Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein on ok vauvan vanhemmille käydä viihteellä?

Vierailija
24.01.2021 |

Otsikossa kysymys. Turvallinen hoitaja vauvalle on.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä noin kerran kuussa ihan maksimissaan, riippuu paljon vauvan iästä. Ihan pientä ei voi jättää isovanhemmille yöksi, itse en jättäisi koko yöksi ennen kuin lähempänä vuoden ikää. Muutaman kuukauden ikäisen voisi jo illaksi jättää turvalliselle hoitajalle, jos tulee suht ajoissa kotiin eikä ole ympäripäissään, vauva osaa juoda pullosta jne.

Miksei vauvaa voi jättää koko yöksi? Tiesitkö, että osa vauvoista ihan nukkuu yöllä?

Vierailija
62/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitteillejättö on aina rikos. Säälin niitä kakaroita. Sterilisaatio olisi pitänyt tehdä.

Heitteillejättö? Kun lapsella on turvallinen hoitaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä noin kerran kuussa ihan maksimissaan, riippuu paljon vauvan iästä. Ihan pientä ei voi jättää isovanhemmille yöksi, itse en jättäisi koko yöksi ennen kuin lähempänä vuoden ikää. Muutaman kuukauden ikäisen voisi jo illaksi jättää turvalliselle hoitajalle, jos tulee suht ajoissa kotiin eikä ole ympäripäissään, vauva osaa juoda pullosta jne.

Mitenköhän äitisi osasi sinua hoitaa? Toki ymmärrän näkemyksesi, jos äiti on esim. muistisairas. Sellaiselle isovanhemmalle minäkään en vauvaa jättäisi hoitoon. Enkä isompaakaan lasta. 

Vierailija
64/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan niin kauan kun vauva on vauva.

Miksi ei?

Koska vauvat tarvitsee vanhempiaan, ei ulkopuolisia hoitajia. Jos viinanhimo on niin kova ettei kykene vuotta olemaan juhlimatta vauvan hyvinvoinnin nimissä, on aika hakeutua A-klinikalle.

Hohhoijaa 😂

Vierailija
65/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva siis yön yli hoidossa niin ei tarvitse aamulla herätä ajoissa. Onko joka viikko liian usein? Kyse sukulaisestani, ei itsestäni.

Todellaki joka viikko on liikaa.

Vierailija
66/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se baari on niin paha ja lapset pitäisi suunnilleen ottaa huostaan jos siellä käy. Mutta jos äiti istuu saman ajan vaikka kirjastossa niin kaikki kehuu kuinka on hyvä ottaa omaa aikaa.

No mietitäänpä hetki. Mikä mahtaakaan olla se ero ryyppäämisen ja opiskelun välillä?

Olen eri, mutta ei se vauva tiedä missä se vanhempi on. On turha kitistä jostain lapsen parhaasta, jos todellinen motiivi tähänkin jeesusteluun oli se perinteinen "alkoholi on s*atanasta koska suomalaiset".

Minä olen molempien kanssa tehnyt satunnaisia yövuoroja 4 kk iästä lähtien ja ihan normaaleilta nuo näyttää. Olen aika varma, ettei se 4 kk vauva ole tajunnut olenko hotellissa nukkumassa väsymystä, baarissa ryyppäämässä vai töissä ansaitsemassa vaipparahaa.

Alkoholi on saatanasta, kun sitä ei osata oikein käyttää. Varmistuksen voit kysyä keneltä tahansa päihdeperheessä kasvaneelta. 

Vierailija
67/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1–2 kertaa vuodessa. Jos puhutaan äidistä, niin kerran niin, että vauva on isän hoidossa ja vastuulla yön yli, ja kerran niin, että on vaikka isovanhempien hoidossa. Ja tämä jälkimmäinen lähempänä vuoden ikää. Ja ensimmäinen olettaen, että vanhemmat asuvat yhdessä / isä hoitaa vauvaa muuten melko paljon eli on hyvin tuttu. 

