Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ”kehutte” ruokkivanne perheenne 100-200 eurolla kuussa, tässä on teille totuus:

Vierailija
27.01.2021 |

Lapseni kaveri käy meillä tai toisten luokkalaisten luona koulun jälkeen välipalalla lähes joka päivä, koska kotona ei saa välipalaa. Usein poika ”pistäytyy” myös perjantai-iltaisin, kun tietää meillä olevan pitsaperjantai (ja sitä pitsaa myös riittää!).

Mielellään ruokimme lasta, joka tuntiu olevan aina nälissään.

Tunnen tämän lapsen äidin, joka retostelee pitävänsä tiukan ruokabudjetin alle 200 € kuussa ja viisihenkinen perhe kyseessä. Tiedän että syövät lähinnä kaurapuuroa, jauhelihakeittoa ja makaronilaatikkoa. Leikkeleitä ei ole koskaan eikä tuoreita kasviksia.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ruokabudjetti tosiaan riippuu niin monista asioista kuten minkä kokoinen perhe on kyseessä, minkä ikäisiä, syödäänkö lounas koulussa/töissä, onko juuri silloin tiukka kuukausi, onko tullut joku yllättävä rahallinen meno.

Vierailija
42/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todennut, että 100€/nuppi/kk on minimi, jos haluaa syödä muutakin kuin makaronia. Silloinkin kannattaa esim. leipoa leivät itse, että jää rahaa ravitsevampaan ruokaan. Ja punalaput on hyödynnettävä. Ja kaikki ruoka on toki tehtävä itse. En todellakaan lähtisi tuosta vähemmällä elämään.

Ei ole varaa 100e.kk/nuppi.Syömme muutakin,kuin makaronia.Kotiruokaa.Alkoa ja tupakkaa ei. T: 5.henk.perheen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi, lapsiparkoja. Pitäisi ottaa huostaan tuommoiset lapset, jotka kärsii ..

Sincc

Vierailija
44/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään. 

Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta. 

Lisään tähän, että ei meilläkään ihan täysin suositusten mukaan syödä, mutta aika lähelle kuitenkin. Jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää (tänä aamuna oli luumut kaikille, eilen iltapalalla porkkanaa), ja yritän vaihdella ruokalajejakin. Alkuviikko syötiin italianpataa jossa oli vähärasvaista naudanjauhelihaa, tänään paistan broileria ja keitän kaveriksi riisiä.....

Minkä suositusten? Niitähän on joka lähtöön ja niistä kiistellään verissäpäin. On virallisterveellistä, on rasvan välttämistä, on rasvan lisäämistä, on vähähiilarista, on kasvisruokavaliota, on vegaania, on punaisen lihan välttämistä, on hedelmien välttämistä sokeripommeina, on hedelmien suosittelua vitamiinipommeina, on suosituksia suunnilleen sata erilaista....

Vierailija
45/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vieressä kun asuu niin joka päivä kummallakin lapsella on joku kaveri välipalaa ottamassa. Pitkän päälle melkoinen rasite. Tavallisena kuukautena 44 ylimääräistä välipalaa.

Vierailija
46/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään. 

Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta. 

Lisään tähän, että ei meilläkään ihan täysin suositusten mukaan syödä, mutta aika lähelle kuitenkin. Jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää (tänä aamuna oli luumut kaikille, eilen iltapalalla porkkanaa), ja yritän vaihdella ruokalajejakin. Alkuviikko syötiin italianpataa jossa oli vähärasvaista naudanjauhelihaa, tänään paistan broileria ja keitän kaveriksi riisiä. Viikonloppuna keitän perunat ja teen kaveriksi possukastikkeen, sen jälkeen uunikalaa jossain muodossa. Leivän päälle on vuoronperään joko juustoa tai kalkkunaa, joskus jotain muutakin. Lapsi saa päivittäin pienen annoksen pähkinäsekoitusta, ja viikottain marjoja jossain muodossa. Mielestäni meillä syödään ihan hyvin, ainakin budjettiin nähden. 

Jotenkin surkealta kuulostaa, sori vaan. Kyllä meillä sai kotona laittaa leivän päälle ihan mitä halusi vaikka äiti oli keskituloinen yh ja lamakin iski. Ajatteles, jopa juustoa JA leikkelettä JA kurkkua JA tomaattia samalle leivälle!

Muiden ruokien paitsi keittojen kanssa oli aina salaattia. Samaa kaavaa noudatan nyt oman perheeni kanssa. Kaapista saa vapaasti ottaa jos on nälkä, en tosiaankaan laske jotain pähkinäannoksia tai anna yhtä kusista luumua aamulla, että siinäpä vitamiinit.

Hyvin on pysynyt ruokabudjetti kohtuudessa ja koko perhe hoikkia ja terveitä.

Vierailija
47/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ruokaan menee n. 180e/ kk, mutta toki perheeseemme kuuluu vain 2 henkilöä. Tuo summa riittää kyllä ihan hyvin kahden henkilön kuukausittaiseen ruokkimiseen plus lisäksi oma äitini on meillä  n. 3 yötä viikossa (pitkien työmatkojensa takia), joten hänellekin riittää tuosta niinä päivinä iltaruokaa sekä aamupalaa (ja eväsleivätkin vielä töihin).

Vierailija
48/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun luen, olen kyllä todella järkyttynyt siitä, etteivät kaikki muuten kunnolliset vanhemmat osaa ruokkia lapsiaan.

Itsehän olen vasta 25-vuotias lapseton opettaja, mutta olen ollut elämäni aikana paljon lastenhoitotöissä (8h/päivä) sekä päiväkodissa opettajana. Luulisi että ihan järki jo sanoisi, mutta ovathan ravitsemussuositukset olemassa ja varmasti neuvolastakin annetaan neuvoja tuoreille vanhemmille. Aivan käsittämätöntä.

Päiväkodin ruoka on sitten suurimmaksi osaksi pskaa.Eli eineksiä ja lisä-aineita purkista.Esim.sokerijoguttia laimennettuna vedellä... Ennen oli hyvät ruoat lapsille esim.marjarahkat,itse leivotut sämpylät esim.Nykyään ei. T.lastenhoitaja,kolmen äiti,kokki

Vierailija
49/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän ruokabudjetti on 20 euroa per asukas viikko?? Älä nyt viitsi. Jos ette asu jollain yäysin omavaraisisella maatilalla, tuo on ihan naurettava väite. Terveelliseen ruokavalioon kolmelle tuo 60 ei riitä edes hedelmiin, salaattiaineksiin ja laadukkaaseen proteiiniin viikoksi. Jos syötte viikossa kaikki 2 lämmintä ateriaa niin se tekee kolmella yli 40 ateriaa. Siis 60 eurolla 😂😂😂

Vierailija
50/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin syödään edullisesti, ja 10 ja 12-v. pojat marisee usein "miks meillä ei oo mitäääään syötävää"

Niin, heidän mielestään meillä ei ole "mitään" kun ei ole jotain valmista mikrossa nopeasti lämmitettävää roskaruokaa, kuten hampurilaisia, lihapiirakoita tms. Joskus harvoin ostan pakastepizzoja, ja ne sieltä pakkasesta häviävätkin heti, eilen olin esim. tehnyt keittoa ison kattilallisen, jota meillä ei syönyt kukaan muu kuin minä, kun hoksasivat että pakkasessa on pizzaa ja paistoivat sen itselleen.

Aina on ruokaa tarjolla, tavallista kotiruokaa, jota saa ottaa ihan niin paljon kuin haluaa.

Ja on hedelmiä, joskus jopa valmiiksi kuorittuna ja lohkottuna ja eteen ojennettuna, mutta ne jäävät aina syömättä. Voi tehdä voileipiä, aina on juustoa ja leikkelettäkin kaapissa. Jogurtteja ja rahkaa.

Ja sitten kuitenkin on "kauhee nälkä eikä mitään syömistä koskaan ikinä".

Ja joo, on hoikkia lapsia, mutta minkäs minä tälle teen, en aio ostella yhtään enempää roskaruokaa (jota söisivät) jääkaappiin.

Täällä sama ongelma. Olen ratkaissut ongelmaa erityisesti välipalojen suhteen siten, että meillä on käytössä kolme laatikkoa. Jos haluaa ottaa kolmannesta laatikosta, pitää ensin ottaa ensimmäisestä ja toisesta laatikosta jotakin. Ensimmäinen laatikko on kasviksia tai jokin hedelmä (ei banaania), toinen laatikko sellainen, että voi tehdä leipää, munakasta tai smoothieta, syödä riisikakkuja, ison kourallisen pähkinöitä jne. Kolmannessa laatikossa sitten voi ottaa yhden "herkun" esim välipalakeksin, joskus on mummon leipomuksia tai viilis tms. Ohjeistus on, että jos meille tulee kavereita koulun jälkeen, heille pitää myös tarjota aina välipalaa. 

Vierailija
51/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että ruokitte lasta, mutta onko hänen vanhemmat tietoisia mitä teette. Saatavat pultata asiasta! En tiedä miksi pulttaisivat, mutta kunten tiedät, meitä on joka junavaunuun menijöitä.

Vierailija
52/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lapset vaan unohtaa syödä esim. välipalaa tai eivät ole nälkäisiä eikä kaveri välttämättä kehtaa sanoa, että kyllä tässä vähän nälkä olisi vaan sinnittelee kotiin asti.

Kaverit eivät myöskään yleensä halua syödä, jos ”isäntäperheen” lapsi ei itse halua välipalaa, vaikka kuinka tarjottaisiin. Jotkut lapset taas ovat tosi rohkeita ja kailottavat heti kun ovi aukeaa, että nyt ois kyllä nälkä.

Ei oikeasti kannata tehdä suurempia johtopäätöksiä tällaisista asioista.

Mulla on neljä lasta ja jääkaappi kyllä tyhjenee lasten jäljiltä, mutta en vahdi jokaisen välipalan syömistä ja varmaan on joku joskus nälkäisenäkin lähtenyt ja kyllä ne omatkin lapset usein tulee kotiin vatsat kurnien :)

Vierailija
53/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän, että ei meilläkään ihan täysin suositusten mukaan syödä, mutta aika lähelle kuitenkin. Jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää (tänä aamuna oli luumut kaikille, eilen iltapalalla porkkanaa), ja yritän vaihdella ruokalajejakin. Alkuviikko syötiin italianpataa jossa oli vähärasvaista naudanjauhelihaa, tänään paistan broileria ja keitän kaveriksi riisiä. Viikonloppuna keitän perunat ja teen kaveriksi possukastikkeen, sen jälkeen uunikalaa jossain muodossa. Leivän päälle on vuoronperään joko juustoa tai kalkkunaa, joskus jotain muutakin. Lapsi saa päivittäin pienen annoksen pähkinäsekoitusta, ja viikottain marjoja jossain muodossa. Mielestäni meillä syödään ihan hyvin, ainakin budjettiin nähden. 

Jotenkin surkealta kuulostaa, sori vaan. Kyllä meillä sai kotona laittaa leivän päälle ihan mitä halusi vaikka äiti oli keskituloinen yh ja lamakin iski. Ajatteles, jopa juustoa JA leikkelettä JA kurkkua JA tomaattia samalle leivälle!

Muiden ruokien paitsi keittojen kanssa oli aina salaattia. Samaa kaavaa noudatan nyt oman perheeni kanssa. Kaapista saa vapaasti ottaa jos on nälkä, en tosiaankaan laske jotain pähkinäannoksia tai anna yhtä kusista luumua aamulla, että siinäpä vitamiinit.

Hyvin on pysynyt ruokabudjetti kohtuudessa ja koko perhe hoikkia ja terveitä.

Meillä taas tyydytään niihin "kusisiin luumuihin" ja muutenkin kohtuuteen. Yksi syy on se, että jos kovasti pinnistelet ja lasket, niin huomaat että päivän viidestä tuorepalasta tulee juurikin se suositeltu viisi annosta kasviksia ja hedelmiä. Toinen syy taas se, että toistaiseksi kukaan perheemme ulkopuolinen ei ole tarjoutunut osallistumaan ruokakuluihimme. :) 

Äitisi oli keskituloinen, onnea siitä. Minä en ole. Joudun tekemään arjessani paljon valintoja, joita itseäni rikkaammat eivät joudu tekemään. Silti uskon että meidänkin perheellä on oikein hyvä elämä, vaikka annostelen pähkinöitä (osittain muuten siksi, että 7-vuotias söisi vaikka koko pussin kerralla koska rakastaa niitä, osittain senkin takia että pähkinät ovat kaloripitoisia) ja kehtaan ostaa kaupasta tarjoustuotteita. 

Vierailija
54/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ruokakulut huomattavasti enemmän, ja kaapeissa on aina vaikka mitä. Mutta voin silti kuvitella poikani kertomassa että meillä ei ole koskaan välipalaa. Koska hänen mielestään ei ole ikinä mitään syötävää jos ei ole juuri sitä mitä hän sattuisi haluamaan.

