Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.

Vierailija
22.01.2021 |

Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.

Kommentit (746)

Vierailija
541/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pahimmillaan 30h viikossa opetusta (yläkoulu+lukio ja 2 ainetta). Tähän muut pakolliset jutut päälle, niin tunteja tulikin viikossa 60. Palkka oli tietty kova (reilut 3000€), koska ylitunteja oli seitsemän. Näistä "ylityötunneista" saa pienemmän korvauksen, kuin tavallisista työtunneista.

Mistään vapaa-ajasta oli tuolloin turha puhua. Tein vain töitä ja nukuin.

No tuohan on laitonta. Monta viikkoa tuota kesti?

Syyslukukauden. Sitten opetettavien kurssienmäärä putosi hieman ja selvisin vain 50 tunnilla viikossa.

Eihän sitä saa teettää noin paljon ylitöitä.

Ei ole laitonta. Opettajia ei koske työaikalaki.

Jos on esim. 24 opetustuntia viikossa luonkanopella, niin se loppuaika suunnitellaan, istutaan palavereissa, kokouksissa, valmistellaan esim. askarteluja ja käsitöitä, suunnitellaan teemapäiviä ja juhlia, viestitellään vanhempien kanssa ja kollegoiden ja sidosryhmien kanssa ja luetaan sähköpostit ja kirjataan papereita ja suunnitellaan ensi lukuvuotta ja kirjataan tämän lukuvuoden tapahtumia ja ehkä vähän hankehumppaakin ja korjataan ne kokeet, jutellaan hyppytunneilla oppilaiden kanssa ja kuraattorien kanssa jne., selvitellään kiusaamisia ym. Työtunteja tulee varmasti se 40 viikossa. Lomaa/opetuksetonta aikaa ei ole paljoa enempää kuin muilla aloilla ja ajankohta on määrätty työnantajan toimesta.

Tilille tulee ykkösellä alkava palkkasumma. Että ei kannata kadehtia.

Vierailija
542/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa vaativaa. Valvoa jälki-istuntoa.

Luulette olet oikeasti että jokainen työsuoritus maksetaan erikseen firmoissa.

Miettikääpä vähän lomienne määrää, ja työpäivien pituutta. Varmasti voisi miettiä enemmin vähennyksiä palkasta monin perustein.

Olin aiemmin töissä koulussa, jossa oli yleiset jälkät. Koulu oli iso, enkä ikinä tuntenut juuri ketään istujista, joten mitään otetta heihin ei ollut. Pahimmillaan siellä oli 20 - 30 koulun pahinta häirikköä. Oli ihan tavallista, että siellä oli joku ongelmatilanne. Voin vakuuttaa, että kaksi tuntia tuota oli painajainen. Kaikkien istumisia ei voinut hyväksyä, koska he olivat niin törkeitä. Eräälle kollegalle kävi niin, että kesken jälkän oppilaat villiintyivät ja varastivat kellon seinästä yms.

Minä mieluummin maksaisin itse varmaan useamman satasen kuin menisin valvomaan noita uudestaan.

Nykyisessä työpaikassa jälkät valvotaan itse, jos ne on määrännyt. Mutta nyt on pulmana, että luvattomat poissaolot pitää istuttaa tunti tunnista. Pahimmillaan lintsareilla on kymmeniä, jopa satoja tunteja istumista. Onnea vaan luokanvalvojalle! Jo pelkästään aikojen sopiminen on duuni sinänsä.

Se on tosi helppo naureskella, miten iisiä on istuttaa jälkkiä, kun ei yhtään tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.

Meidän lasten koulussa ei ainakaan tarvitse korvata luvattomia poissaoloja tunti tunnista.

So? Kyllä minä tiedän, että monessa koulussa on annettu periksi. Monet uudet oppilaat ovat meillä ihmeissään, kun joutuvat toteamaan, että täällä onkin ihan oikeat säännöt, joista pidetään kiinni. Mutta työtä se vaatii koulun aikuisilta. Tuossa joku toinenkin kehui, miten oman lapsen koulussa kasvatuskeskustelu on modernisti välkällä. Näin oppilas ei joudu kuluttamaan yhtään ylimääräistä sekuntia tekojensa miettimiseen ja ope voi lähteä ajoissa kotiin. Hieno homma!

Siellä ei tarvitse kuin yhden remupekan keksiä että jälki-istuntoon ei tarvitse osallistua niin sen jälkeen ei osallistu kukaan. Kerro mitä jälki-istunto opettaa lapselle? EI mitään. Keskustelussa voidaan käydä läpi tapahtuma, miten sen olisi voinut estää ja miten kannattaa toimia jatkossa. Toimii kuule paljon paremmin kuin tunti istumista pulpetissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun hissan ope. Saan palkkaa tilille kuusta riippuen 2000-2200 euroa. Helvetin huono palkka ja harkitsen alan vaihtoa.

Vierailija
544/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun hissan ope. Saan palkkaa tilille kuusta riippuen 2000-2200 euroa. Helvetin huono palkka ja harkitsen alan vaihtoa.

Eli bruttona n. 3500 euroa. Se on hyvin osa-aikaisesta työstä.

Vierailija
545/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien työstä kuvitellaan niin paljon kaikkea, mikä ei pidä paikkaansa. Työ yläkoulussa murrosikäisten parissa ei ole helppoa, en sitä tosin kuvitellutkaan. Mieti itse: yritä saada sekalainen joukko nuoria oppimaan eri asioita, ja samaan aikaan kasvata heitä. Tee tämä kaikki kuusi tai seitsemän kertaa 45 minuutin jaksoissa, välissä välitunti, jonka aikana täytät tuntipäiväkirjaa, tai käyt vessassa nopsaan. Kaikki tämä 9 ja 15 välillä. Iltaisin suunnittelet seuraavaa päivää. Ja sama sunnuntaisin, suunnittelet tunnit ja kokeet ja muut viikon asiat. Minulla on tasan yksi vapaapäivä viikossa, lauantai. Lomat tulevat enemmän kuin tarpeeseen.

Samanlaistahan tuo kaikilla on paitsi että ei ole joka tunti vartin taukoa.

Tästä vartin 'tauosta' osa menee luokasta toiseen siirtymiseen, vessassa käyntiin, mahdollisten riitatilanteiden selvittämiseen, Wilma-merkintöjen tekemiseen ja muuhun pieneen 'kivaan'.

Jessus, tauko meni siirtymiseen ja vessassa käyntiin! Mitenkähän muiden alojen ihmiset asian ratkaisevat, vaipoilla?

Käyvät työn ohessa vessassa. Toimistotyössä tämän ei luulisi olevan mikään ongelma. Opettaja ei voi lähteä kesken tunnin vessaan.

Miten niin ei voi? Olen itse istunut oppitunnilla, josta ope on lähtenyt vessaan. Ope myös välillä häipännyt ties minne ja jättänyt luokan työskentelemään.

Vierailija
546/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ on ehdottanut kaikille opettajille vuosityöaikaa. Nythän se on esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa (ammattiopistot ja ammattikorkeakoulut). Kummasti vaan muut opettajat eivät sitä halua, vaikka palkka vähän nousisikin. Yksi syy on ehkä se, että tällä hetkellä aika moni opettaja vetoaa tuohon opetusvelvollisuuteen ja opetustuntien mukaan tulevaan palkkaan. Valitettavasti on myös paljon opettajia jotka jättävät muut opettajalle kuuluvat hommat tekemättä tai tekevät niitä toisella kädellä, kun palkka maksetaan ”vain” opetustuntien mukaan. Itse olen ollut molemmissa järjestelmissä ja huomannut kyllä että ihan eri tavalla vuosityöajassa tulee hommat hoidettua jopa niilläkin opettajilla jotka aiemmin vetosivat siihen että kun maksetaan vain tunneista. Enää ei voikaan sulkea sitä puhelinta/sähköpostia heti kun tunnit on pidetty ja työaikaa seurataan muutenkin kuin tuntipäiväkirjoilla. Toisaalta hyöty on myös se, että kaikki opettajan tehtävät tulevat näkyviksi ja palkka maksetaan niihin kuluvan ajan mukaan.

Vierailija
547/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa vaativaa. Valvoa jälki-istuntoa.

Luulette olet oikeasti että jokainen työsuoritus maksetaan erikseen firmoissa.

Miettikääpä vähän lomienne määrää, ja työpäivien pituutta. Varmasti voisi miettiä enemmin vähennyksiä palkasta monin perustein.

