Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anna: Avoin suhde, polyamoria ovat arkipäiväistyneet. Tuskinpa

Vierailija
26.01.2021 |

Otetaan muutama marginaalia edustaja tutkija tai aktiivi toteamaan, että tämä on yleistynyt ja sitten lehti esittää asian faktana. Missä on lähdekriittisyys? Onko polyamyria tai avoimet suhteet teille ok, onko se oma valinta vai keino pitää kiinni kumppanista. Myöntyminen vapauksiin, jotta toisen voi pitää? Oletteko onnellisia?

https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/avoin-suhde-polyamoria-…

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina polyameria-suhteita on ollut, mutta silloin niihin ei haettu puolison hyväksyntää. Kuten aikanaan 1909 syntynyt isoäitini opasti minua, kun menin nuorena naimisiin: ”miehillä on aina niitä tanssityttöjä”.

Se, että nykyään asiasta puhutaan eri nimillä, ei tee ilmiötä yleisemmäksi.

N52

Toisen selän takana huseeraaminen eroaa aika lailla yhdessä sovitusta monisuhteisuudesta.

N42

Selän takana, mutta jokaisen vaimon tiedossa. Jos tietää, mutta ei puutu, niin onhan sekin lupa.

Ei se välttämättä ole. Se voi olla ihan oikeasti pakon sanelemaa, oli se sitten huonoa itsetuntoa tai pelkoa taloudellisen tilanteensa puolesta. Jos se on ihan yhdessä sovittu niin se on ihan eri asia. Seläntakana puuhastelu on aina perssseestä kaikkia osapuolia kohtaan.

Vierailija
62/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä niin marginaaliryhmän touhua. 

Suurin osa maailman ihmisistä haluaa perinteisen parisuhteen, johon kuuluu kaksi ihmistä,  eikä mitään sekoilua ja tautien pyöritystä sinne ja tänne.

Eli siis jos esim kolme ihmistä elää yhdessä 25v parisuhteessa, mielestäsi on kyseessä sekoilu ja tautien pyöritys sinne tänne? Vähän on pölyinen mielipide sinulla, ihan suoraan viisikymmenluvulta!

Hei, voimaantunt täti, onko sulla nyt joku ristiretki täällä menossa? Aivan sama mitä harrastat niiden pony-miestesi kanssa komerossa mutta anna muiden ihmisten olla rauhassa. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. 

Miksei kaikilla ole oikeutta suhteisiinsa ilman jonkun paheksuntaa ja marginalisointia?

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko se yleistynyt? Samat naama aina lehdessä aiheen kanssa.

Anteeksi nyt vaan, mutta aikamoisia hörhöjä vaikuttavat olevan monet seksuaaliterapeutit ja erityistason seksuaaliterapeutit. Oikein yllyttävät naisia irtosuhteisiin, voimaantumiseen itsensä paljastelulla ja myös polyamoriaan. Seksityö on tietenkin myös pelkästään positiivinen, voimaannuttava juttu.

Miksi miehille ei markkinoida tätä samaa skeidaa? Missä kaikki speedo ja munakukkaromiehet instagramissa? Eikö mieskin voi kulkea pyllyshortseissa? Miksi soitetaan poliisit, jos vähän kassit vilahtaa?

Vierailija
64/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina polyameria-suhteita on ollut, mutta silloin niihin ei haettu puolison hyväksyntää. Kuten aikanaan 1909 syntynyt isoäitini opasti minua, kun menin nuorena naimisiin: ”miehillä on aina niitä tanssityttöjä”.

Se, että nykyään asiasta puhutaan eri nimillä, ei tee ilmiötä yleisemmäksi.

N52

Toisen selän takana huseeraaminen eroaa aika lailla yhdessä sovitusta monisuhteisuudesta.

N42

Selän takana, mutta jokaisen vaimon tiedossa. Jos tietää, mutta ei puutu, niin onhan sekin lupa.

Ei se välttämättä ole. Se voi olla ihan oikeasti pakon sanelemaa, oli se sitten huonoa itsetuntoa tai pelkoa taloudellisen tilanteensa puolesta. Jos se on ihan yhdessä sovittu niin se on ihan eri asia. Seläntakana puuhastelu on aina perssseestä kaikkia osapuolia kohtaan.

Hmmm... jos minä menen yhteen häntäheikin kanssa, siis miehen, joka on tunnettu sellainen, niin kyllähän minä tiedän, millaisen miehen otan. Siinä on turha lähteä kitisemään pettämisestä. Itsehän valitsin sarjapettäjän.

Vähän sama ennen vanhaan: jokainen nainen tiesi, miten tulee käymään. Ja silti avioitui.

Vierailija
65/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa maailman ihmisistä haluaa perinteisen parisuhteen, johon kuuluu kaksi ihmistä,  eikä mitään sekoilua ja tautien pyöritystä sinne ja tänne.

Eli siis jos esim kolme ihmistä elää yhdessä 25v parisuhteessa, mielestäsi on kyseessä sekoilu ja tautien pyöritys sinne tänne? Vähän on pölyinen mielipide sinulla, ihan suoraan viisikymmenluvulta!

Hei, voimaantunt täti, onko sulla nyt joku ristiretki täällä menossa? Aivan sama mitä harrastat niiden pony-miestesi kanssa komerossa mutta anna muiden ihmisten olla rauhassa. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. 

Mitä teet mielipiteelläsi joka ei perusti mihinkään faktoihin?

Vierailija
66/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

trollaus-festiksi meni tämäkin, tuo yksi hyypiö nalkuttaa jokaiseen viestiin joka ei tue sekoilua. ja näyttää multialapeukuttavan myös. veikkaan että tämäkin oli moden tekaisema ja vähän maustaa näitä juttuja että saisi säpinää *haukotus* 

Vierailija
67/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on mammoilla pipot kireällä. Kokeilkaa joskus itsekin sitä panemista, niin ehkä vähän helpottaa. :D

Vierailija
68/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ex aviomies oli oikein onnellinen avoimessa suhteessaan. Minä en kun olin lähes lukittu kotiin. En saanut edes ystäviäni tavata jos heidän mies oli paikalla etten vaan pane. Voihan sitä manipulointia ja henkistä väkivaltaa käyttää monella tapaa, jopa uhrin tietämättä. Rakkautta se ei ole.

Vierailija
69/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitaan sinun mielipidettäsi jonkun toisen ihmisen yksityiselämästä? Minusta tämä on juuri oikea kehityssuunta, että tällaista vastenmielistä öyhötystä näkee enää lähinnä nimettömänä netissä, omalla naamalla tehtynä se on jo sosiaalinen itsemurha. Ellei nyt elä jossain täydessä kanssaöyhöttäjien kuplassa.

Vierailija
70/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

trollaus-festiksi meni tämäkin, tuo yksi hyypiö nalkuttaa jokaiseen viestiin joka ei tue sekoilua. ja näyttää multialapeukuttavan myös. veikkaan että tämäkin oli moden tekaisema ja vähän maustaa näitä juttuja että saisi säpinää *haukotus* 

T. trolli itse

Vierailija
71/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ex aviomies oli oikein onnellinen avoimessa suhteessaan. Minä en kun olin lähes lukittu kotiin. En saanut edes ystäviäni tavata jos heidän mies oli paikalla etten vaan pane. Voihan sitä manipulointia ja henkistä väkivaltaa käyttää monella tapaa, jopa uhrin tietämättä. Rakkautta se ei ole.

Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan tuollaista. Kyse on kuitenkin henkisestä väkivallasta, ei polyamoriasta eikä avoimesta suhteesta.

Vierailija
72/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole yleistynyt vaan asiasta puhutaan vain avoimemmin.

Ne ihmiset joiden tiedän harrastavan tällaisia, eivät ole ehkä niitä tasapainoisimpia, tämä omakohtaisten kokemuksien perusteella. Joillekin miehille tekosyy panna mahdollisimman monia ja eri kokoonpanoilla ja tiedän että naisia on suostuteltu tällaiseen vaikka itse eivät alunperin olisi siihen halunneet ryhtyä ja perusteltu hienosti tunnejutuilla vaikka kyse on ollut ulkopuolisen silmään irstailusta ja melkeinpä hyväksikäytöstä. Toki heitäkin on jotka vapaaehtoisesti ja toisiaan kunnioittaen harrastavat tällaisia mutta ei kaikki. Näistä kerrotaan mediassa kuin kyseessä olisi aivan normaali asia mutta se ei sitä kuitenkaan ole suurimmalle osalle, kyse on vähemmistöstä.

Palstallakin naisia jotka suostutelleet miestä tuohon.

Vierailija
73/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä että puhutaan luottamuksesta, rehellisyydestä ja avoimuudesta, siitä ettei toista voi omistaa. En vastusta muiden monisuhteisuutta millään lailla. Tiedän useita jotka on avoimessa suhteessa, kertovat näistä itse avoimesti esim somessa. Mielenkiintoista on tosin se, että kun sitten on esim näitä pareja jotka ovat avanneet suhteensa ja harrastavat seksiä muiden kans ja tapailevat muita, he toimivat tosi eri tavalla tuolla somessa kuin käytännössä.

Polyamoriaa instassa hehkuttava tuttu on aivan sietämättömän vaikea ihminen joka mustasukkaisena haukkuu aviomiehensä treffikumppaneita ja on ihan kamalan häijy vittuilija. Olin ihan kauhuissani kaverini puolesta joka miestään treffaili kertoi mitä kaikkea oli tapahtunut siinä tilanteessa. En ymmärrä miksi hän keksisi noita juttuja, uskon kyllä todeksi. Ihan posketonta raivoa ja omistushalua - se polyily tuo monille vain lisää seuraajia ja huomiota. Käytännössä tapellaan niin perkeleesti, sallivuus on vain naamio.

Esimerkkejä olisi useita muitakin. Toinen kaveri myös tuskaili ku uudella ihanalla tapailukumppanillaan on aikaa hänelle MAALISKUUN LOPUSSA - sitä ennen aikataulu täynnä treffejä ihan muiden kanssa. Suruissaan mietti että miten jaksaa odottaa sinne kun itse on niin ihastunut. Moni suostuu mihin vaan tuon takia, ihmiset haluavat olla mukana uusissa tuulissa ja tavoissa miettimättä yhtään mikä heille itselle sopii.

Myös kiinnostaa miten nää ihmiset tänä korona-aikana hoitaa oikein noita juttuja. Uimahallissa ei saa käydä mutta ok ok treffailla ja panna monia ihmisiä samaan aikaan. En ymmärrä?

Vierailija
74/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko se yleistynyt? Samat naama aina lehdessä aiheen kanssa.

Anteeksi nyt vaan, mutta aikamoisia hörhöjä vaikuttavat olevan monet seksuaaliterapeutit ja erityistason seksuaaliterapeutit. Oikein yllyttävät naisia irtosuhteisiin, voimaantumiseen itsensä paljastelulla ja myös polyamoriaan. Seksityö on tietenkin myös pelkästään positiivinen, voimaannuttava juttu.

Miksi miehille ei markkinoida tätä samaa skeidaa? Missä kaikki speedo ja munakukkaromiehet instagramissa? Eikö mieskin voi kulkea pyllyshortseissa? Miksi soitetaan poliisit, jos vähän kassit vilahtaa?

Naiset keskenäänkö niitä polyamorisia suhteita vain harrastavat? Ihan kokonaan ilman miehiä?

Vierailija
75/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä että puhutaan luottamuksesta, rehellisyydestä ja avoimuudesta, siitä ettei toista voi omistaa. En vastusta muiden monisuhteisuutta millään lailla. Tiedän useita jotka on avoimessa suhteessa, kertovat näistä itse avoimesti esim somessa. Mielenkiintoista on tosin se, että kun sitten on esim näitä pareja jotka ovat avanneet suhteensa ja harrastavat seksiä muiden kans ja tapailevat muita, he toimivat tosi eri tavalla tuolla somessa kuin käytännössä.

Polyamoriaa instassa hehkuttava tuttu on aivan sietämättömän vaikea ihminen joka mustasukkaisena haukkuu aviomiehensä treffikumppaneita ja on ihan kamalan häijy vittuilija. Olin ihan kauhuissani kaverini puolesta joka miestään treffaili kertoi mitä kaikkea oli tapahtunut siinä tilanteessa. En ymmärrä miksi hän keksisi noita juttuja, uskon kyllä todeksi. Ihan posketonta raivoa ja omistushalua - se polyily tuo monille vain lisää seuraajia ja huomiota. Käytännössä tapellaan niin perkeleesti, sallivuus on vain naamio.

