Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona makuaistin ja hajuaistin menetys

Maku ja hajuaisti
24.01.2021 |

Moi. Onko muilla lähtenyt korona takia haju ja makuaisti äkillisesti, jos on kertokaa kauan teillä on ollut pois ja esim onko palautunut itsestään ja kaikkea muuta asiaan liittyvää jos vain on sanottavaa.

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kohta 2kk koronasta paranemisesta ja edelleen ollut makuaisti ja hajuaisti poissa. Alkuun kun ne aistit lähti niin oli myös pari päivää sellainen hajuharha että haistoin ihan koko ajan etikan hajun todella voimakkaasti. Nyt hajuharhana on lähinnä satunnainen savun ja tupakankäryn haistaminen. Aistit on palautuneet osittain mutta niiden voimakkuus vaihtelee. Toisina päivinä huomaan erottavani ruuasta enemmän "vivahteita" ja makuja, toisina päivinä huomaan edelleen erottavani lähinnä onko joku ruoka makeaa vai suolaista. Kahvi haisee välillä tosi tunkkaiselta (onneksi en itse juo sitä) ja jostain syystä kaikki mustikalta maistuva esim mustikkakeitto maistuu etikkaiselta/oudolta. Myös hammastahna maistuu pahalta. Haistan asioita mutta en voimakkaasti, eli täytyy olla tosi tuju/voimakas haju tai vetää oikeen syvään henkeä että sen haistaa edes vähäsen. Osa asioista haisee väärältä, niihin on tullut ikäänkuin joku uusi "sivuhaju", esim kynsilakka ja oma hajuvesi jota käytän haisee erilaiselta kuin ennen. Itse pelkään eniten että saan ruokamyrkytyksen, kärsin oksentamisen pelosta ja olen tosi tarkka yleensä kaiken ruoan suhteen mutta nyt mietityttää ja ahdistaa välillä etten välttämättä maistaisi esim pilaantunutta lihaa. Kuten moni on sanonut, pelkään myös jos asunnossa haisee epämiellyttävälle tai itse haisen jotenkin tunkkaiselta tai pahalta mutta en huomaa.

Vierailija
122/130 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toipumassa koronasta, ja yllättäen nyt viidentenä päivänä hajuaisti katosi käytännössä täysin. Kuume on laskenut ja nenän vuotaminen myös loppunut.

Tätä ketjua selatessa ihmettelin, kun tuntui olevan aika tyypillinen ajoitus muillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastuin yli viikko sitten , ja minullakin siinä viidennen kuudennen päivän kohdalla huomasin maistavani huonommin , ja sitten oli hajuaistin vuoro. Yllätyin kuinka masentavaa tämä on. muutenkin kun diagnosoitu vaikea masennus , niin silloin sitä yritti toipumisprosessissa muutenkin elellä päivä kerrallaan, ja nyt nuokin aistit ovat poissa. Monta kertaahan esim rentoutumisharjoituksissa käsketään keskittyä pieniin asioihin , tuoksuihin ympäristössä yms. Nyt en haista mitään. Pieneltähän tämä kuulostaa mutta jotenkin todella ahdistunut olo, vajavainen. Ei pelkästään ne arkipäivän pienet jutut vaan myös juuri tuo että pelkään itse haisevani pahalta , tai asunto. Minulla on myös kaasuliesi , entä jos en haista jos sattuisi olemaan joku tilanne lieden kanssa? Ja kun joku mainitsi ruokamyrkytyksen pelon aiemmin , sekin.

En haista edes käsidesiä joka on aika hurjaa.

Hajuaistini on ollut todella tarkka aina ja senkin vuoksi tämä masentaa. Pahintahan siinä on kun ei tiedä kauan kestää, vai sattuuko omalle kohdalle se ettei välttämättä palaa ennalleen.

Itse korona oli todella lievä verrattuna pari kuukautta sitten sairastettuun helvetilliseen influenssaaan, ottaisin sen mieluusti tämän tilalle.

Vierailija
124/130 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
125/130 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin koronan puoli v sitten ja yhtäkkiä tänään lähti hajuaisti ja makuaisti on kanssa ihan outo. Ärsyttää🤬

Olen haistanut kuin jonkun pilaantuneen hajun nokassa enkä haista kunnolla muuta. Söin lempipurkkaani joka maistui todella oudolta. Kuin mentholpurkka maistuisi ihan muulta minkä sen pitäisi maistua. Rupesin haistelemaan kahvipakettia enkä haista sitä juurikaan enkä mausteita. Haistan vain semmoisen oudon pilaantuneen hajun.