Olin aiemmin töissä koulussa, jossa oli yleiset jälkät. Koulu oli iso, enkä ikinä tuntenut juuri ketään istujista, joten mitään otetta heihin ei ollut. Pahimmillaan siellä oli 20 - 30 koulun pahinta häirikköä. Oli ihan tavallista, että siellä oli joku ongelmatilanne. Voin vakuuttaa, että kaksi tuntia tuota oli painajainen. Kaikkien istumisia ei voinut hyväksyä, koska he olivat niin törkeitä. Eräälle kollegalle kävi niin, että kesken jälkän oppilaat villiintyivät ja varastivat kellon seinästä yms.

Minä mieluummin maksaisin itse varmaan useamman satasen kuin menisin valvomaan noita uudestaan.

Nykyisessä työpaikassa jälkät valvotaan itse, jos ne on määrännyt. Mutta nyt on pulmana, että luvattomat poissaolot pitää istuttaa tunti tunnista. Pahimmillaan lintsareilla on kymmeniä, jopa satoja tunteja istumista. Onnea vaan luokanvalvojalle! Jo pelkästään aikojen sopiminen on duuni sinänsä.

Se on tosi helppo naureskella, miten iisiä on istuttaa jälkkiä, kun ei yhtään tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.

Meidän lasten koulussa ei ainakaan tarvitse korvata luvattomia poissaoloja tunti tunnista.

So? Kyllä minä tiedän, että monessa koulussa on annettu periksi. Monet uudet oppilaat ovat meillä ihmeissään, kun joutuvat toteamaan, että täällä onkin ihan oikeat säännöt, joista pidetään kiinni. Mutta työtä se vaatii koulun aikuisilta. Tuossa joku toinenkin kehui, miten oman lapsen koulussa kasvatuskeskustelu on modernisti välkällä. Näin oppilas ei joudu kuluttamaan yhtään ylimääräistä sekuntia tekojensa miettimiseen ja ope voi lähteä ajoissa kotiin. Hieno homma!

Siellä ei tarvitse kuin yhden remupekan keksiä että jälki-istuntoon ei tarvitse osallistua niin sen jälkeen ei osallistu kukaan. Kerro mitä jälki-istunto opettaa lapselle? EI mitään. Keskustelussa voidaan käydä läpi tapahtuma, miten sen olisi voinut estää ja miten kannattaa toimia jatkossa. Toimii kuule paljon paremmin kuin tunti istumista pulpetissa.

Niitä kasvatuskeskusteluja vaan ei ehdi pitämään kunnolla. Joka päivä on kolmeen asti opetusta. Koulukyydit lähtevät tasan 15.05, joten koulupäivän jälkeen ei selvitellä oppilaan kanssa mitään. Oppitunteja ei voi jättää välistä, koska niitä ei ole kukaan muu pitämässä.

Vierailija
548/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on todella ruhtinaalliset lomat verrattuna muihin.

Vierailija
549/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, olen myös varareksi. Saan 3100 e bruttona. Opetustyöstä saan 2800 e bruttona.

Ja mikä saa sut luulemaan, että on puolipäivätyö? Luuletko, että käyn vain luokassa töissä enkä tee muuta kuin opetan?

Vierailija
550/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin opettajana ihan hiljaa, teillä on meinaan verran hyvä palkka kuitenkin sekä ruhtinaalliset lomat vuosittain - en kehtaisi opettaja valittaa.

Miksi niin moni kuvittelee vielä 2020-luvulla, että opettajien loma on yhtä pitkä kuin koululaisilla? 

Sitäkin voi kysyä, miksi niin moni kuvittelee että opettajilla olisi hyvä palkka? Peruskoulun opettaja tienaa alle 3 000 €/kk, mikä on sekä suomalaisten keskipalkkaa että mediaanipalkkaa vähemmän. Miten kukaan voi väittää sitä hyväksi palkaksi korkeakoulutetulle ammattilaiselle, joka tekee vaativaa ja vastuullista työtä? 

Vuoden työtunnit huomioon ottaen tuo palkka on erittäin hyvä. On myös monia muita korkeakoulutettuja, jotka noin 3000 euron kuukausipalkalla tekevät 37,5 tunnin työviikkoa ja lomaa (tai jos opettajia matkitaan, ”työvelvoitteetonta aikaa”), on se 4+1 viikkoa vuodessa, sitten noin kahden vuoden työsuhteen jälkeen, kun olet ansainnut täydet lomat. Opettajat todella elävät koulukuplassaan, jos kuvittelevat, että kaikki korkeakoulutetut saavat merkittävästi heitä enemmän palkkaa. Tällaisia ammatteja ei varmasti juuri edes ole, JOS koko vuoden palkka jyvitetään vuodessa tehtyjen työtuntien määrään.

Opetukseton aika tarkoittaa sitä, että ei ole opetusta. On oltava pomon tavoitettavissa tietyt ajat ja töitä voi tehdä, vaikka ei ole opetusta.

Tämä selvennyksenä, ei valituksena :).

t. Se, jonka puoliso on opettaja

Vierailija
551/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kuuluu työhön. Oppitunteja ei ole täyden työviikon edestä. Opetuksen suunnittelu ja yhteistyö esim niiden vanhempien kanssa kuuluu opettajan työhön.

Joo, mut ei ole palkkaakaan täyden työviikon edestä..

Vierailija
552/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin palkallisten tehtävien listasta vanhempainvartit huoltajan kanssa. Osa kunnista maksaa vanhempainvarteista pienen korvauksen. Palkkaa ei kuitenkaan saa vartteihin todellisuudessa menevän ajan perusteella.

Meillä varteistakaan (jotka ovat puolituntisia) ei makseta senttiäkään.

Vierailija
553/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien työstä kuvitellaan niin paljon kaikkea, mikä ei pidä paikkaansa. Työ yläkoulussa murrosikäisten parissa ei ole helppoa, en sitä tosin kuvitellutkaan. Mieti itse: yritä saada sekalainen joukko nuoria oppimaan eri asioita, ja samaan aikaan kasvata heitä. Tee tämä kaikki kuusi tai seitsemän kertaa 45 minuutin jaksoissa, välissä välitunti, jonka aikana täytät tuntipäiväkirjaa, tai käyt vessassa nopsaan. Kaikki tämä 9 ja 15 välillä. Iltaisin suunnittelet seuraavaa päivää. Ja sama sunnuntaisin, suunnittelet tunnit ja kokeet ja muut viikon asiat. Minulla on tasan yksi vapaapäivä viikossa, lauantai. Lomat tulevat enemmän kuin tarpeeseen.

Tästä vartin 'tauosta' osa menee luokasta toiseen siirtymiseen, vessassa käyntiin, mahdollisten riitatilanteiden selvittämiseen, Wilma-merkintöjen tekemiseen ja muuhun pieneen 'kivaan'.

Jessus, tauko meni siirtymiseen ja vessassa käyntiin! Mitenkähän muiden alojen ihmiset asian ratkaisevat, vaipoilla?

Käyvät työn ohessa vessassa. Toimistotyössä tämän ei luulisi olevan mikään ongelma. Opettaja ei voi lähteä kesken tunnin vessaan.

Miten niin ei voi? Olen itse istunut oppitunnilla, josta ope on lähtenyt vessaan. Ope myös välillä häipännyt ties minne ja jättänyt luokan työskentelemään.

Muutamassa työpaikassa olen ollut ja missään ei ole tarvinnut housuun päästää. Mua siis ärsyttää opettajien valitus. Jos kerran kykenivät opiskelemaan niin varmaankin tiesivät mihin ovat ryhtymässä. Kyllä opettajakin voi tulla kipeäksi yhtäkkiä ja mennä vessaan. Opettajallakin on omaisia/perheenjäseniä. He voivat olla sairaalassa ja kovasti odotetaan kuulumisia. Ja voin kuvitella luokkatilanteen jossa on parasta häipyä jonnekin laskemaan ensin kymmeneen...

Vierailija
554/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, olen myös varareksi. Saan 3100 e bruttona. Opetustyöstä saan 2800 e bruttona.

Ja mikä saa sut luulemaan, että on puolipäivätyö? Luuletko, että käyn vain luokassa töissä enkä tee muuta kuin opetan?

Saatko 3100€ palkkaa jokaiselta kuukaudelta, myös niiltä viikoilta ja kuukausilta, kun opetusta ei ole? Esim. syys-, joululomilta tai kesällä.

Vierailija
555/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

OAJ on ehdottanut kaikille opettajille vuosityöaikaa. Nythän se on esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa (ammattiopistot ja ammattikorkeakoulut). Kummasti vaan muut opettajat eivät sitä halua, vaikka palkka vähän nousisikin. Yksi syy on ehkä se, että tällä hetkellä aika moni opettaja vetoaa tuohon opetusvelvollisuuteen ja opetustuntien mukaan tulevaan palkkaan. Valitettavasti on myös paljon opettajia jotka jättävät muut opettajalle kuuluvat hommat tekemättä tai tekevät niitä toisella kädellä, kun palkka maksetaan ”vain” opetustuntien mukaan. Itse olen ollut molemmissa järjestelmissä ja huomannut kyllä että ihan eri tavalla vuosityöajassa tulee hommat hoidettua jopa niilläkin opettajilla jotka aiemmin vetosivat siihen että kun maksetaan vain tunneista. Enää ei voikaan sulkea sitä puhelinta/sähköpostia heti kun tunnit on pidetty ja työaikaa seurataan muutenkin kuin tuntipäiväkirjoilla. Toisaalta hyöty on myös se, että kaikki opettajan tehtävät tulevat näkyviksi ja palkka maksetaan niihin kuluvan ajan mukaan.

Älä viitsi vääristellä. Kokonaistyöaikaa on kokeiltu joissain peruskouluissamutta työnanta haluaa heikentää työehtoja niin paljon, ettei neuvottekuja ole voitu jatkaa laajentamisesta. Työnantajan etu ei ole maksaa kaikesta opettajan työstä kunnon palkkaa vaan lisätä nykyisen työn päälle palkatonta sälää loputtomasti. Opettajan työ muistittaa paikoin jo enemmän sosiaalityöntekijää kuin opettamista eli teet monen ihmisen työtä yhden palkalla.

Vierailija
556/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamassa työpaikassa olen ollut ja missään ei ole tarvinnut housuun päästää. Mua siis ärsyttää opettajien valitus. Jos kerran kykenivät opiskelemaan niin varmaankin tiesivät mihin ovat ryhtymässä. Kyllä opettajakin voi tulla kipeäksi yhtäkkiä ja mennä vessaan. Opettajallakin on omaisia/perheenjäseniä. He voivat olla sairaalassa ja kovasti odotetaan kuulumisia. Ja voin kuvitella luokkatilanteen jossa on parasta häipyä jonnekin laskemaan ensin kymmeneen...

Jos luokassa sattuu jotain, on ope äkkiä tuomiolla. Valvontavastuu on jakamaton, eli edes ohjaajan jättäminen luokkaan ei opettajaa säästä. Kirjallinen varoitus tulee vähintään, jos yksikään huoltaja ei haasta oikeuteen virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Vierailija
557/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko 3100€ palkkaa jokaiselta kuukaudelta, myös niiltä viikoilta ja kuukausilta, kun opetusta ei ole? Esim. syys-, joululomilta tai kesällä.

Sinun lomilta voisi myös jättää palkat maksamatta, niinkö? Leikataan samalla myös viikonloput ja kaikki arkipyhät pois kaikkien työntekijöiden palkoista. Siirrytäänkö kaikki tuntipalkkoihin?

Vierailija
558/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatko-opinnoissa ei monivalinnoilla pärjää.

Esseetä ei laitteet tarkasta.

Itse asiassa, jopa yo-kirjoituksissa on monivalinnat. Esim. matikassa ja kielissä. Helppoa kun kone tarkastaa. Pitäähän kokelaan silti laskea oikea vastaus, tai ainakin päätellä se, mutta monivalinnasta valitaan vastaus a-osassa.

Vierailija
559/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakaahan mammat jo laittamaan 10 euroa joka kuukausi säästöön, että on rahaa taas toukokuussa ostaa opettajille sopivia lahjoja. Vielä on aikaa kerätä pieni potti kasaan, millä saa kuohujuomaa ja hierontalahjakortteja opettajille

Vierailija
560/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaahan mammat jo laittamaan 10 euroa joka kuukausi säästöön, että on rahaa taas toukokuussa ostaa opettajille sopivia lahjoja. Vielä on aikaa kerätä pieni potti kasaan, millä saa kuohujuomaa ja hierontalahjakortteja opettajille

Kiitos ei. Älkää ostako mitään. Jos jotain on pakko antaa, niin lapsen tekemä kortti tai piirrustus on paras lahja.