Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi duunareita ei arvosteta yhtään Suomessa? Kaikkien pitäisi olla jotain hiton akateemisia?

Vierailija
24.01.2021 |

Kukaan ei juhli kun valmistuu ammattikoulusta, vaikka sieltä valmistuu yhteiskunnan kannalta todella tärkeitä työntekijöitä. Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi? Aina saa vaan kuulla vähättelyä, voivottelua ja säälimistä jos kuulee että joku meneenkin "vain" amikseen.

Muutenkin perusoletus tuntuu olevan, että lapset aina kouluttautuisivat korkeammalle kuin omat vanhempansa ja pyrkisivät luokkanousuun ja parempaan elintasoon. Aina vaan ylistetään korkeakoulutusta, ja halutaan entistä enemmän suomalaisia korkeakouluun.

MIKSI duunariutta ei voi yhtään arvostaa? Onko sellainen muka tasa-arvoinen yhteiskunta missä vain akateemiset on arvokkaita ihmisiä, ja kohta meillä on niin vähän duunareita että ne pitää raahata jostain ulkomailta ja sen näkee myös työn laadussa..

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse akateeminen ja olen monissa akateemisissa tutuissani huomannut tuon saman, itseäni oksettavan piirteen. Suomea on monesti sanottu meritokratiaksi, ei ehkä syyttä. Yhteen ystävääni, tuplamaisteriin, jopa katkaisin välit tästä syystä, hänestä tuli niin valtavan omahyväinen, kunnon kusi nousi päähän -tapaus.

Katkaisitko välit ensimmäisen vai toisen maisterin jälkeen?

Sen jälkeen kun hänestä tuli täysin itseään täynnä oleva ääliö.

Vierailija
22/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi?"

Akateemiset itse. Kun opiskelin TKK:lla, Otaniemessä oli opiskelijoiden oma autopaja. Ei tainnut Haagan amiksen autolinjalla olla ohjelmointikerhoa. Toiminnoille on hierarkia ja duunarihommat ovat siellä alimpana. Joo on tosi kiva, että joku hakee mun roskat pois, mutta jos pitää valita, valitsen mieluummin lääkäripalvelut.

Ei toimisi, tiede ei enää edistyisi koska kaikki akateemiset olisivat kiinni hanttihommissaan. 

Edistyisi varmasti, ehkä jopa paremmin kuin nyt. Suurimmalle osalle akateemisista tulisi ammattia tukevia sivuerikoistumisia. Kirurgi saattaisi olla sivuammatissaan käsityöläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valmistunut yliopistosta ja ihan yhtälailla meikäläiset saa paskaa niskaansa, jos ei olla valmistuttu "oikealta alalta". Ja oikea alahan kattaa suurin piirtein ainoastaan tekniset alat. Kaikki humanistiset alat on huuhaata. Olisi kiva, jos kaikkien opiskelua arvostettaisiin.

Vierailija
24/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi?"

Akateemiset itse. Kun opiskelin TKK:lla, Otaniemessä oli opiskelijoiden oma autopaja. Ei tainnut Haagan amiksen autolinjalla olla ohjelmointikerhoa. Toiminnoille on hierarkia ja duunarihommat ovat siellä alimpana. Joo on tosi kiva, että joku hakee mun roskat pois, mutta jos pitää valita, valitsen mieluummin lääkäripalvelut.

Ei toimisi, tiede ei enää edistyisi koska kaikki akateemiset olisivat kiinni hanttihommissaan. 

Edistyisi varmasti, ehkä jopa paremmin kuin nyt. Suurimmalle osalle akateemisista tulisi ammattia tukevia sivuerikoistumisia. Kirurgi saattaisi olla sivuammatissaan käsityöläinen.

Joku kirurgi ehkä saattaisikin jotain käsitöitä oppia mutta miten te filosofian yms. höpöhöpöalojen akateemiset tulisitte toimeen kun pitäisi jotain osatakin?

Vierailija
25/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen valmistunut yliopistosta ja ihan yhtälailla meikäläiset saa paskaa niskaansa, jos ei olla valmistuttu "oikealta alalta". Ja oikea alahan kattaa suurin piirtein ainoastaan tekniset alat. Kaikki humanistiset alat on huuhaata. Olisi kiva, jos kaikkien opiskelua arvostettaisiin.

Mitä hyötyä niistä humanistisista aloista on mihinkään?

Vierailija
26/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat todella vastenmieliseltä ihmiseltä. 

Miksi näin? Eri ammatit vaativat eritasoisen kognitiivisen kyvykkyyden. Melkein kuka tahansa oppii heiluttamaan harjaa, mutta harvasta voi tulla fyysikko.

Vierailija
27/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa insinööreistä ei kyllä osaisi korjata tai asentaa yhtään mitään, ne niiden autopajat on pelkkää harrastustoimintaa. 

Mutta he pystyisivät helposti oppimaan tarvittavat taidot. Vai ajattelitko, että vain kutosen keskiarvolla peruskoulusta päässeet 16-vuotiaat lökäpöksyt voivat oppia auton korjaamisen jalon taidon?

En tiedä auton korjaamisista mutta vaikka hitsaaminen on taito, jonka omaksumiseen menee jopa vuosia, siis että saa oikeasti siistiä ja hyvää jälkeä. Siinä pitää tuntea materiaalit, ymmärtää koneen toimintaa, ja työ on millintarkkaa. Siihen ei kaikki pysty, ihan niin kuin kaikki eivät oppisi kirurgiksi. 

Vierailija
28/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirurgi ehkä saattaisikin jotain käsitöitä oppia mutta miten te filosofian yms. höpöhöpöalojen akateemiset tulisitte toimeen kun pitäisi jotain osatakin?

Miksi filosofiaa osaava ei voisi oppia duunarihommia? Mikä niissä on niin erityistä?

Vierailija
29/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa insinööreistä ei kyllä osaisi korjata tai asentaa yhtään mitään, ne niiden autopajat on pelkkää harrastustoimintaa. 

Mutta he pystyisivät helposti oppimaan tarvittavat taidot. Vai ajattelitko, että vain kutosen keskiarvolla peruskoulusta päässeet 16-vuotiaat lökäpöksyt voivat oppia auton korjaamisen jalon taidon?

Minäkin voin helposti opetella kärrynpyöriin tai insinööriksi tarvittavat taidot, vai luuletko että hikipingot ovat ainoita jotka osaa lukea kirjoja päivät pitkät?

Vierailija
30/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset luulee, että kaikki duunarialat on jotain yksinkertaista ojan kaivamista tai lattian moppaamista, mihin pystyisi kuka vaan kenet kadulta otetaan. Tämä ei tietenkään pidä paikkansa vaan moni ala vaatii vuosien kokemusta ja todellista ammattiosaamista. 

Vierailija
31/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunareissa on niin paljon sitä roskaporukkaa joilta puuttuu käytöstavat. Onhan se ikävää jos koko elämän joutuu näiden ihmisten parissa viettämään (ikuisesti yläasteella).

Onneksi kuitenkin valtaosta akateemisesti koulutetuista kasvaa tuosta sinun ajatusmaailmastasi eroon viimeistään yliopiston lopulla tai heti sen jälkeen. Hyvin harva jää sinun laillasi ikuisesti lukioon.

Siihen vois auttaa jos ne ihmiset oppisivat edes ikääntyessään käyttäytymään niin kuin aikuiset ihmiset.

Ja onhan niissä fiksuakin porukkaa ei todellakaan koske kaikkia.

Vierailija
32/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä niistä humanistisista aloista on mihinkään?

Ne tuottaa lisää tietoa maailmasta. Miksi tieto ei ole tärkeää? Maailma olisi aika kauhea, jos ketään ei kiinnostaisi tutkia esimerkiksi historiaa tai filosofiaa. Unohtaisimme mistä olemme tulleet ja joutuisimme yksin pohtimaan elämän suuria kysymyksiä ilman, että voisimme lukea niistä jostain.

Duunarit tekevät elämästämme hyvän nyt, mutta tutkijat tekevät elämästä mielenkiintoisempaa ja merkityksellisempää pitkällä aikavälillä. Miksei näitä molempia polkuja voisi arvostaa?

Vierailija
33/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat todella vastenmieliseltä ihmiseltä. 

Miksi näin? Eri ammatit vaativat eritasoisen kognitiivisen kyvykkyyden. Melkein kuka tahansa oppii heiluttamaan harjaa, mutta harvasta voi tulla fyysikko.

Ihan jokaisesta perus-Pertistä tai Pirkosta voi tulla fyysikko jos vaan opiskelee sitä tarpeeksi. Ei ehkä kenestä tahansa huippufyysikkoa, mutta fyysikko kuitenkin. Ei todellakaan vaadi mitään poikkeuksellista älyä vaan harjoittelua ja perslihaksia..

Vierailija
34/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työ on arvokasta. Riittää että itse tykkää siitä mitä tekee.

Vierailija
35/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oletetaan, että eläkepommi voidaan purkaa jos kaikki alkavat akateemisiksi. Toisaalta joku joutuu tekemään ne duunarien työt ja ne ihmiset tulevat itä-Euroopasta.

Vierailija
36/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut eräästä tohtorista, joka on tehnyt ostoksensa Lidlissä. Se siitä elitismistä!

Lisäksi olen nähnyt yliopiston kampuksella tupakoitsijoita. Ja varmasti liikkuu myös nuuskaa siellä.

Samaa roskaa ovat amikset ja maisterit, siksi kunnollista miestä ei voi enää löytää.

Olen itse perinyt, eikä tarvetta opiskella, mutta ainakin olen KUNNOLLINEN nainen jonka ei tarvitse sen kummemmin rassata putkia tai tuhlata elämäänsä akateemiseen tutkimukseen.

Hah sanon minä jokaiselle palkkatyöläiselle, olette samalla viivalla kaikki. N27

Vierailija
37/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi filosofiaa osaava ei voisi oppia duunarihommia? Mikä niissä on niin erityistä?

Niissä pitää osata jotain.

Vierailija
38/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut eräästä tohtorista, joka on tehnyt ostoksensa Lidlissä. Se siitä elitismistä!

Lisäksi olen nähnyt yliopiston kampuksella tupakoitsijoita. Ja varmasti liikkuu myös nuuskaa siellä.

Samaa roskaa ovat amikset ja maisterit, siksi kunnollista miestä ei voi enää löytää.

Olen itse perinyt, eikä tarvetta opiskella, mutta ainakin olen KUNNOLLINEN nainen jonka ei tarvitse sen kummemmin rassata putkia tai tuhlata elämäänsä akateemiseen tutkimukseen.

Hah sanon minä jokaiselle palkkatyöläiselle, olette samalla viivalla kaikki. N27

Ei se sossunn luukulta ruinattu raha ole mikään perintö.

Vierailija
39/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ilomielin duunari, jos sillä palkalla olisi ostovoimaa.

Vaan kun ei ole; korkeakoulutukseni edistyy.

Vierailija
40/96 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniongelma on se, että kaikki työt eivät ole yhtä työläitä, kaikkien työpäivät eivät ole yhtä pitkiä. Mutta jos puhuttaisiin tuntipalkasta ja se maksettaisiin jokaisesta todellisesta työtunnista, myös tenttikirjojen lukemisesta ammattitaitoa hankkiessa, niin sitten ei minulla ole mitään sitä vastaan. Minun ymmärryksen mukaan pitkä koulutus vaatii vuosien mittaisen elämän ilman tuloja, kun lyhyemmällä koulutuksella pääsee nopeammin leivän syrjään kiinni, enkä pidä vääränä, jos tämä myöhemmin työelämään siirtyessä kompensoidaan korkeammalla palkalla, jotta pitkän koulutuksen vaativan ammatin hankkimisesta ei käytännössä rangaistaisi taloudellisesti. Eihän tämä kaikilla aloilla näin mene.

En myöskään ymmärrä ajatusta, että 30t viikossa ja 60t viikossa arvostettaisiin kuukausipalkkana tai vuosia sioina saman palkan arvoiseksi. Pitää vaatimusten edes jollain tavalla näkyä palkassa, koska kyllä noita tavattoman pitkiä työpäiviä tekeviä myös tarvitaan. Muuten ei rattaat pyöri, jos niihin ei kukaan enää ryhdy. Valitettavasti kateuslehdet eivät koskaan kerro kunkin palkkaan tarvittujen työtuntien määrää, eikä koskaan puhuta todellisesta tuntipalkasta.

Mutta minä ainakin arvostan duunariammatteja. Ajatelkaa vaikka talonrakentajia, tai sähkömiehiä, tai rekkakuskeja, tai lämpölaitoshemmoja tai vesilaitosta tai kaupan myyjiä ja viljelijöitä. Pulassa oltaisiin ilman. Jokainen joutuisi itse keräilemään ruokansa suoraan luonnosta ja luolissako asuttaisiin vai olisiko asumisen edellytys rakentaa talonsa itse. Joissakin duunariammateissa palkka on ainakin tuntipalkkana isompi kuin minulla, ja voi olla vuosiansioinakin, vaikka teenkin tunteja aika paljon enemmän. Ja vaikka kuulunkin kadehdittuun palkkaryhmään, kun ihmiset ei tiedä niistä tunneista eikä siitä millaista elämä ja ihmisen olo on kun työtunteja on enemmän kuin laki sallii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi