Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.
Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.
Kommentit (746)
Olin 35 vuotta aineenopettajana yläkouluissa ja lopuksi myös osaksi lukiossa. Kaikkihan ovat käyneet koulua ja ovat ”asiantuntijoita” arvostelemaan opettajan työtä. Eläkkeelle jäädessäni oli ylpeä urastani, mutta olen todella huolissani nykyisten opettajien jaksamisesta. Ammatin arvostus ja palkkakehitys on koko ajan mennyt huonommaksi esimerkiksi kun vertaa vastaaviin yliopistoa opiskelua ( yli 6v)vaativiin ammatteihin.
Työni oli joskus 24/7 . Usein illat sujuivat tuntien ja kokeiden korjauksessa. Mies joutui koville kolmen lapsen kanssa. Lapsista ei kukaan lähtenyt opetusalalle.. Kesän alussa ja lopussa pari viikkoa meni suunnitellessa kouluasioista tai myöskin koulutuskursseilla. Itselläni lomat kuluivat lasten kanssa kotona 1990-luvulla, koska mies teki sijaisuuksia hoitoalalla ennen kuin sai vakituisen paikan. Sijainenhan on tekee vakituisten lomat eli kesä-,syys-,joulu ja talvilomat.
Mietin niitä hetkiä, kun luokanohjaana joutui käymään läpi kahden oppilaan sairauden ja kuoleman. Luokanohjaana joutui myös näkemään paljon muutakin oppilaiden ja perheiden ongelmia. Olin lähes koko työurani jonkun luokan ohjaaja. Korvaus oli aluksi erisuuruinen eri opetusaineissa. Myöhemmin onneksi tuli sama pieni tuntikorvaus joka oppiaineenopettajalle.
Kun täällä on niin hyviä koulun asiantuntijoita ja kateellisia palkasta ja lomista. Opiskelkaa opettajaksi yliopistossa, tehkää sijaisuuksia yläkouluissa ja jos hyvä tuuri saatte vakituisen paikan. Olkaa koko ajan perheiden tavoitettavissa wilmassa. Istukaa illat vanhempain illoissa ja ym. tiimeissä jne.
Älkää jaksako opettajat enää vastata näihin persujankkauksiin.
Opettaja VOI poistua luokasta kesken tunnin vaikka vessaan, jos iskee vaikka ripuli. Niin muissakin aloissa. Opettajista moni osaa suorittaa toisen tunnin aikana esim koetarkistuksia tai pelata miinaharavaa, kun lapset tekevät tehtävää. Opettaja saa itse suunnitella tuntinsa. Kun löydät hyvän mallin, ei sitä tarvitse suunnitella joka kerta uudestaan. Parhaimmillaan opettaja tulee hymyillen aamulla töihin, koska ammattitaidollaan on onnistunut karsimaan turhat toimenpiteet ja tehostamaan reaali-työaikansa huippuun, jolloin suorittaa viikossa 16 tuntia oppitunteja ja kaikki muut hienosäädöt vievät max. 4 tuntia, vaikka toki paperilla tunnit riittävät juuri ja juuri. 20h viikossa on puolet vähemmän kuin kellokortissa lukee ja jos siitä haluaa itselleen tuntipalkan laskea, niin ihan hymyissä suin voi jatkaakin elämää.
Minulle on ihan sama vaikka noista ei maksettaisi kunhan saisin töitä. Alkaa ottaa nimittäin sen verran päähän tämä työttömyys ja pienillä tuilla eläminen. Huonoillakin tunneilla saisi saman ja helposti enemmänkin.
T. Työtön ope ja lisää vaan koulutetaan
Muuhun en ota kantaa, täällä ollaan mainittu jo monen monta puolta opettajan työstä, mutta ns. vanhempainvartteihin (vanha nimitys) ja niistä saataviin korvauksiin sanon minäkin sanasen. Omassa kaupungissani, joka väkiluvultaan kuuluu Suomen viiden suurimman kaupungin joukkoon, ei kyseisistä tapaamisista makseta mitään erillistä korvausta. Omat tapaamiset kestivät 30 min - 60 min ja niitä oli siis senverran kuin luokassani on oppilaita eli 27.
Tiedän, että n. 90 prosentissa näistä tapaamisista opettajalle ei makseta lisäkorvausta eivätkä ne useinkaan kestä vain 15 minuuttia. En valita vaan kerron vain tosiasiat.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en ota kantaa, täällä ollaan mainittu jo monen monta puolta opettajan työstä, mutta ns. vanhempainvartteihin (vanha nimitys) ja niistä saataviin korvauksiin sanon minäkin sanasen. Omassa kaupungissani, joka väkiluvultaan kuuluu Suomen viiden suurimman kaupungin joukkoon, ei kyseisistä tapaamisista makseta mitään erillistä korvausta. Omat tapaamiset kestivät 30 min - 60 min ja niitä oli siis senverran kuin luokassani on oppilaita eli 27.
Tiedän, että n. 90 prosentissa näistä tapaamisista opettajalle ei makseta lisäkorvausta eivätkä ne useinkaan kestä vain 15 minuuttia. En valita vaan kerron vain tosiasiat.
Ei tietenkään makseta erillistä palkkaa vaan se kuuluu siihen opettajan perustyöhön. Outoa että opetusvelvollisuus 20 tuntia tuntuu olevan ainoa mihin se hyvä kuukausipalkka ulottuu. Kaikesta muusta halutaan erillinen korvaus.
Kaikki ne opettajat jotka minä tunnen ovat kyllä käsittäneet että nämä kaikki kuuluvat siihen palkkaan. Aina joukkoon mahtuu niitä jotka eivät ole sisäistäneet omaa palkkatyötään ja mitä siihen kuuluu. Ei ole pelkästään opettajien ongelma. Kannattaisi ihan lukea se työsopimus kokonaan ettei tuu sitten yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne opettajat jotka minä tunnen ovat kyllä käsittäneet että nämä kaikki kuuluvat siihen palkkaan. Aina joukkoon mahtuu niitä jotka eivät ole sisäistäneet omaa palkkatyötään ja mitä siihen kuuluu. Ei ole pelkästään opettajien ongelma. Kannattaisi ihan lukea se työsopimus kokonaan ettei tuu sitten yllätyksiä.
Opettajat eivät kirjoita alle työsopimusta.
Toisekseen miten sopimuksessani 20 vuotta sitten olisi edes voitu mainita, että mun on tavattava huoltajat ja oppilaat yksitellen 1-2 kertaa vuodessa noin puoli tuntia kerrallaan kun tämä jatkuva koululla ramppailu on alkanut ja määrätty vasta alle 10 vuotta sitten? Kyseessä ei ole ihan pikkujuttu ajallisesti, oppilaita luokalla 28 ja lisäksi huoltajien paremman palvelun nimissä aikoja annettava myös klo 16 jälkeen joten kyllä tämä on tehnyt työstä raskaampaa. Nauttiiko vanhemmat muka tästä koululla juoksemisesta? Itsellä ei lapsia mutta näitä sopivia aikoja kun on säädetty monen kanssa, ei kaikkien vanhempien työtkään niin hyvin näihin tunnu joustavan . Mutta määrätty ylempää nämä on niin minulle kuin huoltajille. Yritän puhua hyödyllisiä eli myös keskusteluihin valmistautumiseen menee aikaa paljon. Ns. paremmilla alueilla näitä käydään koronan vuoksi etänä mutta mulla suuri osa huoltajista on ilmoittanut etteivät oikein etäpalavereihin osaa ottaa osaa joten maskien kanssa sitten vedetään koululla näitä iltaisin. Järkevää ajankäyttöä? Harvemmin.
^Menee vähän ooteeksi, mutta olen opettaja, joka on lähes sairaalloisen kiinnostunut lastensa koulunkäynnistä. Opettaja-vanhempikonferenssit (tälleen ulkosuomalaiset) on mulle vanhempana vuoden kohokohta. 😁
Mä kyllä opettajanakin mielelläni juttelen juuri tietyn oppilaan asioista (hänen ja) vanhempiensa kanssa erittäin mielelläni. Kaikenlainen pisteyttäminen on mulle äärimmäisen vastenmielistä. Mieluummin vaan antaisin palautetta siitä, mikä sujuu ja mitä täytyy vielä opetella.
Mut siis, vanhempanakin ymmärrän toki hyvin, että en voi opettajalta saada viikoittaista yksityiskohtaista tapaa siitä, miten mun lapsella sujuu, vaikka mulle se olisikin unelmien täyttymys (no en oo ihan tosissani, mutta siis mä en millään tavalla koe, että yhteistyötä kodin ja koulun välillä on liikaa, vaikka mun lapseni on ihan tavallisia, hyvin koulussa pärjäävät oppilaita).
Vierailija kirjoitti:
^Menee vähän ooteeksi, mutta olen opettaja, joka on lähes sairaalloisen kiinnostunut lastensa koulunkäynnistä. Opettaja-vanhempikonferenssit (tälleen ulkosuomalaiset) on mulle vanhempana vuoden kohokohta. 😁
Mä kyllä opettajanakin mielelläni juttelen juuri tietyn oppilaan asioista (hänen ja) vanhempiensa kanssa erittäin mielelläni. Kaikenlainen pisteyttäminen on mulle äärimmäisen vastenmielistä. Mieluummin vaan antaisin palautetta siitä, mikä sujuu ja mitä täytyy vielä opetella.
Mut siis, vanhempanakin ymmärrän toki hyvin, että en voi opettajalta saada viikoittaista yksityiskohtaista tapaa siitä, miten mun lapsella sujuu, vaikka mulle se olisikin unelmien täyttymys (no en oo ihan tosissani, mutta siis mä en millään tavalla koe, että yhteistyötä kodin ja koulun välillä on liikaa, vaikka mun lapseni on ihan tavallisia, hyvin koulussa pärjäävät oppilaita).
Tuolla on ylsi "tapaa", jonka piti olla "rapsaa".
Lisäksi sanon, että mulle kyllä sopisi etätapaamiset ihan "normiaikanakin". Tällä hetkellä meillä on tilanne, etten ole fyysisesti tavannut toisen lapsen opettajaa koskaan, mutta en koe jääneeni mistään paitsi sen takia, että keskustelen ruudun läpi.
Kävin vielä viime vuonna koululla vapaaehtoishommissa, niitä kyllä kaipaan, mutta se on vähän eri juttu. Nyt etäaikana pääsee mukavasti kurkkimaan lapsen koulutyöhön, kun tehdään tehtäviä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä hyötyä siitä edes superkiinnostineelle huoltajalle oikeesti on, että yläkoulussa keskustelussa lähinnä käydään läpi wilmassa jo näkyviä juttuja? Siinä wilmassa se ”konferenssi” jo hyvin on, meidän koulussa ainakin aktiivisesti palaute kertyy sinne (niin hyvät kuin huonot jutut). Luokkis, joka ne 28 tapaa vuorollaan, ei välttämättä edes opeta oppilasta missään oppiaineessa...
No, mun lapset ei oo koskaan käyneet koulua niin, että olisi Wilma käytössä, niin siihen en osaa sanoa. Mut oot oikeassa, kyllä tuollaisessa yhteistyötapaamisessa saisi olla sisältönä muutakin kuin Wilman tuntimerkinnät.
Jomman kumman iltajulkaisun sivulla on juuri lista ammateista, joista jäädään sairaseläkkeelle masennuksen ja muiden mielenterveysongelmien vuoksi. Toimistotyö on ykkönen, opettajat eivät ole top 20 joukossa, että hyvin näyttävät jaksavan paskaa työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen miten sopimuksessani 20 vuotta sitten olisi edes voitu mainita, että mun on tavattava huoltajat ja oppilaat yksitellen 1-2 kertaa vuodessa noin puoli tuntia kerrallaan kun tämä jatkuva koululla ramppailu on alkanut ja määrätty vasta alle 10 vuotta sitten? Kyseessä ei ole ihan pikkujuttu ajallisesti, oppilaita luokalla 28 ja lisäksi huoltajien paremman palvelun nimissä aikoja annettava myös klo 16 jälkeen joten kyllä tämä on tehnyt työstä raskaampaa. Nauttiiko vanhemmat muka tästä koululla juoksemisesta? Itsellä ei lapsia mutta näitä sopivia aikoja kun on säädetty monen kanssa, ei kaikkien vanhempien työtkään niin hyvin näihin tunnu joustavan . Mutta määrätty ylempää nämä on niin minulle kuin huoltajille. Yritän puhua hyödyllisiä eli myös keskusteluihin valmistautumiseen menee aikaa paljon. Ns. paremmilla alueilla näitä käydään koronan vuoksi etänä mutta mulla suuri osa huoltajista on ilmoittanut etteivät oikein etäpalavereihin osaa ottaa osaa joten maskien kanssa sitten vedetään koululla näitä iltaisin. Järkevää ajankäyttöä? Harvemmin.
Onko sinulle ovtes tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Jomman kumman iltajulkaisun sivulla on juuri lista ammateista, joista jäädään sairaseläkkeelle masennuksen ja muiden mielenterveysongelmien vuoksi. Toimistotyö on ykkönen, opettajat eivät ole top 20 joukossa, että hyvin näyttävät jaksavan paskaa työtään.
Sekinkö on väärin, että suurin osa opettajista jaksaa tehdä työnsä? Opettajat näyttävät olevan ainoa ammattiryhmä, jotka eivät saa nostaa esille työnsä epäkohtia, koska lomat ovat pitkät ja työpäivät ” lyhyet”.
Pitkä työura kirjoitti:
Olin 35 vuotta aineenopettajana yläkouluissa ja lopuksi myös osaksi lukiossa. Kaikkihan ovat käyneet koulua ja ovat ”asiantuntijoita” arvostelemaan opettajan työtä. Eläkkeelle jäädessäni oli ylpeä urastani, mutta olen todella huolissani nykyisten opettajien jaksamisesta. Ammatin arvostus ja palkkakehitys on koko ajan mennyt huonommaksi esimerkiksi kun vertaa vastaaviin yliopistoa opiskelua ( yli 6v)vaativiin ammatteihin.
Työni oli joskus 24/7 . Usein illat sujuivat tuntien ja kokeiden korjauksessa. Mies joutui koville kolmen lapsen kanssa. Lapsista ei kukaan lähtenyt opetusalalle.. Kesän alussa ja lopussa pari viikkoa meni suunnitellessa kouluasioista tai myöskin koulutuskursseilla. Itselläni lomat kuluivat lasten kanssa kotona 1990-luvulla, koska mies teki sijaisuuksia hoitoalalla ennen kuin sai vakituisen paikan. Sijainenhan on tekee vakituisten lomat eli kesä-,syys-,joulu ja talvilomat.
Mietin niitä hetkiä, kun luokanohjaana joutui käymään läpi kahden oppilaan sairauden ja kuoleman. Luokanohjaana joutui myös näkemään paljon muutakin oppilaiden ja perheiden ongelmia. Olin lähes koko työurani jonkun luokan ohjaaja. Korvaus oli aluksi erisuuruinen eri opetusaineissa. Myöhemmin onneksi tuli sama pieni tuntikorvaus joka oppiaineenopettajalle.
Kun täällä on niin hyviä koulun asiantuntijoita ja kateellisia palkasta ja lomista. Opiskelkaa opettajaksi yliopistossa, tehkää sijaisuuksia yläkouluissa ja jos hyvä tuuri saatte vakituisen paikan. Olkaa koko ajan perheiden tavoitettavissa wilmassa. Istukaa illat vanhempain illoissa ja ym. tiimeissä jne.
Tuskin kukaan on kateellinen opettajille palkasta tai lomista tai muustakaan, mutta se mikä aiheuttaa nykyään ihmetystä, on nämä jatkuvat ulostulot palkattomista töistä tai
"Työni oli joskus 24/7 . Usein illat sujuivat tuntien ja kokeiden korjauksessa. Mies joutui koville kolmen lapsen kanssa"
joita opettajat julkisessa mediassa julkaisevat ja ovat kerjäämässä huomiota ja sääliä itselleen.
Vanhempani ovat opettajia ja näin lapsen näkökulmasta kertomuksia tuntuu vieraalta, kun vanhempani olivat kotona huomattavasti enemmän, kuin kavereiden vanhemmat, jotka tulivat usein kotiin vasta 17.00 jäljeen. Eivät he iltoja töitä tehneet.
Samoin heillä on huomattavasti enemmän vapaata työnsä puolesta lastenlapsilleen, kuin muilla isovanhemmilla, jotka työskentelevät muilla aloilla.
Hyvät opettajat. Jos ette halua keskustelua opettajien palkasta, lomista tai työajasta, niin jättäkää nämä opettajien kurjuudesta kertovat aloitukset tekemättä. Tälläkin palstalla opettajat avautuvat viikottain ja tehtailevat aloituksia.
Loppuu se vanhemmilta ja muilta tullut kateus tai arvostelu.
Ei täällä muutkaan ammattiryhmät tehtaile aloituksia ja valita työstään, joka on kuitenkin oma valinta. Vai onko joku nähnyt täällä hakevan sääliä ja uhrautumista lääkäreiltä, poliisilta, päiväkodin hoitajilta, kaupan kassalta tai palomiehiltä.
Ei ole. Opettajat ovat ainut ammattiryhmä, joiden palkassa, työajassa ja lomissa ei luilisi olevan mitään valittamista. Jos toisin, alan vaihto on aina mahdollinen, myös siitä kutsumusammatista.
Tällähän tätä opettajien runsasta lomaoikeutta perustellaan, että töitä on niin kamalasti sitten silloin kun koulua on.
Miksiköhän OAJ ei ole suostunut siihen, että opettajien perusviikkotyötuntimäärä on sama kuin muillekin viranomaisille, ja lomaoikeudet samanlaiset kuin muillakin? Ammattijärjestöhän tätä vastustaa.
terveisin sairaanhoitaja, työnantajana sairaanhoitopiiri
Peruskoulun opettajien palkka on hyvä, kun laskee sen tehtyjen työtuntien ja työn vaativuuden suhteessa, kun opetus peruskoulussa ei ole mitään rakettitiedettä. Se sama kun onnistuu monelta vanhemmalta esim. kotiopetus.
Ammattikoulun, lukion ja yliopiston opettajat ovat jo erikseen, se jo vaatii ammattitaitoa ja osaamista ja ajanhermoilla oloa ja jatkuvaa ammattitaidon ylläpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Opettajat eivät allekirjoita "työsopimusta"?
Eli otat opettajan viran vastaan, etkä tiedä edes virkasuhteen sitovuudesta tai sisällöstä mitään.
Nyt ymmärrän, miksi niin moni opettaja elää omassa unelmahötössään työtehtävissä.
Minusta opettajat ovat palkkansa ja lomansa ansainneet, se mikä itseäni ihmetyttää on opettajien kuvitelmat muusta työelämästä, ne ovat ihan yhtä paikkansapitämättömiä kuin muiden kuvitelmat opettajantyöstä.
Jokainen voi puhua oman ammattinsa hyvistä ja huonoista puolista ja jättää mutuvertailut tekemättä.