Miksi duunareita ei arvosteta yhtään Suomessa? Kaikkien pitäisi olla jotain hiton akateemisia?
Kukaan ei juhli kun valmistuu ammattikoulusta, vaikka sieltä valmistuu yhteiskunnan kannalta todella tärkeitä työntekijöitä. Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi? Aina saa vaan kuulla vähättelyä, voivottelua ja säälimistä jos kuulee että joku meneenkin "vain" amikseen.
Muutenkin perusoletus tuntuu olevan, että lapset aina kouluttautuisivat korkeammalle kuin omat vanhempansa ja pyrkisivät luokkanousuun ja parempaan elintasoon. Aina vaan ylistetään korkeakoulutusta, ja halutaan entistä enemmän suomalaisia korkeakouluun.
MIKSI duunariutta ei voi yhtään arvostaa? Onko sellainen muka tasa-arvoinen yhteiskunta missä vain akateemiset on arvokkaita ihmisiä, ja kohta meillä on niin vähän duunareita että ne pitää raahata jostain ulkomailta ja sen näkee myös työn laadussa..
Kommentit (96)
Tällä palstalla on kummallisia akateemisia kun vuoronperään ovat niin akateemisia ja rikkaita että vaihdattavat vaikka renkaansa liikkeessä ja vuoronperään taas niin säästäväisiä ja köyhiä että tekevät autonsa jarruremontitkin itse. Porvoossako lienee moisia akateemisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi?"
Akateemiset itse. Kun opiskelin TKK:lla, Otaniemessä oli opiskelijoiden oma autopaja. Ei tainnut Haagan amiksen autolinjalla olla ohjelmointikerhoa. Toiminnoille on hierarkia ja duunarihommat ovat siellä alimpana. Joo on tosi kiva, että joku hakee mun roskat pois, mutta jos pitää valita, valitsen mieluummin lääkäripalvelut.
Suurin osa insinööreistä ei kyllä osaisi korjata tai asentaa yhtään mitään, ne niiden autopajat on pelkkää harrastustoimintaa.
Mutta he pystyisivät helposti oppimaan tarvittavat taidot. Vai ajattelitko, että vain kutosen keskiarvolla peruskoulusta päässeet 16-vuotiaat lökäpöksyt voivat oppia auton korjaamisen jalon taidon?
En tiedä auton korjaamisista mutta vaikka hitsaaminen on taito, jonka omaksumiseen menee jopa vuosia, siis että saa oikeasti siistiä ja hyvää jälkeä. Siinä pitää tuntea materiaalit, ymmärtää koneen toimintaa, ja työ on millintarkkaa. Siihen ei kaikki pysty, ihan niin kuin kaikki eivät oppisi kirurgiksi.
Ellei ole aivan toivoton töhö, oppii hitsaamaan vaikka auton ruostekorjauksiin riittävää jälkeä muutamassa tunnissa, moni osaa toki heti.
Itsehän insinöörinä teen itse kaikki rempat kansipokasta ruostekorjauksiin, ei ohjelmoijan palkoille raaski viedä tonnin arvoista autoon muiden korjattavaksi. Ja niin on moni työkaverikin kertonut tekevänsä itse kaikki supersimpelit jarrupalojen vaihdot ym. mitkä osaa opetettu apinakin.
Auton korjaaminen = kaikki duunarityöt? Kovin älykäs et taida olla kun noin kapeakatseisesti ajattelet. Se, että sinä osaat yhden duunarihomman tehdä, ei tarkoita että kuka tahansa osaa ihan kaikki duunarityöt.
Niin? Suurin osa insinööreistä oppii silti korjaamaan autoa, maalaamaan seiniä ja asentamaan putkia jos niin haluaa. Tai voi olla että vain luulen niin, koska olen itse vain niin uskomattoman taitava.
Elät nyt jossain ihan omassa haavemaailmassa missä insinöörit on muka jotan yli-ihmisiä. Väärin, ihan perus-Perttejä te useimmiten olette, ainoastaan keskimääräistä ylimielisempiä ja muutenkin luonteeltanne vastenmielisiä. Annas kun arvaan, olet kaiken lisäksi joku AMK surkimus joka kuvittelee olevansa kovinkin älykäs ja akateeminen?
Koulutetut naiset varsinkin suhtautuu duunareihin halveksuen ja pitävät itseään parempina kuin muut. Nähty niin monet kerrat.
Vierailija kirjoitti:
Koulutetut naiset varsinkin suhtautuu duunareihin halveksuen ja pitävät itseään parempina kuin muut. Nähty niin monet kerrat.
Ja kaiken huippuna se duunari kustantaa verorahoilla näiden hienohelmojen julkisen sektorin suojatyöpaikat :D Kiittämätöntä väkeä. Äänestävät myös demareita ja vihreitä.
Vierailija kirjoitti:
Ala valikoimaan naisias muilla kuin pelkillä ulkonäkökriteereillä niin saatat tavata jonkun järkevänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala valikoimaan naisias muilla kuin pelkillä ulkonäkökriteereillä niin saatat tavata jonkun järkevänkin.
Miksi minä ruman naisen haluaisin? Se on ihan luonnolista haluta kaunis ja hoikka, ei ole pakko tyytyä mihinkään lihavaan.
Minä ainakin arvostan duunareita. Niissä ammateissa nimittäin näkyy usein aloittelijan ja ammattilaisen ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi?"
Akateemiset itse. Kun opiskelin TKK:lla, Otaniemessä oli opiskelijoiden oma autopaja. Ei tainnut Haagan amiksen autolinjalla olla ohjelmointikerhoa. Toiminnoille on hierarkia ja duunarihommat ovat siellä alimpana. Joo on tosi kiva, että joku hakee mun roskat pois, mutta jos pitää valita, valitsen mieluummin lääkäripalvelut.
Suurin osa insinööreistä ei kyllä osaisi korjata tai asentaa yhtään mitään, ne niiden autopajat on pelkkää harrastustoimintaa.
Totta. Näkyy mm. meillä töissä, kun paremmille paikoille ja palkoille on haettu ja saatu amk- ja dippainssejä sekä putiikkia johtamaan yksi alan tohtori. Viime mainittu oli virkaan tullessaan ihan pihalla, ihmetteli, että "mitä minun tälle pitäisi tehdä", kun alainen hänen hyväksyttäväkseen toi virallista paperia. Johtajan paikkaa hakiessaan oli kai sentään kuullut, mitkä hyväksynnät hänen virkaansa kuuluvat. Fakki-idiooteiksi kai noita joskus sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin arvostan duunareita. Niissä ammateissa nimittäin näkyy usein aloittelijan ja ammattilaisen ero.
Totta, kun taas akateemisissa piireissä saattaa päästä pääministeriksikin ilman mitään osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta he pystyisivät helposti oppimaan tarvittavat taidot. Vai ajattelitko, että vain kutosen keskiarvolla peruskoulusta päässeet 16-vuotiaat lökäpöksyt voivat oppia auton korjaamisen jalon taidon?
En tiedä auton korjaamisista mutta vaikka hitsaaminen on taito, jonka omaksumiseen menee jopa vuosia, siis että saa oikeasti siistiä ja hyvää jälkeä. Siinä pitää tuntea materiaalit, ymmärtää koneen toimintaa, ja työ on millintarkkaa. Siihen ei kaikki pysty, ihan niin kuin kaikki eivät oppisi kirurgiksi.
Ellei ole aivan toivoton töhö, oppii hitsaamaan vaikka auton ruostekorjauksiin riittävää jälkeä muutamassa tunnissa, moni osaa toki heti.
Itsehän insinöörinä teen itse kaikki rempat kansipokasta ruostekorjauksiin, ei ohjelmoijan palkoille raaski viedä tonnin arvoista autoon muiden korjattavaksi. Ja niin on moni työkaverikin kertonut tekevänsä itse kaikki supersimpelit jarrupalojen vaihdot ym. mitkä osaa opetettu apinakin.
Kyllähän sinä varmasti osaat hitsata siistin näköisen jäljen päältäpäin katsottuna. Mutta otetaanko röntgenkuva sinun hitsauksistasi? Voisi olla aika hupaisa näky sinun räkäsaumasi sisustaltaan.
Olen joskus hitsannut rosterisia painesäiliöitä tigillä ja ei niistä ainakaan minulle asti sanomista tullut.
Vierailija kirjoitti:
Duunareissa on niin paljon sitä roskaporukkaa joilta puuttuu käytöstavat. Onhan se ikävää jos koko elämän joutuu näiden ihmisten parissa viettämään (ikuisesti yläasteella).
Kyllä ne käytöstavat puuttuu monelta akateemiseltakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton korjaaminen = kaikki duunarityöt? Kovin älykäs et taida olla kun noin kapeakatseisesti ajattelet. Se, että sinä osaat yhden duunarihomman tehdä, ei tarkoita että kuka tahansa osaa ihan kaikki duunarityöt.
Niin? Suurin osa insinööreistä oppii silti korjaamaan autoa, maalaamaan seiniä ja asentamaan putkia jos niin haluaa. Tai voi olla että vain luulen niin, koska olen itse vain niin uskomattoman taitava.
Olen sitten varmaan keskivertoa tyhmempi, kun en vieläkään osaa kaikkea duunarityöhöni liittyvää, vaikka olen 3 vuotta näitä hommia tehnyt. Jos sinä opit muutamassa tunnissa niin tervetuloa tuuraamaan loman ajaksi.
Mutta jos työsi liittyy hitsaamiseen, osaat luultavasti hitsata vähintään kohtalaisesti ilman vuosien harjoittelua? Kyse kun ei ole mistään rakettitieteestä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, nimenomaan koulutetut naiset suhtautuu duunareihin, sekä naisiin että miehiin, halveksuen. Toki tätä on myös koulutetuissa miehissä, mutta ei niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Itse olen duunari ja monin verroin rikkaampi kuin akateemiset sukulaiseni.
Juuri näin. Itse myös duunariammatissa, tienaan yli tonnin bruttona enemmän /kk kuin DI siskoni joka tekee insinöörin töitä.
Musta tuntuu että asia on juuri toisinpäin. Olen maalta ja tuttuina sattuu olemaan paljon amiksia. Eivät yhtään ymmärrä tai arvosta maistereita. Se ilmenee vähättelevinä ja negatiivina kommentteina. Ehkä sitten laajemmalla tasolla asia on toisin, tuossa vain oma kokemus.
Mä arvostan duunareiden työtä.
Siinä mennään metsään, jos ajatellaan ihmisarvon olevan riipuvainen jostain, esim. iästä, tutkinnosta, varallisuudesta tai ulkonäöstä. Ihmisarvo on ja pysyy. Kaikilla se on sama ja mittaamattoman arvokas.
Siksi mielestäni tulisi selvyyden vuoksi puhua siitä, että arvostetaanko duunareiden työtä. Muuten kuulostaa siltä, että ihmisarvo riippuisi teoista.
Ihmisten tekoja ja tekemättä jättämisiä voidaan toki arvottaa, esim. pitää laittomuuksia pahana jne.
Ja vaikka ihminen onkin vastuussa teoistaan hyvässä ja pahassa, niin edelleen se ihmisarvo on pysyvä.
Rehellinen työ yhteiskunnan hyväksi oman lahjakkuuden mukaan on ilman muuta arvokasta.
Kiitos tästä aloituksesta, olen täysin samaa mieltä. Tälläkin palstalla näkee jatkuvasti sitä "olen akateeminen/korkeakoulutettu" -kehuskelua. Nykyään korkeakoulutettuja on todella paljon, jopa liiaksi saakka. Mä oon käynyt lukion ja mua aina harmitti, kun amiksista valmistuvat eivät saaneet samanlaista suitsutusta kuin me ylioppilaat. Nykyään oon amiksessa ja oon tosi tyytyväinen valintaani ja moni ihailee osaamistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaavat varmaan, jotain eri hyveitä?
Mieheni on duunari. Arvostan todella korkealle häntä! Korkeammalle kuin jotain paperin pyörittäjää. Hänen kädenjälki näkyy ja on osa Suomea ja sen infrastruktuuria vuosikymmeniä.