15v tyttö haluaa vaihtaa nimensä! Suostuisitteko? Ei ole eka kerta kun puhuu asiasta
Noin 8veenä sanoi ekan kerran ettei tykkää nimestään ja kysyi voiko sen vaihtaa. Eli tosissaan taitaa olla! Suostuisitteko vai pakottaisitteko odottamaan kunnes täyttää 18?
Kommentit (120)
Antaisin vaihtaa, vai loukkaako sinua, ettei sinun valitsemasi nimi ole hänelle mieleen? Helpompi nyt, kuin myöhemmin uusia ajokortti, passi yms.
Eikös sen kerran saa vaihtaa ihan ilmoitusasiana?
Vierailija kirjoitti:
Suostuisin. Vaikuttaisi myönteisesti identiteettiin. Ei ole kivaa kärvistellä ei-mieluisan nimen kanssa vielä kolme vuotta, jos on varma tästä nimenmuutosasiasta.
Niin, mitä jos 2 vuoden päästä se valittu uusi nimi ei olekaan enää kiva?
Mä vaihdoin 16-vuotiaana erikoisempaan nimeen enkä ole katunut. Joten varmaan antaisin oman nuorenkin vaihtaa nimeä vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelee asiaa? Mikä nimessä on vikana?
Antaisin odottaa täysi-ikäisyyteen, tuon ikäisillä mielialat ja -halut vaihtelevat muutenkin.On kuulemma ruma ja tylsä. Semmoinen perusnimi, vähän vanhahtava tyyliä Ella. Haluaisi pidemmän nimen jossa R. Tai no, kai minä voin kertoa että haluaa olla uudelta nimeltään Katrina. Vitsailin että sehän on kahvimerkki ja hyvä, ettei silmille tullut!
A.p
No onneksi haluttu nimi on ainakin nätti, jos nyt siis on se oikea :)
En suostuisi. Nimi, kansallisuus, uskonto, asuinpaikka ym asiat on sellaisia, jotka vanhemmat päättää. Sitten itse voi aikuisena muuttaa.
Voisiko ottaa toisen nimen käyttöön tai lisätä etunimeen toisen nimen? Itse olin 20-vuotiaaksi asti Mia, siitä eteenpäin Mia-Riina. Terkut tutuille :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuisin. Vaikuttaisi myönteisesti identiteettiin. Ei ole kivaa kärvistellä ei-mieluisan nimen kanssa vielä kolme vuotta, jos on varma tästä nimenmuutosasiasta.
Niin, mitä jos 2 vuoden päästä se valittu uusi nimi ei olekaan enää kiva?
No sen voi sitten vaihtaa takaisin.
Kun peruskoulun jälkeen lähtee jatko-opiskelemaan, niin nimenvaihto olisi hyvä tehdä ennen sitä. Katrina on nätti nimi, mutta mielestäni Ella nätimpi. Mutta, makuasioita. Jos teinin nimi tyyliä Ritva, Raija, Jaana tai oiekasti 50-60-luvun nimi, niin vaihtoon vaan, jos lapsi sitä on aina inhonnut.
Kyllä minä antaisin vaihtaa - mielipide asiasta tuntuisi olevan todella vakaa. Lisäksi tuo nimi, johon haluaisi vaihtaa, on todella kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelee asiaa? Mikä nimessä on vikana?
Antaisin odottaa täysi-ikäisyyteen, tuon ikäisillä mielialat ja -halut vaihtelevat muutenkin.On kuulemma ruma ja tylsä. Semmoinen perusnimi, vähän vanhahtava tyyliä Ella. Haluaisi pidemmän nimen jossa R. Tai no, kai minä voin kertoa että haluaa olla uudelta nimeltään Katrina. Vitsailin että sehän on kahvimerkki ja hyvä, ettei silmille tullut!
A.p
Olet hirveä, vittuilet lapsellesi mieluisasta nimestä. Itse olet antanut jonkun kamalan nimen ja nyt et halua että päätöstäsi muutetaan koska ylpeys kokisi kolauksen.
Varmaan olet sellainen kuka mummona aukoo päätään lastenlasten nimistä.
Vierailija kirjoitti:
Odottakoot täysi-ikäisyyteen. Poikkeuksena jos nimi on sellainen, jota joutuu selittelemään ("Nico C:llä" tai "Pia yhdellä I:llä") niin antaa muuttaa tutumpaan muotoon. Elämäkin helpottuu.
Pia on mielestäni normaali kirjoitustapa ja Piia on venytys.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Nimi, kansallisuus, uskonto, asuinpaikka ym asiat on sellaisia, jotka vanhemmat päättää. Sitten itse voi aikuisena muuttaa.
Uskonnon saa päättää 15-vuotiaana.
Meillä 16-v sai luvan lisätä haluamansa nimen, suunnitteli asiaa useamman vuoden. Tyyliin Tiina Mariasta Stella Tiina Mariaksi. Nimet keksittyjä.
Antaisin vaihtaa jos muuttaa omilleen, mutta muutoin huoltajana pitäisin sen nimen joka tullut syntymässä annettua sen aikaa kuin on elätettävänäkin.
Jos oikeasti tahtoo olla Katrina eikä mikään Angela/Jadessa/Alexsandra niin suostuisin! Ehkä nimi kuvaa paremmin hänen nykyistä persoonaansa kuin se mikä vauvana valittiin. Tai ehkä on kyllästynyt kaimoihin, Elloja on kuitenkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin vaihtaa, vai loukkaako sinua, ettei sinun valitsemasi nimi ole hänelle mieleen? Helpompi nyt, kuin myöhemmin uusia ajokortti, passi yms.
Eikös sen kerran saa vaihtaa ihan ilmoitusasiana?
Tämä on muuten hyvä pointti. Kun vaihdoin sukunimeni päälle kolmikymppisenä, oli hirveästi muistettavaa ja lippua ja lappua virtuaalisesti täytettävä. Meni puolisen vuotta saada kaikkiin nimi vaihdetuksi. Aikuisena on ehtinyt jo kertyä sitä ja tätä omalla nimellä, kotona asuvana teininä ei vielä opiskelija- ja pankkikorttia kummempaa yleensä.
No jaa, minä päätin 15-vuotiaana, etten koskaan halua ryhtyä tupakoimaan tai ryyppäämään, enkä lähde muotin mukana samaan massaan kuin muut. 6-vuotiaana päätin, etten halua lapsia ja pysyn lapsettomana.
Näillä päätöksillä mennään edelleen.
N40