Mistä saisin apua laihtumiseen? Terveyskeskus ei auta. BMI 36.
Olen lopettanut siiderin tissuttelun jo muutama kuukausi sitten mutta kiloja on lähtenyt tasan yksi. Yritän syödä edes jotenkin lautasmallin mukaan tai hiilareita vähemmän. Pyrin liikkumaan joka päivä ainakin 5000 askelta. Istumatyö ja noin viitenä päivänä lähden puolen tunnin kävelylle, että saan askeleet. Mitään ei tapahdu ja olen raihnainen ja väsynyt enkä jaksa enää enempää tehdä tämän eteen.
Kommentit (72)
Löytäisitkö jostain ravitsemusneuvojan tai liikunta- ja ravitsemusneuvontaa antavan personal trainerin? Joissain kaupungeissa on kunnallisiakin ja ainakin Terveystalolla ja Fressillä on, varmaan muillakin yksityisillä lääkärikeskuksilla. Kun saat selvät ohjeet miten syödä niin paino lähtee nopeasti alaspäin kun ylipainoa on noinkin paljon.
Millaista apua kaipaisit? Jos sen vaikka saisi jostain muualta. Vaaka ja kalorilaskuri voisivat auttaa hahmottamaan, mitä ja millaisia määriä todellisuudessa syöt.
Kuluta enemmän kuin syöt. Tarvitsetko todella ravitsemusterapeutin sanomaan sinulle saman asian?
Vierailija kirjoitti:
Löytäisitkö jostain ravitsemusneuvojan tai liikunta- ja ravitsemusneuvontaa antavan personal trainerin? Joissain kaupungeissa on kunnallisiakin ja ainakin Terveystalolla ja Fressillä on, varmaan muillakin yksityisillä lääkärikeskuksilla. Kun saat selvät ohjeet miten syödä niin paino lähtee nopeasti alaspäin kun ylipainoa on noinkin paljon.
Minäkin suosittelen menemistä ammattilaisen vastaanotolle, joko pt tai ravitsemusterapeutti. Molemmat maksaa, mutta ammattilainen ulkopuolinen näkee ne haasteet, joita sinulla on paremmin kuin itse näkee. PTn avulla saisit myös tuon liikunnan puolen kuntoon.
Arkiaktiivisuutta lisää. Ja koska teet istumatyötä niin jaa se 10 000 askelta vaikka kolmeen erään niin sinulla pysyy kehon aktiivisuus koko päivän yllä. Olo helpottuu muutaman viikon jälkeen. Laihtumisessa helpoin on muistaa sääntö että puolet lautasella olevasta ruuasta on salaattia ja kasviksia. Aikuinen nainen ei tarvitse yli 2 keskikokoista perunaa tai yli 1.5dl riisiä lisukkeeksi. Pastaa riittää pari desiä. Ja vanha totuus pitää että ensimmäiset 21 päivää on vaikeimmat. 3kk päästä et edes huomaa olevasi dieetillä, koska sinulla on uusi elämäntapa.
Terveyskeskus voi ohjeistaa, mutta ne ohjeet on saatavilla muualtakin. Toisaalta paljon parempiakin ohjeita on.
Et selkeästi halua tarpeeksi paljon laihtua. Huomasivat tämän tk:ssa eivätkä siksi viitsineet tuhlata suhun resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin suosittelen menemistä ammattilaisen vastaanotolle, joko pt tai ravitsemusterapeutti. Molemmat maksaa, mutta ammattilainen ulkopuolinen näkee ne haasteet, joita sinulla on paremmin kuin itse näkee. PTn avulla saisit myös tuon liikunnan puolen kuntoon.
Mieluummin ravitsemusterapeutti, kun ruokapuoli on se ongelma. Ap:n liikuntamäärillä ei tarvitse pt:n palveluita vielä pitkään aikaan, kun arkiaktiivisuuskin on aika vähäistä.
Jos olet töissä, niin eikö työterveyden pitäisi auttaa sinua?
Viisi tuhatta askelta on normaalin ihmisen arkitoimintaan sisältyvää. Jos pelkällä askeltamisella haluaa laihtua niin 20 tuhatta vähintään ja silloinkaan ei aivan mitä saa syödä ylenmäärin.
Perusasiat hukassa tällä aloittajalla. Ei lautasmalli ole mikään taikatemppu laihtumiseen, lähinnä painonhallintaan. Ja varsinkaan jos sitä noudatetaan " jokseenkin".
Mutta tsemppiä ja perehtymistä asiaan.
Jos voimat eivät riitä suuriin muutoksiin ruokavaliossa, niin vaihda maito rasvattomaan, limut veteen tai vähempikaloriseen, margariini vähempirasvaiseen jne. Jo maidon vaihto punaisesta rasvattomaan voi laihduttaa pari kiloa, jos sitä kuluttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet töissä, niin eikö työterveyden pitäisi auttaa sinua?
Harvassa paikassa esim. ravitsemusterapeutin palveluja kuuluu työterveyshoitoon.
Mutta jos ap vaan suinkin varaa, kannattaa käydä yksityisellä puolella itse maksaen. Ei niitä käyntikertoja välttämättä tarvi edes kovin montaa eli ei tule ihan ylettömän kalliiksi.
Eikö kaupungin ravitsemusterapeutti ole ilmainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ravitsemusterapeutti, kun ruokapuoli on se ongelma. Ap:n liikuntamäärillä ei tarvitse pt:n palveluita vielä pitkään aikaan, kun arkiaktiivisuuskin on aika vähäistä.
Samaa mieltä. Lisäksi PT ammattinimikkeenä ei kerro yhtään mitään, vaan sitä voi käyttää vaikka millä koulutuspohjalla ja ilman koulutustakin, joten osaamisen taso voi olla ihan asiantuntevasta ihan pihalla olevaan, jolloin pahimmillaan saa aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Ravintopuolen ihmisistäkin on syytä etsiä ihan laillistettu ravitsemusterapeutti, koska ravintoneuvoja, diplomiravintoneuvoja, ravitsemusasiantuntija, ravintoasiantuntija ja ties mikä muu, ovat myös nimikkeitä, joiden taustalla voi olla ihan pilipalikoulutus, pahimmillaan jonkun huuhaa-ravintosuunnan gurun järjestämänä, tai ei koulutusta käytännössä ollenkaan, vaan ollaan ihan itse netistä ja blogeista opittu ja päätetty kokemusasintuntijana alkaa auttaa muita. Tällöinkin jälki voi pahimmillaan olla rumaa, jos neuvot ovat ihan pielessä.
Kokemuksesta voin kertoa että minulla ei tapahdu ensimmäiseen 3 kuukauteen mitään painon suhteen jos muutan syömistä tai liikkumista, sen jälkeen vasta vähitellen alkaa tulla tuloksia, joillakin tulokset näkyy jo parissa viikossa. Turhauttavaa, mutta jatka vaan sinnikkäästi. Vielä kun ajan kanssa teet niin siitä tulee elämäntapa eikä mikään pikadieetti.
Oma apu paras (ja ainut) apu. Syö vähän vähemmän kuin kulutat. Paino asettuu pikkuhiljaa alemmas.
Ntissä on näitä Sulamoita ja Finellejä jne , johon voi laittaa päivän syömisensä ja se antaa kalorit ja ravintoaineet. Sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä.
Kävin siis ”itkemässä” tätä asiaa terveyskeskuksessa ja sainkin ajan ravitsemusterapeutille. Laski mun kaloritarpeen ja ohjeisti lautasmalliin jne. Harvalla ylipainoisella ylipaino on siitä kiinni ettei tietäisi asioista. Työterveyshuoltoa mulla ei ole koska olen töissä sen verran pienessä firmassa että sitä ei tarvitse järjestää.
Mä tarvitsisin siis jonkun auttamaan tästä suosta ylös. Olen jo näitä pieniä muutoksia tehnyt. Lopettanut esimerkiksi viikonloppuiset sokerisiiderit ja alkanut kävellä edes tuon 5000 askelta.
Ap
Kävele enemmän. Vasta yli 10 000 askelta alkaa näkymään terveydessä ja aineenvaihdunnassa. Syöt liian isoja annoksia edelleen. Kulutuksesi on todella alhaista.
Hienoa kuitenkin, että otat päivässä vähintään sen 5000 askelta. Siitä on helppo lähteä lisäämään askelta. :)