Terapiaura päättyi tähän: kaikki jatkossa näkyviin kantaan
Minun traumojani naapurin epärehellinen lähäri ei käy lukemassa ja juoruamassa. Tosi paha veto, varmasti moni harkitsee terapian jatkoa.
Kommentit (406)
On monta syytä, miksi ei kannata mennä avautumaan henkisistä ongelmistaan terveydenhoitoon, vaikka olisi tarve. Paitsi tietysti jos on jo niin vaikea tapaus, että mitään järkevää tulevaisuutta ei muutenkaan ole näköpiirissä, sittenhän se on yksi ja sama.
Paras vaan kehittää oma tapa hoitaa ongelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos piilotan Kanta-järjestelmässä esim.Mehiläisen gynekologin potilaskertimukset ja :
-Menen HUSiin lääkärille, näkeekö hussin lekuri ne?
- Menen Mehiläiseen työterveyteen, näkeekö työterveyslekuri ne ?
Eli miten eri tietojärjestelmät toimivat Kannan suhteen ? Jokaisella toimijalla oma järjestelmä ja kanta kerää niistä kaikki kiedot? Ketkä katselevat mun tietoja kannan kautta ja ketkä omanjärjestelmänsä kautta?
Näkee. Minun psykiatrian tietojani on katsonut yksityinen gyne, puoli vuotta käynnin jälkeen. Kirjat oli toisessa sairaanhoitopiirissä, salattu ja suljettu koska en ole vuosiin käyttänyt mt palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Jos piilotan Kanta-järjestelmässä esim.Mehiläisen gynekologin potilaskertimukset ja :
Eli miten eri tietojärjestelmät toimivat Kannan suhteen ? Jokaisella toimijalla oma järjestelmä ja kanta kerää niistä kaikki kiedot? Ketkä katselevat mun tietoja kannan kautta ja ketkä omanjärjestelmänsä kautta?
Voi sanoa että ne tiedot vaan kasaantuvat sinne eri järjestelmiin. Et voi koskaan tietää, mistä ne putkahtavat eteen. Sama esim jos käyt yhdellä lääräkiasemalla ajatellen että ärsyttävä lähärikaverisi työskentelee toisessa ketjussa. Seuraavalla viikolla ketjut voivat yhdistyä. Tai jostain lääkäriasemasta tulee julkisen terveydenhuollon yhteistyöasema. Tällöin tiedonvaihto on taas ”potilasturvallisuuden” vuoksi ”välttämätöntä”.
Varaudu vaan siihen, että mikään ei pysy siellä missä olit sen ajatellut pysyvän.
Eräässä työpaikassani (rahoitisala) ehdotettiin työtekijöille irtisanoutumista joilla terveystiedoissa mainita masennuslääkkeiden syömisestä. Työterveys saattaa hyvinkin tarkasti tutkia taustoja kun vähennetään työntekijöitä...ja erityisesti vakuutusyhtiöt. Jos löytyy mainiata että 10-vuotiaana kävit lääkärissä kun selkään sattui pulkkamäessä. 45-v sattuu pieni tapaturma ja tarvitset fysioterapiaa selkääsi, sun vakuutuksesta jotea olet maksanut viimeset 25 v ei korvaa sulle yhtään mitään.
"Lain mukaan niiden terapeuttien, jotka käyttävät sähköistä potilastietojärjestelmää, tulisi liittyä Kantaan."
Jos terapeutti ei käytä sähköistä järjestelmää niin onhelmaa ei ole??
Terapeutin sivuilla olisikin mainostettu "En käytä sähköistä järjestelmää. Tietosi ei päädy kantaan."
Vierailija kirjoitti:
"Lain mukaan niiden terapeuttien, jotka käyttävät sähköistä potilastietojärjestelmää, tulisi liittyä Kantaan."
Terapeutin sivuilla olisikin mainostettu "En käytä sähköistä järjestelmää. Tietosi ei päädy kantaan."
Mielestäni jokaisella pitäisi olla oikeus käydä lääkärissä ja terapeutilla ilman, että siitä tehdään minkäänlaista merkintää minnekään järjestelmään. Itse ainakin olen todella epäluuloinen. Katsoin esim oman lääkäriaseman osalta, että hyvin herkät tietoni näkyvät kaikista käynneistä aina 1990-luvun alusta. Sinä aikana lääkärikeskus on monessa organisaatiouudistuksessa vaihtanut nimeä jne, Enää en mene vaikka olisi tarve. Esimerkiksi hakiessasi seuraavan kerran työpaikkaa voi voi työpaikka vaatia lääkärintodistuksen. Siellä sitten jos on kaikki saikuttelusi, masennuslääkkeet, univaivat, selkäjumit, ylävireiset maksa-arvot yms niin mitenköhän mahtaa käydä?
Saa kieltää luovuttamisen kirjoitti:
Lopetin käynnit lääkärissä ja muualla kun sosiaalitoimi yritti vaatia terveystietoja työvoimatoimiston kanssa käyttöönsä aktivointisuunnitelmaansa varten! Käyntejä oli viime aikoina masennukseen ja ahdistuneisuuden takia, jolloin tieto oli arkaluontoista. Lopulta tein viralliset paperit sosiaalitoimelle että terveystietojani ei saa luovuttaa heille ja Omakantaan luovutuskiellot. Tästähän työvoimavirkailija suuttui minulle kovasti Joensuussa ja haukkui kovasti. Vein asian lopulta sosiaalialan tietoturvavaltuutetulle ja samoin teki Joensuun kaupunki, kun kysyin kaupungin kantaa asiaan. Eivät pystyneet vastaamaan tähän asiaan. Eli toimintasäännöt eivät ole mitenkään selvät ja pelisäännöt puuttuu liittyen terveystietojen luovuttamiseen viranomaiselta toiselle. Työvoimatoimiston toiminta ei ole muutenkaan lainmukaista. Karensseja annetaan esimerkiksi kuntouttavasta työtoiminnasta lopettamisesta vaikka osallistuminen on lain mukaan vapaaehtoista. Kun kukaan ei valvo viranomaisten toimia, silloin on mielivalta sen toiminnoissa.
Tuosta voisi raportoida jollekin ylemmälle taholle, esim eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Mun 1,5v terapian aikana kaikki käynnit on kirjattu kantaan. Merkinnät on tasoa "puhutaan töistä" ja "puhutaan lapsuudesta." Jos ne sattuu jotain kiinnostamaan niin antaa mennä vaan.
Minulla on terapiassa sellaisia asioita, jotka yleisluontoisellakin tasolla aiheuttavat minulle suurta tuskaa ja hengenvaaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee. Minun psykiatrian tietojani on katsonut yksityinen gyne, puoli vuotta käynnin jälkeen. Kirjat oli toisessa sairaanhoitopiirissä, salattu ja suljettu koska en ole vuosiin käyttänyt mt palveluja.
Miten tämä on mahdollista? Teitkö valitusta?
Pelkoa kirjauksista voisi lievittää ehkä siten, että sopii terapeuttinsa kanssa, että kirjaus laaditaan yhdessä tai ainakin luetetaan/tarkastutetaan asiakkaalla ennen sen laittamista Kantaan.
Terveydenhoitojärjestelmän pitäisi pystyä takaamaan ettei tietoja lueta aiheetta. Meillä on velvollisuuksia, samoin näitä velvollisuuksia pitäisi voida asettaa järjestelmälle.
Jos joku katsoo aiheetta niin fudut!
Vierailija kirjoitti:
Pelkoa kirjauksista voisi lievittää ehkä siten, että sopii terapeuttinsa kanssa, että kirjaus laaditaan yhdessä tai ainakin luetetaan/tarkastutetaan asiakkaalla ennen sen laittamista Kantaan.
Miksi nämä ihmisten vuodatukset edes pitää kirjata jonnekin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä voisi olla tulevaisuutta. Ei varmasti aivan heti eli ei hyödytä nyt asian kanssa kipuilevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu nyt johonkin terapiaan edes menee!?
No ne hullut nimenomaan!
Hullut viedään piipaalla terapiaan. Eli kannattais mennä ajoissa.
Kylläpä on vainoharhaista porukkaa täällä , se on teidän oma etu kun kaikki tiedot näkyy kannassa , minä olen käynyt aikoinaan terapiassa ja luin viikko sitten terkkarissa lääkärille madonluvut kun kannassa oli lukenut että minun tietoja ei saa luovuttaa , olin luvan antanut vuonna 2015 , lääkäri lupasi tarkistaa asian ja ilmoitti että nyt tiedot on terkkarin saatavilla. Hienosti toimittu. Turhaa paniikkia , meillä kaikilla on jotakin terveystietoja , jos joku levittelee tietojanne julkisesti tehkää rikosilmoitus.
Omalla kohdallani kirjaukset muuttuivat lähes asiallisiksi vasta, kun ryhdyin avoimesti nauhoittamaan käynnit ja vaatimaan lokitietoja, kaikkia irjauksia, ilmoitin ryhtyväni oikeustoimiin jne.. Terveydenhuollossa ei missään nimessä pidä luottaa työntekijän sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokaisella pitäisi olla oikeus käydä lääkärissä ja terapeutilla ilman, että siitä tehdään minkäänlaista merkintää minnekään järjestelmään. Itse ainakin olen todella epäluuloinen. Katsoin esim oman lääkäriaseman osalta, että hyvin herkät tietoni näkyvät kaikista käynneistä aina 1990-luvun alusta. Sinä aikana lääkärikeskus on monessa organisaatiouudistuksessa vaihtanut nimeä jne, Enää en mene vaikka olisi tarve. Esimerkiksi hakiessasi seuraavan kerran työpaikkaa voi voi työpaikka vaatia lääkärintodistuksen. Siellä sitten jos on kaikki saikuttelusi, masennuslääkkeet, univaivat, selkäjumit, ylävireiset maksa-arvot yms niin mitenköhän mahtaa käydä?
Siis mitäh!?
Ei nyt mikään työpaikka voi vaatia missään nimessä mitään tällaisia terveystietoja ja raportteja kenestäkään työntekijästään tai hakijastaan!
Lastensuojelu voi pyytää (ellei jopa suoraan lukea) kirjaukset ja silloin on parasta olla todella tarkat kirjaukset. Epämääräiset "puhuttu aiheesta xx" kääntyy heti potilasta vastaan jos siitä ei selviä mitä on puhuttu ja onko aihe jotenkin työstetty vai ei.
Tarkkuus auttaisi siinä, että terapiaa voidaan myös valvoa kun myös terapeutti joutuisi kirjaamaan antamansa terapian auki. Eihän se mitä potilas puhuu ole se mistä maksetaan, vaan nimenomaan se mitä terapeutti sanoo. Muutenhan voisi puhua vaikka pehmolelulle.
Vaitiolovelvollisuuden rikkominen, potilastietojen salakatselu ja hoitaja-potilas suhteessa luottamuksen menetys on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Potilas on aina alisteisessa asemassa häntä ”hoitavaan” tahoon nähden. Henkistä pahoinpitelyä, pahempaa kuin fyysinen kipu.
Itse olen täysin rikki, tämä on tapahtunut niin monesti. En uskalla tai halua edes tarkistuttaa kaikkea minusta kirjoitettua. Kirjauksia eri tahoilla on kymmeniä. Vähintään kolmasosa asioista on kirjattu väärin.
Esim; Olen eronnut väkivaltaisesta pelottavasta miehestä. Ensimmäiseksi lasu kertoi miehelleni kaikki luottamuksella kertomani tiedot ja vointini. Kahdesti, tosin toisella kerralla olin varautunut. Kosto tuli lasten kautta.
Neuvola lykkäsi minut tk psykologille ja lääkärille sekä Marak-kokoukseen. Tässä kohtaa tarinaa oli kirjoittanut niin moni, ettei totuus ole enää oikea. Lääkärille sain itku kurkussa kerrottua esim. miehen lapsiin kohdistuvista manipulointiyrityksistä ja miten en luota miehen pysyvän esim. selvänä kun lapset ovat hänellä. Lääkäri oli kirjannut psykologin lähetteeseen ”vanhin tytär haluaa muuttaa isälleen”. Psykologi sitten halusi tätä käsitellä.
Minulla ei ole tytärtä ja lapset revittiin kaapista väkisin isälle.
Vastaamossakin kävin. Vanhalla (miehen) sukunimelläni, joka on harvinainen. Tietoni ovat helposti yhdistettävissä exään. Jos ikinä siellä kertomani tulee exän tietoon, saan koston.
Nyt muutaman vuoden hirveän stressin seuraksena fyysinen puoli alkaa pettää. Terapiaakin tarvitsisin, mutta miten ikinä uskallan mennä mihinkään?