Esimerkkejä olisi useita muitakin. Toinen kaveri myös tuskaili ku uudella ihanalla tapailukumppanillaan on aikaa hänelle MAALISKUUN LOPUSSA - sitä ennen aikataulu täynnä treffejä ihan muiden kanssa. Suruissaan mietti että miten jaksaa odottaa sinne kun itse on niin ihastunut. Moni suostuu mihin vaan tuon takia, ihmiset haluavat olla mukana uusissa tuulissa ja tavoissa miettimättä yhtään mikä heille itselle sopii.

Myös kiinnostaa miten nää ihmiset tänä korona-aikana hoitaa oikein noita juttuja. Uimahallissa ei saa käydä mutta ok ok treffailla ja panna monia ihmisiä samaan aikaan. En ymmärrä?

Itse en ainakaan somessa ole kertonut avoimesta suhteestamme. Eipä se oikein kenellekään kuulukaan. Emme ole tavanneet kesän jälkeen ollenkaan. Mutta jos suhteemme olisi tiiviimpi, niin kai sitä tapailtaisi kuin muutkin seurustelukumppanit?

Vierailija
76/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätös avoimesta suhteesta oli edellisen suhteeni lopun alkua. Vaihtoehto, kun irti ei halunnut vielä päästää. Täyttä Pjaskaa!!!

Sellainen muka suvis vaihe! Kun rakastuu uudelleen, on toinen ääni kellossa

Näinhän se on ;) Muiden paneskelu alkaa kiinnostaa kun oma suhde ei tarjoile enää uutta viehätystä. Kuitenkin on kiva pitää se tuttu ja turvallinen siinä myös, ehkä on yhteistä omaisuutta/lasta/velkaa, ja historiaa. Niinpä vain sitten, kun rakastuu uudelleen, niin yhtäkkiä ei muut kiinnostelekaan enää, vähiten se taustalle jätetty siippa, ja ainakaan uudella rakkaudella ei saisi olla ketään muuta kuin minut! <3

Tosi erikoista että omia ympäriinsä panemisia pitää lähteä lehtien palstoille selvittelemään, jos olet tyytyväinen, ja sinut itsesi kanssa, ole hiljaa.

Vierailija
77/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää polyamoriassa seuraavat asiat:

Yleensä on "ykköskumppani" ja sivusuhteita. Minkä takia nuo ylimääräiset kumppanit haluavat suhteeseen, jossa ovat vähemmän arvokkaita kuin se ykkönen?

Sama avoimen suhteen osalta. Ymmärrän, että parisuhteessa voi kaivata jännitystä ja suhteen ulkopuolista toimintaa joskus. Mutta mitä jännää sinkulle on lähteä säätämään jonkun tylsän parin kanssa, joka pahimmassa tapauksessa sotkee mukaansa johonkin mustasukkaisuusdraamoihinsa?

Itse olen sinkkunainen ja jos joku suhteessa oleva lähestyy, reaktio on välitön yök. Jos on luvatta, on ällö ihminen, koska pettää kumppaniaan. Jos on luvalla, niin jotenkin ei hotsita olla joku jännä lelu parisuhteessa olevalle. Menisi vaikka h..riin mieluummin, sekin on muotia nyt.

Toisen sinkun kanssa on sellainen puhtaan tuntuinen alusta luoda omanlaisensa kokemus, oli se sitten minkä pituinen ja tahansa.

Vierailija
78/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Perussuomalaisissa ainakin rakastetaan. Miksei teillä vihervasemmisto?

Kyllä joukkopanot kuuluu ihan tavallisen ihmisen normaaliin arkeen! Nyt sitä meetoo-pipoa vähän löysemmälle!

Vierailija
79/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen on elänyt polyamorisessa suhteessa viimeiset 12 vuotta. Koko tuon ajan ovat eläneet todella pienellä paikkakunnalla ja se mikä on muuttunut vuosien aikan, on lähinnä ihmisten suhtautuminen. Kyläläiset ovat tulleet sinuiksi asian kanssa, eli sisäistäneet sen, ettei se ole mitenkään heiltä pois, että kolme aikuista ihmistä asuu saman katon alla yhteisessä parisuhteessa.

Vierailija
80/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean pitkästi kirjoitit että et ymmärrä etkä haluakaan ymmärtää.