On ollut heikottava olo muutaman päivän muttei mikään tosi kurja, heikottava ja väsynyt, päähän on sattunut. Tuntuu taas että koronaako tämä on taas.

Oli tosi henkisesti raskasta viimeksi kun makuaisti ja hajuaisti lähti. Alan hajuharjoittelun taas. Se auttoi viimeksi saamaan hajuaistia takaisin

Vierailija
126/130 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin koronan reilu 2kk sitten ja hajuaisti heikkene todella paljon. Todella voimakkaat hajut haistaa. Ahdistaa ja surettaa.

Vierailija
127/130 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

haluan kertoa tässä omasta kokemuksestani hajuaistin menetyksestä.

Menetin vuonna 2021 tapaturmassa täydellisesti maku-ja hajuaistin. Makuaisti alkoi palautumaan kahden-kolmen viikon kuluessa, mutta hajuaisti loisti poissaolollaan. Aloitin hajuharjoittelun kolmen viikon päästä hajuaistin menetyksestä (harjoittelun voi aloittaa myöhemminkin). Ensimmäisen hajutuntemuksen aistin kahden kuukauden päästä harjoittelun aloittamisesta.

Harjoittelin yhdeksän kuukauden ajan kolmella harjoitusvaiheella, täydentäen hajuharjoittelua muilla tuoksuilla, kuten savun hajun ja elintarvikkeiden tuoksuilla. 

Tapaturmasta on kulunut kaksi vuotta, ja hajuaisti kehittyy vieläkin. Kehittymisen huomaa, kun aloittaa harjoittelun uudella tuoksulla.

Suosittelen aloittamaan hajuharjoittelun WellSmellin tuotteilla. www.wellsmell.fi

Vierailija
128/130 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin koronan 1.5 vuotta sitten, ja hajuaisti lähti lähes täysin, makuaisti heikkeni että maistoi vain onko suolaista tai makeaa, ei aromeita. En ollut koronassa yhtään tukkoinen tai räkäinen. Makuaisti palautui melko nopeammin ja on lähellä entistä normaalia.

Hajuaisti ei ole palautunut entiselle tasolleen, ja sen huomaa selkeästi. Se minkä ennen haistoin 50 cm päästä, haistan kun tuon nenän alle. Jos ennen haistoi kun talossa leijaili kahvin tuoksu, ei haista sitä enää ja se mikä oli ennen selvää "täällähän tuoksuu kahvi"! On nykyään "Tuoksuukohan täällä kahvi?" Koiran kakankin haistaa vain tuoreena, no se ei kyllä haittaa. Lisäksi nenään tulee ikävä tunne kun yrittää haistella, puutuminen, "väsyminen", mikä lie, mutta sellainen ettei tee edes mieli haistella kun tuntuu epämukavalta. Jonnekin halusin tätä suruani jakaa. Tämä on suuri suru.

Vierailija
129/130 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakukoneella löytyy lääketieteellinen artikkeli aiheesta. Virus tuhoaa jotkut hajuhermon tukisolut. Näissä artikkeleissa on myös ohjeita hajuaistin kuntouttamisesta DIY-tuoksuterapialla.

Suurin osa makuaistia on itse asiassa hajuaistia. Kieli maistaa makean, suolaisen ja karvaan tyyppisiä makuja.

Itseltä meni kokonaan hajuaisti muun viruksen kuin koronan takia. Sama parilla muulla lähisukulaisellani. Haju katosi yhdessä yössä. Maistan makeat, suolat, karvauden sekä polttavuuden (chili yms). Esim. eteerinen eugalyptysöljy ei haise lainkaan, mutta "tuntuu". Ja tosiaankin, välillä käy ihan heikko häivähdys jotain yllättävää tuoksua. Tilanne on niin tuore, etten tiedä, miten käy. Aloitin jo oman kuntoutuksen.

Artikkeleissa luki, että hajuaistin menetykseen voi liittyä hajuharhat. Kai se on nenän vastine korvan tinnitukselle. Itselläni on nyt pölyn haju nenässä. Vaikka nytkin olen ilmanpuhdistimen vieressä, ja tiedän sen tehokkaaksi. Välillä on muitakin "tunnistamattomia kemiallisia hajuja". 

Vierailija
130/130 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kk sitten korona ja nyt kun muut oireet pikkuhiljaa hävinneet, juuri kananmuna haisee niin pahalle ettei voi syödä. Kahvi haisee hiukan omituiselle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän