Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona makuaistin ja hajuaistin menetys

Maku ja hajuaisti
24.01.2021 |

Moi. Onko muilla lähtenyt korona takia haju ja makuaisti äkillisesti, jos on kertokaa kauan teillä on ollut pois ja esim onko palautunut itsestään ja kaikkea muuta asiaan liittyvää jos vain on sanottavaa.

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa lähti hajuaisti koronassa. Hävisi pikkuhiljaa. Oli poissa n pari viikkoa. Aaltoili, välillä ei haistanut mitään, välillä jotain ihan vähän. En tiedä lähtikö neurologisista syistä vai että pää oli niin täynnä räkää. Makuaisissa ei ollut muutoksia.

Vierailija
102/130 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, aloin lukemaan näitä ja huomasin, että aika monella on hävinnyt haju ja maku 4.-6. päivänä oireiden alkamisesta. Juuri näin kävi mulle. Viides kokonainen päivä sairastumisesta --> haju ja maku kokonaan pois. Tää on ihan hurja tunne, en ole koskaan kokenut vastaavaa. Olen maistellut monia juttuja, mikään ei maistu, mutta esim. puolukka ja kokis tuntuvat tuntemuksina kielellä. Oikeestaan ihan kiinnostavaa miten ruuan tekstuuri vaikuttaa. Siinä on jotain tunnistettavaa vaikka makua ei olekaan. JOka tapauksessa toivon, että aistit palautuvat pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. sairastamispäivän iltana eli eilen katosivat sekä haju- että makuaisti. Ei ole ikinä ollut näin pahasti kyseiset aistit pois pelistä.

Pelottaa millon saan nuo elintärkeät aistit takaisin :/

Vierailija
104/130 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama kohtalo. 5. päivän aikana alkoi ensin makuaisti katoamaan, illalla pystyin vielä jotain vahvoja mausteita miedosti tunnistamaan, mutta nyt en haista enkä maista yhtään mitään.

Nyt kuitenkin taudin 7. päivä, kuume huudellut korkeimmillaan 39,4c ja se oli 3. päivänä. Kävin virallisessa testissä ke, ja sain positiivisen tuloksen. Alkuoireet kuitenkin viikon maanantaina. En siis maista suolaa tai sokeria, haista edes uutta huonetuoksua (kun se avattiin paketista). Todella hurjaa. Tosin korona on ollut vähän ärhäkkäämpää sorttia, kun yskin veriviiruja nyt lavuaariin. Normaalisti veren maistaisi kyllä suussa, mutta nyt ei luonnollisestikaan yhtään mitään.

Ajattelin aloittaa hajuharjoittelun asap, mutta miten nopeasti olette saaneet tuloksia aikaan? Onko haju- ja makuaisti kokonaan pois vielä 3kk.den kuluttua vai onko teillä palautunut aistit, tuosta noin vaan vaikka muutaman päivän/viikon sisällä?

Eniten tässä nyt pelottaa se, että ei pääsisi omaa esikoistaan koskaan kunnolla nuuhkimaan.. Ja jos oireet jäävät pysyvyksi, vaippa voi lemuta ehkä liian kauan toisten nenään...

Vierailija
105/130 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt päivä nro 3 positiivisesta testituloksesta, mutta oireiden alusta vähintään 10.pv. Maku ja hajuaisti täysin poissa ollut ainakin 4 päivää kiva kun olen kokki ja töihin pitäisi mennä enkä maista/haista mitään.

Vierailija
106/130 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut koronasta minulle mitään vaikutusta kumpaankaan aistiin.

Vierailija
107/130 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla pakastimesta vanhaa paskaa syövillä ei ole makuaistia mitä mennä.

Vierailija
108/130 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuaisti hävisi koronan takia ja oli pari viikkoa poissa.

Vierailija
109/130 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon menettäny kirjoitti:

Minulla ollu maku-ja hajuaisti sekaisin nyt 9kk. En voi sietää, kananmunaa, sipulia(mitä ennen käytin kaikessa), kahvi haisee pahalta, mitään sikaa tai nautaa en voi sietää.. oikeestaan on vain pari ruokaa mitkä maistuvat sille mille pitäisi.. Tämä vaikuttaa elämän laatuun, sosiaalisiin tilanteisiin, kaikkeen missä ruoka on vähänkään osallisena.. Ennen rakastin tehdä ruokaa, kokeilla uusia reseptejä, rakastin SYÖDÄ, mutta nyt elämä on vain ruuan sietämistä Ja puhumattakaan siitä että mitä riskejä tässä on ja pelkoja että haiseeko itse pahalle tai mitä vaan..

Miten voi vaikuttaa noin, mikä mahtaa olla mekanismi...

Minulla on sama vaiva myös, koronasta nyt noin puoli vuotta, ja hajuhäiriöitä juuri sipuli, kananmuna ja pesuaineet. Myös oma hiki haisee todella oudolle.

En ole keksinyt muuta yhdistävää, kuin rikki, sillä eikös sipulissa, kananmunassa ja hiessä ole jotain rikkiyhdistettä tms...

Kahvi haisi alkuun palaneelle muoville, mutta se on onneksi normalisoitunut.

Vierailija
110/130 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuaisti poissa sairastetun koronan jälkeen nyt 1,5 v.

Vierailija
111/130 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona kaks viikkoa sitten. Pahimmillaan lähti haju-ja makuaisti kokonaan. Aivan todella outoa koska ei ollut nenä edes tukossa mutta korona ei olekaan normaali flunssa. Aloitin viikon kohdalla hajuharjoittelun ja olen ottanut sinkkiä edesauttaakseni toipumista. Sinkin puute voi olla yhteydessä haju- ja makuaistin menetykseen. Lieköhän mitään apua sinkistä mutta kokeillaan. Myös nenäkannulla huuhdellut nenää satunnaisesti. Sittemmin n.30 prosenttia molemmista aisteista palautunut. Edelleen hajut ja maut tuntuu vaimeammilta kuin ennen. Jopa ihan perusmaut kuten makea ja suolainen, puhumattakaan aromeista. Jotkut hajut vähän vääristänyt ja ollut kummallinen perushaju nokassa toisinaan.

Ahdistavaa on kyllä menettää hajuaistinsa ja makuaistinsa.

Vierailija
112/130 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miten on mahtanut käydä muille "hajuttomille ja mauttomille", onko palautunut? Sairastin tosi lievän koronan syyskuun lopussa ja ehkä viidentenä päivänä tajusin, etten haista oikein mitään. Nyt on kuudetta viikkoa maku aivan mitääsanomaton, etenkin ollut pari viimeistä päivää (makean ja happaman maistan jotenkuten) ja hajuaisti ollut poissa siten, että ulkoilma on vain ilmaa ja jos läheltä nuuhkin jotakin niin haistan hetken.Teen hajuharjoittelua nyt neljättä viikkoa.Haistan öljyt välillä paremmin, välillä huonommin.Sellainen "yleishaistaminen" puuttuu kokonaan. Hysteerisen olen haistanut kaikki mahdolliset mausteet, teet ja kahvit.En tiedä, onko huoneessa raikasta vai ei. Toivon todella, että aistit palaavat. Aika kivasti näköjään stressaa minua nämä puutokset, vaikka järki sanookin sen olevan turhaa. Nenä on tukkoisen oloinen,vaikkei isompia tukoksia pitäisi olla.

Vierailija
113/130 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla pakastimesta vanhaa paskaa syövillä ei ole makuaistia mitä mennä.

Älä tule tänne avautumaan huonoista ihmissuhteistasi, vihakakara.

Vierailija
114/130 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika tuore versio koronasta kun sairastin sen kolme viikkoa sitten. Haju- ja makuaisti eivät ole missään vaiheessa puuttuneet kokonaan, mutta tauti oli kyllä sillä tavoin jännä, että iski lähinnä naamaan eli sivu- ja otsaonteloon. Myös korvat olleet lukossa kolme viikkoa.

Edelleen yskittää makuulle mennessä kun keuhkoissa on tulehduseritettä ja pystyasennossa sitä taas valuu onteloista kurkkuun.

Voin vain kuvitella, miten paha tauti oli aluksi ja ilman rokotussuojaa, kun se oli aika mojova täysin rokotetullekin. 

Vierailija
115/130 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä tunne kun ei edes käsidesiä haista.. Itsellä siis viime vuodenvaihteessa katosi haju ja makuaisti jonkun kuumeflunssan yhteydessä, joka ei kotitestin eikä virallisen testin mukaan ollut korona.. mutta tiedä sitä. Ei ollut mikään erityisen paha kuume tai olo.

Kaikki aistit palautui ennalleen joidenkin viikkojen aikana.

Vierailija
116/130 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronasta on yli kaksi vuotta ja ei ole palautunut normaaliksi aistit. Valtaosa ruuista, luonnon tuoksuista tai esim. leikatun nurmen tai sahatun puun tuoksuista haisee nykyään karmealta ja ihmisten hajuja (ominaistuoksut, eritteet) en haista lainkaan. Kemikaalien hajut ovat lähempänä normaalia ja siten vähän siedettävämpiä.