Eri asia käydä pari tuntia (siis oikeasti pari tuntia) poissa yhdellä (oikeasti yhdellä), niin että on käytännössä kuitenkin selvin päin (ajokunnossa) koko ajan.

Meillä lapsi oli parin kuukauden ikäisestä alkaen joka kuukausi isovanhemmilla yötä. Ihan normaali lapsi kasvoi.

Pahoittelut, mutta tätä kulunutta argumentointia yrittävät kaikki, joilla ei ole mitään järkeviä perusteluita.

Esim:

- kyllä minäkin ja oma äitini joimme alkoholia raskausaikana ja ihan normaali tuli

- kyllä minuakin on fyysisesti kuritettu lapsena ja minusta tuli ihan normaali

- kyllä ennenkin annettiin appelsiinimehua vauvoille ja ihan normaaleja niistä tuli

Nuo on kaikki yhtä huonoja.

Vierailija
68/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva siis yön yli hoidossa niin ei tarvitse aamulla herätä ajoissa. Onko joka viikko liian usein? Kyse sukulaisestani, ei itsestäni.

Todellaki joka viikko on liikaa.

Joka viikkoinen ryyppääminen on liikaa, vaikka ei olisi vauvaakaan. 

Vierailija
69/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1–2 kertaa vuodessa. Jos puhutaan äidistä, niin kerran niin, että vauva on isän hoidossa ja vastuulla yön yli, ja kerran niin, että on vaikka isovanhempien hoidossa. Ja tämä jälkimmäinen lähempänä vuoden ikää. Ja ensimmäinen olettaen, että vanhemmat asuvat yhdessä / isä hoitaa vauvaa muuten melko paljon eli on hyvin tuttu. 

Eri asia käydä pari tuntia (siis oikeasti pari tuntia) poissa yhdellä (oikeasti yhdellä), niin että on käytännössä kuitenkin selvin päin (ajokunnossa) koko ajan.

Meillä lapsi oli parin kuukauden ikäisestä alkaen joka kuukausi isovanhemmilla yötä. Ihan normaali lapsi kasvoi.

Pahoittelut, mutta tätä kulunutta argumentointia yrittävät kaikki, joilla ei ole mitään järkeviä perusteluita.

Esim:

- kyllä minäkin ja oma äitini joimme alkoholia raskausaikana ja ihan normaali tuli

- kyllä minuakin on fyysisesti kuritettu lapsena ja minusta tuli ihan normaali

- kyllä ennenkin annettiin appelsiinimehua vauvoille ja ihan normaaleja niistä tuli

Nuo on kaikki yhtä huonoja.

Vertaat lapsen tahallista vahingoittamista yökyläilyyn?  Se vasta huono argumentti onkin, koska nuo asiat eivät liity toisiinsa mitenkään.  

Vierailija
70/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei voi jättää isovanhemmille yöksi?

Ihan vaan vauvan aivojen kehityksen takia. Vauva tarvitsee ensikuukausinaan turvallisen, pysyvän hoitajan, no toki jos isovanhemmat on oikeasti päivittäin hoitamassa vauvaa niin vauva voi kiintyä myös heihin, mutta harvoin näin on nykyään. Jos on pakkotilanne, vaikkapa yh ja koliikkivauva niin silloin koko perheen etu on, että äiti saa nukkua edes joskus, mutta juopottelu ei oikein minusta ole oikea syy lapsen hylkäämiseen (koska hylkäämiselle se vauvasta tuntuu). No, jokainen voi ihan itse miettiä minkä ikäisenä oma lapsi on tarpeeksi iso yökylään, todennäköisesti se selviää muutamasta hylkäämiskokemuksestakin ihan hyvin jos suhde on muuten kunnossa.

Vierailija
71/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä minusta ole sellainen asia josta voidaan päättää huutoäänestyksellä AV-palstalla. Vanhemmilla on kuitenkin tässä melko paljon vapautta itse päättää miten parhaaksi kokee, pääasia että lapsella on tuttu ja turvallinen hoitaja eikä poissaolot ole lapsen ikään nähden kohtuuttoman pitkiä. Me ollaan esimerkiksi joskus tehty niin, että lähdetään vasta kun lapsi/lapset nukkuu ja palataan joskus 1-2 maissa. En kertakaikkiaan keksi, miten tällainen vahingoittaisi lasta vaikka tehtäisiin niin joka viikko. Saa toki vapaasti paheksua.

Vierailija
72/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan juuri niin usein kuin huvittaa. Jos tuntuu siltä, että juhliminen on kivempaa, niin siitä vaan. Mutta sitä vaan ihmettelen, miksi lapsi on hankittu, jos sen kanssa ei halua olla?

t.isä

Juurikin noin. Eikö ihminen keksi viisaampaa tapaa rentoutua, kun viihteellä käyminen?. Minulla oli ihan muita menoja, kun viihteellä juoksu., kun lapset oli kotona. En juokse nytkään baareissa. Lenkillä, kaupassa ja kaverilla kahvilla.

Vierailija
73/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vauvaa voi jättää koko yöksi? Tiesitkö, että osa vauvoista ihan nukkuu yöllä?

No mikäs siinä jos se nukkuu koko yön ja lähdet viihteelle iltakahdeksalta ja menet hakemaan vauvan aamukahdeksaan mennessä. Eihän se silloin edes huomaa että vanhempi oli poissa. Useimmat pikkuvauvat tosin ei nuku koko yötä ja useimmiten se yökyläily tarkoittaa, että vauva viedään hyvissä ajoin illalla ja haetaan jossain vaiheessa seuraavana päivänä.

Vierailija
74/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei voi jättää isovanhemmille yöksi?

Ihan vaan vauvan aivojen kehityksen takia. Vauva tarvitsee ensikuukausinaan turvallisen, pysyvän hoitajan, no toki jos isovanhemmat on oikeasti päivittäin hoitamassa vauvaa niin vauva voi kiintyä myös heihin, mutta harvoin näin on nykyään. Jos on pakkotilanne, vaikkapa yh ja koliikkivauva niin silloin koko perheen etu on, että äiti saa nukkua edes joskus, mutta juopottelu ei oikein minusta ole oikea syy lapsen hylkäämiseen (koska hylkäämiselle se vauvasta tuntuu). No, jokainen voi ihan itse miettiä minkä ikäisenä oma lapsi on tarpeeksi iso yökylään, todennäköisesti se selviää muutamasta hylkäämiskokemuksestakin ihan hyvin jos suhde on muuten kunnossa.

Ikävää, jos sinun mielestäsi oma äitisi ei ole turvallinen hoitaja. Aika moni on sen suhteen onnekkaassa asemassa, että heidän vanhempansa ovat turvallisia ja siksi heille voi jättää vauvan hoitoon huoletta. Vauva ei edes tiedä, mitä hylkääminen tarkoittaa, joten hän ei sellaista voi kokea. 

Vierailija
75/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noin kerran kuukaudessa on sopivasti, isälle sekä äidille. Viikottain on liian usein ja tuntuu että silloin on nuoruus jäänyt elämättä. Jos siis viihteelle meno tarkoittaa vain ryyppäämistä. Kaupoille/kahville meno ystävän kanssa viikoittain ei ole liikaa jos silloin haluaa pari tuntia vauvavapaata. Kunhan vauvalla on turvallinen ja selvä hoitaja. Itsellä noin 1v vauva ja olen käynyt ystävän kanssa baarissaä/ryyppäämässä 6 kertaa ja joinakin kertoina ollut yönkin pois. Krapulapäivä ei tarkoita mulla että olen poissapelistä vielä illallakin, en juo niin älyttömiä määriä. Mulla ainakin helpottaa kun pääsee hetkeksi kokonaan pois. Olen kokenut vauva-arjen tosi raskaana ja jos en olisi kertaakaan käynyt muualla en tiedä mikä vointi mulla nyt olisi. Varmaan joku lääkitys ainakin. En tiedä onko mun vauva ollut vaativampi vai minä heikko, mutta kyllä se monen kuukauden valvominen ja vauvan huutaminen väsyttää.

Vierailija
76/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suorastaan käskettiin viemään 5kk ikäinen vauva yöksi hoitoon isovanhemmille. Tämän käskyn antoi neuvolan perhetyöntekijä. 

Vierailija
77/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se baari on niin paha ja lapset pitäisi suunnilleen ottaa huostaan jos siellä käy. Mutta jos äiti istuu saman ajan vaikka kirjastossa niin kaikki kehuu kuinka on hyvä ottaa omaa aikaa.

Mitä se äiti sieltä baarista menee hakemaan, kirjastoon menon kaikki ymmärtävät ja lenkille sekä  kuntosalille meneminen on selvää.

Vierailija
78/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikäs siinä jos se nukkuu koko yön ja lähdet viihteelle iltakahdeksalta ja menet hakemaan vauvan aamukahdeksaan mennessä. Eihän se silloin edes huomaa että vanhempi oli poissa. Useimmat pikkuvauvat tosin ei nuku koko yötä ja useimmiten se yökyläily tarkoittaa, että vauva viedään hyvissä ajoin illalla ja haetaan jossain vaiheessa seuraavana päivänä.

Ehkä, en tiedä mitä se useimmilla muilla tarkoittaa. Ainakin meillä viihteelle lähteminen tarkoittaa sitä, että isovanhempi tulee meille yöksi ja lähdetään joko lasten nukkuessa tai aikaisintaan iltapuuroaikaan. Ei tämä omassa tuttavapiirissäni vaikuta edes harvinaiselta.

Vierailija
79/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että ajatukseni on vähemmistöä, mutta en ole ikinä ymmärtänyt tätä "viihteelle pääsemistä" lapsiperheessä. Jotenkin tajuan sen, että nuorena aikuisena alkoholia kokeillaan/opetellaan ja juodaan humalaan asti. Ja vapauttaahan se estoja, kun sitä kumppania haetaan... Mutta mikä ihmeen tarve on aikuisella perheellisellä ihmisellä vetäistä kännit?! Millä tavalla siinä ollaan mukamas viihteellä, kun tarkoituksena on vain sekoittaa pää?

Enkä aja mitään absolutismia. Aivan hyvin lasi tai kaksi viiniä ruoan kanssa hieman rentouttaa ja aikaansaa keskustelua ruokapöydässä. Mutta tätä aika harva tarkoittaa "viihteellä olemisena". Olen ymmärtänyt, että silloin juominen on humalahakuista. Muuten ei ilmeisesti viihdytä. Sitten siitä seuraa myös krapula. Mahtaa olla kyllä voittajafiilis, kun sitten isi tai äiti on huonovointisena pienen lapsensa seurassa seuraavana päivänä.

Mun mielestä oikea vastaus "viihteellä olemiseen" on, että ei koskaan. Ei aikuiselle täys'järkiselle ihmiselle pitäisi tulla tarvetta juoda humalaa koskaan. Se nuoruuden ujouskin jopa parinhakuvaiheessa on sellainen, että siitäkin pitäisi iän myötä päästä sen verran jo yli, että jos jossain vaiheessa kumppania aikuisena etsii, niin ei se känniä tarvitse pohjille.

Vierailija
80/101 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun suorastaan käskettiin viemään 5kk ikäinen vauva yöksi hoitoon isovanhemmille. Tämän käskyn antoi neuvolan perhetyöntekijä. 

Se on ok, jos kysymys on äidin levosta ja nukkumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi