40-v. ja hahmotan ostokset yhä markkoina
En ole nostalgikko enkä persu valmistautumassa tulevaan.
Muita?
Mikä on sinun selityksesi?
Kommentit (8)
Miten tuo on edes mahdollista? Eurot olleet käytössä suurimman osaa aikuiselämästäsi. Olen itse saman ikäinen, markka-aikana en kauhean montaa vuotta ehtinyt töissä käymään ym. omaa talouttani hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään. Tärkeintä on, että hahmotat ostoksesi jollain tavalla. Raha-asiat ovat retuperällä sellaisilla, jotka eivät hahmota ostoksiaan missään valuutassa.
Sellainen joka verosaalista käsittelee.
Olishan se toisaalta komeeta, en markka-aikana unelmoinut 24 000 markan kuukausiliksasta :) (joka se nyt on jos käytetään markan euroon käännettyä arvoa). Rivarikämppäkin meillä on 2 miljoonan arvoinen :D
Mitä hittoa? Olen 35 ja käännän päässäni hinnat markoiksi automaattisesti. En siksi, että tarvitsisi, vaan se on automaatio. Jos joku maksaa 100e, mietin sekunnissa olisinko maksanut siitä 600 markkaa. Jos joku maksoi aikanaan 100 markkaa, mietin sekunnissa onko eurohinta hyllynreunassa lähelläkään 17 euroa - jos eurohinta on 30e, ostamatta jää.
Mitäs tuo nyt on, mun kaveri muuttaa sen jälkeen vielä markat vanhoiksi markoiksi, (vähän yli 70v)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on edes mahdollista? Eurot olleet käytössä suurimman osaa aikuiselämästäsi. Olen itse saman ikäinen, markka-aikana en kauhean montaa vuotta ehtinyt töissä käymään ym. omaa talouttani hoitamaan.
Pidin mukana pitkään sitä lätkää jossa oli useimpien ostosten hinnat markkoina ja euroina ja opettelin sen kai ulkoa liian tehokkaasti :D
oudolta tuntuu että 35-40 vuotiaat toimivat näin, no ehkä se on lapsena iskostunut takaraivoon sitten
itse olin onnekas kun olin myymälässä töissä muutosaikana jolloin se tuli opittua väkisin ja nopeasti
Ei se mitään. Tärkeintä on, että hahmotat ostoksesi jollain tavalla. Raha-asiat ovat retuperällä sellaisilla, jotka eivät hahmota ostoksiaan missään valuutassa.