Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.

Vierailija
22.01.2021 |

Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.

Kommentit (746)

Vierailija
561/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien palkat ovat ihan naurettavan isoaja suhteessa työn vaativuuteen tai koulutukseen. Ihan naurattaa lukea näitä juttuja miten opettajat sitä ja opettajat tätä.

Opettajat voisivat nyt oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni. Suomen PISA kokeiden tulokset on romahtaneet ja nuoret syyllistyvät vakaviin rikoksiin ja kiusaaminen on ihan omaa luokkaansa nykyään.

Opettajat vastaa : ei saada palkkaa ja kesälomakin on vaan 3.5kk ja siihen päälle vielä syys-joulu-hiihtoloma. Naurettavaa itkemistä.

Ja palkka on vaan 5000 euroa kk.

Missä on 5000e/kk palkka? Rehtorilla joo, mutta aika harvalla opettajalla. Mulla on kolmoispätevyys, luokanopettaja, erityisopettaja ja erityisluokanopettaja ja palkkani on 3500e/kk. En tiedä meidän koulussa (ala-ja yläkoulu yhdessä) yhtäkään opettajaa, joka tienaisi 5000e/kk. Rehtori on ainoa, joka pääsee yli 5000e/kk tienesteihin.

Missä sä oot töissää jos noin surkeet palkat??? Oon lukion matematiikan ja fysiikan opettaja ja töitä takana 3v opettajana. Palkka on 5900€/kk.

Olin aikaisemmin lead koodari/pää suunnittelija isossa teknologia yrityksessä. Siellä palkka oli 12 000€/kk + boonuksia 15 000 - 30 000€/vuosi, mutta työ todella stressaavaa. Kyllästyin stressiin ja lyhyisiin lomiin ja ainaiseen kiireeseen. Nyt ei oo stressiä, pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja ei mihinkään kiire.

Kavereita lääkäreinä ja eivät pääse lähellekkään mun tuloja, vielä.

Vierailija
562/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien palkat ovat ihan naurettavan isoaja suhteessa työn vaativuuteen tai koulutukseen. Ihan naurattaa lukea näitä juttuja miten opettajat sitä ja opettajat tätä.

Opettajat voisivat nyt oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni. Suomen PISA kokeiden tulokset on romahtaneet ja nuoret syyllistyvät vakaviin rikoksiin ja kiusaaminen on ihan omaa luokkaansa nykyään.

Opettajat vastaa : ei saada palkkaa ja kesälomakin on vaan 3.5kk ja siihen päälle vielä syys-joulu-hiihtoloma. Naurettavaa itkemistä.

Missä on 5000e/kk palkka? Rehtorilla joo, mutta aika harvalla opettajalla. Mulla on kolmoispätevyys, luokanopettaja, erityisopettaja ja erityisluokanopettaja ja palkkani on 3500e/kk. En tiedä meidän koulussa (ala-ja yläkoulu yhdessä) yhtäkään opettajaa, joka tienaisi 5000e/kk. Rehtori on ainoa, joka pääsee yli 5000e/kk tienesteihin.

Missä sä oot töissää jos noin surkeet palkat??? Oon lukion matematiikan ja fysiikan opettaja ja töitä takana 3v opettajana. Palkka on 5900€/kk.

Olin aikaisemmin lead koodari/pää suunnittelija isossa teknologia yrityksessä. Siellä palkka oli 12 000€/kk + boonuksia 15 000 - 30 000€/vuosi, mutta työ todella stressaavaa. Kyllästyin stressiin ja lyhyisiin lomiin ja ainaiseen kiireeseen. Nyt ei oo stressiä, pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja ei mihinkään kiire.

EI OLE TOTTA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun hissan ope. Saan palkkaa tilille kuusta riippuen 2000-2200 euroa. Helvetin huono palkka ja harkitsen alan vaihtoa.

Eli bruttona n. 3500 euroa. Se on hyvin osa-aikaisesta työstä.

Noh, olen myös varareksi. Saan 3100 e bruttona. Opetustyöstä saan 2800 e bruttona.

Ja mikä saa sut luulemaan, että on puolipäivätyö? Luuletko, että käyn vain luokassa töissä enkä tee muuta kuin opetan?

Saatko 3100€ palkkaa jokaiselta kuukaudelta, myös niiltä viikoilta ja kuukausilta, kun opetusta ei ole? Esim. syys-, joululomilta tai kesällä.

Sinun lomilta voisi myös jättää palkat maksamatta, niinkö? Leikataan samalla myös viikonloput ja kaikki arkipyhät pois kaikkien työntekijöiden palkoista. Siirrytäänkö kaikki tuntipalkkoihin?

Minä saan palkallista kesälomaa 4vk ja talvella talvilomaa viikko.

Syys-, joulu-, hiihtolomat saan palkattomana, jos haluan niitä pitää.

Palkallisen vapaapäivän saan itsenäisyyspäivältä, jouluaatolta, 1.joulupäivältä ja pitkältä perjantailta, jos ne sattuvat arkipäivälle.

Ja näin suurimmalla osalla työelämässä siivoojista toimitusjohtajiin.

Näin myös koulun muulla henkilökunnalla, paitsi opettajilla.

Vierailija
564/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaahan mammat jo laittamaan 10 euroa joka kuukausi säästöön, että on rahaa taas toukokuussa ostaa opettajille sopivia lahjoja. Vielä on aikaa kerätä pieni potti kasaan, millä saa kuohujuomaa ja hierontalahjakortteja opettajille

Juu, kannattaa miettiä tarkkaan, ettei vain opettajalle tule pahamieli, lahjanantaja tuskin riemastuu näistä opettajien ulostulosta mediassa ja keskustelupalstoilla.

Opettajan tyly kommentti lasten antamista lahjoista nostatti raivon: ”Millainen opettaja sanoo näin?”

https://www.is.fi/perhe/art-2000000932465.html?cs

Vierailija
565/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TOTTA!

Totta!

Vierailija
566/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huijaat. Olen yhtä pätevä ja saan 3244€ kuussa brutto.

Vierailija
567/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaahan mammat jo laittamaan 10 euroa joka kuukausi säästöön, että on rahaa taas toukokuussa ostaa opettajille sopivia lahjoja. Vielä on aikaa kerätä pieni potti kasaan, millä saa kuohujuomaa ja hierontalahjakortteja opettajille

Ei ei ei! Lapsen kirjoittama kiitos -kortti voittaa kaikki lahjat.

Vierailija
568/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko rohmunnut itsellesi 6 vai 7 kurssia?

eri

Vierailija
569/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ap. luulo ei ole tiedon väärtti.

Et näytä itsekkään ymmärtävän, vaikka esität olevasi opettaja. Vai oletko?

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyoaika/#yleistyoaika-38-h-15-min-viikko

Vierailija
570/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä on myös hyvät loma ajat harvalla kesä loma kestää yli 2kk 

Vierailija
571/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti aika monessa työssä tehdään ilmaiseksi ylityötä tai esim. kotona jotain työhön liittyvää. Eikä me ulkopuoliset voida sellaisia tietää.

Vierailija
572/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oma valinta kirjoitti:

opettajat saavat saman kk palkan loma ajaltakin tästäkään ei puhuta nyt korona aikaan vielä etä työ lisät

Eiköhän vakituisessa työsuhteessa saa muutkin ”loma ajaltakin” palkkaa ja missä päin Suomea opettajat saavat ”etä työ lisät”?

Muuten olen sitä mieltä, että kohtalainen palkka, lyhyet työpäivät ja pitkät lomat ovat se syy, miksi opettajat yleensä pysyvät alalla. Kuka niitä v..umaisia kakaroita, haisevia, päätä aukovia teinejä ja heidän vielä v..umaisempia, tyhmiä vanhempia muuten kestäisi? Itse voisin harkita alan vaihtoa, kun joku kertoisi alan, missä on samat ”edut”. Toisaalta eläkkeellekin on enää kymmenen vuotta.

Mitäpä tuota kiistämään, ihan rehellinen kommentti. Tämä yhdistettynä palkkaan. Pelkkä kutsumus ei elätä.

Vierailija
573/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä etelä-Suomessa on todella vaikea saada rekrytoitua opettajia.

