Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ”kehutte” ruokkivanne perheenne 100-200 eurolla kuussa, tässä on teille totuus:

Vierailija
27.01.2021 |

Lapseni kaveri käy meillä tai toisten luokkalaisten luona koulun jälkeen välipalalla lähes joka päivä, koska kotona ei saa välipalaa. Usein poika ”pistäytyy” myös perjantai-iltaisin, kun tietää meillä olevan pitsaperjantai (ja sitä pitsaa myös riittää!).

Mielellään ruokimme lasta, joka tuntiu olevan aina nälissään.

Tunnen tämän lapsen äidin, joka retostelee pitävänsä tiukan ruokabudjetin alle 200 € kuussa ja viisihenkinen perhe kyseessä. Tiedän että syövät lähinnä kaurapuuroa, jauhelihakeittoa ja makaronilaatikkoa. Leikkeleitä ei ole koskaan eikä tuoreita kasviksia.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes yritä ymmärtää.

Meillä menee viikonloppuna kauppaan 150-170€, kun ostetaan suurin osa viikon ruokatarvikkeista ja mahd. pesuaineet. Ei sisällä kaljaa eikä tupakkaa. Sen lisäksi viikolla haetaan täydennystä, esim. maitoa, rahkaa ja tuoreita vihanneksia. Jos on jokin juhla tai muuten halutaan syödä ns. paremmin, menee tietysti enemmän.

Perheessä kaksi aikuista ja urheileva nuori mies.

Vierailija
102/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 2 aikuista, 2 teiniä ja yksi lapsi talossa ja ruokaa menee kyllä hurjat määrät. Viikkotasolla varmaan 100-150 euroa, joskus enemmänkin.

Teen joka päivä ison satsin ruokaa, lihat ja kalat on pakattu kilon paketteihin (näissä ollaan omavaraisia) ja aina on salaattia/raastetta lisukkeeksi plus leivon sämpylät tai muuta.

Vaikka kuinka panostaa kausituotteisiin ja edulliseen kotiruokaan, rahaa uppoa kauppaan kiitettävästi. Edes se että itse leipoo paljon, tekee kiisseleitä ja rahkoja ei tunnu vähentävän kauppalaskua.

En uskalla edes miettiä rahan määrää jos lihatuotteet pitäisi ostaa myös. Toki kanan suhteen ei olla omavaraisia, sen joutuu ostamaan.

Jos tulisi tilanne että kauppaan olisi vähemmän rahaa, se tarkoittaisi että vihannekset ja hedelmät jäisi ostamatta.

Eilen kävin kaupassa ja pelkästään he-vi ostoksiin meni yli 40 euroa. Nämä riittänee viikoksi.

Juuri nyt appelsiinit on edullisia ja hyviä, meistä jokainen syö ainakin yhden päivässä. 35 appelsiinia viikossa on aika hurja määrä :)

En oikeasti tiedä mitä ihmiset syö jos tälläisen perheen ruokkii puolta pienemmällä summalla. Teen itse ruoat alusta loppuun, paljon edullisia vihanneksia ja hedelmiä, paljon itsetehtyjä edullisia välipaloja jne. Ei osteta edes maustettuja jogurtteja vaan maustetaan itse omilla marjoilla tai hedelmillä.

Jos aikaa olisi vähemmän keittiössä se näkyisi heti kauppalaskussa.

Nyt kun keulit omavaraisuudella, muista että rahaa siellä metsällä ja kalassa käyntiin uppoaa myös. Eli laske ne myös mukaan tuohon ruokalaskuun.

Mielenkiintoista ettet osaa tehdä ruokaa niin paljoa että sitä riittäisi seuraavaksikin päiväksi.

Lihan suhteen omavaraisuus tulee siitä että meillä kasvaa lihakarjaa. Se ei aiheuta kuluja juurikaan joskin täysin ilmaista ei ole saada omakin liha pakastimeen. Kalat saadaan harrastuksen kautta, toki ei ilmaista sekään mutta halvempaa kuin kalan ostaminen.

Mistä tulkitset etten tee ruokaa useammalle päivälle? Todellakin teen, aina ei tietenkään onnistu mutta suurimmaksi osaksi ruuat valmistuu kahdelle päivälle kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvana kasvissyöjänä minulla menee kuussa ruokaan jo todella paljon, vaikea kuvitella miten useamman hengen perheen saa ruokittua satasella!

30 e marjat

10 e hedelmät

10 e peruna ja bataatti

15 e salaattisekoitukset, rucola jne

60-70 e parsakaalit, porkkanat, sipulit, kukkakaalit, paprikat, kurkut, kesäkurpitsat, inkiväärit jne.

12 e jugurtti

10-12 e leipä

30 e pavut, linssit, härkis ym.

15 e juomat (maito, kivennäisvesi, limsa, tuoremehu)

6-10 e pasta nuudelit kvinoa jne.

20 e suklaa ja muut herkut

Vau. Säästän usein kuitit, ihan mielenkiinnosta. Haluan nähdä mihin olen törsännyt ja tietty olenko saanut alennukset mitkä pitikin :D

Mutta siis joo, mulla suunnilleen

Marjat 10€

Hedelmät 10€

Peruna 6€

Salaatit ja yrtit 20€

Parsakaali jne. 40€

Jogurtti 8€

Leipä 4€

Linsseistä en tykkää, härkis, nyhtökaura, seitan ym. yök. Soijarouhetta käytän joskus, pussi kestää kuukausia

Juomat 100€. Sisältää myös lonkerot

Pasta ym. 10€

Herkut 15€

Leivontatarvikkeet 25€

Harrastan siis leipomista. Miten paljon voi yksin asuva nainen syödä?

Vierailija
104/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokkeilu taitaa olla aloittajan alkuperäinen harmituksen aihe.

En muuten yhtään ihmettele, miksi lapset ja aikuiset ovat nykyään lihavia. Jos perusruoka (jauhelihakeitto, makaronilaatikko, perunasoselaatikko, linssikeitot ym.) mielletään köyhäilyruuaksi ja murot, leikkeleet, vanukkaat ja ”välipala”patukat mielletään joka kodin arsenaaliin kuuluvaksi perustavaraksi, niin turha ihmetellä, mistä ne läskit tulee, kun käsi käy koko ajan kaapilla.

Vierailija
105/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me muuten päästäis tuohon 200 euroon, mutta kun saadaan ilmaiseksi nautaa, maitoa, jauhoja sekä perunaa ja jätetään kaikki turhat teolliset moskat ostamatta, niin hyvin riittää 200e niihin loppuihin ruokiin mitä tarvitaan. Niin ja munia saan halvalla suoraan tuottajalta, kun kelpuutan hiushalkeamaiset ynnä muut pikkuvikaiset. Marjastan kesällä ja syksyllä ahkerasti. Omasta puutarhasta mansikat, herukat, raparperit ja sekalainen valikoima kasviksia.

Minä ja mies sekä teinipoika syödään päivän ateriat kotona, kuopus syö muuten kotona mutta koululounaan tietysti koulussa.

Jos oltais vaan kaupasta ostettavan ruoan varassa, niin ei kyllä 200e millään riittäisi.

Vierailija
106/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvana kasvissyöjänä minulla menee kuussa ruokaan jo todella paljon, vaikea kuvitella miten useamman hengen perheen saa ruokittua satasella!

30 e marjat

10 e hedelmät

10 e peruna ja bataatti

15 e salaattisekoitukset, rucola jne

60-70 e parsakaalit, porkkanat, sipulit, kukkakaalit, paprikat, kurkut, kesäkurpitsat, inkiväärit jne.

12 e jugurtti

10-12 e leipä

30 e pavut, linssit, härkis ym.

15 e juomat (maito, kivennäisvesi, limsa, tuoremehu)

6-10 e pasta nuudelit kvinoa jne.

20 e suklaa ja muut herkut

En osta kaupasta marjoja, ei syödä sipulia, parsakaalta, kukkakaalta, kurpitsaa, inkivääriä, linssejä, papuja, härkistä, nuudeleita tai kvinoaa.

Vierailija
107/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kehu ruokkivani 200e:lla vaan totean että 2000e menee.

Vierailija
108/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että on hyvä suunnitella ja tehdä ostokset tarkasti, mutta tuollainen rehentely on typerää. Taustalla kun voi olla juuri sitä, että syödään halvasti, yksipuolisesti ja ruokaa on jopa liian vähän. Muista menoista kannattaa karsia!

Samaa mieltä, meitä on kaksi pieneläkeläistä, ja teen itse lähes kaiken ruuan ja marjat ja sienet metsästä.

Kaikki tähteetkin käytetään ja aina menee n 400e/kk ruokakauppaan. Kaljaa ja tupakkaa ei osteta.

Nuo rehentelijät eivät syö mitään kunnon ruokaa.

T.pihistelevä mummeli

Kiitos tästä! Meitä kolmihenkinen perhe, 10-vuotias lapsi ja olen tuntenut huonommuutta kun en saa ruokalaskua pienemmäksi vaikka mitä tekisin. Noin 500 e/kk menee väkisinkin, vaikka kalliita eineksiä ei osteta, teen lähes kaiken itse, eikä alkoholiin tai tupakkaan mene rahaa. Ja marjat poimitaan itse (paitsi mansikat ja vadelmat ostan sesonkina ja pakastan itse). Ja aina hyödynnetään kauden kasviksia ja hedelmiä, ei siis osteta kalliita, sesongin ulkopuolella tuotettuja. Mutta en myöskään osta halpoja huonolaatuisia kasviksia. Usein kauppojen tarjonta on luokatonta, mätiä mandariineja, nahistuneita porkkanoita ja perunoita jne. Usein ne tarjouksessa olevat kasvikset on juuri näitä, joissa saa varoa ettei sormi mene läpi. Että ihmettelen suuresti miten jotkut, joilla ei ole maatilaa ja sitä kautta omavaraisuutta ja/tai esim. metsästävät, miten he muka pystyvät ruokkimaan perheen 200 e/kk? Ei mitenkään onnistu ilman että ruoka on todella yksipuolista ja nähdään nälkää tai sitten on tosiaan jokun muu ruuanlähde kuin ruokakauppa.

Vierailija
109/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään pari kertaa viikossa liharuokia, muuten on kasvisruokia tai kalaa. Joka ruoalla on myös salaattia tai hedelmiä, eikä niiden jättäminen lautaselle ole mikään vaihtoehto. Pyrin käyttämään ruoanlaitossa kasvipohjaisia valmisteita, ja liharuoissakin usein korvaan osan lihasta esim juureksilla.

Välipalat sekä aamu - ja iltapalat on monipuolisia, esim leipää ja leivän päälle saa aina juustoa tai leikkelettä ja vihanneksia. Tai meillä voi olla muroja (ei liian sokerisia), mysliä, maustamatonta jugurttia ja marjoja, mehukeittoa (sokeritonta), erilaisia puuroja jne. Hedelmiä meillä on ollut aina saatavilla.

Leivon usein, eikä meillä ole varsinaista karkkipäivää. Olen huomannut, että kun ruoka on ollut perusterveellistä ja ruoka-ajat säännöllisiä, ei kukaan meistä vedä herkkuja kaksin käsin koskaan. Limsaa jos on, se on sokeritonta. Käydään myös kerran tai kaksi kuussa pizzalla tai hamppareilla, mutta viime aikoina näitä on ollut kivempaa tehdä itse.

Rahaa meillä menee kauppaan 500-600€/kk. Hyödynnän kauden vihanneksia ja pakastinta, ja leivon aika usein myös leipää.

Lapset on 5-, 10- ja 12-vuotiaat.

Vierailija
110/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka kehtaavat pistää oman lapsensa toisten nurkkiin syömään! Ja näitä lokkeilijavanhempiahan riittää.

Lapselle pakataan eväät tietysti, jos ei ole erikseen sovittu, että kaverilla saa välipalan. Jos siis joku pitempi matkalainen tulee vaikka suoraan koulusta kylään. Lähistöllä asuvat syövät tietysti kotonaan.

Ei meillä kukaan kaveri ole ainakaan alkanut kaivamaan eväitä esiin enkä kyllä itsekään joka päivä laita lapselle varmuuden vuoksi eväitä mukaan, jos nyt sattuisi menemään kaverille.

Kyllä se minusta ihan tarpeeksi tasan menee, jos välillä ollaan kaverilla ja välillä meillä.

Ei kai tästä nyt niin vaikeaa tarvitse tehdä.

Vierailija
111/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä ruokaan menee n. 180e/ kk, mutta toki perheeseemme kuuluu vain 2 henkilöä. Tuo summa riittää kyllä ihan hyvin kahden henkilön kuukausittaiseen ruokkimiseen plus lisäksi oma äitini on meillä  n. 3 yötä viikossa (pitkien työmatkojensa takia), joten hänellekin riittää tuosta niinä päivinä iltaruokaa sekä aamupalaa (ja eväsleivätkin vielä töihin).

Painatte varmaan molemmat 40 kiloa koska ei aikuinen syö täyttävästi 90 eurolla kk. Tai sitten 120 kiloa koska syötte sipsejä ja euron valmispitsaläpyköitä, halvimpia nakkeja ja ranskiksia.

Höpsis!  Tällä palstalla ja eritoten tässä ketjussa kaikki ovat terveitä ja hoikkia.

Vierailija
112/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsi ahmii koulussa maanantaisin, varmaan jokainen ymmärtää syyn.

Tätä olen joskus miettinyt, kun itselläni menee juuri toisin päin kuin tässä ajatellaan. Ei jos olen mättänyt viikonloppuna oikein urakalla, maanantaina on taas kirkuva nälkä. Mutta jos olen muutaman päivän todella vähällä ruoalla, ei niiden päivien jälkeen ole kovin iso nälkä. Elimisto jotenkin tottuu siihen ruoan lisääntymiseen tai vähenemiseen. Ja silläkin on merkitystä, jos koko viikonlopun on löhönnyt ja sitten taas maanantaina touhuaa enemmän, silloin tulee nälkäkin nopeammin. 

Vierailija
113/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä totta on monessa perheessä, olin itse nuorena ala-asteen keittiöllä harjottelussa koulusta niin maanantaisin ruuan menekki oli isompaa kun muina päivinä oli ruokana mitä tahansa ja kyllähän sen huomasi että samat lapset haki joka päivä lisää ruokaa, syötiin varastoon. Entinen naapurinkin 2 lapsen äiti pihisti sairaalloisesti ruuassa, silti kävi esim. Baarissa kun lapset isällä. Lapset söi meillä mm. elämänsä ekat laskiaispullat ja ikää lapsilla 10 molemmin puolin. Halvinta paahtoleipää, halvinta margariiniä ja kerran viikossa 5 litran kattila makkarasoppaa, lidlin 69 sentin lenkkimakkarasta. Kerran kun lapset oli meillä yötä ja aamulla keitin mannapuuroa ja mansikkakiisseliä niin toinen lapsista rupesi itkemään kun oli niin hyvää.

Syynä maanantaina koulussa enemän syömiseen voi olla monia muitakin kuin yksinkertaisen ihmisen päättely ettei kotona saa ruokaa. Monella on viikonloppuna eri rytmi, nukutaan myöhempään, ja valvotaan myös. Lapsi saattaa meinata myöhästyä koulusta maanantaina, koska nukkumaanmenoaika on venähtänyt vkl myötä, ja aamupala jäädä siksi väliin. Monessa perheessä myös syödään vaikkapa pitsaa itse tehden niin että sunnuntainakin on vielä jäljellä, ja maha aamulla niin täydentuntuinen vielä ettei jaksa syödä aamupalaa, mutta koulussa onkin sitten kova nälkä. Saattaa myös olla ett äviikonlopun jäljiltä ei ole kuin "pahaa aamupalaa" enää jäljellä, koska viikonlopun jäljiltä ei ole vielä keretty kauppaan, ja siksi lapsi ei halua syödä, ja koulussa on nälkä. Nämä eivät edes ole ainoita esimerkkejä jotka tulle heti mieleeni, mutta en jaksa kirjoittaa kaikkia

Vierailija
114/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, että jotkut ylpeilevät sillä miten säästävät ruoassa kun lapsensa näkevät nälkää. Aivan varmasti näistä lapsista tulee aikuisena lihavia kun mättävät ruokaa ylenmäärin silloin kun sitä on vihdoin kunnolla saatavilla kun itse pääsee päättämään rahoistaan.

Vierailija
115/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään perheenäidin joka varastaa ruokaa kaupasta.

Vierailija
116/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ruokaa kaapissa - ei pihistellä. Pojat murrosikäisiä joten ruokaa menee. Mitkään puurot, vellit yms ei pidä nälkää.

Vierailija
117/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään pari kertaa viikossa liharuokia, muuten on kasvisruokia tai kalaa. Joka ruoalla on myös salaattia tai hedelmiä, eikä niiden jättäminen lautaselle ole mikään vaihtoehto. Pyrin käyttämään ruoanlaitossa kasvipohjaisia valmisteita, ja liharuoissakin usein korvaan osan lihasta esim juureksilla.

Välipalat sekä aamu - ja iltapalat on monipuolisia, esim leipää ja leivän päälle saa aina juustoa tai leikkelettä ja vihanneksia. Tai meillä voi olla muroja (ei liian sokerisia), mysliä, maustamatonta jugurttia ja marjoja, mehukeittoa (sokeritonta), erilaisia puuroja jne. Hedelmiä meillä on ollut aina saatavilla.

Leivon usein, eikä meillä ole varsinaista karkkipäivää. Olen huomannut, että kun ruoka on ollut perusterveellistä ja ruoka-ajat säännöllisiä, ei kukaan meistä vedä herkkuja kaksin käsin koskaan. Limsaa jos on, se on sokeritonta. Käydään myös kerran tai kaksi kuussa pizzalla tai hamppareilla, mutta viime aikoina näitä on ollut kivempaa tehdä itse.

Rahaa meillä menee kauppaan 500-600€/kk. Hyödynnän kauden vihanneksia ja pakastinta, ja leivon aika usein myös leipää.

Lapset on 5-, 10- ja 12-vuotiaat.

Kioskin kautta kotiin...syömään.

Vierailija
118/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, että jotkut ylpeilevät sillä miten säästävät ruoassa kun lapsensa näkevät nälkää. Aivan varmasti näistä lapsista tulee aikuisena lihavia kun mättävät ruokaa ylenmäärin silloin kun sitä on vihdoin kunnolla saatavilla kun itse pääsee päättämään rahoistaan.

Juuri näin. Äitihirmu vahtii jääkaapilla eikä lapset uskalla syödä tai pyytää lisäruokaa. Ovat nälissään.

Vierailija
119/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokkeilu taitaa olla aloittajan alkuperäinen harmituksen aihe.

En muuten yhtään ihmettele, miksi lapset ja aikuiset ovat nykyään lihavia. Jos perusruoka (jauhelihakeitto, makaronilaatikko, perunasoselaatikko, linssikeitot ym.) mielletään köyhäilyruuaksi ja murot, leikkeleet, vanukkaat ja ”välipala”patukat mielletään joka kodin arsenaaliin kuuluvaksi perustavaraksi, niin turha ihmetellä, mistä ne läskit tulee, kun käsi käy koko ajan kaapilla.

Hohhoijaa, taas näitä "ei ihme että ihmiset ovat lihavia"-kommentteja. Vähintään yksi on oltava joka ruokaketjussa.

Nuoren ihmisen energiantarve on aika suuri. Ja nykyaikana suositellaan muutenkin, että pitäisi syödä pieni määrä ruokaa useammin, eikä paljon kerralla. Verensokeri heittelee huomattavasti enemmän, jos syö vain pari kertaa päivässä.

Makaronilaatikossa ei ole juuri mitään ravintoarvoa, ja valkoinen pasta muuttuu mahassa sokeriksi. Siksi sitä ei pidetä "kunnon ruokana". Eli yhtä hyvin voisit syöttää lapselle valkoista leipää ja jotain leikkelettä päällä, samat ravintoaineet. Perinteikkyys ja terveellisyys ovat ihan eri asioita.

Vierailija
120/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa ennen ollut kaupoissa mitään tuore vihanneksia talvella aikana ennen jääkaappeja ennen tuonti appelsiineja . Kellarit oli jäätyneitä porkkanoita ja lanttua perunaa . Metsästäjillä oli lihaa kaupassa vaan lehmää sikaa. Spagetti oli uutuus. Spagettia jauhelihalla ja ei kukaan yksinhuoltaja pysty kuin makaronilaatikkoon kun ei osaa sitäkään itse tehdä . Lämmittää osaa. Jos on älyä käy metsässä keräämässä sieniä . Lapset syö koulussa ja päiväkodissa lämpimän aterian . Se pitää muistaa . On myös perheitä missä on huumeita ja pitkä varastamisen kulttuuri . Gigoloja tulvii tänne syömään ilmaisruokaa kun turistikausi päättyy heidän maassa . Asenne on että muut saa maksaa heidän ruuat . Turistit elättää heidät . On tapana pyytää päästä nukkumaan ja varastellaan yöllä. Voit ostaa paahtoleivän ja makkaran minkä vie kotiinsa. Nimittäin makkarapaketti 2€ ....monet nuoret vetää Ranskan perunaa makkaraa monta vuotta ilman vihanneksia ja kasvaa isoiksi .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi