Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapiaura päättyi tähän: kaikki jatkossa näkyviin kantaan

Vierailija
26.01.2021 |

Minun traumojani naapurin epärehellinen lähäri ei käy lukemassa ja juoruamassa. Tosi paha veto, varmasti moni harkitsee terapian jatkoa.

Kommentit (406)

Vierailija
201/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut hoitaa itseäni todella paljon huonommin ja vältellä lääkärikäyntejä sen jälkeen, kun kaikki tiedot alettiin kirjata Kantaan kaikkien minua hoitavien henkilöiden luettavaksi. Tuntuu tosi kiusalliselta, kun esim. hammaslääkäri ja gynekologi ovat yhtäkkiä alkaneet kysellä mielialalääkityksestäni, vaikka eivät ole määräämässä minulle lääkkeitä, eikä asia muutenkaan liity millään tavalla heidän suorittamaansa hoitoon. Ovat vaitiolovelvollisia, kyllä, mutta asia on minulle arka, enkä halua keskustella siitä muiden kuin terapeuttini ja psykiatrini kanssa.

Ymmärrätkö, että potilaan hoito on kokonaisuuuden hallintaa? Gyne on myös lääkäri ja hänen täytyy tietää lääkityksestäsi, ettei hän esim. määrää sinulle epäsopivaa antibioottia jolla on yhteisvaikutuksia käyttämäsi lääkkeen kanssa.

Heidän täytyy myös kirjata esitietosi omaan tekstiinsä, eli sairautesi ja lääkityksesi. Ei heitä kiinnosta käyttämäsi lääke uteliaisuuden vuoksi, vaan siksi, että heidän kuuluu tietää taustasi sinua hoitaessa. Esim. käyttämäsi lääke saattaa aiheuttaa haluttomuutta, jonka vuoksi olet gynelle mennyt. Tuolloin vaivasi ei omasta mielestäsi liity mitenkään lääkitykseen, mutta lääkäri on ammattilainen, jonka kuuluu hallita kokonaisuus ja miettiä läpi kaikki vaihtoehdot. Siksi hän kyselee lääkityksestäsi. Ennen näitä ei kyselty, koska lääkärit olivat usein orientoituneita vain omaan erikoisalaansa, mutta nykyisin heitä enenevissä määrin koulutetaan tähän kokonaisuuksien hallintaan.

Vierailija
202/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen on psyykkine , fyysinen ja sosiaalinen olento. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vastenmieliseltä, että psykiatrian puolen tiedot katsotaan aina, vaikka niillä ei ole tutkittavan asian kanssa mitään tekemistä. Esim. yliopistosairaalassa kävin hematologian poliklinikalla - lääkäri oli käynyt kyttäämässä psykiatrian tiedot. Samoin oli tehnyt korvalääkäri.

Voisiko tuosta tehdä valituksen? Eihän nuo alat liity toisiinsa mitenkään. Ja miten on edes mahdollista, kun psykiatrin tietojen pitäisi olla erityissuojeltuja?

Tietosuojavaltuutetun pitäisi jotenkin herätä näissä terveydenhuollon tietosuoja-asioissa. Tämähän on aivan villi länsi.

Vierailija
204/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jos on mt-ongelmia ja mikä tahansa hoitava taho hoksaa sen vaikka löytämällä Kannasta vanhan diagnoosin, niin tuntuu että sulla ei saa olla enää mitään salaisuuksia ja olet kuin joku holhottava eikä hyvällä tavalla, vaan aina epäilyksen alainen. Eikä tosiaan tervettä yksityisyyttä mitä muilla on.

Vierailija
205/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut hoitaa itseäni todella paljon huonommin ja vältellä lääkärikäyntejä sen jälkeen, kun kaikki tiedot alettiin kirjata Kantaan kaikkien minua hoitavien henkilöiden luettavaksi. Tuntuu tosi kiusalliselta, kun esim. hammaslääkäri ja gynekologi ovat yhtäkkiä alkaneet kysellä mielialalääkityksestäni, vaikka eivät ole määräämässä minulle lääkkeitä, eikä asia muutenkaan liity millään tavalla heidän suorittamaansa hoitoon. Ovat vaitiolovelvollisia, kyllä, mutta asia on minulle arka, enkä halua keskustella siitä muiden kuin terapeuttini ja psykiatrini kanssa.

Ymmärrätkö, että potilaan hoito on kokonaisuuuden hallintaa? Gyne on myös lääkäri ja hänen täytyy tietää lääkityksestäsi, ettei hän esim. määrää sinulle epäsopivaa antibioottia jolla on yhteisvaikutuksia käyttämäsi lääkkeen kanssa.

Heidän täytyy myös kirjata esitietosi omaan tekstiinsä, eli sairautesi ja lääkityksesi. Ei heitä kiinnosta käyttämäsi lääke uteliaisuuden vuoksi, vaan siksi, että heidän kuuluu tietää taustasi sinua hoitaessa. Esim. käyttämäsi lääke saattaa aiheuttaa haluttomuutta, jonka vuoksi olet gynelle mennyt. Tuolloin vaivasi ei omasta mielestäsi liity mitenkään lääkitykseen, mutta lääkäri on ammattilainen, jonka kuuluu hallita kokonaisuus ja miettiä läpi kaikki vaihtoehdot. Siksi hän kyselee lääkityksestäsi. Ennen näitä ei kyselty, koska lääkärit olivat usein orientoituneita vain omaan erikoisalaansa, mutta nykyisin heitä enenevissä määrin koulutetaan tähän kokonaisuuksien hallintaan.

Joka tapauksessa fakta on se, että moni kokee tämän ahdistavaksi ja kiusalliseksi, ja on siksi alkanut vältellä lääkärikäyntejä. Se ei varmaankaan ole kenenkään terveyden kannalta hyväksi.

Vierailija
206/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sen seurauksena lopettanut hyvin yksityiskohtaisista asioista puhumisen mt-järjestelmässä, koska nämä kaikki menee Kantaan. Minulle on aiheuttanut merkittävää ahdistusta, että traumakokemuksistani ja yksityisasioistani on kirjoitettu Kantaan kun hölmönä menin aluksi kaikenlaista kertomaan. Minusta on kaikkein hauraimmassa kunnossa kirjoitettu vaikka ja mitä jota on ollut aivan hirveä jälkikäteen lukea. Terapiassa olen kokenut voivani puhua enemmän. Eipä tarvi tosiaan välttämättä enää terapiaa jatkaa. 

Hei, ihan sama kokemus. Tuntuu todella pahalta, en mene enää mihinkään viralliselle koska ne tiedot ei jää terapeutin ja asiakkaan väliseksi vaan ne lukee vaikka synnärillä jotkut hoitsut Tiina ja Jenna ja tulevat yhtäkkiä ihmettelemään (kun olet onnellisena vauvasi kanssa ja kaikki menneet murheet unohtaneena) että oletko masentunut, mikset sanonut? Kun täällä lukee näin ja näin. Ja eivät halua uskoa, että mt-ongelmista voi täysin parantua ja ei niistä silloin tarvitse kaikkien kanssa keskustella.

Vierailija
207/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä Viroon terapiakäynneille, jos on jotain elämässä menetettävää. Siellä ei varmaankaan ole Kannan tapaista järjestelmää käytössä.

Vierailija
208/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisiköhän tältä alalta tekijöitä kuuntelemaan ”pimeänä”?

Vierailija
209/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, ettei noita kirjauksia tehdä erikseen kantaan. Ne tehdään oman alueen potilastietojärjestelmään, joka siirtää ne automaattisesti kanta -palveluun. Nuo kirjaukset on lain mukaan pakko tehdä ja niitä on tehty kymmeniä vuosia. Kukaan ammattilainen ei erikseen mene "kirjailemaan" kantaan mitään, ne on ne samat kirjaukset, joita on tehty vuosikymmeniä, nyt vain saat itse nähdä ne. Ennen kantaakin potilaan tiedot on voitu pyytää toisesta kaupungista nähtäville, eivät ne missään vaiheessa ole olleet salaista tietoa muilta ammattilaisilta.

193

Kertoisitko, miksi kaikki potilaasta samaa käyntiä koskevat henkilökunnan kirjaamat tiedot eivät aina tule kannassa näkyviin? Mitä erilaisia tietojärjestelmiä terveydenhuollossa käytetään ja onko niitä montakin eri järjestelmää yhden sairaanhoitopiirin sisällä? Tiedän, että on ainakin joku pegasos, sitten on esko ja monia muitakin käsittääkseni -en tosin tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa? Selittäisikö joku hiukan näitä sekavia järjestelmiä ja kertoisi niiden nimiä/ käyttötarkoituksia tietämättömälle?

Tämä on oikeasti aika sekavaa. Potilastietojärjestelmiä on useita, esim. Pegasos, lifecare, effica, apotti. Samalla alueella voi olla käytössä keskussairaalassa effica ja perusterveydenhuollossa pegasos ja nämä järjestelmät eivät "keskustele" keskenään. Siksi kanta on keksitty, että tieto esim. jatkohoitoon siirtyvistä potilaista menisi sujuvasti eteenpäin ilman kauheaa paperisotaa. Näihin järjestelmiin kirjataan esim. milloin potilaan vatsa on toiminut viimeksi ja kuinka paljon hän on syönyt. Näitä kirjauksia voi tulla kymmeniä päivässä, siksi ne eivät siirry kantaan, mutta ovat tärkeitä tietoja hoitajalle. Kantaan siirtyy epikriisit ja hoitajien tekemät väliarvioinnit, labra tulokset (paitsi viivöstetyt esim hiv tulokset, koska olisi kohtuutonta lukea positiivisesta tuloksesta kannasta, siksi ne on viivästetty kunnes lääköri itse soittaa/ilmoittaa muuten tuloksista). Suomeen on suunniteltu pitkään koko valmisteltu koko maan kattavaa yhteistä potilastietojärjestelmää, muttta sitä ei vielä ole saatu aikaiseksi.

Vierailija
210/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sinne ole pakko kirjoittaa yksityiskohtia. Jotain ympäripyöreetä ”keskustelimme maailmanmenosta”.

Niinpä. Itse käyn julkisella psykologilla, jonka on pakko tehdä kirjaukset kantaan, mutta on sanonut, että kirjoittaa aina vaan tyyliin 'potilas tullut sovitulle käynnille' ja yksityiskohtaisemmat muistiinpanot ovat vain hänen käytettävissään. Eihän sinne nytkään olla ketään pakottamassa kirjaamaan kaikkia potilaan traumoja mahdollisimman yksityiskohtaisesti?

Pelkkä yleisluontoinenkin juttu voi olla paha juttu. Esim "puhuttiin seksuaalisesta väkivallasta". Tämä sitten somaattisella puolella nostetaa n yllättäen esille -> trauma triggeröityy.

Tai jo pelkkä tieto psyk lehdistä -> oireita psykologisoidaan.

Vierailija
211/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisesta käynnistä on tähänkin asti kirjattu potilastietojärjestelmään, ja ne ovat koko ajan olleet kaikkien sen alueen hoitajien ja lääkärien nähtävillä. Eli toisin sanoen, se naapurin lähäri on koko ajan voinut lukea ne. Tilanne muuttuu vain niin, että kun ne siirrettään myös kantaan, tiedot ovat nähtävillä koko maassa. Kaikki potilastietojärjestelmässä tehdyt kantahaut jäävät lokiin ja ilman tuota erillistä kanta -hakua ne eivöt näy kuin niille oman alueen ammattilaisille. Ihmiset eivöt yleisesti ymmärrä tätä kantajärjestelmää ja sitä, että nuo tiedot ovat koko ajan oleet sen naapurin saavutettavissa.

Ei ne ole olleet. Esim oma terapeuttini pitää paperiarkistoa. Jos siirtyy kanta-kirjaamiseen, niin lopetan terapian.

Vierailija
212/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyisiköhän tältä alalta tekijöitä kuuntelemaan ”pimeänä”?

Varmaan tulee joku uusi terapeuttien terapianimike, jolla tavoin tämä voidaan kiertää. Annetaan esim. hyvinvointivalmennusta tms.

Vierailija
213/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi olla absoluuttinen oikeus määrätä kuka saa nähdä terveystie tosi. Vai onko suomalainen maaorja jonka valtio omistaa.

Vierailija
214/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vastenmieliseltä, että psykiatrian puolen tiedot katsotaan aina, vaikka niillä ei ole tutkittavan asian kanssa mitään tekemistä. Esim. yliopistosairaalassa kävin hematologian poliklinikalla - lääkäri oli käynyt kyttäämässä psykiatrian tiedot. Samoin oli tehnyt korvalääkäri.

Voisiko tuosta tehdä valituksen? Eihän nuo alat liity toisiinsa mitenkään. Ja miten on edes mahdollista, kun psykiatrin tietojen pitäisi olla erityissuojeltuja?

Tietosuojavaltuutetun pitäisi jotenkin herätä näissä terveydenhuollon tietosuoja-asioissa. Tämähän on aivan villi länsi.

Eivät ne ole sillä tavalla erityissuojattuju, etteikö niitä lääkäri pystyisi lukemaan. Se erityissuojaus käsittääkseni tarkoittaa, että ruudulle tulee varoitus "olet lukemassa arkaluontoisia tietoja". Ne saa silti lukea jos on sellainen tunne, että tietoja tarvitse. Perusteeksi riittää "kokonaisvaltainen hoito".

Vierailija
215/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sen seurauksena lopettanut hyvin yksityiskohtaisista asioista puhumisen mt-järjestelmässä, koska nämä kaikki menee Kantaan. Minulle on aiheuttanut merkittävää ahdistusta, että traumakokemuksistani ja yksityisasioistani on kirjoitettu Kantaan kun hölmönä menin aluksi kaikenlaista kertomaan. Minusta on kaikkein hauraimmassa kunnossa kirjoitettu vaikka ja mitä jota on ollut aivan hirveä jälkikäteen lukea. Terapiassa olen kokenut voivani puhua enemmän. Eipä tarvi tosiaan välttämättä enää terapiaa jatkaa. 

Hei, ihan sama kokemus. Tuntuu todella pahalta, en mene enää mihinkään viralliselle koska ne tiedot ei jää terapeutin ja asiakkaan väliseksi vaan ne lukee vaikka synnärillä jotkut hoitsut Tiina ja Jenna ja tulevat yhtäkkiä ihmettelemään (kun olet onnellisena vauvasi kanssa ja kaikki menneet murheet unohtaneena) että oletko masentunut, mikset sanonut? Kun täällä lukee näin ja näin. Ja eivät halua uskoa, että mt-ongelmista voi täysin parantua ja ei niistä silloin tarvitse kaikkien kanssa keskustella.

Siis huudellaanko noita synnärillä muiden potilaiden kuullen? :0

Vierailija
216/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä karmealta että synnärillä tullaan kysymään että miksi et sanonut olevasi masentunut vaikka masennus on taakse jäänyttä elämää :o.

Vierailija
217/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis huudellaanko noita synnärillä muiden potilaiden kuullen? :0

Taitaa olla muutamissa paikoissa vielä monta synnyttäjää samassa huoneessa. Eli kaikki kuuluu ja näkyy toisille niin väärin kuin se onkin.

Vierailija
218/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap tiedät että naapuri katselee luvatta tietoja, teet tietenkin ilmoituksen asiasta!

Mistä sen tietää. Mun sukulainen utelias Sh kyllä kävi luvatta.

Kuka ne jäljet näkee? Ei me tavalliset niitä nähdä tai osata epäillä.

Miksi ne pitää olla näytillä. Monet tosiaan jää pois terapiasta tän takia. Ne on niin arkoja asioita.

Vierailija
219/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei ne lähärit saa noin vaan lukea sinun terveystietojasi.

Niihin saa vain mennä silloin, kun on todellinen syy katsoa jotain asiaa sieltä.

Ja jokaisesta käynnistä jää jälki, että kuka on katsonut ja milloin.  Eli loki.

Huvikseen ei hoitajat saa noita tietoja katsella missään.

Ja jos epäilee että on katseltu, niin pitää vaatia, että saa tietää kuka, missä ja milloin on sen tehnyt.

Jää jälki, mutta kuten hyvin tiedät, niitä luetaan. Ei saisi huvikseen tietenkään, mutta juurikin hoitajat niitä huvikseen lueskelevat.

Niinpä. Sitä juorukiimaista lähäriä ei pidättele mikään.

Ja mitä enää sillä rangaistuksella on väliä kun salaiset asiat on juoruttu julkisuuteen. Ei sitä lukijaa ikkunattomaan selliin loppuiäksi rangaista.

Vierailija
220/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitten tietojen pitäisi automaattisesti olla näkyvissä kuka on tietoja käynyt katsomassa. Eikö tämä ole ilmiselvä ratkaisu ongelmaan ja oikeasti lopettaisi sen urkkimisen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi