Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona makuaistin ja hajuaistin menetys

Maku ja hajuaisti
24.01.2021 |

Moi. Onko muilla lähtenyt korona takia haju ja makuaisti äkillisesti, jos on kertokaa kauan teillä on ollut pois ja esim onko palautunut itsestään ja kaikkea muuta asiaan liittyvää jos vain on sanottavaa.

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta eräällä lähti kuulemma lääkkeestä, joka oli tarkoitettu kynsisienen poistoon ja hajuaistin palautumiseen taisi mennä yksi vuosi. 

Vierailija
2/130 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni katosi makuaisti tässä syksyllä miltei täysin. Ja hajuaisti heikentyi.

Muita oireita ei oikeastaan esiintynyt. En käynyt testeissä, ehkä tämä sitten oli sitä koronaa. Voi toki olla muutakin; on minulta ennenkin makuaisti hävinnyt. Sopivasti vain nyt pandemian aikana hävisi täysin.

Oireen aikana luulin, että se ei liity koronaan. Ja okeastaan tajusin vasta paljon myöhemmin, että makuiaistin menetys on yksi koronan yleisimpiä oireita. Sen jälkeen, kun oire oli mennyt ohi.

24-vuotias olen. Tapailin tuttuja tämän oireen aikana, kun en tiennyt sen liittyvän koronaan, myös isovanhempia. Kaikki pysyivät terveinä, ei ongelmaa.

Nyt jälkeenpäin kieltämättä tuntuu tyhmältä. Hyvä, että mitään ei kuitenkaan sattunut.

Pysykää kaikki terveinä! Tämä on pirullista aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni katosi makuaisti tässä syksyllä miltei täysin. Ja hajuaisti heikentyi.

Muita oireita ei oikeastaan esiintynyt. En käynyt testeissä, ehkä tämä sitten oli sitä koronaa. Voi toki olla muutakin; on minulta ennenkin makuaisti hävinnyt. Sopivasti vain nyt pandemian aikana hävisi täysin.

Oireen aikana luulin, että se ei liity koronaan. Ja okeastaan tajusin vasta paljon myöhemmin, että makuiaistin menetys on yksi koronan yleisimpiä oireita. Sen jälkeen, kun oire oli mennyt ohi.

24-vuotias olen. Tapailin tuttuja tämän oireen aikana, kun en tiennyt sen liittyvän koronaan, myös isovanhempia. Kaikki pysyivät terveinä, ei ongelmaa.

Nyt jälkeenpäin kieltämättä tuntuu tyhmältä. Hyvä, että mitään ei kuitenkaan sattunut.

Pysykää kaikki terveinä! Tämä on pirullista aikaa.

LISÄYS: Maku- ja hajuaistin heikentyminen kesti suunnilleen noin viikon. Aluksi se vain heikkeni, sitten pari päivää makuaisti oli poissa kokonaan ja sitten alkoi palautumaan, melko nopeasti.

En tosiaan osannut pelätä kyseistä oiretta juurikaan, kun minulla on ollut sitä aikaisemminkin.

Vierailija
4/130 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää kokemuksia maku- ja hajuaistin palautumisesta?

Vierailija
5/130 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut poissa jo 2 viikkoa koronasta johtuen. Molemmat ja kokonaan. Millonkohan haisee taas? Miten muilla? Olenko ainoa? Meidän perheessä muilla ei mennyt vaikka sairastavatkin koronaa.

Vierailija
6/130 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkääään

Vierailija
7/130 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ainakin kuukausi kohta mennyt.

Makuaisti tullut takaisin osittain,hajuaisti ei.

Vierailija
8/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt lähti mullakin hajuaisti ja sen myötä myös osittain makuaisti. Toivon, ettei kestä kauaa tämä.

Vierailija
9/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lisää kokemuksia maku- ja hajuaistin palautumisesta?

Työkaverilla on vuosi koronan sairastamisesta ja maku- ja hajuaisti ei ole palautunut.

Vierailija
10/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eroja jos on sairastanut deltan tai uuden variantin?

Vierailija
11/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli marraskuussa korona, maku- ja hajuaisti katosivat/heikkenivät noin kahdeksi viikoksi. Ajoittain pystyin kyllä maistamaan tuon kahden viikon aikana mutta heikommin, ehkä 20% verran normaalista.

Palautui tosiaan sitten parin viikon jälkeen normaaliksi.

Vierailija
12/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten meni molemmat. Makuaisti palasi aika hyvin noin kuukauden sisällä. Hajuaisti ei, edelleen tosi heikko. Vain häivähdys joitain vahvoja hajuja hetken aikaa haistan.

Vierailija
13/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko eroja jos on sairastanut deltan tai uuden variantin?

Oletan, että mulla oli omikron, kun sairastuin vasta reilu viikko sitten. Hajuaisti meni vasta, kun kaikki muut oireet oli menneet.

Vierailija
14/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omikronista ilmeisesti ei niin monella lähde maku- ja hajuaisti ollenkaan ja niillä joilla lähtee, palautuu viikossa-parissa. Pari viime vuonna koronan sairastanutta tiedän, joilla ei maku- ja hajuaisti ole täysin palautunut puolessa vuodessakaan.

Vierailija
15/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omikronista ilmeisesti ei niin monella lähde maku- ja hajuaisti ollenkaan ja niillä joilla lähtee, palautuu viikossa-parissa. Pari viime vuonna koronan sairastanutta tiedän, joilla ei maku- ja hajuaisti ole täysin palautunut puolessa vuodessakaan.

Toivottavasti tämä pitää omikronin osalta paikkansa. Mulla oli vielä poikkeuksellisen tarkka hajuaisti ja jos se on nyt poissa, niin oon erittäin surullinen :(

Vierailija
16/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat meni kokonaan noin kuukaudeksi viime keväänä. Nyt maistan ja haistan kyllä taas, mutta jotenkin oudosti, mukaan tulee outoja sivuaromeita. Saa nähdä, palautuuko koskaan normaaliksi.

Vierailija
17/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä palautui tänään hajuaisti, kaksi päivää se oli poissa. Kyllä säikäytti, vasta aistit menettämällä tajusi, mitä menetti. Onneksi palautui kuitenkin nopeasti. Pikaista paranemista muillekin! 

Vierailija
18/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä palautui tänään hajuaisti, kaksi päivää se oli poissa. Kyllä säikäytti, vasta aistit menettämällä tajusi, mitä menetti. Onneksi palautui kuitenkin nopeasti. Pikaista paranemista muillekin! 

Kiitos :) Tämä antaa toivoa.

Vierailija
19/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmat aistit poissa pelistä jo kolmatta viikkoa. En maista yhtään mitään, mutta muutaman kerran olen häivähdyksen haistanut. Toivon todella ettei menisi enää pitkään ilman näitä aisteja.

Vierailija
20/130 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekanismi maku- ja hajuaistin menetyksessä on mielenkiintoinen. Jokainen varmaan on kokenut haju- ja makuaistin menetystä silloin kun on todella voimakas nuha, mutta koronassa näyttäisi olevan näitä aistimenetyksiä, vaikka ei ole ollut nuhaa erityisemmin, eli ei johdu nenän tukkoisuudesta. Onko siis neurologista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi