Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.

Vierailija
22.01.2021 |

Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.

Kommentit (746)

Vierailija
81/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko meidän lasten opet jotain alansa huippuja vai mikä on mutta he pitävät puolensa. Ei viestien lukemista ja vastaamista vapaa-ajalla, ei merkintöjä Wilmaan, jolleivät ole ehdottoman tärkeitä, ei mitään ylimääräistä viestittelyä vanhempien kanssa eikä mitään vanhempainvartteja. Arviointikeskustelu ja jos tarve vaatii, niin sitten keskustellaan.

Arvostan tälläistä rajojen vetoa ja arvostan myös opettajia. Varsinkin yläasteen opettajia, koska teinit voivat olla ihan hirveitä.

Ja ihan vinkkinä muille vanhemmille, jos ottaa päästä että opet vinkuu kun joutuu ilman korvausta valvomaan jälkkää, niin pitäkää huoli, että se mussukka ei sinne jälki-istuntoon päädy.

Vierailija
82/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkistä kuormitusta mitattaessa tunti opetusta vastaa viittä tuntia toimistotyötä. Se on oikeasti tosi kuluttavaa, joten vaikka rakastankin työtäni, tulevat lomat tarpeeseen. 😊

Höpö höpö. 

Luulet vain, koska et ole koskaan tehnyt oikeita töitä, jotka ovat oikeasti kuormittavia. 

Joka elokuu saa kuitenkin kuunnella kuinka se 10 viikon kesälomakaan ei ole ehtinyt palauttamaan voimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin opettajien työaika samaan kuin muilla kunnalla työskentelevillä on ja lomaa maksimissaan 38 päivää vuodessa. Ekat 10 vuotta 28 päivää vuodessa. Kelpaako?

Juuri näin!

Vierailija
84/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on opettaja ja tätä vali-vali keskustelua on käyty vuosia. Onhan se raskasta ja vastuullista työtä, mutta...

Olen asiantuntijahommissa. Työaika paperilla 37,5 h viikossa, mutta kun tehdään bisnestä, niin työt pitää tehdä sesonkina eli silloin kun töitä on. Tienaan työlläni oman palkkani. Tarkoittaa syyskuu-marraskuu 60-70 h viikossa ja sama meno helmi-toukokuu. Ja nuo ovat työtunteja. Matkat päälle, joista ei kerry ylitöitä. Lopputulos on iso määrä ylitöitä, joita ei saa rahana. Pidän pois vapaana, jolloin minulla on joululoma 3 viikkoa ja kesäloma juhannuksesta elokuun puoliväliin. Työnantaja joustaa, työntekoa ei tarvitse teeskennellä. Kun tehdään, tehdään kunnolla ja sitten huilitaan. Itse olen ammattini valinnut, tämä on tämän työn luonne. 

Miten muuten opettajilla, olisiko jotain samaa sesonkiluonteisuutta?

Vierailija
85/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettaja ja rakastan työtäni. Olen työskennellyt aiemmin 10v yksityisellä sektorilla. Koen opettajan työn helpommaksi kaikin tavoin kuin entisen työni. Palkka on tosin opettajana lähes puolet huonompi.

Se on täysin totta, että opettajissa on paljon tyyppejä, jotka tekevät paljon enemmän kuin olisi tarpeen. Ja sitten myös työpaikalla valittavat ja pitävät itseään parempana kuin muut, koska venyvät ihan järjettömyyksiin.

Mä en anna ikinä omaa numeroani kenellekään, pidän tiukasti kiinni 8-16 työajasta, korjaan kokeet ja suunnittelen tunnit myös tällä ajalla. On totta, että kaikkea soopaa, joka ei oikeasti kuulu opettajan työhön, on paljon. Ne hommat hutasen jotenkin nopeasti. Se on aivan sama miten sellaiset tekee, lisää rahaa ei tule, eikä kiitosta, vaikka puurtaisit niitäkin tuntitolkulla.

Meidän kunnassa luokanvalvoja saa lisäkorvauksen jokaisesta erityisen tuen oppilaasta valvontaluokallaan, joten ei meillä ainakaan ihan pidä paikkansa, että sama raha tulee olipa luokka helppo tai vaikea.

Vierailija
86/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan oppituntia kohti laskettu palkka on paljon isompi kuin monien muiden työntekijöiden. Esimerkiksi toimistotyöntekijän palkka voi olla 15€/tunti, opettajan 25€/tunti. Opettajan palkkaan sisältyvät opetusvelvollisuuden lisäksi ne muut työt.

Olen ollut joskus työssä, jossa opetusvelvollisuutta ei ollut, mutta 1,5 tuntia (90 min)  muuta työaikaa saattoi korvata 1 opetustunnilla ( 45 min) nimenomaan siksi, että se vaatii keskimäärin saman verran muuta työtä.

Vierailija
87/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni opettaja tekee opetustyötä joka päivä esim. 8-16 tai 9-17 välisen ajan? Kyllä se kaikenlainen suunnittelu kuuluu työhön joten turha vinkua. Ammatinvalintakysymys.

Lisäksi opettajilla on pitkä kesäloma, on syys-, joulu-, ja talviloma joten lomapäiviä on kyllä tosi paljon.

Vierailija
88/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei erityisesti kohdistu opettajiin, mutta kyllähän kaikissa yhtään vaativammissa asiantuntijatöissä on palavereja, suunnittelua, kaikenlaista turhauttavaa byrokratiaa jne sen varsinaisen tekemisen lisäksi. En minä ainakaan sitä omassa työssäni kyseenalaista, vaikka tuo haukkaa ison osan työajasta.

Vierailija
89/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M25 kirjoitti:

Voi kamalaa! Siis iha hirveetä, ku opettajat ei saa rahaa siitä, et tekisivät jotaki kiusaamisen estämiseksi. Kyl opettajie kuulus saada vastinetta sille, ku saivat lopetettuu kiusaamisen Suomen kouluissa…

Kiusaamisen määrä kouluissa on murto-osa siitä, mitä se on netin keskustelupalstoilla. Oma kommenttisi on kiusaamista sieltä pahimmasta päästä. Ei ole mikään ihme, että lapset matkivat, mitä vanhempansa tekevät. Toivottavasti sinulla ei ole omia lapsia etkä hanki niitä, jotta ei saada lisää kiusaajia maailmaan.

Vierailija
90/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon opettaja voisi toki palaverin alussa kertoa vanhemmille, että hän on paikalla vain hyvää hyvyyttään ja armosta, ei työtään tekemässä. Mistä ihmeestä me vanhemmat muutoin tiedetään, mitä teidän työhönne kuuluu ja mitä ei.

Nyt oikeastaan ymmärränkin, miksi pari vuotta sitten yksi ope sopersi minulle, että hän on auttanut lastani ilmaiseksi. En tuolloin yhtään käsittänyt, mitä hän tarkoitti.

Opettajat ja lääkärit narisevat palkoistaan, jotka eivät riitä heidän ylemmän keskiluokan haaveisiinsa. Mutta sitä ihmettelen, miksi he eivät uskalla valittaa asioistaan ylemmille tahoille. Kiukku puretaan niihin, joita heidän on määrä auttaa ja palvella.

Huono vertaus opettajat ja lääkärit. Opettajan palkka on lähempänä sairaanhoitajan palkkaa. Aloittavan opettajan palkka on noin 2700 euroa kuukaudessa ja 20 vuotta toimineen noin 3600 euroa alakoulussa. Yläkoulussa summat ovat noin 200 euroa suuremmat. Lääkäreillä voit kertoa käytännössä kahdella nuo summat.

Palkan takia en suosittele ketään hakeutumaan opetusalalla.

Vierailija
91/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Retket ja leirikoulut eivät myöskään ole palkattua aikaa lukujärjestyksen ulkopuolella. Päiväretkestä kertyy helposti 16 tunnin työpäivä 4 tunnin palkalla, ilman taukoa saati päivärahaa, jos saat syödä samoja eväitä, kuin oppilaatkin? Leirikouluista opettajan on turha odottaa vastaavaa vapaata, päin vastoin jäät ilman avustajaa hoitamaan luokkaasi, kun hän saa ylityövapaat leirin ajalta.

Luuletko oikeasti että firmoissa työmatkalla saa ylityöt vaikka päivät venyy kaikkinensa aamusta myöhäiseen iltaan.

Voi miten hyvin on asiat kun tällaisista tehdään numero.

Mä kuittaan yli 8 tunnin työmatkasta palkan päälle verottomat päivärahat. Töissä olen keskisuuressa suomalaisessa pörssiyhtiössä. Jos on pari viikkoa putkeen työmatkaa, tulee palkkaa käteen yli tuplasti normaaliin verrattuna.

Vierailija
92/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla on kuitenkin suuri vapaus työaikansa suhteen mitä monella muulla ei ole.

Ja kaikissa töissä on lisäsälää.

Eikä muut saa loma-ajoilta palkkaa. Opettajat palaavat jopa äitiyslomilla virkaan nostamaan täyttä palkkaa kesäisin.

Vierailija
93/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat palaavat vanhempainvapaalta kesäksi töihin mm. siksi, että vuosilomaa ei ole. Lomia ei siis voi siirtää vanhempainvapaan lopussa pidettäväksi. Käytännössä open vauva saa olla kotihoidossa muiden lapsia lyhyemmän ajan, jos vanhemmalla on niin "korkea moraali", että ei palaa töihin opetuksettomana aikana.

Vierailija
94/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin opettajien työaika samaan kuin muilla kunnalla työskentelevillä on ja lomaa maksimissaan 38 päivää vuodessa. Ekat 10 vuotta 28 päivää vuodessa. Kelpaako?

Ilomielin ottaisin vastaan tuon työajan. Olettaen siis, että viikkotyöaikani olisi rajattu myös kuten muilla, eli 8-15.30. Iltatyöstä ja viikonloppu työstä ylityökorvaukset (nykyisinhän ylityökorvausta ei tunneta opetusalalla).

Ja työaikapankki myös käyttöön siten, että siinä ei olisi ylärajaa kertyneille tunneille. Vuodelta 2019-2020 minulla olisi ollut 300 tuntia pankissa kesäloman alkaessa, joka tarkoittaa, että olisin voinut pitää kesäkuun alusta 40 vapaapäivää ennenkuin lomat olisivat alkaneet juosta. Tällöin olisi eletty heinäkuun loppua ja varsinaisia lomapäiviä olisi tarvinnut käyttää vain 10. Siis olisin loput 28 päivää voinut käyttää syyslomaan, joululomaan ja hiihtolomaan ja siltikin olisi ollut vielä 10 lomapäivää käytettävissä...

Siis kannatan siirtymistä "normaaliin" työaikaan.

Vierailija
95/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa opetus alkaa aina kello 8:30 ja päättyy 12:30 ja 14:30.

Tehokasta opetustyötä on siis 4 tuntia tai 6 tuntia, harvemmin varmaan opettaja pääsee tuolla 4 tunnilla.

Oppitunti kestää 45 minuuttia, oppituntien välissä on siis välitunti. Lyhyt välkkä on ymmärrettävästi työhön verrattavaa siirtymää ja valmistelua seuraavaan tuntiin.

Ruokailu on muistaakseni puoli tuntia ja välkkä päälle, eli 45 minuuttia taukoa, osa opettajista on kai edelleen ruokailunsa ohessa valvomassa oppilaiden ruokailua.

Eli kyllä sitä maksettua aikaa jää valmisteluille ja satunnaiselle viestittelylle.

Kokeiden valmisteluhan on valmiiden koepohjien printtausta.

Ja sen verran olen päässyt seuraamaan, että suurin osa opettajista tulee koululle aikaisintaan 8:25.

Arvostan opettajan työtä, kuten kaikkea muutakin työtä.

Kai sitä jokaisessa ammatissa on näitä valittelijoita palkasta, työajasta jne.

Vierailija
96/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvon opettaja voisi toki palaverin alussa kertoa vanhemmille, että hän on paikalla vain hyvää hyvyyttään ja armosta, ei työtään tekemässä. Mistä ihmeestä me vanhemmat muutoin tiedetään, mitä teidän työhönne kuuluu ja mitä ei.

Nyt oikeastaan ymmärränkin, miksi pari vuotta sitten yksi ope sopersi minulle, että hän on auttanut lastani ilmaiseksi. En tuolloin yhtään käsittänyt, mitä hän tarkoitti.

Opettajat ja lääkärit narisevat palkoistaan, jotka eivät riitä heidän ylemmän keskiluokan haaveisiinsa. Mutta sitä ihmettelen, miksi he eivät uskalla valittaa asioistaan ylemmille tahoille. Kiukku puretaan niihin, joita heidän on määrä auttaa ja palvella.

Huono vertaus opettajat ja lääkärit. Opettajan palkka on lähempänä sairaanhoitajan palkkaa. Aloittavan opettajan palkka on noin 2700 euroa kuukaudessa ja 20 vuotta toimineen noin 3600 euroa alakoulussa. Yläkoulussa summat ovat noin 200 euroa suuremmat. Lääkäreillä voit kertoa käytännössä kahdella nuo summat.

Palkan takia en suosittele ketään hakeutumaan opetusalalla.

Lisiä on nykyään pienennetty niin paljon, etteivät nuoret (Alle 40v) tule koskaan pääsemään kummoisille palkoille. Joillain vanhoilla opettajilla on vielä ihan hurjat palkat, jotka nostavat keskiarvoja.

Vierailija
97/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys kirjoitti:

Vaihtakaa ammattia! Ihme uhriutuja ja ulisija ammattikunta nämä opettajat. Valitetaan kaikesta kun pitää tehdä sitä ja tätä, eikä saa korvausta. Ei kyetä muuhun kuin valittamaan, itse ei pystytä edes omia etuja valvomaan. Meidän muidenko pitäisi ymmärtää teidän tärkeytenne ja ajaa etujanne?!

Kannattaa kokeilla jotain muuta hommaa valittamisen sijaan. Voi yllättää, että sama homma on muissakin ammateissa, että ilmaista työtä joutuu tekemään. Sitä on vaan vaikea tajuta kun on täynnä omaa tärkeyttään ja pää syvällä omassa takapuolessaan! Kannattaa kokeilla miltä se tuntuu kun ei koko kesää, syys-, joulu- ja hiihtolomaa saa lomailla täydellä palkalla, saattaisi herätellä jonkinlaiseen todellisuuteen.

Kokemusta on muista aloista ja yrittäjyydestäkin. Open hommat ovat selvästi raskaimpia. Kesällä ei muuten olla täydellä palkalla ja melkoinen osa ei saa palkkaa ollenkaan.

Niin sijainen ei saa palkkaa koska korkeamoraalinen vakkari palaa kesäksi virkaansa vain jäädäkseen jälleen lukukauden alkaessa hoitovapaalle.

Sijainen ei saa palkkaa kesältä, vaikka vakkari jättäisi palaamatta virkaansa kesän ajaksi. Tällöin kunta vain säästää palkkakulut.

Vierailija
98/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltenopettaja alakoulussa. Olen ollut töissä myös yksityisellä sektorilla toimistotyössä monta vuotta. Teen töitä koululla tyypillisesti 7.45 -15.30. Päivän aikana en ehdi hoitaa yhtäkään omaa asiaani, välitunnit ovat täyttä työntekoa. Tässä on suuri ero aikaisempaan.

Vuoden aikana käytän yli 20 viikonlopun päivää kokeiden korjaamiseen. Koen kyllä ansainneeni pitkän kesäloman.

Vierailija
99/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa opetus alkaa aina kello 8:30 ja päättyy 12:30 ja 14:30.

Tehokasta opetustyötä on siis 4 tuntia tai 6 tuntia, harvemmin varmaan opettaja pääsee tuolla 4 tunnilla.

Oppitunti kestää 45 minuuttia, oppituntien välissä on siis välitunti. Lyhyt välkkä on ymmärrettävästi työhön verrattavaa siirtymää ja valmistelua seuraavaan tuntiin.

Ruokailu on muistaakseni puoli tuntia ja välkkä päälle, eli 45 minuuttia taukoa, osa opettajista on kai edelleen ruokailunsa ohessa valvomassa oppilaiden ruokailua.

Eli kyllä sitä maksettua aikaa jää valmisteluille ja satunnaiselle viestittelylle.

Kokeiden valmisteluhan on valmiiden koepohjien printtausta.

Ja sen verran olen päässyt seuraamaan, että suurin osa opettajista tulee koululle aikaisintaan 8:25.

Arvostan opettajan työtä, kuten kaikkea muutakin työtä.

Kai sitä jokaisessa ammatissa on näitä valittelijoita palkasta, työajasta jne.

Mitä valmiita printattavia koepohjia????? Ei niitä ole kuin alakoulussa ja ehkä kielissä ja matikassa. Yhden kokeen lisäksi joutuu nykyään tekemään myös kokee yksilöllistetyille, ahdistuneille jne. Lukion kokeisiin etsitään nykyään myös lähdeaineistoja, joiden kanssa harjoitellaan esseeseen vastaamista aineistoja hyödyntäen.

Vierailija
100/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkistä kuormitusta mitattaessa tunti opetusta vastaa viittä tuntia toimistotyötä. Se on oikeasti tosi kuluttavaa, joten vaikka rakastankin työtäni, tulevat lomat tarpeeseen. 😊

Höpö höpö. 

Luulet vain, koska et ole koskaan tehnyt oikeita töitä, jotka ovat oikeasti kuormittavia. 

Joka elokuu saa kuitenkin kuunnella kuinka se 10 viikon kesälomakaan ei ole ehtinyt palauttamaan voimia.

En ole siis itse keksinyt tuota vertausta, löydät tästä paljon tietoa jos googlaat. Valmistuin opeksi vasta lähes nelikymppisenä, joten lähes 20 vuotta ehdin tekemään monipuolisesti muiden alojen töitä. Open työ on ehdottomasti mielekkäintä, mutta myös raskainta. Pidän siitä, että saan käyttää työssä luovuuttani, mutta 30-päisen teinilauman edessä keikkuminen vie voimia. En vaihtaisi ja olen palkkaanikin ihan tyytyväinen.