Olen tottunut jo jotenkin tähän, mutta kyllä elämä on paljon ankeampaa kuin ennen.

Vierailija
117/130 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aika tuore versio koronasta kun sairastin sen kolme viikkoa sitten. Haju- ja makuaisti eivät ole missään vaiheessa puuttuneet kokonaan, mutta tauti oli kyllä sillä tavoin jännä, että iski lähinnä naamaan eli sivu- ja otsaonteloon. Myös korvat olleet lukossa kolme viikkoa.

Edelleen yskittää makuulle mennessä kun keuhkoissa on tulehduseritettä ja pystyasennossa sitä taas valuu onteloista kurkkuun.

Voin vain kuvitella, miten paha tauti oli aluksi ja ilman rokotussuojaa, kun se oli aika mojova täysin rokotetullekin. 

No, itsellä nyt 5. päivä oireiden alusta ja ilman ensimmäistäkään koronapiikkiä, eikä ole ollut kovin kummoinen tauti, yhtenä päivänä oli kuumetta, hieman yskittää. Eli todennäköisesti se sun koronas olis ollut tasan sellainen kun oli, vaikka et olisi ainoatakaan piikkiä ottanut.

Mutta asiaan, tänään huomasin, että olen menettänyt hajuaistini, tosi outo tunne. Ja nenässä on sellainen "kirvelevä" tunne, aika inhottava. Toistaiseksi olen maistanut kyllä jotain, tosin perheenjäsenet sanoi ruoan maistuvan sitruunalle, mutta itse en maistanut juuri lainkaan sitruunan makua, eli ilmeisesti makuaistikin on ainakin osittain mennyt.

Toivon todella, että palaavat pian!

Vierailija
118/130 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon menettäny kirjoitti:

Minulla ollu maku-ja hajuaisti sekaisin nyt 9kk. En voi sietää, kananmunaa, sipulia(mitä ennen käytin kaikessa), kahvi haisee pahalta, mitään sikaa tai nautaa en voi sietää.. oikeestaan on vain pari ruokaa mitkä maistuvat sille mille pitäisi.. Tämä vaikuttaa elämän laatuun, sosiaalisiin tilanteisiin, kaikkeen missä ruoka on vähänkään osallisena.. Ennen rakastin tehdä ruokaa, kokeilla uusia reseptejä, rakastin SYÖDÄ, mutta nyt elämä on vain ruuan sietämistä Ja puhumattakaan siitä että mitä riskejä tässä on ja pelkoja että haiseeko itse pahalle tai mitä vaan..

Miten voi vaikuttaa noin, mikä mahtaa olla mekanismi...

Minulla on sama vaiva myös, koronasta nyt noin puoli vuotta, ja hajuhäiriöitä juuri sipuli, kananmuna ja pesuaineet. Myös oma hiki haisee todella oudolle.

En ole keksinyt muuta yhdistävää, kuin rikki, sillä eikös sipulissa, kananmunassa ja hiessä ole jotain rikkiyhdistettä tms...

Kahvi haisi alkuun palaneelle muoville, mutta se on onneksi normalisoitunut.

Tällaista täälläkin. Tosin koronasta kohta vuosi. Aistit meni siinä taudin aikana, mutta palautuivat. Haju- ja makuhäiriöt tulivat viiveellä vuodenvaihteen jälkeen.

Nyt saattaa olla vähän parantumassa. Toivottavasti!

Vierailija
119/130 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin koronan maanantaina, kun haju- ja makuaisti lähtivät ja nyt 4 päivää poissa, on perjantai. Minulla on koko ikäni ollut todella tarkka hajuaisti ja olen kokenut sen tärkeimmäksi "muisti- ja tunneaistiksi", joten kärsin sen puutteesta kovasti.

Aloitin tänään hajuharjoittelun. Aion myös kokeilla nenäkannua, -sumutteita ja ihan mitä vain, mikä voisi auttaa.

Kuulisin mielelläni tänne kirjoittaneelta kokilta, että miten töihin palaaminen sujui ilman haju- ja makuaistia.

Omina havaintoina kerron, että sama kuin monella muulla eli maistan vain suolaisen ja äklömakean jotenkin. Syömisestä on ilo kadonnut.

Toivottavasti tämä loppuu pian.

Vierailija
120/130 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama 5. päivä kun haju- ja makuaisti katosivat. Tänään siis. Aamupalan vielä maistoin, parin tunnin päästä en mitään. Ahdistavaa. Olis paikka dieetille, mutta kun täysimetän parikuista vauvaa, niin on syötävä vissiin vaikka väkisin.

Muut oireet myös lievenivät tänään, kuten monet muutkin ovat kertoneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän