15v tyttö haluaa vaihtaa nimensä! Suostuisitteko? Ei ole eka kerta kun puhuu asiasta
Noin 8veenä sanoi ekan kerran ettei tykkää nimestään ja kysyi voiko sen vaihtaa. Eli tosissaan taitaa olla! Suostuisitteko vai pakottaisitteko odottamaan kunnes täyttää 18?
Kommentit (120)
Onko häntä kiusattu tuolla omalla nimellään.
Tiedän 2, jotka nimenomaan kiusaamisen takin vaihtoivat nimeään. Tai toinen vaihtoi sen kokonaan virallisesti erilaiseksi ja toinen suuttuu, jos kutsun virallisella nimellä. Saa käyttää lempinimeä.
Kannattaa antaa vaihtaa, vanhemapana kaikkien eri korttien yms. vaihtaminen uudelle nimelle paljon isompi ruljanssi. Suosittelen, että ottaa uuden nimen ja toiseksi etunimekseen nimekseen sitten vanhan nimen. Näin voi myöhemmin vain ilmoittaa kaikkialle helposti, että käyttää kutsumanimenä toista etunimeä, jos mieli muuttuu matkan varrella.
Minulla on kotona alakouluikäinen Katriina. Anna vaihtaa, ihana nimi. Eikä tule Suomessa muita vastaan. Toimii ulkomailla, on englanniksi käthrin.
Nykyisessä nimessä ei ole mitään vikaa. Aika opettaa tytölle ettei aina saa mitä haluaa. Ei niitä nimiä huvikseen vaihdella jos nyt ei vaan satu tykkäämään nimestään. Kyseisessä tapauksessa en antaisi lupaa, jos vielä 18-vuotiaana ituttaa niin vaihtakoon sitten.
Muutin itse, joskin aikuisena, niin, että uuteen nimeen sisältyi vanhempieni antama nimi tyyliin Ella -> Mariella (tuo on vain esimerkki lol).
Sitä alkuperäistä nimeä aina väänneltiin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko nimenvaihto helmopaa 80-luvulla? Kaveri vaihtoi nuorena, ei muistaakseni ollut isompaa vääntöä.
Nykyään on helpompaa niin etu- kuin sukunimen kohdalla.
eli sillä on pojan nimi kun päättelitte fasisteina hänen sukupuolensa? Antakaa vaihtaa se nimi ja maksatte leikkaukset kans kun ette onnistuneet ttekemään ihmistä joka on omassa kehossaan.
Itse ehkä suosittelisin tuon ikäiselle kompromissia : lisätään uusi nimi toiseksi / kolmanneksi nimeksi ja ottaa sen kutsumanimeksi. Siten voi aloittaa toisen asteen oppilaitoksessa uudella nimellä ja saa siten sen sinetöityä uusien ihmisten päähän. Mutta jos mieli muuttuu kuitenkin, voi vielä palata vanhaan kutsumanimeen ilman nimenvaihdosta. Ja jos pitää päänsä, voi muuttaa nimen myöhemmin etunimeksi virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä nimessä ei ole mitään vikaa. Aika opettaa tytölle ettei aina saa mitä haluaa. Ei niitä nimiä huvikseen vaihdella jos nyt ei vaan satu tykkäämään nimestään. Kyseisessä tapauksessa en antaisi lupaa, jos vielä 18-vuotiaana ituttaa niin vaihtakoon sitten.
Itse inhosin lapsena omaa yhdistelmäetunimeäni ja harmittaa, että odotin noin 25-vuotiaaksi, että sen vaihdoin. Olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko nimenvaihto helmopaa 80-luvulla? Kaveri vaihtoi nuorena, ei muistaakseni ollut isompaa vääntöä.
En tiedä kasarista, mutta nykyäänhän vaan pitää ilmoittaa väestörekisteriin ja maksaa 50 euroa. Siinä se. Ei kovin vaikeeta.
sitten on tietty kaikkien pankkikorttien, henkkarien ja passin jne uusimisrumba
Hänen toivomansa nimen voi ottaa lempinimeksi. Jos vielä vuoden päästä haluaa muuttaa sen viralliseksi, niin ok.
Olin itse kateellinen kun muilla oli komeasti jonkun maan nimi sukunimenä kuten Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa jne. Yritin saada vaihdettua itselleni sukunimeksi Neuvostoliitto mutta sitä ei hyväksytty vaikka sen nimisiä ei ole muita. Melkoista syrjintää. Olisi näyttänyt hienolta kerrostalon oven postiluukussa.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei siihen tarvinnut edes vanhempien lupaa jos oli 16 täyttänyt. Itse vaihdoin vanhemmilta salaa espanjalaisperäiseen nimeen, koska halusin olla erikoinen. Vanhemmat järkyttyi mutta ei ne sille mitään voineet. Ja itse olen vielä nelikymppisenäkin valitsemaani nimeen tyytyväinen.
Ex painosti minua antamaan tyttärelle nimen Nora, asuimme ulkomailla ja pelkäsin joten suostuimme. Kun palasimme suomeen vaihdoin tytön nimen Tanjaksi, hän oli 8kk tuolloin ja tottui äkkiä uuteen nimeensä.
No, sitten kun tyttö täytti 18 vuotta hän vaihtoi nimensä Nooraksi :O Että juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakoot täysi-ikäisyyteen. Poikkeuksena jos nimi on sellainen, jota joutuu selittelemään ("Nico C:llä" tai "Pia yhdellä I:llä") niin antaa muuttaa tutumpaan muotoon. Elämäkin helpottuu.
Pia on mielestäni normaali kirjoitustapa ja Piia on venytys.
Sun mielestä ja munkin, mutta silti sitä pitää selitellä joka paikassa. :)
ohis
Jos on 8-vuotiaasta halunnut vaihtaa, niin olisin kyllä valmis keskustelemaan siitä vakavasti. Kuten aikasemmat ovat maininneet, nyt se olisi vielä suhteellisen helppoa vrt. täysi-ikäisenä, kun ei ole miljoonaa lippua, lappua ja korttia. Onko hän jo monen vuoden ajan halunnut olla nimenomaan Katarina? Jos ei, niin ehdottaisin ehkä kompromissiksi, että virallista vaihtoa ei tehtäisi vielä, mutta häntä alettaisiin kutsua Katarinaksi ja kun on täysin varma, että juuri tuo nimi on hänen "identiteettinsä", nimenvaihto tehtäisiin viralliseksi.
Mun yksi lapsuudenkaveri on vaihtanut jo niin monta kertaa nimeä, etten ole enää pysynyt vuosiin perässä. Se tulee aina mulle olemaan se sama Mari, jonka kanssa pihoilla leikittiin.
Silleen hauska yksityiskohta, että myöskään FB ei enää anna tuon vaihtaa nimeä. Ihminen ei kuulemma voi niin montaa kertaa vaihtaa nimeään elämänsä aikana. Eikun uuden profiilin tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Nimi, kansallisuus, uskonto, asuinpaikka ym asiat on sellaisia, jotka vanhemmat päättää. Sitten itse voi aikuisena muuttaa.
Uskonnon saa päättää 15-vuotiaana.
Ei saa. Pitää olla vanhempien lupa mm kirkosta eroamiseen.
Antaisin vaihtaa. Mitä aikaisemmin sen parempi. Vaihtaminen myöhemmin tulee paljon hankalammaksi, jos on ehtinyt hankkia pankki/luottokortin, ajokortin, passin, kelan tai henkilökortin. Mitä enemmän joutuu nimenvaihdon takia uusimaan asiakirjojaan sen kalliimmaksi tulee.
Voihan taustalla olla myös kiusaaminen nykyisestä nimestä, mutta toivottavasti syynä ei olisi niin ikävä asia.