Korona makuaistin ja hajuaistin menetys
Moi. Onko muilla lähtenyt korona takia haju ja makuaisti äkillisesti, jos on kertokaa kauan teillä on ollut pois ja esim onko palautunut itsestään ja kaikkea muuta asiaan liittyvää jos vain on sanottavaa.
Kommentit (130)
Vaikuttaa tyypilliseltä omakin taudinkuva. Melko lieviä flunssaoireita noin viikko, ja nyt kun kaikki muut oireet jo pois, katosi hajuaisti. Ensin haistoin 2 päivää kaiken vähän väärin ja pistävänä, nyt en haista mitään.
Toivottavasti menisi nopeasti ohi, tämä nyt toinen päivä ilman hajuaistia. Kaikki muut oireet olleet pois tosiaan jo viikonloppuna, korkeintaan ihan lievää väsymystä.
Sairastin koronan maaliskuussa tänä vuonna. Muuten lievät oireet, mutta maku- ja hajuaistit katosivat noin viiden päivän jälkeen. Nyt ne aistit palaavat ajoittain. Juuri, kun luulen tilanteen normalisoituneen, joku maku tai haju onkin taas kadoksissa.
Eräs asia muuttui pysyvästi, sipulin kuoriminen ja pilkkominen. Aikaisemmin ei mennyt hetkeäkään sipulin kuorinnan aloittamisesta ennen kuin kyyneleet alkoivat valua ja silmiä kirveli. Nyt voin surutta kuoria ja pilkkoa. Silmät eivät reagoi mitenkään, vaikka tunnen lievän sipulin hajun. Jotain myönteistäkin...
Mulla menossa 6.pvä oireiden alettua. Eilisestä lähtien en ole juurikaan haistanut tai maistanut, tosi heikosti ainoastaan. Muuten oli aika lievät oireet. Rokotuksia 3 kpl. Toivottavasti palautuu ennalleen. Olisi kiva kuulla kokemuksia miten on käynyt Aiemmissa viesteissä näyttäisi että kestää jonkun aikaa. Ja tuo sama näyttää olevan monella, että muuten lievät oireet ja loppupuolella katoaa haju ja makuaisti.
Pari viikkoa sairastumisesta. Maistan vain jos laitan ruokaan kunnolla suolaa, tai esim. Marabou-suklaa joka on todella sokerista. Mutta suklaastakin maistan vaan ehkä 20% mitä ennen.. Kaikki tuntuu tasapuoliselta mössöltä. Sama hajuaistin kanssa, mies käy vessassa kakkosella, en enää haista vessahajuja hänen jälkeensä.. Jotain positiivista. :D
Mulla oli korona vuosi sitten kesäkuussa. Ekana oireena oli lievää nuhaa, parin päivän päästä meni ensin makuaisti ja hajuaisti oli vääristynyt, kaikki (etenkin kahvi ja paistettu sipuli) haisi nenässä kissanpaskalle. Pari päivää myöhemmin myös hajuaisti meni kokonaan. Ehkä kuukauden oli kumpikin täysin poissa, olisin voinut tehdä hapansilakkahaasteen helposti ja huvikseni pistelin tuoretta inkivääriä ja raakoja valkosipulinkynsiä sellaisenaan.
Makuaisti alkoi palailla ensin mutta oli pitkään vajaa, ruoka maistui lähinnä vain suolaiselta tai etikkaiselta, mutta en erottanut mitään aromeja. Hajuaistin kanssa kesti kauemmin, mulla oli esim. ollut keittiössä räjähtänyt mätä kananmuna kennossa jonka huomasin vasta kun näin sen. Jossain välissä tuli myös hajuharhoja, nenässä tuntui palaneen kumin tai muovin käryä. Vieläkään aistit ei ole ihan ennallaan, esim. kananmunassa on niin vastenmielisen karvas tai emäksinen maku etten pysty syömään sitä missään muodossa, ja esim. makea maistuu jotenkin korostetun imelältä niin että ällöttää. Jotkut sinänsä hyvätkin tuoksut tuntuvat oudon pistäviltä ja viimeksi tänään kaupassa meinasin yökätä kun paistopisteeltä leijui ihana pullantuoksu, mutta en haista esim. kissanpaskaa ellen suunnilleen työnnä naamaa siihen kiinni.
Minullakin katosi täysin haju- ja makuaisti. Jotain TODELLA voimakasta haistan ihan vähän, jos työnnän sen aivan kiinni nenään. Silloinkin haju on hyvin heikko.
Aika kuumottavaa, jos aistit ei palaudukaan ennalleen. Etenkin hajuaisti. Mistäs sitä tietää sitten, jos esim. haiseekin pahalta?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin katosi täysin haju- ja makuaisti. Jotain TODELLA voimakasta haistan ihan vähän, jos työnnän sen aivan kiinni nenään. Silloinkin haju on hyvin heikko.
Aika kuumottavaa, jos aistit ei palaudukaan ennalleen. Etenkin hajuaisti. Mistäs sitä tietää sitten, jos esim. haiseekin pahalta?
No tämäpä juuri, olen siis toi edellinen 86. Varsinkin kalaa, kanaa tai jauhelihaa ostaessa yritän sitten vain ajatella että no, en ole montaakaan kertaa vahingossa ostanut pilaantunutta tai sairastunut ruuasta, kun ei haju- eikä makuaistiin enää voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kuumottavaa, jos aistit ei palaudukaan ennalleen. Etenkin hajuaisti. Mistäs sitä tietää sitten, jos esim. haiseekin pahalta?No tämäpä juuri, olen siis toi edellinen 86. Varsinkin kalaa, kanaa tai jauhelihaa ostaessa yritän sitten vain ajatella että no, en ole montaakaan kertaa vahingossa ostanut pilaantunutta tai sairastunut ruuasta, kun ei haju- eikä makuaistiin enää voi luottaa.
Niin, totta. Ruoan pilaantumistakaan ei huomaa. Itse pelkään haisevani pahalta, vaikka hieltä...
Aloitan sen hajuharjoittelun. Mulla nyt 7. päivä. Alun korkean kuumeen 39,4 jälkeen lämpö ollut suht. normaali. Ei mainittavampaa yskää. Jonkin verran nuhaa. Väsyttää. Mutta nyt tajusin etten maista tai haista oikeastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan sen hajuharjoittelun. Mulla nyt 7. päivä. Alun korkean kuumeen 39,4 jälkeen lämpö ollut suht. normaali. Ei mainittavampaa yskää. Jonkin verran nuhaa. Väsyttää. Mutta nyt tajusin etten maista tai haista oikeastaan mitään.
Mulle on jäänyt pelko siitä koronan alkuvaiheen uutisoinnista, jossa puhuttiin että 7. päivän kohdalla tulee käänne pahempaan. Happisaturaatio laskee eikä sitä itse edes tajua. Eli tuntuu etten uskalla lähteä varovaisestikaan liikkeelle, vaikka tiedän että pitäisi. Koska muuten tästä ei toivu ikinä. Vatsakin on outo.
No hajuaistin puuttuminen voi viittata esimerkiksi valveuneen. Ihmiset ainakin kirjoittelevat sellaisia viestejä, että pakkohan se on olla että olen vielä päiväunilla. Loukkaannutaan, ja loukataan tarkoituksellisesti ja yritetään olla lännein nopein kytäten jotain vastaiskun paikkaa. Sellaisien kanssa en suostu montaa lausetta edes keskustelemaan mistään kunnon aiheista vaan vaihdan automaattisesti helpompaan. Sitä omaa minuuttaan voi tutkia ja opetella vähän kärsivällisyyttä. Aina ei tarvitse voittaa varsinkaan jos keskustelu ei kehitä millään tavalla vai väittely lopu toisen viimeisiin sanoihin. Ehdin jo surkutella hetken mielessäni, että tekisi hyvää lähteä jonnekin muualle täältä pääkaupunkiseudulta, mutta terve itsetuntohan itsellä on enkä jaksa itkeä jos elämä tykkää joskus kampittaakin. Muottiin en suostu asettumaan tai persoonaani menettämään. Se on muuten kumma, että pieninä lapsina kaikki osaa kunnioittaa toisia ja ovat valmiita leikkimään kaikkien kanssa tuomitsematta ennen kuin vanhemmat ja auktoriteettiasemaan nousseet sitten myrkyttävät lapsien mielet omilla asenteillaan. Vähän kasvunpaikka niissä arvoasioissa? :D
puoliso sai koronan viikkositten la ja mä ti. Kurkku oli vähän kipeä, kuumetta mulla 38.4-39.6 välillä, soitin terkkariin ja panadolia 1mgx3 /pv alensi kuumeen nopeasti. Vhän höntti olo on, ei oikein jaksa kauaa tehdä mitään.
Puolisolla ei paljoa kuumetta, mutta on väsyneempi ja nukkuu enemmän, mä en nukkunut päivällä kuin parina ekana. Kuivaa yskää, muttei paha, yöksi nasolinia nokkaan että voi hengittää, jotenkin nenä tukkii vaikkei mitään nuhaa ole.
Edellisestä rokotteesta on jo yli 8kk, seuraavaa ei ehditty ottamaan kun tuli korona, tällä viikolla olisimme saaneet.
Mulla meni haju- ja makuaisti eilen, joka oli 5. päivä oireiden alusta. Miehellä alko tauti hieman ennen mua, sillä meni 6. päivänä omien oireidensa alusta. Haju ihan kokonaan pois, ja hajuaisti se käsittääkseni on juurikin syyllinen tuohon makuaistin puutteeseen. Tunnistan siis suolaisen, makean, happaman ja karvaan tunnun kielellä. Jotain umamista olin myös tunnistavinani eilen ruuassa, kun puhuttiin syödessä että tää ruoka on varmaan aika hyvää kun on tämmönen mukava tunne suussa :D Käytännössä esim. huomaan onko lasissa vettä vai vichyä, ja hedelmät kutkuttelee kielen makeaosioita. Täysin mauttomia ne kaikki silti on ilman niitä varsinaisia ominaismakuja. Yritän ottaa dieetin kannalta, ei huvita syödä, eikä varsinkaan herkkuja kun ei maista mitään. Kaverilla äsken sairastetusta taudissa palautui aistit 2-3 viikossa, toivotaan parasta omallekin kohdalle. Hajuaistin puute ei mua häiritse, makuaisti harmittaa enemmän.
Minulla ollu maku-ja hajuaisti sekaisin nyt 9kk. En voi sietää, kananmunaa, sipulia(mitä ennen käytin kaikessa), kahvi haisee pahalta, mitään sikaa tai nautaa en voi sietää.. oikeestaan on vain pari ruokaa mitkä maistuvat sille mille pitäisi.. Tämä vaikuttaa elämän laatuun, sosiaalisiin tilanteisiin, kaikkeen missä ruoka on vähänkään osallisena.. Ennen rakastin tehdä ruokaa, kokeilla uusia reseptejä, rakastin SYÖDÄ, mutta nyt elämä on vain ruuan sietämistä Ja puhumattakaan siitä että mitä riskejä tässä on ja pelkoja että haiseeko itse pahalle tai mitä vaan..
Itsellä nyt 7. päivä menossa siitä kun tauti iski kovan kuumeen ja päänsäryn kanssa. Hajuaisti hävisi osittain 4. - 5. päivänä kun kuume taantui mutta sitten 6. päivä olikin sellainen, että kaikki miedot hajut hävisi kokonaan. Voimakkaat kuten valkosipuli, kahvi, saunatuoksut jne. haistaa mutta esimerkiksi ulkona ollessa en haista mitään hajuja. Nenä tuntuu todella tunkkaiselta vaikka räkää nenässä ei ole ja ilma kulkee. Mitä ruokaan tulee, maistan suolasen, kirpeän, makean jne. mutta ilman hajuaistia niiden ominaismaut jää kaikki maistamatta.
Nyt 7. päivänä on ollu kaiken tämän edellämainitun lisäksi pientä hengenahdistusta. Toivottavasti se ei pahene sillä olen joskus saanut paniikkikohtauksia ja olisi erittäin epämukavaa jos ne palaisivat jälkioireena.
Päivittelen vielä omaa tilannettani, koska itseäni helpotti lukea toisten kokemuksia kun oli tauti päällä. Mulla siis taudin oireiden alusta 5. päivänä lähti haju- ja makuaisti. Ne oli pois kolme päivää ja sitten alkoi palautua. Miehellä oli pois viisi päivää.
Meillä molemmilla pikku hiljaa mennyt koko ajan parempaan, ekoina palautumispäivinä aistit oli tooodella laimeet, mutta nyt noin kolmen viikon jälkeen jo paljon paremmat. Voimakkaat hajut ja maut tuntuu jo melkein normaalisti, mutta miedot huonosti tai ei ollenkaan. Hajuissa on enemmän puutteita. Yksi hassun hauska puuttuva haju on, että p*ska ei haise mun nenään ollenkaan, siis mä en huomaa vessassa vaikka ukko ois käyny just pöntöllä päästämässä kunnon tuuttauksen. Todella erikoista. Ei kyllä haittaa yhtään :D
Mitään vääristymiä ei meillä kummallakaan ole, mutta jotkut asiat kyllä maistuu erilaiselta kun siitä puuttuu joku osa mausta. Esim. sipseissä maistuu lähinnä rasva ja kielellä tuntuu suolan pistely, peruna ei maistu miltään joten lopputulos ei ole hyvä. Mm. Marjarahkat, jäätelöt ja suklaa on tosi miedon makuisia, eikä pysty maun perusteella sanomaan onko kyseessä mansikkarahka vai omenarahka. Eipä oikein huvita herkutella. Perus ruuat uppoaa ihan ok, etenkin kun laittaa vähän reilummin mausteita. Kaiken kaikkiaan tuntuu siltä että ehkä noin puolet haju- ja makuaistin volyymista on tallella.
Aloitin eilen hajuharjoittelun, josta on ollu tässäkin ketjussa puhetta. Google kertoi ihan hyvät ohjeet. Mulla on hajuina sitruuna (eteerinen öljy), neilikka (jauhettuna mausteena), eukalyptus (eteerinen öljy) ja ruusu (ruusuvesi). Noista haistan todella hyvin neilikan, aika hyvin sitruunan ja eukalyptuksen ja heikosti ruusun. Ehkä ruusukin haisisi enemmän jos olis eteerinen öljy mutta oli niin perkuleen tyyris (n. 50€!!) että kokeilen nyt ensin tällä ruusuvedellä. Toivottavasti näistä on apua, tympiihän tämä aistivamma jo jonkin verran.
Itse taudista ei ole muita oireita jäljellä kuin vähän nenä tukkoinen ja ääni painuksissa. Pikkusen hengästyttää enemmän kuin ennen tautia, mutta parempaan sekin koko ajan menee. Viikko oireiden alusta olin jo töissä, mutta suurin piirtein toinen viikko meni että alkoi olla voimissaan.
Paskamainen otus tuo virus, tsemppiä kaikille poteville!
Vielä jatkan edelliselle, jolla oli hengenahdistusta ja paniikkia: Mulla on paniikkihäiriö ja tauti pesiytyi huonoks onneks mun keuhkoputkeen ja aiheutti välillä hengenahdistusta. Melko perseestä. Aika samanlaisena se kuitenkin pysyi, eikä menny missään vaiheessa pahaksi. Ihan älyttömästi helpotti höyryhengitys. Se nostaa limaa ylös ja kosteus rauhottaa hengityselimistöä. Pulloon puhallus on myös auttanu mulla joskus aiemmin, mutta nyt ei ollu mitään letkua tms. tähän hätään. Etenkin illalla ennen nukkumaan menoa toi höyryhengitys oli kyllä helpotus. Ihan vaan kattilassa kuumensin vettä ja pyyhkeen kanssa siinä päällä tovin hengittelin ja välillä rykäsin limat veks. Pitkä kuuma suihku auttaa kans. Mulla ei ees tuntunut että olis erityisemmin limaa keuhkoissa, mutta sekin vähä mitä nousi niin helpotti todella paljon. Kävin välillä illalla/yöllä partsilla tai ikkunassa hengittelemässä raitista ilmaa, se auttoi kanssa. Noin 1,5 vk myös nukuin yöt sohvalla, johon sain nukkumisasennon kunnolla koholle, muuten heräsin yöllä yskimään. Siitä se sitten helpotti, toivotaan että sullakin helpottaa nopeasti.
Toivon menettäny kirjoitti:
Minulla ollu maku-ja hajuaisti sekaisin nyt 9kk. En voi sietää, kananmunaa, sipulia(mitä ennen käytin kaikessa), kahvi haisee pahalta, mitään sikaa tai nautaa en voi sietää.. oikeestaan on vain pari ruokaa mitkä maistuvat sille mille pitäisi.. Tämä vaikuttaa elämän laatuun, sosiaalisiin tilanteisiin, kaikkeen missä ruoka on vähänkään osallisena.. Ennen rakastin tehdä ruokaa, kokeilla uusia reseptejä, rakastin SYÖDÄ, mutta nyt elämä on vain ruuan sietämistä Ja puhumattakaan siitä että mitä riskejä tässä on ja pelkoja että haiseeko itse pahalle tai mitä vaan..
Miten voi vaikuttaa noin, mikä mahtaa olla mekanismi...
Minä sairastuin viikko sitten yskä, nuha, kurkkukipu, pahoinvointi, väsymys, kuumetta ei ollut. Nyt sitten eilen illalla katosi sekä maku että hajuaisti kokonaan, edelleen ajoittain pahoinvointia ja vatsa turpoaa kuin potkupallo lisäksi viel hiukan väsymystä ja keuhkoputkistossa rohinoita. Tuo on kyllä inhottava, kun ei haista eikä maista mitään, toivottavasti palautuvat mahdollisimman pian
Mulla korona muuten aika lievin oirein, eka 2vrk päänsärkyä, sit vaihtu kurkkukivuksi yskäksi ja nuhaksi. Nyt aamulla oli sellainen olo että on tauti menossa kokonaan ohi, ja tän päivän aikana on haju- ja makuaisti kadonneet lähes kokonaan.
Halvaksi tulee kun kahvin voi korvata keitetyllä vedellä, mutta haluaisin silti aistini takaisin.