Kannattaa kysyä, millä kultasepän/kosmetologin koulutuksella lastasi opetetaan.

Työolosuhteet eivät ole herkkua, ja alalta valutaan pois.

Ja osa niistä, jotka jäävät, ei pärjää yhtään ryhmien kanssa[/quotasyyskuun

Anteeksi mistä rekrytointivaikeuksista nyt puhut? Meitä opettajia on työttöminä pilvin pimein. Itse opiskelen jo muuta alaa. Mutta en siksi, ettenkö pitäisi opettamisesta, vaan siksi, ettei työtä ole tarjolla. Opettajista on hurjaa ylitarjontaa.

Minä myös ihmettelen, missäpäin Suomea on opettajapula?

Meillä täällä Itä-Suomessa, pienessä maalaiskunnassa oli viime kesänä 2v määräaikainen opettajan viran sijaisuus yläkoulun opettajalle ja hakijoita oli 29. Kaikki koulutuksen puolesta päteviä ja hakijoista kaksi oli Helsingistä.

Itä-Helsingissä. Täällä monessa koulussa epäpätevät opettavat, kun päteviä ei saada.

Toki täytyy tähän perään todeta, että ottaisin oman lapseni opettajaksi huomattavasti mieluummin osan näistä epäpätevistä kuin osan pätevistä.

Vierailija
574/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "muistelmasi" sisältö ei pidä paikkaansa. Vuosityöaika ei täyty yhtä opettajaa kohden, edes virka, -eikä täysillä ikälisillä. Opettajan palkka ei ole myöskään tuntipalkka, koska jos olisi, joutuisivat opettajat olemaan puolet lomistaan täysin palkatta. Tunnen monta opettajaa, elin- ja lähipiiristä. Sieltä löytyy myös teidän kaltaisenne uhriutuja. Laskitko tämän viestikeskustelun muuten työajaksi? Ammattikirjallisuutta vai työkyvyn ylläpitoa?

Vierailija
575/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö yläkoulun opettajilla ole kuukausipalkka?

Ei perinteisessä mielessä.

Juu, opettajien kuukausipalkka tulee 12 kuukautena, vaikka työtä tehdään vain 9 kuukautena vuodessa. Viikkotyöaika silloinkin maksimissaan 30h/viikko...

Vierailija
576/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, opettajien kuukausipalkka tulee 12 kuukautena, vaikka työtä tehdään vain 9 kuukautena vuodessa. Viikkotyöaika silloinkin maksimissaan 30h/viikko...

Tuota... Itselläni on syksyn ensimmäisessä jaksossa opetustakin pelkästään tuo 30h viikossa. Siihen muut työt päälle niin ollaan 60 tunnissa.

Vierailija
577/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kuuluu työhön. Oppitunteja ei ole täyden työviikon edestä. Opetuksen suunnittelu ja yhteistyö esim niiden vanhempien kanssa kuuluu opettajan työhön.

Joo, mut ei ole palkkaakaan täyden työviikon edestä..

Ei niin, vaan opettajat saavat palkkaa puolentoista työviikon edestä, vaikka täyden tyäviikon tunnit ei tule täyteen.

Vierailija
578/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota... Itselläni on syksyn ensimmäisessä jaksossa opetustakin pelkästään tuo 30h viikossa. Siihen muut työt päälle niin ollaan 60 tunnissa.

Opetusta 30 tuntia on 30*45 minuuttia eli 22,5h/vko. "Muut työt" sisältää kaiken pitkittyneistä kahvitauoista koepaperien hypistelyyn. Tehollinen työaika siinäkin jää "hiukan" tuosta arvisostasi.

Vierailija
579/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta kaikista ystävistäni (pääasiassa insinöörejä) harva viihtyy työssänsä, mutta opettaja-ystäväni viihtyvät! Jotain siinä saa ilmeisesti myös takaisin henkisesti enemmän kuin muilla.

Vierailija
580/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän muistakin töistä saa palkkaa ja lomaa, miksi se on aina niin huutava vääryys, että opettajat saavat palkkaa? Mene itse ilmaiseksi opettamaan, niin epäkohta poistuu.