15v tyttö haluaa vaihtaa nimensä! Suostuisitteko? Ei ole eka kerta kun puhuu asiasta
Noin 8veenä sanoi ekan kerran ettei tykkää nimestään ja kysyi voiko sen vaihtaa. Eli tosissaan taitaa olla! Suostuisitteko vai pakottaisitteko odottamaan kunnes täyttää 18?
Kommentit (120)
Lue Minilex: nimenvaihto lapsille. 15v täyttänyt voi vaihtaa nimensä ilman huoltajan suostumusta. Huoltajaa voidaan kuulla, mutta 15v käytännössä päättää itse. Sun lupaasi ei siis tarvita.
Miksi ei? Jos kerran on sitä jo pidempään, vuosia halunnut? Pitääkö periaatteesta kieltää? Miksi?
Ihmisissä jotka vaihtavat nimeään on jotain todella syvällistä vialla. Kannattaa kiertää kaukaa
Vierailija kirjoitti:
Ihmisissä jotka vaihtavat nimeään on jotain todella syvällistä vialla. Kannattaa kiertää kaukaa
Niinkuin esimerkiksi naiset, jotka ottavat miehensä sukunimen avioituessaan? Tai miehet vaimonsa?
Antaisin vaihtaa ja ne vanhat nimet siihen vaan perään.
Olen aika tiukka mutsi muuten tuollaisessa, mutta kuulostaa harkitulta ja järkevältä.
Miksikään Riannaksi en antaisi vaihtaa ollenkaan.
Koita nyt jo tajuta, ettei tyttö tarvitse mitään huoltajan lupaa. Ikää on tarpeeksi ja saa päättää itse.
Kyllä 15 vuotias on kypsä tekemään tälläisen päätöksen kerran lakikin sen sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on se sähköpostiongelma, kun kaikki lähettää katriina."sukunimi"... ja sitten ihmetellään, miksi postit ei tule perille. Yhdessä työpaikassa oli yksi, jolla oli nimi, jossa tuttu perinteinen nimi oli yhdellä i:llä ja jatkuvasti selitteli sähköpostiosoitettaan jokaiselle puhelimessa.
Ihan kaikesta ei kannata tehdä ongelmaa. Onko Liisa vai Liisi, Elsi vai Elsa, Räsänen vai Räisänen, Lehtinen vai Lahtinen, Niemi vai Nieminen, Mikko Heikkilä vai Heikki Mikkola.... kyllähän nyt kaikesta saa väärän, jos vaan niikseen sattuu.
No tietysti saa, mutta pitääkö sitä hakemalla hakea. Voin vakuuttaa, että tuo nimi alkaa kyllästyttää, kun sitä pitää selitellä joka paikassa.
Minä olen aina saanut sanoa sukunimeni kanssa että se kirjoitetaan yhdellä a:lla. Ei mitään ongelmaa, ihan rutiinisti tulee sanottua. En tajua miten tämä voi olla jonkun mielestä ongelma? Näitä nimiä on vaikka kuinka paljon.
En jaksanut lukea koko ketjua mutta uskon että osaat arvioida lapsesi osalta kuinka ns tosissaan hän on. Jos on 8-vuotiaana asian nostanut ensimmäisen kerran esiin niin ei ole mikään mielijohde. Itse mietin myös jo hyvin nuorena että haluaisin vaihtaa nimeä ja vanhempien luvalla vaihdoin etunimen 16-vuotiaana. En ole katunut, nyt olen jo liki keski-ikäinen.
jos lapsi on sitä mieltä että se pitää ääntää "Katrina" niin en antaisi vaihtaa. Mikäli 15-v on riittävän kypsä tajuamaan, että se lausutaan Katriina, vaikka kirjoitettaisiin yhdellä, antaisin vaihtaa.
Tai lähinnä siten että lisäisin sen Katrinan eteen ja muut nimet pysyisivät samoina.
Muistan kun myötähäpesin jonkun pikkulapseksi taantuneen ikätoverini vaatimusta yläasteella, että hänen nimensä pitäisi lausua Nina...
Minä vaihdoin toisen nimen kutsumanimeksi 20-vuotiaana muuttaessani pois kotipaikkakunnaltani. Jotenkin koin sen niin isona identiteettimuutoksena että pääsin viimein pois sieltä ahdasmieliseltä pikkupaikkakunnalta ja isoon kaupunkiin että halusin laittaa nimenkin uusiksi uuden alun kunniaksi. Kun otti vaan toisen nimen käyttöön, ei tarvinnut muuttaa mitään papereita. Ei haittaa, vaikka esim. ajokortissa allekirjoitus on 1.etunimellä.
Otin 10 v myöhemmin sen 1.etunimen takaisin käyttöön, mutta moni ystävä tuntee minut yhä 2.nimelläni.
Harmillisimpana olen kokenut sen, että osa ihmisistä tuntee minut 1., osa 2. etunimellä, ja joskus tulee hassuja ja vähän nolojakin tilanteita yhteisissä tapaamisissa. Molemmat nimeni ovat varsin tavallisia ja mielestäni ihan kauniita, ja koen molemmat omikseni, että sikäli sama millä nimellä minua kutsutaan.
Neuvoisin että jos meinaa vaihtaa, nuorempana on helpompi kuin vanhempana. On vaikea tottua kutsumaan ihmistä toisella nimellä.
Katrina? Nätti, mutta ei suuhun soljuva, joten nopeasti muuttuu puheessa Kataksi..ja kaikki on kirjoittamassa sen muotoon Katriina.
Eikö tällainen nimenvaihdoshalu ole myös erittäin yleistä lapsilla/teineillä..
Minusta ei ole iso asia se, onko nimessä yksi vai kaksi i kirjainta. Se on suomalaisille ihan perus juttu, että on kumpaakin versiota monesta nimestä. Ei ole ongelma. Kyllähän ihmiset ottavat esim tosi vaikeitakin sukunimiä kun menevät naimisiin jonkun ulkomaalaisen kanssa. On monella suurempiakin haasteita huomattavasti kuin se, onko yksi vai kaksi i kirjainta.
Mun syntymäsukunimi tyyliin 'niemelä' - postia tuli milloin niemi, niemilä, nieminen, niemieli.
Nyt naimisissa, sukunimi tyyliin Bergström - postia tulee birgersson - bergelin - bjurström - beriströmm jne
Eli olipa nimi melkein mikä tahansa niin kyllä sitä aina jollekin tavata saa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois helpompaa kommentoida, jos tietäisi, mikä nimi on.
Nykyinen nimi tyyliä Enna/Emma, haluaa olla Katrina. Siis nimenomaan yhdellä ii:llä.
Ap
Antaisin vaihtaa, koska hän ei syystä tai toisesta ole aikoihin pitänyt nimestä. Ja hän haluaa vaihtaa ihan järkevään nimeen, ei mihinkään stripparinimeen tyyliin Chantal. Hän vaihtaa sen jokatapauksessa myöhemmin. Tai siten katuu ja vaihtaa taas, mutta ainakaan ei vietä vuosikausia herkässä iässä inhoten nimeään.
Ja lumihiutalenurisijat voi olla ihan hiljaa, ei se lapsi sitä nimeä ole pyytänyt, vaan vanhempi on päättänyt nimen, joka miellyttää itseään ja joskus ne valinna menee päin percettä. Ei kyseessä ole kolmevuotias joka haluaa vaihtaa nimensä Pocahontasiksi...
Valtaosa 15-vuotiaista on keskellä pahinta murrosiän sekoiluvaihetta ja päätökset ovat suunnilleen samaa tasoa kuin 3-vuotiaalla. Muutaman vuoden nuoremmaltakin voisi saada järkevämpiä ajatuksia irti... Teini-ikä tutkimusti vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin, jopa esim. matemaattiseen päättelykykyyn.
"Näintiukasti suhtaudutaan nimenvaihtoon, mutta jos haluaisi sukupuolensa vaihtavan leikkauksilla jahormoneilla, niin se tietysti."
Olet oikeassa. Tuohan on vain nimi ja vieläpä kaikinpuolin kaunis ja ok. Liian tiukasti suhtaudutaan, ihmiset vaihtavat sukupuoltakin. Tämä ei ole niin iso juttu, että pitäisi harkita vielä vuosia.