Ja kommentoija joka kertoi lapsen kavereille tarjoavansa välipalaa, olet siis itse kotona sitä tarjoamassa? Ymmärtäisiköhän lapsesi itse kavereille tarjota jos sinä sitä et tekisi? Ehkä siellä kaverin kotona ei ole vanhemmat paikalla huolehtimassa välipalasta koulun jälkeen ja lapset keskenään sen unohtavat kun on kiire leikkimään.

Kannattaa muistaa että oma totuus ei aina ole koko totuus ja lasten ja nuorten totuus vielä vähemmän kattava.

Meillä on olohuoneen pöydällä kulho, jossa on mm. välipalakeksejä, myslipatukoita ym. juurikin sitä varten, jos kotona ei ole aikuisia kun koululainen tulee kotiin. Tietää, että kulhosta saa tarjota myös kavereille, ja on näin toistuvasti tehnytkin. 

Tuo kyseessä ollut kaveri on sellainen, jolla äiti on kuopuksen kanssa kotona. 

Tarjolla lapsille ja heidän kavereilleen vapaasti keksejä, ja sitten ihmetellän kun niitä syödään oikein luvan kanssa??? Just joo. 

Huoh, av:lla ei vaan voi voittaa. 

Siitä kulhosta otetaan YKSI keksi/patukka per naama. Ja keksit ovat niitä Elovenan siemenkeksejä, joissa ei ole edes sokeria. Toistaiseksi kukaan ei ole meille halunnut keksien perässä tulla, kyllä syyt ovat olleet ihan muualla. :D

Mikä "kyseessä ollut kaveri?" Viestistäsi saa sen käsityksen että jollain lapsesi kaverilla ei ole ikinä välipalaa kotona ja muutenkin riutuu nälässä, vaikka tosiasiassa keksit kyllä lapsille kelpaavat, se ei ole mikään nälissään olon mittari että näin on.

Vierailija
55/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös tällainen kaveri, asuu tosin kaukana, eli ennen koronaa vierailimme puolin ja toisin viikonloppuisin.

Tämä halpa syöminen tarkoitti meille kahta asiaa:

- hirveä nälkä sen viikonlopun jälkeen, kun olimme heillä. Ruokaa oli vähän eikä se täyttänyt. Siis 400 g jauhelihaa heidän perheelle ja meidän perheelle, yht. 7 hlöä. Kaksi teinipoikaa.

- minun ruokakuluni olivat erittäin suuret sen viikonlopunjälkeen, kun he olivat meillä. Kaverin lapset söivät älyttömästi. Olen oppinut, että kanafilettä pitää olla toista kiloa. Minulla on yksi suuriruokainen teinipoika, ja hän jää kakkoseksi jopa kaverin pienelle sirpsakalle tytölle.

No se on kyllä oma moka, jos et itse ostanut lisää ruokaa.

Vien aina kaksi muovipussillista ruokaa sinne. Leipää, leikkeleitä, muroja lähinnä. Joskus olen vienyt jauhelihaa tai kanaa, mutta niitä ei ole käytetty. ”Syödään tämä vanhempi liha ensin pois”.

No sitten perun kommenttini :D

Vierailija
56/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellistä löytyy kyllä halvalla.

Peruna porkkana lanttu kaalit muut juurekset. Tomaatteja ja kurkkuja löytyy ainakin prismoista ns kakkoslaatuna alle 3e, jopa alle 2e/kilo talvellakin. Pakastealtaissa on halvan kilohinnan kasviksia myös, kunhan ei ota kalleinta laatua. Mustikat ja puolukat luonnollisesti kerätään itse syksyllä pakkaseen rikastuttamaan talven terveellistä ruokavaliota. Jauheliharuokia voi jatkaa halvoilla pavuilla ja porkkanaraasteella. 

Kuulostaa helkkarin epäterveelliseltä: juurekset jossain jauhelihakeitossa ja pakastevihanneksia ja purkkipapuja :D

Missä tuoreet kasvikset ja hedelmät sesongin mukaan?

Meillä lapset ahmii tällä hetkellä veriappelsiineja, jotka on sesongissa. Monta kiloa menee viikossa.

Vierailija
57/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän ruokabudjetti on 20 euroa per asukas viikko?? Älä nyt viitsi. Jos ette asu jollain yäysin omavaraisisella maatilalla, tuo on ihan naurettava väite. Terveelliseen ruokavalioon kolmelle tuo 60 ei riitä edes hedelmiin, salaattiaineksiin ja laadukkaaseen proteiiniin viikoksi. Jos syötte viikossa kaikki 2 lämmintä ateriaa niin se tekee kolmella yli 40 ateriaa. Siis 60 eurolla 😂😂😂

Oletko tietoinen että lapset syövät koulussa 5x/vko lämpimän lounaan? Lisäksi moni koulu tarjoaa myös välipalat. Vanhemmat saattavat syödä töissä 5x/vko lounaan myös, jota ei kotibudjettiin lasketa. Joten laskelmasi ovatkin turhia ja höpöjä.

Vierailija
58/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin syödään edullisesti, ja 10 ja 12-v. pojat marisee usein "miks meillä ei oo mitäääään syötävää"

Niin, heidän mielestään meillä ei ole "mitään" kun ei ole jotain valmista mikrossa nopeasti lämmitettävää roskaruokaa, kuten hampurilaisia, lihapiirakoita tms. Joskus harvoin ostan pakastepizzoja, ja ne sieltä pakkasesta häviävätkin heti, eilen olin esim. tehnyt keittoa ison kattilallisen, jota meillä ei syönyt kukaan muu kuin minä, kun hoksasivat että pakkasessa on pizzaa ja paistoivat sen itselleen.

Aina on ruokaa tarjolla, tavallista kotiruokaa, jota saa ottaa ihan niin paljon kuin haluaa.

Ja on hedelmiä, joskus jopa valmiiksi kuorittuna ja lohkottuna ja eteen ojennettuna, mutta ne jäävät aina syömättä. Voi tehdä voileipiä, aina on juustoa ja leikkelettäkin kaapissa. Jogurtteja ja rahkaa.

Ja sitten kuitenkin on "kauhee nälkä eikä mitään syömistä koskaan ikinä".

Ja joo, on hoikkia lapsia, mutta minkäs minä tälle teen, en aio ostella yhtään enempää roskaruokaa (jota söisivät) jääkaappiin.

Siis kuka teillä määrää?!? Olet tehnyt kattilallisen ruokaa ja annat pentujen nyrpistellä nenäänsä ja kaivaa pitsaa pakastimesta? No, ihan on oma syys.

Vierailija
59/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellistä löytyy kyllä halvalla.

Peruna porkkana lanttu kaalit muut juurekset. Tomaatteja ja kurkkuja löytyy ainakin prismoista ns kakkoslaatuna alle 3e, jopa alle 2e/kilo talvellakin. Pakastealtaissa on halvan kilohinnan kasviksia myös, kunhan ei ota kalleinta laatua. Mustikat ja puolukat luonnollisesti kerätään itse syksyllä pakkaseen rikastuttamaan talven terveellistä ruokavaliota. Jauheliharuokia voi jatkaa halvoilla pavuilla ja porkkanaraasteella. 

Kuulostaa helkkarin epäterveelliseltä: juurekset jossain jauhelihakeitossa ja pakastevihanneksia ja purkkipapuja :D

Missä tuoreet kasvikset ja hedelmät sesongin mukaan?

Meillä lapset ahmii tällä hetkellä veriappelsiineja, jotka on sesongissa. Monta kiloa menee viikossa.

Sinun kohdallasi vika on kyllä jossain ihan muualla kuin juuresten epäterveellisyydessä...

Vierailija
60/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että ruokitte lasta, mutta onko hänen vanhemmat tietoisia mitä teette. Saatavat pultata asiasta! En tiedä miksi pulttaisivat, mutta kunten tiedät, meitä on joka junavaunuun menijöitä.

Oletan, että vanhemmat ovat ohjeistaneet lasta, miten toimitaan koulun jälkeen välipalan kanssa eli saako vai eikö saa syödä kaverilla. Ruoan suhteen oletan saman asian ja yleensä aina tarjoan päivällistä paitsi niille muutamalle lapselle, jotka ovat meillä lähes joka päivä useampia tunteja. Heillekin on aina koulun jälkeen välipala tarjolla, mutta päivällistä vain, jos on tarpeeksi tai on jotain lettuja tms. ja ovat käyneet kotona kysymässä luvan, voiko meillä syödä.