Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona makuaistin ja hajuaistin menetys

Maku ja hajuaisti
24.01.2021 |

Moi. Onko muilla lähtenyt korona takia haju ja makuaisti äkillisesti, jos on kertokaa kauan teillä on ollut pois ja esim onko palautunut itsestään ja kaikkea muuta asiaan liittyvää jos vain on sanottavaa.

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, että korona aiheuttaa 10 vuoden neitsyyden?

Ei, mutta voi aiheuttaa useita eri sydän- ja verisuonisairauksia pitkän ajan kuluttua alkuperäisestä sairastamisesta:

”Uusi Nature Medicine -tiedelehdessä ilmestynyt laaja tutkimus esittää, että sairastettu koronatauti lisää useiden sydän- ja verisuonitautien riskiä myös pitkällä tähtäimellä.”

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-varoittavat-pandemian-jalk…

Vierailija
42/130 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, flunssassa lähtee aina kuten koronassakin kävi. Palautui kun nuhaoireet väistyivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin n 2vk sitten ja kolmantena päivänä lähti molemmat kokonaan. Oisko ollu 4 päivää yhteensä poissa kunnes alkoi palautumaan.

Mutta sellaista vääristymää oli pidempään, haisi vaikkapa palaneelle yhtäkkiä.

Vierailija
44/130 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää kuumeessa. Ei mennyt hajuaisti. En muistanut koko hommaa sairastaessa.

Vierailija
45/130 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa lähti kans hajuaisti eilen ja olen reilun viikon sairastanut koronaa. Aiemmin oireina ollut tukkoinen nenä, lievä yskä ja jatkuva kurkkukipu. Nyt en haista juuri mitään. Huoh.

Vierailija
46/130 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mulla ainaki muut oireet alkaa jo väistymään, niin nyt lähti haju- ja makuaisti.

Vierailija
47/130 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, mulla ainaki muut oireet alkaa jo väistymään, niin nyt lähti haju- ja makuaisti.

Täällä käynyt samoin nyt!

Vierailija
48/130 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti mennyt maku- ja hajuaisti mutta runsaasti vääristymiä joita edelleen 2kk sairastumisen jälkeen. Välissä helpotti mutta muutaman päivän olleet taas voimakkaampia. Jotkut ruuat maistuu todella oudolle kuten kana ja kananmuna ja kurkku. 

Vierailija
49/130 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. päivä oireiden alkamisesta ja positiivisesta testistä. Muuten alkaa helpottaa, mutta just äsken meni maku- ja hajuaisti.

Jään odottelemaan.

Vierailija
50/130 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekanismi maku- ja hajuaistin menetyksessä on mielenkiintoinen. Jokainen varmaan on kokenut haju- ja makuaistin menetystä silloin kun on todella voimakas nuha, mutta koronassa näyttäisi olevan näitä aistimenetyksiä, vaikka ei ole ollut nuhaa erityisemmin, eli ei johdu nenän tukkoisuudesta. Onko siis neurologista?

Haju- ja makuaistin katoaminen virustaudissa voi johtua useammasta syystä.

Yleisin on se tukkoinen nenä, silloin aistit harvoin katoavat täysin.

Toinen syy on aistimuksia välittävien neuronien vahingoittuminen tai tulehtuminen, tietyt kykenevät myös noita neuroneita tartuttamaan.

Kolmas syy on noita neuroneita tukevien solujen vahingoittuminen. Nenänielun yläosissa sijaitseva  hajuepiteeli, johon nuo neuronit kiinnittyvät, on pullollaan ACE2-reseptoreita kun taas itse neuroneissa ei koronavirukselle otollista tarttumaväylää vaikuttaisi olevan, joten tämä lienee todennäköisin syy.

Juu ja kolmisen kuukautta täysin pois sekä haju- että makuaisti, sitten palasi muutamassa viikossa. On muuten hämmentävä kokemus ensin se kun huomaa että ovat kokonaan hävinneet (ei ole samanlainen kun tukkoisessa nenässä), puhumattakaan siitä kun yhtenä päivänä huomaa yhtäkkiä että joku maistuu taas edes vähän joltain.

Vierailija
51/130 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi koronasta ja yhä aistimukset väärällään. Kana, kananmuna, sika-nauta ja kahvi maistuvat pahalle tai eivät lainkaan. Haistan ja maistan savun aromit jatkuvasti kaikessa mitä syön. Appelsiini on ainoa mikä maistuu hyvälle ja "oikealle".

Vierailija
52/130 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuaisti ei mennyt, hajuaisti ei ole palautunut 8 kuukaudessa.

Vierailija
53/130 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, että korona aiheuttaa 10 vuoden neitsyyden?

On! Kokemusta asiasta on.

Vierailija
54/130 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, flunssassa lähtee aina kuten koronassakin kävi. Palautui kun nuhaoireet väistyivät.

Se on esioire alkavasta alzheimerista.

Vierailija
55/130 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekanismi maku- ja hajuaistin menetyksessä on mielenkiintoinen. Jokainen varmaan on kokenut haju- ja makuaistin menetystä silloin kun on todella voimakas nuha, mutta koronassa näyttäisi olevan näitä aistimenetyksiä, vaikka ei ole ollut nuhaa erityisemmin, eli ei johdu nenän tukkoisuudesta. Onko siis neurologista?

Haju- ja makuaistin katoaminen virustaudissa voi johtua useammasta syystä.

Yleisin on se tukkoinen nenä, silloin aistit harvoin katoavat täysin.

Toinen syy on aistimuksia välittävien neuronien vahingoittuminen tai tulehtuminen, tietyt kykenevät myös noita neuroneita tartuttamaan.

Kolmas syy on noita neuroneita tukevien solujen vahingoittuminen. Nenänielun yläosissa sijaitseva  hajuepiteeli, johon nuo neuronit kiinnittyvät, on pullollaan ACE2-reseptoreita kun taas itse neuroneissa ei koronavirukselle otollista tarttumaväylää vaikuttaisi olevan, joten tämä lienee todennäköisin syy.

Juu ja kolmisen kuukautta täysin pois sekä haju- että makuaisti, sitten palasi muutamassa viikossa. On muuten hämmentävä kokemus ensin se kun huomaa että ovat kokonaan hävinneet (ei ole samanlainen kun tukkoisessa nenässä), puhumattakaan siitä kun yhtenä päivänä huomaa yhtäkkiä että joku maistuu taas edes vähän joltain.

Sama täällä, painoa hävisi 12 kiloa kolmessa kuukaudessa kun mikään ei maistunut miltään. Paljon sulla?

Vierailija
56/130 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepilä kirjoitti:

Minulla ollut poissa jo 2 viikkoa koronasta johtuen. Molemmat ja kokonaan. Millonkohan haisee taas? Miten muilla? Olenko ainoa? Meidän perheessä muilla ei mennyt vaikka sairastavatkin koronaa.

Mullakin meni hajuaisti koronan myötä eikä ole vieläkään palautunut normaaliksi. Tartunnasta pian kaksi vuotta. Tilalle tuli kyllä "haisemista" eli nykyään haistan röökinkäryä ja savunhajua vaikka kumpikaan ei taatusti mistään haise.

Haistaisinpa vaikka tervan tai pihkan.. Tai vaikka molemmat mieluummin kuin etenkään tuota röökinhajua.

Vierailija
57/130 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut nyt maanantaista saakka haju- ja makuaisti pois, eikä mitään merkkiä paluusta. Pahoin pelkään ettei enää palaa.

Vierailija
58/130 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa jo palautua, eli oli poissa vain pari päivää.

Vierailija
59/130 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuaisti ollut poissa nyt 8 kk, makuaisti valju. En ole sairastanut koronaa vaan tämä on rokotehaitta (Pfizer). Haluaisin tietää, miten hajuaisti alkoi palautumaan teiltä, joilta se on ollut pois useammin kuukauden. Onko esim, hajuharjoituksista mitään apua?

Vierailija
60/130 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kroonisia hengitystie ongelmia ollut noin 8 vuotta (nenän väliseinän vinous josta johtuu krooninen poskiontelontulehdus jonka saan monta kertaa vuodessa). Tuon 8 vuoden aikana minulla on ollut lievästi alentunut haju ja makuaisti, mutta siihen olen jo tottunut. Olen onnistunut välttämään koronatartuntaa kahden vuoden ajan hyvin, mutta nyt helmikuun alussa sain koronatartunnan ja noin kuukauden ajan on ollut kuumetta ja kurkku / nielu / korvat erittäin kipeänä jonka takia haju ja makuaistini on heikentynyt lähes nollaan.

Toivottavasti kun parannun tästä lievästä koronataudista mikä nyt itsellä on niin haju- maku aistini palautuvat entiselle tasolle vaikka ei ne ennenkään niin hyvät olleet. Olen ottanut ne kaksi rokotetta joita kunta minulle tarjosi ja nyt jälkikäteen ihan tyytyväinen että ne tuli otettua.

Vuonna 2016 sain vakavan adenovirus tartunnan johon oisin voinut kuolla ilman hoitoa ja olin sairaalassa muutama viikkoa, yhtenä päivänä oli 43 astetta kuumetta tosin se kesti vain minuutteja ja laski 39-40 paikkeille. Tuolloin olin onneksi fyysisesti hyvässä kunnossa ja pääsin sairaalaan, niin tuostakin selvisin. En ole ikinä ollut niin kipeänä kuin silloin eli siitä opin että mikä tahansa influenssavirus on mahdollisesti tappava jos se siis tulee sinä vakavana tautimuotona joka onneksi on harvinaista ja normaalisti selviää lievällä flunssalla, mutta se on täysin sattumanvaraista että kumman saa.

Tuon kokemuksen kautta osasin suojautua ja vältellä koronaa 2 vuoden ajan, koska en enään halunnut kokea samanlaista vakavaa virustautia, mutta jos ei ole ikinä sairastunut vakavaan influenssavirukseen niin en ihmettele sitä vähättelevää käytöstä mitä monilla on koronan suhteen. Itse halusin suojella terveyttäni ja onneksi nyt vasta ensimmäisen kerran sain koronan ja lievän sellaisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän