Kuinka usein on ok vauvan vanhemmille käydä viihteellä?
Otsikossa kysymys. Turvallinen hoitaja vauvalle on.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva tarve ensisijaisiin hoitajiinsa on kyllä suuri. Jos tätä ei vanhemmat aisti, niin olisin huolissani vanhempien suhteesta vauvaan. Ei tällaisia tarvitse kysyä, jos on kiintynyt vauvaan ja herkkänä sen tarpeille. Ehkä aloittajalla ei ole vielä lasta?
Luin joskus tutkimuksen, että alle 6kk vauva alkaa saamaan psyykkistä vauriota, jos lapsi on primäärihoitastaan yli 6h erossa. Eiköhän tuo anna jo osviittaa siihen, että lyhytkin aika on pienelle vaikeaa ja epätoivottua. Pidempi aika jo erittäin haitallista. Miksi kiusata vauvaa?
Joku foliohattu-tutkimus ollut kyseessä. Jos tuo olisi totta, jokaisella keskosvauvalla tai muusta syystä sairaalaan pidemmäksi aikaa joutuvalla vauvalla olisi psyykkisiä vaurioita. Kun ei siellä keskolassa saa äiti ja isä yöpyä. Ei ainakaan silloin saanut kun minä kaksi vuotta sitten sain keskosvauva.
Olin minäkin 2v keskosen äitinä varma siitä, ettei sairaalassaoloaika jättänyt mitään jälkiä, mutta nyt 7v keskosen äitinä, ja yhden täysiaikaisen, koko ajan iholla kasvaneen vauvan äitinä osaan jo nähdä ne vauriot. Toki oma otanta on vain tämä kaksi lasta, ja pelkät luonne-erot voivat asiat selittää ilman keskosuuttakin, mutta se 7v pelkää jatkuvasti hylätyksi tulemista, on monesti ahdistunut ja stressaantunut, kun taas pienempi sisarus on selkeästi täysin vakuuttunut siitä, että häntä rakastetaan ehdoitta, eikä häntä hylätä. Onneksi sairaala-ajan synnyttämiä vaurioita voi korjata myös jälkikäteen.
Kas, sattumalta tuli paikalle heti joku "traumatisoituneen" vauvan äiti! Tuliko foliohattuun viesti, että nyt pitää tulla todistamaan teoria oikeaksi?
1–2 kertaa vuodessa. Jos puhutaan äidistä, niin kerran niin, että vauva on isän hoidossa ja vastuulla yön yli, ja kerran niin, että on vaikka isovanhempien hoidossa. Ja tämä jälkimmäinen lähempänä vuoden ikää. Ja ensimmäinen olettaen, että vanhemmat asuvat yhdessä / isä hoitaa vauvaa muuten melko paljon eli on hyvin tuttu.
Eri asia käydä pari tuntia (siis oikeasti pari tuntia) poissa yhdellä (oikeasti yhdellä), niin että on käytännössä kuitenkin selvin päin (ajokunnossa) koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se baari on niin paha ja lapset pitäisi suunnilleen ottaa huostaan jos siellä käy. Mutta jos äiti istuu saman ajan vaikka kirjastossa niin kaikki kehuu kuinka on hyvä ottaa omaa aikaa.
No mietitäänpä hetki. Mikä mahtaakaan olla se ero ryyppäämisen ja opiskelun välillä?
Vierailija kirjoitti:
1–2 kertaa vuodessa. Jos puhutaan äidistä, niin kerran niin, että vauva on isän hoidossa ja vastuulla yön yli, ja kerran niin, että on vaikka isovanhempien hoidossa. Ja tämä jälkimmäinen lähempänä vuoden ikää. Ja ensimmäinen olettaen, että vanhemmat asuvat yhdessä / isä hoitaa vauvaa muuten melko paljon eli on hyvin tuttu.
Eri asia käydä pari tuntia (siis oikeasti pari tuntia) poissa yhdellä (oikeasti yhdellä), niin että on käytännössä kuitenkin selvin päin (ajokunnossa) koko ajan.
Meillä lapsi oli parin kuukauden ikäisestä alkaen joka kuukausi isovanhemmilla yötä. Ihan normaali lapsi kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että esim. Ranskassa äidit käyvät kokopäivä työssä jo muutaman viikon päästä synnytyksestä. Eikä heillä liene sen traumatisoituneempia lapsia kuin vuoden kotona kökkineillä suomalaisäideilläkään.
Ystävän polttarit ja toisen synttärit esikoisen vauvavuotena. Muuten en alkoholia käyttänyt ollenkaan.
Vauva oli isänsä ja mumminsa kanssa.
Ekaa kertaa festareilla kun lapset 3,5v ja 1,5v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva tarve ensisijaisiin hoitajiinsa on kyllä suuri. Jos tätä ei vanhemmat aisti, niin olisin huolissani vanhempien suhteesta vauvaan. Ei tällaisia tarvitse kysyä, jos on kiintynyt vauvaan ja herkkänä sen tarpeille. Ehkä aloittajalla ei ole vielä lasta?
Luin joskus tutkimuksen, että alle 6kk vauva alkaa saamaan psyykkistä vauriota, jos lapsi on primäärihoitastaan yli 6h erossa. Eiköhän tuo anna jo osviittaa siihen, että lyhytkin aika on pienelle vaikeaa ja epätoivottua. Pidempi aika jo erittäin haitallista. Miksi kiusata vauvaa?
Joku foliohattu-tutkimus ollut kyseessä. Jos tuo olisi totta, jokaisella keskosvauvalla tai muusta syystä sairaalaan pidemmäksi aikaa joutuvalla vauvalla olisi psyykkisiä vaurioita. Kun ei siellä keskolassa saa äiti ja isä yöpyä. Ei ainakaan silloin saanut kun minä kaksi vuotta sitten sain keskosvauva.
Olin minäkin 2v keskosen äitinä varma siitä, ettei sairaalassaoloaika jättänyt mitään jälkiä, mutta nyt 7v keskosen äitinä, ja yhden täysiaikaisen, koko ajan iholla kasvaneen vauvan äitinä osaan jo nähdä ne vauriot. Toki oma otanta on vain tämä kaksi lasta, ja pelkät luonne-erot voivat asiat selittää ilman keskosuuttakin, mutta se 7v pelkää jatkuvasti hylätyksi tulemista, on monesti ahdistunut ja stressaantunut, kun taas pienempi sisarus on selkeästi täysin vakuuttunut siitä, että häntä rakastetaan ehdoitta, eikä häntä hylätä. Onneksi sairaala-ajan synnyttämiä vaurioita voi korjata myös jälkikäteen.
Miksi noin alentuva sävy? Minusta teidän lasten tilanne kuulostaa enemmän siltä, että 7v ei ole saanut tarpeeksi huomiota, kun pikkusisarus taasen on saanut jakamattoman huomion. Hyvin tyypillinen tilanne eikä liity siihen mitenkään, onko keskosuutta vai ei. 7-vuotias ei omasta vauva-ajastaan muista mitään. Vauvalle muistot ovat tunnetiloja, jolloin riittää että hoito on asianmukaista ja vauva on turvassa. Sairaalassahan näin on, joten ei siitä mitään traumoja jää.
3 kertaa vkossa. Hoitajalle täytyy antaa sexiä siitä hyvästä toki.
Ei ikinä. Teen aina jokaisesta ryyppäävästä vanhemmasta lasuilmoituksen.
Ehkä noin kerran kuussa ihan maksimissaan, riippuu paljon vauvan iästä. Ihan pientä ei voi jättää isovanhemmille yöksi, itse en jättäisi koko yöksi ennen kuin lähempänä vuoden ikää. Muutaman kuukauden ikäisen voisi jo illaksi jättää turvalliselle hoitajalle, jos tulee suht ajoissa kotiin eikä ole ympäripäissään, vauva osaa juoda pullosta jne.
Menisin vain jos olisi jokin erityistilaisuus.
Silloinkaan en ole juonut.
Hiukan alle vuoden ikäisestä olen jättänyt silloin tällöin isovahemmille jotka lapsi tuntee hyvin.
Miehen kanssa voisin viettää yhteistä aikaa vauva vuonna aina muutaman tunnin ehkä jossain välilissä, mutta en koko yöksi lähtis.
Ei vaan ole ollut lasten isät sellaisia koskaan että ne olis tullut laitettua edes hetkeksi kaiken edelle.
Marttiinakin sano että 4kk jälkeen olivat ansainneet vapaaviikonlopun ja pääsivät ryyppäämään.
Heitteillejättö on aina rikos. Säälin niitä kakaroita. Sterilisaatio olisi pitänyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä noin kerran kuussa ihan maksimissaan, riippuu paljon vauvan iästä. Ihan pientä ei voi jättää isovanhemmille yöksi, itse en jättäisi koko yöksi ennen kuin lähempänä vuoden ikää. Muutaman kuukauden ikäisen voisi jo illaksi jättää turvalliselle hoitajalle, jos tulee suht ajoissa kotiin eikä ole ympäripäissään, vauva osaa juoda pullosta jne.
Miten niin ei voi jättää isovanhemmille yöksi?
Kerran viikossa. Kannattas miettii myös ennenku ees hommaa mitää vauvaa.
Meillä vastasyntynyt oli isänsä ja anopin hoidossa pari viikkoa.
Vauva on viihdettä, örvellys ei. Miksi tuommoiset panettavat itsensä paksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se baari on niin paha ja lapset pitäisi suunnilleen ottaa huostaan jos siellä käy. Mutta jos äiti istuu saman ajan vaikka kirjastossa niin kaikki kehuu kuinka on hyvä ottaa omaa aikaa.
No mietitäänpä hetki. Mikä mahtaakaan olla se ero ryyppäämisen ja opiskelun välillä?
Olen eri, mutta ei se vauva tiedä missä se vanhempi on. On turha kitistä jostain lapsen parhaasta, jos todellinen motiivi tähänkin jeesusteluun oli se perinteinen "alkoholi on s*atanasta koska suomalaiset".
Minä olen molempien kanssa tehnyt satunnaisia yövuoroja 4 kk iästä lähtien ja ihan normaaleilta nuo näyttää. Olen aika varma, ettei se 4 kk vauva ole tajunnut olenko hotellissa nukkumassa väsymystä, baarissa ryyppäämässä vai töissä ansaitsemassa vaipparahaa.
Minulla on täysiaikaisena syntynyt täysimetetty 7v, joka toimii tasan samalla tavalla kuin sinun 7-vuotiaasi. Joten eiköhän suosiolla unohdeta nuo höpöhöpö jutut vauvojen traumatisoitumisesta. Moni vauvoistahan on yökylässäkin ennen 6kk ikää. Eikä tule traumoja. Oma esikoisenikin oli ja on silti oikein reipas ja sosiaalinen 10-vuotias.