Miksi duunareita ei arvosteta yhtään Suomessa? Kaikkien pitäisi olla jotain hiton akateemisia?
Kukaan ei juhli kun valmistuu ammattikoulusta, vaikka sieltä valmistuu yhteiskunnan kannalta todella tärkeitä työntekijöitä. Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi? Aina saa vaan kuulla vähättelyä, voivottelua ja säälimistä jos kuulee että joku meneenkin "vain" amikseen.
Muutenkin perusoletus tuntuu olevan, että lapset aina kouluttautuisivat korkeammalle kuin omat vanhempansa ja pyrkisivät luokkanousuun ja parempaan elintasoon. Aina vaan ylistetään korkeakoulutusta, ja halutaan entistä enemmän suomalaisia korkeakouluun.
MIKSI duunariutta ei voi yhtään arvostaa? Onko sellainen muka tasa-arvoinen yhteiskunta missä vain akateemiset on arvokkaita ihmisiä, ja kohta meillä on niin vähän duunareita että ne pitää raahata jostain ulkomailta ja sen näkee myös työn laadussa..
Kommentit (96)
Ne joudutaan nyt jo raahaamaan ulkomailta, Virosta ja Venäjältä ja sen näkee uusien talojen surkeassa laadussa.
Koska loppujenlopuksi ihmisille elämässä on kaikki kaikessa kunnia ja muiden arvostus. On aina niitä joita pitää katsoa nenän vartta alaspäin ja pyrkiä korkealle elämässä jotta voisi pröystäillä. Minusta surullista että monet mittaavat ihmisen arvon tällä. Mielestäni rikollisuus on se ainoa asia jota pitäisi katsoa alaspain mutta mikään ammatti ei ole toinen toistaan huonompi. Eriarvoistus lisää huonoa oloa, siitä jos pois pääsisi. Minkäs voi kun on kaikki nykyään vain kilpailemista :/
Olen itse akateeminen ja olen monissa akateemisissa tutuissani huomannut tuon saman, itseäni oksettavan piirteen. Suomea on monesti sanottu meritokratiaksi, ei ehkä syyttä. Yhteen ystävääni, tuplamaisteriin, jopa katkaisin välit tästä syystä, hänestä tuli niin valtavan omahyväinen, kunnon kusi nousi päähän -tapaus.
Kaikille sama palkka ratkaisisi ongelman. Jokainen voisi tehdä työkseen sitä mistä tykkää.
Tasa-arvoista olisi maksaa 3500 euroa ( tällä hetkellä) työstä kuin työstä per kuukausi.
"Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi?"
Akateemiset itse. Kun opiskelin TKK:lla, Otaniemessä oli opiskelijoiden oma autopaja. Ei tainnut Haagan amiksen autolinjalla olla ohjelmointikerhoa. Toiminnoille on hierarkia ja duunarihommat ovat siellä alimpana. Joo on tosi kiva, että joku hakee mun roskat pois, mutta jos pitää valita, valitsen mieluummin lääkäripalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse akateeminen ja olen monissa akateemisissa tutuissani huomannut tuon saman, itseäni oksettavan piirteen. Suomea on monesti sanottu meritokratiaksi, ei ehkä syyttä. Yhteen ystävääni, tuplamaisteriin, jopa katkaisin välit tästä syystä, hänestä tuli niin valtavan omahyväinen, kunnon kusi nousi päähän -tapaus.
Katkaisitko välit ensimmäisen vai toisen maisterin jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
"Kuka rakentaisi talot, korjaisi autot, asentaisi putket, maalaisi seinät jos näitä ei olisi?"
Akateemiset itse. Kun opiskelin TKK:lla, Otaniemessä oli opiskelijoiden oma autopaja. Ei tainnut Haagan amiksen autolinjalla olla ohjelmointikerhoa. Toiminnoille on hierarkia ja duunarihommat ovat siellä alimpana. Joo on tosi kiva, että joku hakee mun roskat pois, mutta jos pitää valita, valitsen mieluummin lääkäripalvelut.
Suurin osa insinööreistä ei kyllä osaisi korjata tai asentaa yhtään mitään, ne niiden autopajat on pelkkää harrastustoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimisi, tiede ei enää edistyisi koska kaikki akateemiset olisivat kiinni hanttihommissaan.
Samaa mieltä. Itse olen duunari ja monin verroin rikkaampi kuin akateemiset sukulaiseni.
Duunareissa on niin paljon sitä roskaporukkaa joilta puuttuu käytöstavat. Onhan se ikävää jos koko elämän joutuu näiden ihmisten parissa viettämään (ikuisesti yläasteella).
On väärin, että tiettyä ammattia arvostetaan vähemmän kuin jotain toista. Joku on jossain hyvä ja toisessa huono, Eivät akateemiset ole sen parempia kjuin duunaritkaan. Erilaisia vaan. Fyysinen työ on usein myös raskasta ja kuluttaa ihmistä ja silti siitä saa pienemmän palkan kuin akateemiset. Tosin moni duunari tienaa enemmän kuin kateemiset, mutta siltikin. Siivoojien palkka pitäisi olla ihan sama kuin vaikka lääkäreillä. Lääkärit pääsevät nini paljon helpommalla ja hierarkia poistuisi sitä myöten. Kaikki me ihmiset olemme ihan saman arvoisia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Duunareissa on niin paljon sitä roskaporukkaa joilta puuttuu käytöstavat. Onhan se ikävää jos koko elämän joutuu näiden ihmisten parissa viettämään (ikuisesti yläasteella).
Jospa se johtuu siitä, että rahat eivät riitä. sama palkka kaikile ratkaisisi ongelman.
Vierailija kirjoitti:
On väärin, että tiettyä ammattia arvostetaan vähemmän kuin jotain toista. Joku on jossain hyvä ja toisessa huono, Eivät akateemiset ole sen parempia kjuin duunaritkaan. Erilaisia vaan. Fyysinen työ on usein myös raskasta ja kuluttaa ihmistä ja silti siitä saa pienemmän palkan kuin akateemiset. Tosin moni duunari tienaa enemmän kuin kateemiset, mutta siltikin. Siivoojien palkka pitäisi olla ihan sama kuin vaikka lääkäreillä. Lääkärit pääsevät nini paljon helpommalla ja hierarkia poistuisi sitä myöten. Kaikki me ihmiset olemme ihan saman arvoisia kuitenkin.
Sinä voit itse työllistää siivoojan ja maksaa hänelle lääkärin palkkaa. Kukaan ei estä ketään maksamasta TESia suurempaa palkkaa.
En ikinä unohda sitä kesää kun pääsin kesätöihin siivoojaksi. Menin ihan positiivisella asenteella ja arvostan itsekin paljon siivoojia, mutta kun aloitin niin tunsin luissani miten ihmiset katsoo minua kuin halpaa makkaraa, moni vähän säälii ja jotkut harvat tuntuvat oikeasti arvostavan ja olevan kiitollisia työstäni. Sitä tunnetta ei vaan tiedä ennen kuin sen kokee.
Vähän ihmetytti kun isäni antoi serkulle lukiosta valmistumislahjaksi parisen sataa, itse ammattikoulusta en mity :D en tosin odottanutkaan mitään, silti, kertoo arvostuksen puuttesta.
Korkeesti koulutetut, etenki ylopiston käyneet, ovat usein, ei aina, mut usein nii elitistisii, et niiltä on turha odottaa kunnioitusta. Duunarit on kaikkei tärkeimpii, ku he tekee niitä oikeita töitä. Akateemiset ihmiset, kuten vaikka opettajat, ovat liian usein vain ruinaamassa lisää rahaa ja valittamassa…
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kuitenkin valtaosta akateemisesti koulutetuista kasvaa tuosta sinun ajatusmaailmastasi eroon viimeistään yliopiston lopulla tai heti sen jälkeen. Hyvin harva jää sinun laillasi ikuisesti lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat todella vastenmieliseltä ihmiseltä.
Nykyajan arvomaailma ja politiikka