Sanokaa nyt rautalangasta mitä tarkoittaa, kun koronatestiin pitäisi ohjeen mukaan mennä "aivan pienimmästäkin oireesta"?
Siis jos yskäisee kerran? Tai on limaa kurkussa? Pieni päänsärky? Missä se todellinen raja kulkee?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kolme kertaa testissä melkein vuoden aikana, ja joka kerta nimenomaan se Omaolo on ohjannut testiin. Aina on tullut negatiivinen tulos. Jokin yksittäinen yskäisy tai hetkellinen päänsärky tuskin on huolestuttavaa. Enemmän tässä pitää kiinnittää huomiota siihen, että vointi on epänormaali. Oireita on aina ollut useita, perusflunssa varmaan aina syynä mutta kertaakaan ei ole ollut kuumetta.
Neuvoisin tarkkailemaan sitä epänormaalia oloa. Jossakin kohtaa kroppaa voi hetkellisesti kolottaa, mutta jos oire ei poistu, sitä kannattaa alkaa seurata. Jokaisen testin olen tehnyt siinä vaiheessa kun oireita on ollut jo useamman päivän, yleensä jopa 5-10 päivää. Flunssat sairastan muutenkin kotona joten en ole ketään altistanut näinä aikoina, mutta olen lähinnä varmistanut, että voin palata töihin hyvillä mielin heti, kun olo on jo parempi.
Ei ihme, jos testit negatiivisiä, jos menet testattavaksi noin pitkän ajan jälkeen! En nyt tarkoita, että varmasti olisi muuten ollut positiivinen, mutta onhan tuosta nyt ollut paljon juttua, että ne ensimmäiset päivät antavat luotettavan tuloksen ja siksi testiin pitäisi hakeutua kun oireet alkaa. Hyvä että sentään olet sairastanut kotona...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kolme kertaa testissä melkein vuoden aikana, ja joka kerta nimenomaan se Omaolo on ohjannut testiin. Aina on tullut negatiivinen tulos. Jokin yksittäinen yskäisy tai hetkellinen päänsärky tuskin on huolestuttavaa. Enemmän tässä pitää kiinnittää huomiota siihen, että vointi on epänormaali. Oireita on aina ollut useita, perusflunssa varmaan aina syynä mutta kertaakaan ei ole ollut kuumetta.
Neuvoisin tarkkailemaan sitä epänormaalia oloa. Jossakin kohtaa kroppaa voi hetkellisesti kolottaa, mutta jos oire ei poistu, sitä kannattaa alkaa seurata. Jokaisen testin olen tehnyt siinä vaiheessa kun oireita on ollut jo useamman päivän, yleensä jopa 5-10 päivää. Flunssat sairastan muutenkin kotona joten en ole ketään altistanut näinä aikoina, mutta olen lähinnä varmistanut, että voin palata töihin hyvillä mielin heti, kun olo on jo parempi.
Ei ihme, jos testit negatiivisiä, jos menet testattavaksi noin pitkän ajan jälkeen! En nyt tarkoita, että varmasti olisi muuten ollut positiivinen, mutta onhan tuosta nyt ollut paljon juttua, että ne ensimmäiset päivät antavat luotettavan tuloksen ja siksi testiin pitäisi hakeutua kun oireet alkaa. Hyvä että sentään olet sairastanut kotona...
Korona näkyy positiivisena viikkoja. Näin kerrottiin koronaan sairastuneelle työkaverille, jota ei enää oireiden loputtua suostuttu testaamaan. Töihin siis. Terveydenhuoltoon.
siinähän tuo raja on sanottu "pienimmästäkin oireest testiin"
testauksella yritetään selvittää myös sitä missä virus liikkuu ja missä laajudessa sitä on. Antaa tärkeää tietoa koronarajoituksille ja niiden purulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on flunssainen olo, mutta mietin vain että miten olisin saanut mitään tartuntaa kun en ole kolmeen viikkoon nähnyt yhtään ihmistä? Pitäisikö mennä testiin tosiaan?
Onhan se flunssakin suhun jostain tarttunut, ihan yhtä hyvin voi olla koronakin. Vai oletko niitä ihmisiä, jotka uskovat "vilustumiseen"?
Sanoin "flunssainen olo". En tiedä millä taudilla noin pitkä itämisaika voisi olla, vai säilyykö jokin muu virus pinnoilla viikkoja?
Sehän tässä tässä on ongelma että mitä ihmettä se voi olla, ja voiko mitenkään olla koronaa. Testiä voisin ehkä pyytää ensi viikolla kun on lääkäri, mutta en tiedä saako sinnekään mennä, ja meneminenkin vähän vaikeaa kun kyyti pitää pyytää riskiryhmään kuuluvalta.
No jos et tosiaan ole tavannut _ketään_ niin korona on epätodennäköinen.
Sepä se kun kävin siellä kaupassa 5. päivä. Asun ok-talossa korvessa, joten ei leijaile pöpöt rappukäytävässä jne.