Sanokaa nyt rautalangasta mitä tarkoittaa, kun koronatestiin pitäisi ohjeen mukaan mennä "aivan pienimmästäkin oireesta"?
Siis jos yskäisee kerran? Tai on limaa kurkussa? Pieni päänsärky? Missä se todellinen raja kulkee?
Kommentit (26)
Tarkoittaa sitä, että teet oirekyselyn netissä, ja se ohjaa sut etiäppäin. Ei tarvi miettiä itse.
En tiedä onko Omaolo-palvelua sittemmin päivitetty, mutta ainakaan se ei aiemmin suositellut testiin hakeutumista, jos oireita oli vain yksi eikä se haitannut päivittäisaskareiden hoitamista.
Minulla on flunssainen olo, mutta mietin vain että miten olisin saanut mitään tartuntaa kun en ole kolmeen viikkoon nähnyt yhtään ihmistä? Pitäisikö mennä testiin tosiaan?
Lehdessä sanottiin viikonloppuna, että pelkkä aivastelu voi olla koronan oire ja että nyt pitäisi hakeutua testiin matalalla kynnyksellä. Että oikeastiko aivastelun takia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on flunssainen olo, mutta mietin vain että miten olisin saanut mitään tartuntaa kun en ole kolmeen viikkoon nähnyt yhtään ihmistä? Pitäisikö mennä testiin tosiaan?
Ootko tosissas?
No ei tarvi mennä...
Vierailija kirjoitti:
odota muutama tunti, meneekö ohi vai onko vain aamunuhaa tms. Jos oireet jatkuvat, niin ota yhteyttä paikkakuntasi koronalinjalle ja kysy heiltä toimintaohjeita.
Kohta alkaa katupöly- ja allergiakausi. Sitten onkin testi paikoille tunkua...
Lopettakaa niissä testeissä ramppaaminen. Kun ei tule feikkipositiivisia tuloksia niin silloin loppuu tämä koko show!!!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se flunssakin suhun jostain tarttunut, ihan yhtä hyvin voi olla koronakin. Vai oletko niitä ihmisiä, jotka uskovat "vilustumiseen"?
Olen käynyt kolme kertaa testissä melkein vuoden aikana, ja joka kerta nimenomaan se Omaolo on ohjannut testiin. Aina on tullut negatiivinen tulos. Jokin yksittäinen yskäisy tai hetkellinen päänsärky tuskin on huolestuttavaa. Enemmän tässä pitää kiinnittää huomiota siihen, että vointi on epänormaali. Oireita on aina ollut useita, perusflunssa varmaan aina syynä mutta kertaakaan ei ole ollut kuumetta.
Neuvoisin tarkkailemaan sitä epänormaalia oloa. Jossakin kohtaa kroppaa voi hetkellisesti kolottaa, mutta jos oire ei poistu, sitä kannattaa alkaa seurata. Jokaisen testin olen tehnyt siinä vaiheessa kun oireita on ollut jo useamman päivän, yleensä jopa 5-10 päivää. Flunssat sairastan muutenkin kotona joten en ole ketään altistanut näinä aikoina, mutta olen lähinnä varmistanut, että voin palata töihin hyvillä mielin heti, kun olo on jo parempi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko Omaolo-palvelua sittemmin päivitetty, mutta ainakaan se ei aiemmin suositellut testiin hakeutumista, jos oireita oli vain yksi eikä se haitannut päivittäisaskareiden hoitamista.
On muuttunut, syksyllä mulla oli nuha, joka oli kestänyt siinä vaiheessa päivän eikä tietenkään haitannut eloa mitenkään, niin omaolo suositteli testiin hakeutumista.
Itse pitäisin rajana sitä, että oireet jatkuu yli vuorokauden. Joka aivastuksesta tai pihalla alkaneesta nenän vuotamisesta en lähde.
Minä olen käynyt testissä jo kaksi kertaa runsaan aivastelun takia. Pölyallergikkoa lastani taas en ole vienyt niiskutuksen vuoksi.
Eli pointti: menet testiin jos olo poikkeaa normaalista.
Voidaan siirtyä siihen kevään systeemiin, että vain riskiryhmään kuuluvat testataan.
Joo ja jos oot allergikko niin tiedät kyllä onko normaalia vai ei.
Mulla on aina aamunuhaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissas?
No ei tarvi mennä...
Miten niin ei tarvi? Varmasti tyyppi on poistunut asunnostaan kolmen viikon aikana kaupoille, viemään roskia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se flunssakin suhun jostain tarttunut, ihan yhtä hyvin voi olla koronakin. Vai oletko niitä ihmisiä, jotka uskovat "vilustumiseen"?
No en usko, mutta mistä se flunssakaan olisi tullut? Tai no jos säilyy pakasteissa, tosin noudatan kyllä hyvää käsihygieniaa niidenkin käsittelyssä.
Myyräkuumekin saattaisi olla todennäköisempi ehkä.
idiootti