kävin kaupassa ja pelkästään he-vi ostoksiin meni yli 40 euroa. Nämä riittänee viikoksi.
Juuri nyt appelsiinit on edullisia ja hyviä, meistä jokainen syö ainakin yhden päivässä. 35 appelsiinia viikossa on aika hurja määrä :)
En oikeasti tiedä mitä ihmiset syö jos tälläisen perheen ruokkii puolta pienemmällä summalla. Teen itse ruoat alusta loppuun, paljon edullisia vihanneksia ja hedelmiä, paljon itsetehtyjä edullisia välipaloja jne. Ei osteta edes maustettuja jogurtteja vaan maustetaan itse omilla marjoilla tai hedelmillä.
Jos aikaa olisi vähemmän keittiössä se näkyisi heti kauppalaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 2 aikuista, 2 teiniä ja yksi lapsi talossa ja ruokaa menee kyllä hurjat määrät. Viikkotasolla varmaan 100-150 euroa, joskus enemmänkin.
Teen joka päivä ison satsin ruokaa, lihat ja kalat on pakattu kilon paketteihin (näissä ollaan omavaraisia) ja aina on salaattia/raastetta lisukkeeksi plus leivon sämpylät tai muuta.
Vaikka kuinka panostaa kausituotteisiin ja edulliseen kotiruokaan, rahaa uppoa kauppaan kiitettävästi. Edes se että itse leipoo paljon, tekee kiisseleitä ja rahkoja ei tunnu vähentävän kauppalaskua.
En uskalla edes miettiä rahan määrää jos lihatuotteet pitäisi ostaa myös. Toki kanan suhteen ei olla omavaraisia, sen joutuu ostamaan.
Jos tulisi tilanne että kauppaan olisi vähemmän rahaa, se tarkoittaisi että vihannekset ja hedelmät jäisi ostamatta.
Eilen kävin kaupassa ja pelkästään he-vi ostoksiin meni yli 40 euroa. Nämä riittänee viikoksi.
Juuri nyt appelsiinit on edullisia ja hyviä, meistä jokainen syö ainakin yhden päivässä. 35 appelsiinia viikossa on aika hurja määrä :)En oikeasti tiedä mitä ihmiset syö jos tälläisen perheen ruokkii puolta pienemmällä summalla. Teen itse ruoat alusta loppuun, paljon edullisia vihanneksia ja hedelmiä, paljon itsetehtyjä edullisia välipaloja jne. Ei osteta edes maustettuja jogurtteja vaan maustetaan itse omilla marjoilla tai hedelmillä.
Jos aikaa olisi vähemmän keittiössä se näkyisi heti kauppalaskussa.
Nyt kun keulit omavaraisuudella, muista että rahaa siellä metsällä ja kalassa käyntiin uppoaa myös. Eli laske ne myös mukaan tuohon ruokalaskuun.
Mielenkiintoista ettet osaa tehdä ruokaa niin paljoa että sitä riittäisi seuraavaksikin päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän, että ei meilläkään ihan täysin suositusten mukaan syödä, mutta aika lähelle kuitenkin. Jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää (tänä aamuna oli luumut kaikille, eilen iltapalalla porkkanaa), ja yritän vaihdella ruokalajejakin. Alkuviikko syötiin italianpataa jossa oli vähärasvaista naudanjauhelihaa, tänään paistan broileria ja keitän kaveriksi riisiä. Viikonloppuna keitän perunat ja teen kaveriksi possukastikkeen, sen jälkeen uunikalaa jossain muodossa. Leivän päälle on vuoronperään joko juustoa tai kalkkunaa, joskus jotain muutakin. Lapsi saa päivittäin pienen annoksen pähkinäsekoitusta, ja viikottain marjoja jossain muodossa. Mielestäni meillä syödään ihan hyvin, ainakin budjettiin nähden.
Makaronia ja riisiä, lihaa lähes joka päivä, välillä kalaa.. Kai sen ruoan lisukkeena on myös salaatti ja/tai lämpimiä kasviksia eikä vain porkkananpala? Ja leivän päälle tomaattia, kurkkua ja paprikaa? Syökö teillä jokainen päivässä oman kourallisensa verran kasviksia ja hedelmiä vai oikeastiko se on vain porkkana ja/tai pari luumua per päivä? Arvaanko oikein, ettei ole edes kokojyväpastaa tai tummaa riisiä vaan nimenomaan sitä ravitsemuksellisesti turhimmista turhinta höttöä molemmat?
Onko sinulla kaikki ihan kunnossa, kun noin tunteenpalolla kirjoittelet? :D
Viikossa syödään YHDEN kerran naudanlihaa, YHDEN kerran possua TAI makkaraa, VÄHINTÄÄN YHDEN KERRAN kalaa (usein kahdesti), broileripäiviä ja kasvisruokapäiviä loput. Jos italianpataan menee 400g hyvälaatuista nautaa jauhettuna, josta kolme henkilöä syö kahtena päivänä, mielestäni siinä ei ole liikaa per ruokailu/viikko/mikä tahansa laskutapa.
Pasta on milloin mitäkin, usein durumia. Riisin kanssa vaihdellaan myös, viimeksi taisi olla jasmiiniriisiä kun syötiin aasialaista ruokaa. Muutakin lisuketta syödään kuin näitä, kaapissa on kaikkea kvinoasta ohrahelmiin.
Se porkkana oli esimerkki iltapalan tuorepalasta, ei koko iltapala eikä myöskään koko päivän kasvissaldo. :) Salaattia meillä ei pahemmin syödä, koska sen ravintoarvo on aika lähellä nollaa, mutta muita kasviksia ja juureksia kylläkin. Kuten sanoin, jokaisella aterialla on jotain tuoretta: tänä aamuna se jokin sattui olemaan punainen luumu.
Olen tosi pahoillani jos kituuttelubudjettini loukkaa osaa teistä, mutta kun sitä rahaa ei nyt yksinkertaisesti vaan ole enempää. Mielelläni pistäisin kauppaan vaikkapa sen satasen viikossa, mutta kun en voi. Jos yhtään lohduttaa, niin taloudessamme käydään töissä, eli veronmaksajat eivät maksa ruokiamme. <3
Sinulla on kituuttelubudjetti ja käytät sen riisiin ja italianpataan? Miksi et herneisiin, papuihin, linsseihin, perunoihin, muihin kotimaisiin juureksiin, kaaliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän ruokabudjetti on 20 euroa per asukas viikko?? Älä nyt viitsi. Jos ette asu jollain yäysin omavaraisisella maatilalla, tuo on ihan naurettava väite. Terveelliseen ruokavalioon kolmelle tuo 60 ei riitä edes hedelmiin, salaattiaineksiin ja laadukkaaseen proteiiniin viikoksi. Jos syötte viikossa kaikki 2 lämmintä ateriaa niin se tekee kolmella yli 40 ateriaa. Siis 60 eurolla 😂😂😂
Meitä on 4 ja viikossa 80e ruokaan. Sillä rahalla saa monta kassia ruokaa.
Riippuu kassin koosta. Mulle marjastaja kehui keränneensä 5 ämpärillistä mustkoita
Ja ämpärit oli lasten leikkiämpäreitä.
T.pihi mummeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellistä löytyy kyllä halvalla.
Peruna porkkana lanttu kaalit muut juurekset. Tomaatteja ja kurkkuja löytyy ainakin prismoista ns kakkoslaatuna alle 3e, jopa alle 2e/kilo talvellakin. Pakastealtaissa on halvan kilohinnan kasviksia myös, kunhan ei ota kalleinta laatua. Mustikat ja puolukat luonnollisesti kerätään itse syksyllä pakkaseen rikastuttamaan talven terveellistä ruokavaliota. Jauheliharuokia voi jatkaa halvoilla pavuilla ja porkkanaraasteella.
Kuulostaa helkkarin epäterveelliseltä: juurekset jossain jauhelihakeitossa ja pakastevihanneksia ja purkkipapuja :D
Missä tuoreet kasvikset ja hedelmät sesongin mukaan?
Meillä lapset ahmii tällä hetkellä veriappelsiineja, jotka on sesongissa. Monta kiloa menee viikossa.
Kuulostaa pahalle että lapset ahmii appelsiineja. Pitäisikö sinun vähän katsoa perään ja rajoittaa. Ettei vaan tukehdu tai tule huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin syödään edullisesti, ja 10 ja 12-v. pojat marisee usein "miks meillä ei oo mitäääään syötävää"
Niin, heidän mielestään meillä ei ole "mitään" kun ei ole jotain valmista mikrossa nopeasti lämmitettävää roskaruokaa, kuten hampurilaisia, lihapiirakoita tms. Joskus harvoin ostan pakastepizzoja, ja ne sieltä pakkasesta häviävätkin heti, eilen olin esim. tehnyt keittoa ison kattilallisen, jota meillä ei syönyt kukaan muu kuin minä, kun hoksasivat että pakkasessa on pizzaa ja paistoivat sen itselleen.
Aina on ruokaa tarjolla, tavallista kotiruokaa, jota saa ottaa ihan niin paljon kuin haluaa.
Ja on hedelmiä, joskus jopa valmiiksi kuorittuna ja lohkottuna ja eteen ojennettuna, mutta ne jäävät aina syömättä. Voi tehdä voileipiä, aina on juustoa ja leikkelettäkin kaapissa. Jogurtteja ja rahkaa.
Ja sitten kuitenkin on "kauhee nälkä eikä mitään syömistä koskaan ikinä".
Ja joo, on hoikkia lapsia, mutta minkäs minä tälle teen, en aio ostella yhtään enempää roskaruokaa (jota söisivät) jääkaappiin.
Täällä sama ongelma. Olen ratkaissut ongelmaa erityisesti välipalojen suhteen siten, että meillä on käytössä kolme laatikkoa. Jos haluaa ottaa kolmannesta laatikosta, pitää ensin ottaa ensimmäisestä ja toisesta laatikosta jotakin. Ensimmäinen laatikko on kasviksia tai jokin hedelmä (ei banaania), toinen laatikko sellainen, että voi tehdä leipää, munakasta tai smoothieta, syödä riisikakkuja, ison kourallisen pähkinöitä jne. Kolmannessa laatikossa sitten voi ottaa yhden "herkun" esim välipalakeksin, joskus on mummon leipomuksia tai viilis tms. Ohjeistus on, että jos meille tulee kavereita koulun jälkeen, heille pitää myös tarjota aina välipalaa.
Pidätkö kirjaa kulutuksesta tai tarkistatko roska-astiat säännöllisesti? Jotenkin haiskahtaa että noiden kahden ensimmäisen anti menee roskiin...
Olisi syytä avata se suu. Ja lopettaa kaverin lasten ruokkiminen. Eihän tuossa ole mitään järkeä.